Jump to content

krasje op je koelblok

Bakmeel
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Weet iemand een goeie methode om kleine krasjes en beschadigingen op zwart geanodiseerd aluminium te repareren? Ik wil dat het aluminium weer zwart wordt.

Permanent marker laat vaak een soort paarse waas achter, of misschien heb ik de verkeerde marker?

Dankjewel,

Bakmeel

Hoi Bakmeel,

Eigenlijk is dat geen doen. Een zwarte viltstift is het enig eenvoudige. Of met een heel fijn penseeltje met radiatorlak aanstippen maar dat blijf je ook zien. Wat je ook kunt proberen is oost-indische inkt of zwarte Ecoline (van Talens), droogt wel langzaam.

Als je dat rigoreus wilt doen zit er eigenlijk niets ander op dan bij een anodiseerbedrijf te laten de-anodiseren en weer opnieuw laten anodiseren. Beetje mijl op 7 en ook wel begrotelijk, gaat toch al gauw iets van 100 eu kosten.

;)

hoi Pjotr,

Her-anodiseren is echt geen optie dat is veel te duur en bovendien blijf je dan twee on-geanodiseerde contactpunten overhouden, waar het electrische contact zat. En laat het me daar nou juist om te doen zijn....

Ik zal eens wat proberen met inkt.

Thanx!

Bakmeel

hoi Pjotr,

Her-anodiseren is echt geen optie dat is veel te duur en bovendien blijf je dan twee on-geanodiseerde contactpunten overhouden, waar het electrische contact zat. En laat het me daar nou juist om te doen zijn....

Ik zal eens wat proberen met inkt.

Thanx!

Bakmeel

Spuit de hele handel over met hitte bestendige zwarte lak. :rolleyes:

Even de beschadigde puntjes aantippen met een zwarte marker?

Of zijn ze te groot?

"Permanent marker laat vaak een soort paarse waas achter"

;)

Beste,

Even aanstippen met een permanentmarker, en dan met een droge doek snel vrijven zodat de inkt alleen achterblijft op het beschadigde deel.

Groeten,

Bas

Even de beschadigde puntjes aantippen met een zwarte marker?

Of zijn ze te groot?

"Permanent marker laat vaak een soort paarse waas achter"

;)

Beste,

Even aanstippen met een permanentmarker, en dan met een droge doek snel vrijven zodat de inkt alleen achterblijft op het beschadigde deel.

Groeten,

Bas

Of met 'n CD-marker alleen de blanke krasjes "beschrijven"...

:)

Spuit de hele handel over met hitte bestendige zwarte lak. :rolleyes:

Mits dat de koelcapaciteit niet aantast.

Zeer beslist niet! :rolleyes:

Klopt,

Het lakken van koelprofielen tast de koelcapaciteit niet aan. Sterker nog het verhoogt de koelcapaciteit van blank ongeanodiseerd aluminium. De kleur maarkt daarbij heel weinig uit. Wit koelt dan bijna net zo goed als zwart.

;)

...De kleur maarkt daarbij heel weinig uit. Wit koelt dan bijna net zo goed als zwart.

;)

Klopt, behalve glimmend gepolijst metaal, dat koelt aanmerkelijk slechter.

Alle blank metaal, gepoetst of niet, heeft een hoge warmtestralingsweerstand. Heeft te maken met de vrije elektronen aan het oppervlak. Maar de theorie er achter ben ik vergeten.

;)