Jump to content

De 'referentie' beluisteren

Zee
 Share

Recommended Posts

Als je dat zou uitleggen zoals ik zondagochtend nog deed dan is de referentie gewoon een meetlat van 100 en de reproductie thuis benadert dat in mindere of meerdere mate.

Nu denk ik daar na zondag toch heel anders over, is er misschien wel geen absolute maatstaf, zijn er meerdere referenties/ijkpunten of is het misschien zelfs mogelijk om 110 te halen! (geen high fidelity maar "surfidelity"

Guest Kraus vonBentinck
Eigenlijk is het heel simpel. Een registratie moet recht doen aan de muziek en aan de uitvoering. Meer is er eigenlijk niet. Als dat lukt is het geslaagd.

Een audioset thuis heeft niet meer en niet minder te doen dan zo'n geslaagde registratie zo goed mogelijk tot klinken te brengen.

Het is gewoon onmogelijk van wat je in de zaal beleeft technisch 1 op 1 te weerspiegelen in je thuissituatie. Je moet het dus eigenlijk boven de techniek uit tillen en meer kijken (luisteren in dit geval) naar wordt de uitvoering recht gedaan.

In de fotografie gebeurt eigenlijk hetzelfde. Een goed fotograaf weet de sfeer van de coleur locale te vangen of een karakter uit te beelden. Dat is een kunst die boven het simpel registreren a la vakanntiekiekjes uitgaat.

Een goede foto beeld iets uit en kan imponeren maar is nooit het werkelijke ding, met een geluidsregistratie is dat net zo.

;)

Ik ben het 100 (nee, 110%) met je eens

Ook begrijp ik een aantal dingen:

a. om recht te doen aan de in muziek verpakte communicatie, zeg maar de boodschap overbrengen, heb je in feite niet zoveel nodig. Ik noem het voorbeeld van de miljoenen jongens en meisjes die op hun kamertje staan te springen bij de muziek die ze op een vaak doodsimpel setje afspelen. Het kan ook pakken op de wekkerradio.

b. Het fotovoorbeeld is heel goed gekozen maar er zit ook een ander aspect aan. Je kunt van iemand een foto maken en dan weet je hoe hij of zij er uit ziet. Men maakt dan "een kiekje" (Kiek was overigens zelf een beroemde fotograaf :D )

Een portret gaat echter een stapje verder. Een goed portret toont iets van het innerlijk van de afgebeelde, zijn karakter, zijn plaats in het leven. Aan de werkelijkheid wordt dus iets ondefini

Kraus, laat mij je op weg helpen.

In mijn visie heb je 3 onderwerpen die achter elkaar geschakeld zijn. De middelste is die van informatiedrager cq verwerker in technische zin. De eerste is de bron en de laatste is het doel. Het doel in deze zijn jouw oren, jouw interpretatie, jouw perceptie etc. De bron is bijvoorbeeld het concert waar je afgelopen zondag geweest ben.

Er zijn dus in totaal 2 overgangen: eentje tussen bron een infodrager en eentje tussen infodrager en doel. Nu kun je heel lang discussieren over de grenzen van de onderlinge onderwerpen, maar ik definieer ze voor het gemak als technisch en niet-technisch.

HiFi is bij niets meer of minder dan het zo goed mogelijk benaderen van twee grootheden: datgene wat de infodrager ingaat en wat deze verlaat. Bovendien heeft het als eigenschap dat het gemeten moet kunnen worden. Emotie is bij mij onmeetbaar.

Even terugkoppelen naar het voorbeeld van het concert, de bron is hetgeen wat er in de zaal afspeelt, hetgeen de infodrager ingaat is voor mij de elektrische signalen die het mengpaneel verlaten en richting zendlijn gaan. Eventuele compressie beschouw ik voor het gemak niet, maar zou daar ook nog bijhoren. HiFi richt zich enkel alleen op die technische grootheden. Voor mij.

Groet,

Jacco

Zo, ik heb de opname die Jacco heeft gemaakt van het concert ook beluisterd.

Geweldig dat je deze moeite hebt genomen Jacco, erg leuk !!

Wat me het meest opvalt: de solisten zijn nagenoeg in het midden geplaatst, terwijl ze in werkelijkheid allemaal op de linkerkant van het podium achter het orkest stonden. Het koor (tsjonge, wat is dat Groot Omroepkoor toch mooi om naar te luisteren) staat in de opname WEL links van het midden, precies zoals we dat zondag hebben ervaren in de zaal!