seoman Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Volgens mij worden in de energietechniek alleen krimpen (kabelschoenen) en klemmen (kabelschoen aan railsysteem) gebruikt... Volgens mij wordt daar geen soldeer bij gebruikt (maar dat weet ik niet zeker)... Volgens mij ook niet. Althans ik heb dat nog nooit gezien. Een goede krimpverbinding is n.l. al gasdicht. Dat meende ik dus ook al... Dat hangt natuurlijk een beetje van het litze af. Als je dikke aders hebt dan moet je wel extreem hard krimpen wil je alle ruimtes gevult krijgen. De generatoren die bij ons (vorige werkgever) gereviseerd werden werden allemaal gekrimpt en (hard)gesoldeerd. En niet alle aders zijn te krimpen. Veel stators worden gewikkeld met rechthoekige draden. Die krimp je ook niet in een ronde kabelschoen. Die moet je dus wel hardsolderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 ik heb alteid geleerd dat solderen beter is dan klemmen, en dat krimpen nog beter is. maar aangezien ik niet de mogelijkheid heb om te krimpen ga ik voor solderen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 @ Seoman:dat hele harde aankrimpen bij dikke aders is geen probleem.Bij mijn vorige werkgever werd daar simpelweg een hydraulische pers voor gebruikt.Was geen soldeer te bekennen bij die verbindingen.En hier werden die wisselrichters gebouwd die o.a. voor de aandrijving havenkranen gebruikt werden.Krimpen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Bij mijn vader op zijn werk hadden ze een soort pistool om kabelschoenen op de kabels te krimpen. Er gingen patronen in en je moest ook een wapenvergunning hebben om het ding te mogen bezitten. Hij werkte bij een bedrijf dat scheepsinstallaties verzorgde, vaak dikke kabels maar ook corrosiebestendigheid speelt daar een rol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Ik had laatst een discussie met een medewerker van Snijders in Rotterdam over een connector met schroefverbinding of om het geheel te solderen. klemmen en dan solderen, waar nodig met zilverhoudend soldeer. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 25 september 2006 Report Share Posted 25 september 2006 Ik had laatst een discussie met een medewerker van Snijders in Rotterdam over een connector met schroefverbinding of om het geheel te solderen. klemmen en dan solderen, waar nodig met zilverhoudend soldeer. Met vriendelijke groet, Jack Of je na klemmen nog moet gaan solderen is ook afhankelijk van de verbinding. Adereindhulsen die in een schroeferbinding zitten zul je beter niet solderen omdat door de druk van de schroefverbinding het soldeer vervormt en de verbinding uiteindelijk los komt te zitten. Een stekker of oog op een kabeleind kun je wel solderen na klemmen. Doop het geheel daarna ook in vloeibare parafine (waxinelichtje) dan zal de parafine tussen de blootliggende litze en isolatie kruipen en de boel tegen corrosie beschermen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 september 2006 Report Share Posted 25 september 2006 Hallo Richard, Dat afdichten met parafine is helemaal niet nodig. Ook al zou er nog wat lucht tussen de draden onderling zitten, dan nog zijn de metallische overgangen die onderling elektrisch contact met elkaar maken gasdicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 25 september 2006 Author Report Share Posted 25 september 2006 Ok, het begint me allemaal een beetje duidelijk te worden. Als ik het begrijp, 1 krimpen 2 solderen 3 schroefverbinding (correct me if I'm wrong) Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 25 september 2006 Report Share Posted 25 september 2006 En als je het al helemaal mooi wil hebben dan doe je het toch alle drie Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 25 september 2006 Author Report Share Posted 25 september 2006 En als je het al helemaal mooi wil hebben dan doe je het toch alle drie En de verbinding in een bak met koolwaterstof houden tijdens zijn leven, dan kan er helemaal geen lucht meer bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 26 september 2006 Report Share Posted 26 september 2006 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts