Jump to content

Solderen of schroefverbinding

djohn
 Share

Wat is naar jullie mening een betere verbinding?  

24 members have voted

1. 1. Wat is naar jullie mening een betere verbinding?

• Solderen.
      8
    • Schroefverbinding / klemmen.
      7
    • Anders.
      4

Recommended Posts

Volgens mij worden in de energietechniek alleen krimpen (kabelschoenen) en klemmen (kabelschoen aan railsysteem) gebruikt... Volgens mij wordt daar geen soldeer bij gebruikt (maar dat weet ik niet zeker)...

Volgens mij ook niet. Althans ik heb dat nog nooit gezien.

Een goede krimpverbinding is n.l. al gasdicht.

;)

Dat meende ik dus ook al... :)

Dat hangt natuurlijk een beetje van het litze af.

Als je dikke aders hebt dan moet je wel extreem hard krimpen wil je alle ruimtes gevult krijgen.

De generatoren die bij ons (vorige werkgever) gereviseerd werden werden allemaal gekrimpt en (hard)gesoldeerd.

En niet alle aders zijn te krimpen.

Veel stators worden gewikkeld met rechthoekige draden.

Die krimp je ook niet in een ronde kabelschoen.

Die moet je dus wel hardsolderen.

@ Seoman:dat hele harde aankrimpen bij dikke aders is geen probleem.Bij mijn vorige werkgever werd daar simpelweg een hydraulische pers voor gebruikt.Was geen soldeer te bekennen bij die verbindingen.En hier werden die wisselrichters gebouwd die o.a. voor de aandrijving havenkranen gebruikt werden.Krimpen

Bij mijn vader op zijn werk hadden ze een soort pistool om kabelschoenen op de kabels te krimpen. Er gingen patronen in en je moest ook een wapenvergunning hebben om het ding te mogen bezitten. Hij werkte bij een bedrijf dat scheepsinstallaties verzorgde, vaak dikke kabels maar ook corrosiebestendigheid speelt daar een rol.

Guest tubejack
Ik had laatst een discussie met een medewerker van Snijders in Rotterdam over een connector met schroefverbinding of om het geheel te solderen.

klemmen en dan solderen, waar nodig met zilverhoudend soldeer.

Met vriendelijke groet,

Jack

Ik had laatst een discussie met een medewerker van Snijders in Rotterdam over een connector met schroefverbinding of om het geheel te solderen.

klemmen en dan solderen, waar nodig met zilverhoudend soldeer.

Met vriendelijke groet,

Jack

Of je na klemmen nog moet gaan solderen is ook afhankelijk van de verbinding. Adereindhulsen die in een schroeferbinding zitten zul je beter niet solderen omdat door de druk van de schroefverbinding het soldeer vervormt en de verbinding uiteindelijk los komt te zitten. Een stekker of oog op een kabeleind kun je wel solderen na klemmen.

Doop het geheel daarna ook in vloeibare parafine (waxinelichtje) dan zal de parafine tussen de blootliggende litze en isolatie kruipen en de boel tegen corrosie beschermen.

;)  ;)  :ph34r: En als je het al helemaal mooi wil hebben dan doe je het toch alle drie :D

En de verbinding in een bak met koolwaterstof houden tijdens zijn leven, dan kan er helemaal geen lucht meer bij :D:D:D