Jump to content

Hoe luid luisteren wij?

niels007
 Share

Recommended Posts

Soms komt er iets bij me op..

Een kennis had laatst een decibel meter achtergelaten hier. Hoe hard staat de muziek als ik luister? Soms denk ik best wel 'luid' te spelen maar de meter komt niet boven de 86dB.. dat klinkt al behoorlijk luid! Meestal springt de meter niet boven de 80dB..

Toch snap ik het niet helemaal. Ik zit ongeveer op 1 meter van de speakers dus die 86dB zou minder dan 2W vermogen moeten betekenen met mijn speakers van 84dB gevoeligheid.. Toch is het vrij luid en wordt de versterker zeer warm (als in handjes meteen terugtrekken).. De versterker staat ook voor 1/3 open ongeveer..

Het lijkt dus alsof er meer Watts naar de speakers gaan terwijl de meter aan lijkt te geven alsof er gemiddeld met amper 80dB gespeeld wordt..

Ik snap 't niet! :confused:

Niels

Speaker rendement wordt vaak wat geflateerd weergegeven (meetal 2 db minder dan de specs).

Veel eindversterkers hebben een bepaalde ruststroom. Als ze lang aanstaan worden ze warm (zeker bij wat hogere kamertemperatuur in de zomer).

Uitzondering is mijn Plinius SA50 in klasse AB mode, die blijft steenkoud. Geen wonder, de helft van de 26 kilo bestaat uit koelprofielen. In klasse A daarentegen...

Mijn Crown 2*500 watt K2 klasse D (17kilo) wordt best wel warm na een uurtje spelen op normaal nivo (alleen het laag). Maar ja die kast is ook helemaal dicht. De bovenplaat is de koeling (convectie).

Laatst was ik ook met een db-meter aan het rommelen.Kwam,als ik het setje 'lekker hard',maar niet 'keihard'(tsja,hoe beschrijf je zoiets...) op niet meer dan 80 db uit.Momenteel speel ik zachtjes,pieken komen niet verder dan 64 db.

De warmte die je versterker afgeeft zegt helemaal niks.Waarschijnklijk wordt je versterker ook goed warm als je hem alleen maar aan hebt staan,zonder dat je muziek speelt.Maar als hij echt zo warm wordt dat je hem niet meer beet kan houden,zou ik als ik jou was zorgen voor wat extra koeling.Heb je hem nu soms in een gesloten kastje staan?Dan zou ik hem wat vrijer neerzetten,zodat hij erboven zeker 20 cm ruimte heeft en aan de zijkanten ook minimaal 10 cm en aan de achterkant gewoon helemaal open.Dit lijken dan wel de fabrieksvoorschriften,maar het werkt goed.Ik had mijn versterker(dikke buizenbak)eerst ook in een wat krap kastje staan,het hele ding werd loeiheet.Nu heb ik hem vrij neergezet en blijft hij een stuk koeler.

De stand van je volumeknop zegt niet zoveel.Fabrikanten passen vaak een trucje toe,om kopers te imponeren met het vermeende vermogen.Zo van 'hij staat pas voor een kwart open en moet je horen hoe hard hij staat.Hij kan dus nog veeeeeeeeel meer....'Vaak is het zo dat een volumeknop het eerste stuk heel veel doet en het laatste stuk heel weinig.Het zegt dus niet zo veel.

Ik draai meestal op zo'n 80 dB. Dit is inderdaad al behoorlijk hard.

Meten jullie overigens wel met de meter op de db(a) stand... ??

Mijn versterkers worden geheel niet warm. Maar dat ligt meer aan het ontwerp dan aan het afgegeven vermogen.

Mijn voorversterker geeft bij 80 dB(a) ca -15 dB aan. 0 dB is ca 100W (gemeten op de pieken).

Dus:

0=100W

3=50W

6=25W

9=12,5W

12=6,25W

15=3,25W

Ik heb dus 96,75Watt "headroom"..... :)

Mijn speakers zijn behoorlijk ongevoelig en spelen in een gedempte ruimte. De meesten zullen aan 2x 1Watt voldoende hebben.

Eigenlijk zijn versterkers van meer dan 20 W per kanaal voor normaal huiskamer gebruik onzin. Maar dan moeten het w

hoe luid ik speel is ook erg afhankelijk van hoe laat het is, kleine kinderen bij de buren die vroeg in bed liggen ;)

maar bij echt serieus luisteren toch wel rond de 80db

mensen in mijn omgeving vinden dit erg luid en vragen zich af of ik mijn oren niet beschadig :blink:

Ik weet niet hoe luid ik draai. Volgens Sodejuu vrij luid.

Hubertinus

Ik zal het straks eens meten :rolleyes:;)

Ik heb net ff een meting gedaan met mijn (extreme) low budget dB metertje. Ik schijn te luisteren op een niveau van 75dB. (CD: Radiohead - Amnesiac)

Ik weet ook nog hoe de volumepotmeter stond toen Hubertinus hier was. Als ik 'm daarop zet meet ik bij dezelfde cd een degelijke 87dB.

Laat ik voorop stellen dat het metertje niet echt uitblinkt in nauwkeurigheid. Er zit een analoog wijzerding in dat ook nog eens niet tot de grootsten behoord.

Het klinkt bij dit volume niet irritant, maar wel hard. Een conversatie is iig lastig bij dit volume ;)

Ik weet niet precies hoe luid in dB, maar niet al te luid in elk geval (1-1.5 streepje op m'n versterker). Dit klinkt voor mij het prettigst.

CD's gaan hard en koud klinken als ik het volume verder open draai. LP's kan ik wel luider spelen en dan klinkt het nog steeds prima.

Dat metertje van mij is ook niet zo'n duur dingetje,maar voor af en toe wat te meten voldoet hij prima..Ik heb het wel A-gewogen gemeten.De fast-stand wordt meestal gebruikt om pieken te meten,in de slow-stand meet hij een beetje de gemiddelde geluidsdruk.

Hoe hard ik speel hangt bij mij ook van het tijdstip en de soort muziek af.Overdag draai ik meestal rock en metal en dat gaat vaak wat harder.'sAvonds draai ik wat rustiger,meestal pop of jazz.Vooral jazz vind ik veel mooier klinken als het zacht speelt.Alle details komen dan mooi tot hun recht en de stemmen blijven zuiver klinken.Ga je dan een heel stuk harder spelen dan worden de stemmen vaak schreeuwerig en scherp,dat klinkt dan echt niet lekker.Terwijl het bij metal juist weer andersom is.Dat vind ik zacht juist niet lekker klinken,dat moet gewoon hard om alle energie die erin zit er ook uit te laten komen.Dat moet gewoon vlammen.

Zo is dat !

Gehooronderzoekers waarschuwen volop, omdat (o.a. door alle in-ear telefoontjes) de zaak echt flink uit de hand aan het lopen is. 20.000 (!) jongeren lopen naar schatting momenteel in Nederland per jaar een gehoorsbeschadiging op. Het vervelende is dat een beschadiging die je op jonge leeftijd oploopt pas echt begint op te spelen als je wat ouder wordt.

Wat voor de consumptiekant geldt, geldt ook voor de productiekant:

Zie: http://orkestengehoor.nl/achtergrond/weten...k/index.nl.html

en wat je er op termijn mee aanricht:

http://orkestengehoor.nl/gehoorschade/wat_...e/index.nl.html

Als je een echt goede installatie hebt, klinkt die ook goed als die minder hard staat.

ER EE

Bij 80 Db treedt gehoorbeschadiging op! Je mag nooit boven de 75 Db uitkomen. En bij langer luisteren liefst lager.

In de industrie geldt dat een continue geluidsdruk tot 80 dBa toelaatbaar is.

Hogere waarden mag ook, maar dan voor kortere tijd.

:)

Bij 80 Db treedt gehoorbeschadiging op! Je mag nooit boven de 75 Db uitkomen. En bij langer luisteren liefst lager.

In de industrie geldt dat een continue geluidsdruk tot 80 dBa toelaatbaar is.

Hogere waarden mag ook, maar dan voor kortere tijd.

:)

Inderdaad. Het heeft niet alleen met de hardheid te maken, maar ook met de tijdsduur. 80dB is nog niet zo hard. In een drukke stad kom je daar misschien al wel aan, puur vanwege omgevingslawaai (auto's, bussen, trams enz.)...

Bij 80 db heb je inderdaad kans op gehoorbeschadiging,echter pas als je er 8 uur of langer onafgebroken aan bent blootgesteld.Volgens de wet is je werkgever verplicht je gehoorbescherming te geven als je aan meer dan 85 db wordt blootgesteld.Bij 86 db kan je 2 uur luisteren zonder schade.Het loopt allemaal niet zo'n vaart als je zou denken.

ik haal de 80 dB zelden, maar speel relatief zacht ivm slapende kinderen etc.

Echter, dit meet ik op de luisterpositie, xou het metertje eens op 1 m. afstand moeten houden.