KPA Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Ik heb een hadcock arm op een michell gyro se gemonteerd en bij bepaalde passages (met name klassieke muziek) trilt de headshell enorm, zodanig dat ik last heb van groefspringen). Iemand hier ervaring mee. Zo ja hoe is dit op te lossen? Alvast mijn dank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Die trillingen kunnen idd voorkomen, maar ik heb ze eigenlijk nog nooit zo extreem gezien als jij het beschrijft. Het kan zijn dat arm en element niet bij elkaar passen. Je kunt trillingen dempen met Blue Tack of Pritt Buddies. Dit is kneedplakspul. Het leuke is dat het heel erg goed trillingen dempt en bijna niks weegt. Let wel, het is een lapmiddel. Waarschijnlijk is de match arm/element niet goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Hoi Roger, Lijkt mij vrijwel zeker dat het element en de arm niet matchen, zeker als de naald uit de groef springt. Met Blue-Tac ed kom je dan niet zo ver. Kan ook zijn dat de naaldkracht veel te laag staat. Welk element zit er in KPA? Link to comment Share on other sites More sharing options...
KPA Posted 24 september 2006 Author Report Share Posted 24 september 2006 Ik heb een grado prestige silver element er in zitten. Kan het ook zo zijn dat de hadcock arm niet een goede match is met een gyro se? Het is natuurlijk een deck met verend chassis, mogelijk dat de hadcock daar niet goed mee omgaat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 grado en hadcock gaan volgens mij wel goed samen, daarbij draai ook met een hadcock op een verend chassis en een grado, dit gaat bij mij goed.. is de boel wel goed afgesteld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
KPA Posted 24 september 2006 Author Report Share Posted 24 september 2006 Ik heb tot twee keer toe van voren af aan begonnen, moet zeggen pop muziek klinkt goed.Ook met een testplaat van hifinews begint de arm bij de lagere frequenties enorm te bewegen net of het de resonanties niet kwijt kan of zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Ik heb tot twee keer toe van voren af aan begonnen, moet zeggen pop muziek klinkt goed.Ook met een testplaat van hifinews begint de arm bij de lagere frequenties enorm te bewegen net of het de resonanties niet kwijt kan of zo Ik lees net in dat andere forum dat al dat gez..k over resonanties onzin is. Maakt dus eigenlijk geen moer uit.... Wat ik wel moet zeggen: Bepaalde passages op zo'n testplaat zijn NIET zonder resonanties af te spelen: In de groef vind je modulaties die normaal niet voorkomen. Probeer niet dat resonenen te vermijden. Vergelijking: als ik slaap wet ik niet waar ik ben. Is dat erg? NEE.... Maar dat gezeur over complianties en effectieve massa's is voorgoed naar het rijk der bakerpraatjes! Tig sites blijken er nu naast te zitten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Ik heb tot twee keer toe van voren af aan begonnen, moet zeggen pop muziek klinkt goed.Ook met een testplaat van hifinews begint de arm bij de lagere frequenties enorm te bewegen net of het de resonanties niet kwijt kan of zo Ik lees net in dat andere forum dat al dat gez..k over resonanties onzin is. Maakt dus eigenlijk geen moer uit.... Wat ik wel moet zeggen: Bepaalde passages op zo'n testplaat zijn NIET zonder resonanties af te spelen: In de groef vind je modulaties die normaal niet voorkomen. Probeer niet dat resonenen te vermijden. Vergelijking: als ik slaap wet ik niet waar ik ben. Is dat erg? NEE.... Maar dat gezeur over complianties en effectieve massa's is voorgoed naar het rijk der bakerpraatjes! Tig sites blijken er nu naast te zitten! Maar Headshell.... tijdens muziek mag dat niet gebeuren. De resonantiefrequentie van de arm-element combinatie ligt dan veel te hoog. Je kunt die omlaag brengen door een plaatje lood tussen het element en de arm te schuiven. Eigenlijk geen goede oplossing, maar beter dan alles weggooien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Hier lijkt echt sprake van een mismatch. Omdat je het zelfs over groefspringen hebt, lijkt het er op dat de arm-elementresonantie te laag is, misschien wel in de buurt van de 5 Hz. En dat zou beslist te laag zijn. Kun je met die testplaat niet bepalen wat de resonantiefrequentie is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Hier lijkt echt sprake van een mismatch. Omdat je het zelfs over groefspringen hebt, lijkt het er op dat de arm-elementresonantie te laag is, misschien wel in de buurt van de 5 Hz. En dat zou beslist te laag zijn. Kun je met die testplaat niet bepalen wat de resonantiefrequentie is? Te laag...?? ik dacht juist, te hoog... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Ik heb tot twee keer toe van voren af aan begonnen, moet zeggen pop muziek klinkt goed.Ook met een testplaat van hifinews begint de arm bij de lagere frequenties enorm te bewegen net of het de resonanties niet kwijt kan of zo Ik lees net in dat andere forum dat al dat gez..k over resonanties onzin is. Maakt dus eigenlijk geen moer uit.... Wat ik wel moet zeggen: Bepaalde passages op zo'n testplaat zijn NIET zonder resonanties af te spelen: In de groef vind je modulaties die normaal niet voorkomen. Probeer niet dat resonenen te vermijden. Vergelijking: als ik slaap wet ik niet waar ik ben. Is dat erg? NEE.... Maar dat gezeur over complianties en effectieve massa's is voorgoed naar het rijk der bakerpraatjes! Tig sites blijken er nu naast te zitten! Maar Headshell.... tijdens muziek mag dat niet gebeuren. De resonantiefrequentie van de arm-element combinatie ligt dan veel te hoog. Je kunt die omlaag brengen door een plaatje lood tussen het element en de arm te schuiven. Eigenlijk geen goede oplossing, maar beter dan alles weggooien. Jammer. Het kan gewoon niet! Kijk maar in dat andere forum: Het maakt geen moer uit. Er is zo'n grote range waarin je kan zitten! Lees het nou maar. Allemaal kolder. Te weinig VTF of zo. Teveel lagerwrijving. Kan niet aan de rf liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KPA Posted 24 september 2006 Author Report Share Posted 24 september 2006 Misschien moet ik een grado wood overwegen, wellicht dat het element dan beter matcht met de arm of denk ik nu een beetje te simpel. Wat de testplaat betreft weet ik dat enorm hoge (onhaalbare ) eisen, worden gesteld aan arm en element maar iedere opname op vinyl zou ik toch onder alle omstandgheden moeiteloos moeten kunnen afspelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Te laag...?? ik dacht juist, te hoog... Je kunt hoog of laag springen maar een element/armresonantie onder de 7 - 8 Hz gaat in de meeste gevallen beslist niet goed. Heb vorig jaar eens een OM20 in de Thorens TP16 arm gezet en dat zwabberde dat het een lieve lust was. Overigens ben ik met de Hadcock arm zelf niet genoeg bekend om daar uitspraken over te doen. Laat goeroe Haudio zijn licht er maar eens over schijnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Te laag...?? ik dacht juist, te hoog... Je kunt hoog of laag springen maar een element/armresonantie onder de 7 - 8 Hz gaat in de meeste gevallen beslist niet goed. Heb vorig jaar eens een OM20 in de Thorens TP16 arm gezet en dat zwabberde dat het een lieve lust was. Overigens ben ik met de Hadcock arm zelf niet genoeg bekend om daar uitspraken over te doen. Laat goeroe Haudio zijn licht er maar eens over schijnen. Kijk nou maar in dat topic op A. Freaks: >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Beste Tannoy, Beide passen ze niet, de Denon heeft een te lage compliance voor een arm met een eff massa van 1.3 gr. Ook de Benz Micro kan er niet in die wel een heel klein beetje beter past, maar ook niet kan. De optimale waarde rf is 10 Hz maak je daar niet zo dik over want ik heb heel veel elementen gemonteerd die tussen de 7.5 en 13 Hz lagen zonder een centje pijn , bovendien kloppen de opgegeven fabrieks waarden niet altijd precies, zo kun je best een Denon tegenkomen net een compliance van 12 dyn. Maar dan kan het nog niet dus niet monteren, en een element kopen die een zeer hoge compliance heeft , dan zul je wel bij een MM uitkomen, en ook die moet je op dit moment met een schijnwerper zoeken. Dus als ik jou was zou ik die Souther arm verkopen en er een mooie Rega eff. massa 11 gram, gewicht 30 gram. Of een JMW arm gewicht 40 gram eff massa 13 gram. Of een Bluenote arm 22 gram eff. 12 gr. Daar kun je veel kanten mee uit en ook 1 van jou elementen in monteren. MvG, Haudio Etc. Die marge die je aangeeft met de RF tussen 7,5 en 13 zonder een centje pijn lijkt me heel aannemelijk al zullen een aantal forumleden dat te vuur en te zwaard bestrijden. Smiley Dirk >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Allemaal theoretisch gezeur dus. Je raad nooit wie het zegt.... Ga er niet tegenin: neem het nou maar gewoon maar over. Rekenmachientje bij het groot vuil. De praktijk is maatgevend. Al de larie- theorie... Hoeveel sites moeten nu herschreven worden! Ga er maar aanstaan! Het mot niet veel gekker worden! Volgens mij ligt de toelaatbare range nog breder hoor. Met die moderne technieken kan je veel verder dan vroeger, joh. Allemaal onzin dus. Mijn portie aan het hondje dus. Onee, ik heb er twee. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Ha die Jan, Krijg nu toch sterk de indruk dat je zo'n zware arm gemonteerd hebt dat ie dusdanig de groef uit is gevlogen dat dat je er een flinke tik van hebt gekregen. Btw ben je op het moment soms aan de slag met de Lirpa Labs steam turn table ozi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Ha die Jan, Krijg nu toch sterk de indruk dat je zo'n zware arm gemonteerd hebt dat ie dusdanig de goef uit is gevlogen dat dat je er een flinke tik van hebt gekregen. Btw ben je op het moment soms aan de slag met de Lirpa steam turn table ozi? Nee, ik niet! Ik draai met een Technics SL- J2. Ik heb er een model 30- element (EPC dacht ik) van Technics in. Valt heel erg mee hoor. In de praktijk. Mijn project lijkt inderdaad op een steam turntable. Een unipivot balsa- arm, zelfbouw op een speler opgebouwd uit een zwaar blok curupay- hardhout met de edele delen van een Thorens TD 160 erop. Niet om aan te zien. Klopt. Maar dat gaat veranderen. Eerst een keer de armdraden verzorgen, de dwarskrachtcompensatie en de motorbehuizing. Veel leuker dan die vage fora allemaal.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Ik zit ook een beetje te dollen ook. Het is gewoon de beruchte Grado- wobble! Ook al onzin? Dit keer niet hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Hmmm. De discussie neemt daar nu toch een andere wending..... Genieten jullie mee? Ben toch wel benieuwd. van zo'n afstandje. Slokkie erbij, sigaartje. Onee, ik rook niet... Nu komt vriendje Sloothaas misschien... Net een stripverhaal, toch? # Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 # Als er op dat andere forum nog een paar beginners beginnen over het Hz- getal van de rf, is dat dus vanaf nu allemaal onzin. laten we dat afspreken. Dat is dan uit de wereld. Het enige addertje onder het gras is dan nog de Q- waarde. Maar dat is theorie. Dus ik begin erover onder voorbehoud Waarschijnlijk zal een firma AS (antiskating) te S (Stadskanaal) nu gaan beweren dat de theoretische teksten die alom ter wereld over de q- waarde in omloop zijn gebracht in de praktijk ook geen invoed hebben. Onder ons gezegd: De demping is bij Grado vaak erg gering. Gezien het grafiekje in de site (oh- hoooh) van FL- elektronics (odie?!!) gejat uit het Sure- verhaal bvan Happ en zun maatje, loopt die dip vann de rf vast in de kromme rechts. Maar we spreken gelijk af dat dit onzin is. Okeeeee? Het is tenslotte weer die stront - theorie. # Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Hmmm... In die discussie op dat forum wordt nou weer aangesjouwd: http://www.vandenhul.nl/artpap/phono_faq.htm#a2 Ook behelpen hoor. Wie is dat nou weer?......... een of andere poppendokter op de veluwe? een vage kennis van JK misschien? En wie is JK dan weer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Dirk moet naar bedje van ze moeder.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Weet hier nog iemand die naar zijn bedje moet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Weet hier nog iemand die naar zijn bedje moet... En zijn roes uitslapen.....? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 Het lijkt wel volle maan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 24 september 2006 Report Share Posted 24 september 2006 # Als er op dat andere forum nog een paar beginners beginnen over het Hz- getal van de rf, is dat dus vanaf nu allemaal onzin. laten we dat afspreken. Dat is dan uit de wereld. Okeeeee? Het is tenslotte weer die stront - theorie. # Spreek jij voor jezelf... Ik stel wel vast aan de hand van een meting wat de resonantiefrequentie is. Blijft een essentieel gegeven in de match tussen element en arm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts