1ennalloor Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Waarom moeten stukken leer, waar voeten in gestoken zijn wel ingelopen worden en een stuk boron, of wat voor cantilever dan ook, gestoken in een stuk rubber niet? Waarom zou je je voeten ergens willen insteken? Om te kunnen lopen is het niet noodzakelijk. Overigens is er inmiddels meer ontwikkeld dan alleen leer om voeten in te verpakken. Dat had ook voor de insteek van een cantilever kunnen gelden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmikid Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Waarom moeten stukken leer, waar voeten in gestoken zijn wel ingelopen worden en een stuk boron, of wat voor cantilever dan ook, gestoken in een stuk rubber niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Waarom moeten stukken leer, waar voeten in gestoken zijn wel ingelopen worden en een stuk boron, of wat voor cantilever dan ook, gestoken in een stuk rubber niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Waarom moeten stukken leer, waar voeten in gestoken zijn wel ingelopen worden en een stuk boron, of wat voor cantilever dan ook, gestoken in een stuk rubber niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Alles waar ik mijn voeten insteek moet ingelopen worden, welk materiaal het nu is. Het begint er een beetje op te lijken of inspelen erg is. Nieuwe motoren moeten toch ook ingereden worden? Volgens mij moet alles wat bewegende onderdelen heeft ingereden worden. Inspelen is niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Denk dat je een kleinigheidje over het hoofd ziet, het inspelen van een element - zowel MM als MC - is een mechanisch gebeuren, de ophanging - rubber - is direct na aanschaf enigszins stug, dit vergelijkbaar met de eerder aangehaalde schoenen, zodra dit wat soepeler is geworden ben je waar je wezen wilt. Verwacht nu niet al te grote verschillen, die zijn er inderdaad niet, finesse, attack, etc. gaat enigszins vooruit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Denk dat je een kleinigheidje over het hoofd ziet, het inspelen van een element - zowel MM als MC - is een mechanisch gebeuren, de ophanging - rubber - is direct na aanschaf enigszins stug, dit vergelijkbaar met de eerder aangehaalde schoenen, zodra dit wat soepeler is geworden ben je waar je wezen wilt.Verwacht nu niet al te grote verschillen, die zijn er inderdaad niet, finesse, attack, etc. gaat enigszins vooruit. Oja, da's waar! De betere elementen hebben dan vermoedelijk een zodanig geringe naaldtipslijtage dat dit niet compenseert met de inspeeltijd van het ophangrubber waardoor zich dus werkelijk een verschil bij het beluisteren openbaart. Na de inspeeltijd wordt dit dan vermoedelijk juist weer wel continu gecompenseerd zodat er geen te horen verschillen meer optreden tot aan het moment dat de naald versleten is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Denk dat ik dit niet geheel begrijp, naaldslijtage is een verschijnsel dat niet te vermijden is, echter voordat dit problemen gaat opleveren heb je al heel wat plaatjes kunnen draaien, denk hierbij aan duizenden uren. Denkelijk zal naaldslijtage heel erg langzaam de weergavekwaliteit doen verminderen, dit gebeurt echter zo langzaam dat het nauwelijks zal opvallen, pas na vervanging - re-tip - kom je er achter wat er gemist is gedurende enige tijd. Echter druk maken zou ik me hierover niet echt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Omdat de naald zo weinig slijt, betekent dat alleen het rubber na "inspelen" het geluid verandert doordat dit materiaal soepeler wordt. Na het inspelen blijft dit dan verder onveranderd. Dat laatste is voor mij het vreemde gegeven dat "inspelen" zo onzinnig maakt. Het stopt zomaar op een bepaald moment, naar wens van een luisteraar. Ik zou dan juist denken: "dat wordt balen vanaf de dag van dat moment van ingespeeld zijn want het is nu mooi en kan alleen weer minder worden", of niet? Indien dit niet zo ervaren wordt is het dus toch simpelweg gewenning van het gehoor, lijkt me. Om maar weer niet te beginnen over het "inspelen" van niet-mechanische apparatuur... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Rubber inspelen... Rubber kennende wordt inderdaad soepeler door veroudering maar zal dan ook verouderen zodat deze na verloop van tijd weer slechter wordt. Een ophanging in een draaitafel kan vervangen worden maar element... Inspelen zeker iets invloed uitoefenen maar niet te veel hoop ik, een heel andere klank is immers niet gekozen in de winkel. Dat ook je gehoor moet wennen staat vast. Als je jaren naar een installatie luisterd zal een plotselinge verandering zeer opvallen, in positieve of negatieve zin. Een ineens "veel betere" installatie kan ook zeer onwennig klinken heb ik gemerkt. Belangrijk is dan of hetgeen je hoort direct mooi is of niet en zeker niet naar afzondelijke eigenschappen luisteren. In die zin heb ik kort geleden een leuke buizen amp te logeren gehad die verschikkelijk goed klonk wat betreft midden en hoog, erg detailrijk maar die in het laag moeite had mee te komen. Uiteindelijk vond ik dat deze totaal geen muziekaliteit in zich had. En dat terwijl anderen erg mee weg lopen. Zo persoonlijk is onze hobby. Leuk toch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Alles waar ik mijn voeten insteek moet ingelopen worden, welk materiaal het nu is. Het begint er een beetje op te lijken of inspelen erg is. Nieuwe motoren moeten toch ook ingereden worden? Volgens mij moet alles wat bewegende onderdelen heeft ingereden worden. Inspelen is niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts