Jump to content

MM element

marjellak
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Moet een nieuw MM element ook inspelen?

Hoe lang dan en op welke punten vinden dan de verbeteringen plaats?

Groetjes

Marjellak

Beste Marjellak,

Ieder element moet m.i. inspelen. Ik heb nog nooit een helement gehoord die niet ingespeeld hoefde te worden!

Ik denk dat eventuele veranderingen wel hoorbaar zijn, maar dan afhankelijk van jouw gehoor en merk en type van het element. Ik kan dus ook niet zomaar voorspellen dat iets specifieks bij jouw element zal veranderen na een 60-tot-250 uur inspeelperiode.

Mijn eigen Goldring EroicaLC ( weliswaar MC ) element ging pas echt leven na zo'n 120 speeluren, daarvoor was het meer een "tam" geluid. Rond die inspeeltijd hoorde ik de meeste veranderingen, daarna waren het de spreekwoordelijke puntjes op de "i ".

termen als meer laag, voller, emotioneler, meer plaatsing en helderder waren op mijn set van toepassing, maar wellivht springt er bij jou iets anders uit?

Gewoon lekker gaan plaatjes draaien, en hou ons maar op de hoogte!!!

Veel plezier,

Lestat

P.S.: Welk element heb je dan gekocht?

Hoi,

Groetjes

Marjellak

Het element inspelen is misschien niet de juiste term.

Als de klank of hoe je het dan ook wilt omschrijven van een element (of welk apparaat dan ook in je installatie) verandert na enige tijd is er iets aan de specificaties veranderd en had je dus net zo goed direct een ander merk/type kunnen nemen.

Je gehoor moet echter wel even aan een nieuw geluid wennen. Dus je speelt je apparatuur niet in maar je oren.

Hoi,

Groetjes

Marjellak

Als de klank of hoe je het dan ook wilt omschrijven van een element (of welk apparaat dan ook in je installatie) verandert na enige tijd is er iets aan de specificaties veranderd en had je dus net zo goed direct een ander merk/type kunnen nemen.

Je gehoor moet echter wel even aan een nieuw geluid wennen. Dus je speelt je apparatuur niet in maar je oren.

Nietes :P

Hoi,

Groetjes

Marjellak

Onzin

Hoi,

Groetjes

Marjellak

Onzin

Waarom?

Beste,

inspelen is zeker geen onzin.

Geef jezelf de tijd en ga er maar vanuit dat je ongeveer 100 uur kwijt eraan bent.

Dit is in zijn algemeenheid gezegd.

De omschrijving van Lestat is zeker niet slecht gezegd,sterker nog .... ik kan me er uitstekend in vinden.

groet,

:cool2:

Da's toch leuk! Thanx! B)

Hoe gaat het inspelen bij jou thuis?

Greetz,

Lestat

Hoi,

Groetjes

Marjellak

Onzin

Je wilt met zoveel woorden serieus beweren dat apparatuur na een inspeelperiode absoluut niet veranderd is maar dat dit wel hoorbaar zou zijn?

Hoi,

Groetjes

Marjellak

Onzin

Je wilt met zoveel woorden serieus beweren dat apparatuur na een inspeelperiode absoluut niet veranderd is maar dat dit wel hoorbaar zou zijn?

Inderdaad. Zuiver elektronische apparatuur als versterkers en tuners dus ook.

Maar mechanisch wat meer gerelateerde componenten als speakers en draatafels spannen wat dit betreft echt de kroon.

Aanvulling: de apparatuur is wel veranderd (ik sta buiten de bewering, ik geef het toe) want elektronen branden zich een baan in in de circuits van electronisch spul. En als mechaniek in het geding komt verandert de boel helemaal.

Onzin

Maar mechanisch wat meer gerelateerde componenten als speakers en draatafels spannen wat dit betreft echt de kroon.

Kortom: volgens sommigen is "slijtage" na enige tijd van normaal gebruik dus absoluut niet te traceren maar wordt overduidelijk hoorbaar als een verbetering en dit effect noemen zij inspelen. Het gehoor en de gewenning van de luisteraar heeft er niets mee te maken.

Als er niets verandert aan de apparatuur, w

Is niet zo moeilijk te testen, neem een thorens met een afneembare headshell monteer twee nieuwe identieke elementen. Speel met de eerste 100 uur en zet daarna de tweede erin als je verschil hoort dan weet je dat het klopt.

Alhoewel ik dat al lang weet, b.v een auto die moet inrijden.

Hoi,

Groetjes

Marjellak

Wanneer dat andere type is ingespeeld heb je ook weer andere specs.

Het is gewoon een meetbaar fenomeen bij elementen. :)

Onzin

Kortom: volgens sommigen is "slijtage" na enige tijd van normaal gebruik dus absoluut niet te traceren maar wordt overduidelijk hoorbaar als een verbetering en dit effect noemen zij inspelen. Het gehoor en de gewenning van de luisteraar heeft er niets mee te maken.

Als er niets verandert aan de apparatuur, w

Bij naaldtips van elementen kan je de slijtage (ik zou het inslijpen of zoiets noemen) kan je de veranderingen ongetwijfel vrij snel al onder een microscoop traceren. De rubberenn ophanging loopt ook in.

Als een naald een andere vorm moet krijgen door gebruik om pas optimaal te presteren had die vorm er dus ook al direct aan gegeven kunnen worden. De bereikte vorm is na zo'n "inspeel"periode ook maar een moment opname want hij blijft doorveranderen. Dat is dan echte slijtage, bedoel ik. Voor het rubber geldt hetzelfde. Neem als fabrikant dan een soort met andere eigenschappen.

Bij versterkers en zo kan ik me voorstellen dat op het niveau van de moleculen diepe groeven worden ingesleten door de elektronen. Dat wordt nog eens wetenschappelijk aanwijsbaar, als het dat al niet is. Laten we elektronica niet te sterk vergeestelijken of zoiets. Alles blijft tastbare materie. Ik geloof er dus wel degelijk in..

Als het werkelijk uit zou maken voor het geluid zouden fabrikanten de boel toch al vantevoren lang genoeg aanzetten om apparatuur voor te bereiden op daadwerkelijk gebruik?

Nu zou iemand iets aanschaffen dat nog niet optimaal is omdat het nog niet lang genoeg gebruikt is. En als je het langer gebruikt dan de inspeelperiode zou er opeens niets meer veranderen aan het geluid. Het zou als er al een noodzaak tot inspelen bestaat na die periode toch juist weer gaan "uitspelen"? Of herkent de apparatuur het moment dat de luisteraar de boel ingespeeld vindt en stopt het dan plotseling met veranderen om in een status quo te geraken?

En bij elementen lijkt het me inderdaad vrij goed meetbaar.

Trouwens: mijn vorige versterker kwam na een uur spelen telkens pas echt goed los. Zo sterk is het dus.

Lijkt me erg vervelend als je een keer maar een half uurtje tijd hebt om wat te beluisteren.

Bij naaldtips van elementen kan je de slijtage (ik zou het inslijpen of zoiets noemen) kan je de veranderingen ongetwijfel vrij snel al onder een microscoop traceren. De rubberenn ophanging loopt ook in.

Als een naald een andere vorm moet krijgen door gebruik om pas optimaal te presteren had die vorm er dus ook al direct aan gegeven kunnen worden. De bereikte vorm is na zo'n "inspeel"periode ook maar een moment opname want hij blijft doorveranderen. Dat is dan echte slijtage, bedoel ik. Voor het rubber geldt hetzelfde. Neem als fabrikant dan een soort met andere eigenschappen.

Bij versterkers en zo kan ik me voorstellen dat op het niveau van de moleculen diepe groeven worden ingesleten door de elektronen. Dat wordt nog eens wetenschappelijk aanwijsbaar, als het dat al niet is. Laten we elektronica niet te sterk vergeestelijken of zoiets. Alles blijft tastbare materie. Ik geloof er dus wel degelijk in..

Als het werkelijk uit zou maken voor het geluid zouden fabrikanten de boel toch al vantevoren lang genoeg aanzetten om apparatuur voor te bereiden op daadwerkelijk gebruik?

Nu zou iemand iets aanschaffen dat nog niet optimaal is omdat het nog niet lang genoeg gebruikt is. En als je het langer gebruikt dan de inspeelperiode zou er opeens niets meer veranderen aan het geluid. Het zou als er al een noodzaak tot inspelen bestaat na die periode toch juist weer gaan "uitspelen"? Of herkent de apparatuur het moment dat de luisteraar de boel ingespeeld vindt en stopt het dan plotseling met veranderen om in een status quo te geraken?

En bij elementen lijkt het me inderdaad vrij goed meetbaar.

Trouwens: mijn vorige versterker kwam na een uur spelen telkens pas echt goed los. Zo sterk is het dus.

Lijkt me erg vervelend als je een keer maar een half uurtje tijd hebt om wat te beluisteren.

1 en al OOR, niet iedereen is gezegend met dezelfde oren als waar jij mee luistert. ;)

Voor mij staan die veranderingen vast. Je kunt zeggen dat de fabrukant het dan anders had moeten doen. Maar daarna komen dus weer veranderingen. Het is de vraag of de nieuwstaat slechter is. De meeste handelaars en gebruikers vionden van wel.

Niet omdat ik me hierop zo aangevallen voel hoor. Maar het besef van inspelen van al dat spul is geen zeldzaam voorkomende opvatting. Het is niet iest wat je als mening raar zou kunnen noemen. Wel kan je het merkwaardig vinden als het niet strookt met je eigen begrip van elektronica en slijtage.

Dit debat is op basis van eerlijke uitwisseling van meningen. Eigenlijk is er niks mis mee.

Maar volgens mij zijn deze verschijnselen er wel. In mijn beleving meen ik ze ook te constateren.

Dat is geen inspelen, dat is "op temperatuur komen", ik heb het ook, duurt bvb bijna een volledige Cd voor het geluid

Niet omdat ik me hierop zo aangevallen voel hoor. Maar het besef van inspelen van al dat spul is geen zeldzaam voorkomende opvatting. Het is niet iest wat je als mening raar zou kunnen noemen. Wel kan je het merkwaardig vinden als het niet strookt met je eigen begrip van elektronica en slijtage.

Iemand aanvallen is ook zeker niet de bedoeling van mijn opmerkingen.

Ik heb alleen zo mijn twijfels over de gedachtes achter het inspelen van apparatuur en wilde daar wel eens wat meer visies over lezen dan alleen de ongenuanceerde "onzin" opmerking die iemand anders gaf nadat ik mijn opmerking plaatste. Diegene bleek helaas weinig toe te voegen aan de verdere discussie ondanks zijn andere mening. Dat jij jouw visie gaf waardeer ik meer.