kuiperik Posted 14 januari 2003 Report Share Posted 14 januari 2003 Mijn systeem geeft de stemmen iets te "schreeuwerig" weer. Gebruik de volgende componenten: Marantz PM17mkII, Marantz DV7010, Scan Speak Event. Als speakerkabel heb ik eerst de VandeHul CS122 gebruikt, deze inmiddels vervangen door 4x2,5mm getwiste VD-draad. Hierdoor is het geluidsbeeld iets rustiger geworden, echter de schreewerige stemmen blijven toch aanwezig. Analoge interlink: Oehlbach NF-2 Iemand idee waar het nog meer aan kan liggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 14 januari 2003 Report Share Posted 14 januari 2003 MIT kabels halen meestal het schreeuwige uit een set, en combineert goed met Marantz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Inderdaad speakerkabels en interconnects van MIT of Transparent brengen veel rust in je set. Tenminste dat is mijn ervaring. Ik ken je apparatuur niet goed maar wellicht is daar iets in de matching niet helemaal lekker. Nog een factor lijkt me de plaatsing van je speakers, dat kan ook het een en ander opleveren aan een veel rustiger geluidsbeeld en dus ook de vocalen. Uit fase aansluiten en net zo lang schuiven en draaien tot de stem uit het midden lijkt te komen, dan weer goed aansluiten en je links/rechts balans moet goed zijn. Daarnaast kun je nog wat aan de breedte van je beeld gaan doen. Ik kan me zo voorstellen dat je bij overdreven aanwezige stemmen je speakers iets te dicht bij elkaar hebt staan. De stemmen zijn dan ook te smal. Vuistregel daarin is meestal dat de afstand tussen je speakers niet kleiner moet zijn dan de afstand tussen de zitplek en het middelpunt van de speakers (middelpunt van de lijn die je speakers denkbeeldig verbind). Zelf vond ik na het aansluiten van een AH noise killer (soort netfilter) een stuk meer rust in mijn set. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Speaker uit fase aansluiten? Bedoel je niet dat je een een momosignaal aan je speakers moet toevoeren? Er is duidelijk iets niet goed in deze set. Kabels kunnen dat echt niet voor je oplossen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Een hard ingerichte kamer met harde oppervlakken in de nabijheid van de luidsprekers of de luisterplaats kan ook verantwoordelijk zijn voor een schreeuwerig geluid. Kijk daarom ook eens naar de inrichting van je kamer. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 Ik ben het eens met Kermit. Is er geen mogelijkheid dat je alle apparatuur afzonderlijk kunt horen? De Event had wel last van een paar piekjes rond de 3000hz, ik weet niet of het daar mee te maken heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 Ik heb hier inderdaad ook wel wat last van. Vooral als het volume wat hoger wordt gezet. Nou heb ik ook een kleine kamer, 3,5x4,0 m. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 16 januari 2003 Author Report Share Posted 16 januari 2003 Geplaatst door PD:H Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 De bedekking tegen de wand moet die achter de luisterplek of juist achter de speakers? Ik denk dat het beter is om het achter de luisterplek te plaatsen. Kuiperik zijn ruimte eigenschappen geven al een beetje aan dat het wel eens hard of schel kan gaan klinken. Ik zal zelf er binnenkort ook eens wat meer aandacht aan schenken. Ik denk ook dat de akoestiek nog welleens wordt onderschat. Afijn, het is in iedergeval al fijn te weten dat er meer mensen zijn met het zelfde probleem Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 16 januari 2003 Author Report Share Posted 16 januari 2003 Heb zelf ook gemerkt dat veranderingen in de akoestiek veel invloed kunnen hebben op het geluid. Door het leggen van een vloerkleed tussen LS en luisterplaats kon mijn treble weer van -4 naar 0 (source direct). Dit had dus veel meer invloed dan het vervangen van de LS-kabel. Dit kun je zelf ook makkelijk testen door er eerst een dekbed of iets dergelijks neer te leggen. Hiermee kun je proberen of het resultaat oplevert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 Zelf heb ik kamer die al redelijke gedempt is maar heb wel zo'n gevoel dus dat klanken weerkaatsen tegen de muur achter mij. Dus zou ik daar eens even het een en ander moeten proberen... Denk dus aan vloerbedekking Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 In ons vorige huis zat een woonkamer van exact die afmetingen. Ik kreeg het daar niet aan het klinken. Zelfs zover dat ik de audiohobby liet varen. De luidsprekers konden praktisch gezien alleen daar staan (tegen die muur van 4 m.) Dezelfde installatie in het huis waar we nu wonen klonk plotseling veel beter. En verhip, daar was dat audiovirus weer. Enkele randopmerkingen. - klap eens in je handen. Als je daarna een felle refectie attack hoort is er maar een oplossing, dempen dat hok. - demp die kamer maar 'ns behoorlijk met gordijnen, slaapzakken dekbedden en vloerkleden. Kortom sjouw je kamer maar vol. Je zult merken dat e.e.a. veel beter wordt. - Een audio kennis heeft voor dit probleem een gordijn laten maken wat hij, wanneer hij luisterd, voor de wand trekt. Dit helpt enorm. - zet de luidsprekers recht in kamer (geen tow-in) - probeer je luidsprekers 'ns in het lange deel van je kamer te laten stralen. Succes (en desnoods verhuizen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 Ik zag toevallig de volgende page staan, waar van veel materialen het wel of niet absorberende of galmdempende effekt wordt besproken In mijn bedrijfsbusje heb ik de onbeklede laadruimte aangepakt met grof noppenschuim, dat op karton zit geplakt (hiermee worden dozen voor schokvrij transport gemaakt) en het dak heb ik bekleed met "akoestisch behang", waardoor het geluidsniveau acceptabel is geworden (-10dB!). Dit kun je op een rol krijgen (1,5m breed) en er zit een speciaal (creme) schuim op. De harde rug kun je ergens tegenaan plakken. Dit materiaal wordt gebruikt om een kamer (studio) "dood" te maken, terwijl het er toch nog acceptabel (glad) uit ziet En dan nog een toetje met handleiding erbij Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
boy2 Posted 17 januari 2003 Report Share Posted 17 januari 2003 Ik ga toch ook voor de interlink hier. Probeer eens de Nordost Red Dawn, haalt alle krasserigheid eruit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 20 januari 2003 Author Report Share Posted 20 januari 2003 Heb inmiddels al weet diverse mogelijkheden uitgeprobeerd. Heb aan mijn versterker en netfilter een gevlochten powercord gemaakt (beiden 3*2,5mm). Hierdoor wordt het beeld nog iets rustiger en klinkt het op lagere niveau's iets dynamiek voller in het laag. Qua demping heb ik nog een deken achter de bank gehangen. Dit neemt voornamelijk de dynamiek weg. Waarschijnlijk mag dit in mindere mate gedempt worden. Dit neemt trouwens niet het schreewerige uit de stemmen weg. Je dient alleen de versterker wat verder open te zetten wil je een evenredige luisterweergave krijgen. Denk dat ik nu toch iets moet gaan zoeken in de bekabeling. Zat zelf te denken de LS-kabel van Art Speak (of Kimber) en de zelfbouw zilveren interlink van Maarten's Site www.platenspeler.com. Heb ook nog zitten denken aan een M-audio Superdac 2496 (aangezien het probleem misschien ook wel in de DV7010 kan zitten?). Misschien in een later stadium eens naar gaan kijken. Indien er andere adviesen zijn dan verneem ik die graag. Erik Kuijpers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 20 januari 2003 Report Share Posted 20 januari 2003 Zonde van de investering als je denkt dit probleem even te verhelpen met andere bekabeling. Bij kabels heb je het over invloeden op detailniveau (zo niet micro niveau). Jouw probleem los je daar echt niet even mee op. Is het 'schreeuwerige' niet gewoon een eigenschap van je speaker? Of de combinatie versterker/speaker? De invloed van deze componenten en het aanpassen van je akoestiek is echt veeeeeel groter dan van kabels. Dus ik zou pas met andere kabels aan de slag gaan als je eigenlijk al voor 99% tevreden bent met het geluid. En die 99% moet je bereiken met aanpassingen in de akoestiek, je speakers, verstreker en cd speler (in die volgorde, maar dat is mijn mening). Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 20 januari 2003 Report Share Posted 20 januari 2003 Hallo Zee, Dat ben ik echt niet met je eens. Ik heb zelf een hele tijd zitten prutsen om schelheid uit mijn geluid te krijgen (was nog met mijn vorige set). Uiteindelijk leverden MIT-speakerkabels daar niet alleen helemaal de oplossing voor, ze gaven ook op vrijwel elk ander punt een drastische verbetering. Dat kabels alleen micro-verschillen geven is niet bepaald mijn ervaring. Het enige minpunt van de MIT was dat hij ook een zwakheidje van mijn versterker (MF A-300) hoorbaarder maakte, nl. een wat te weinig strak en wat te vet laag naar mijn smaak. Enfin, verleden tijd, want inmiddels gebruik ik een andere (+ MIT-kabels) waar ik tot op heden geen gebreken aan heb kunnen ontdekken. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 20 januari 2003 Report Share Posted 20 januari 2003 Typisch voorbeeld van een kabel die als passieve toonregeling gebruikt wordt, met bijwerkingen die dan ook te verwachten zijn ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 20 januari 2003 Report Share Posted 20 januari 2003 En een investering in kabels is ook niet nodig als hij geen verbetering oplevert. Natuurlijk altijd eerst lenen en uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 20 januari 2003 Report Share Posted 20 januari 2003 Verklaar je nader Paul? groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 21 januari 2003 Report Share Posted 21 januari 2003 Geplaatst door Hans:Hallo Zee, Dat ben ik echt niet met je eens. Ik heb zelf een hele tijd zitten prutsen om schelheid uit mijn geluid te krijgen (was nog met mijn vorige set). Uiteindelijk leverden MIT-speakerkabels daar niet alleen helemaal de oplossing voor, ze gaven ook op vrijwel elk ander punt een drastische verbetering. Dat kabels alleen micro-verschillen geven is niet bepaald mijn ervaring. Het enige minpunt van de MIT was dat hij ook een zwakheidje van mijn versterker (MF A-300) hoorbaarder maakte, nl. een wat te weinig strak en wat te vet laag naar mijn smaak. Enfin, verleden tijd, want inmiddels gebruik ik een andere (+ MIT-kabels) waar ik tot op heden geen gebreken aan heb kunnen ontdekken. groet zo is het hans als jij vind dat een duure mit of andere duure kabels een verbetering voor jouw is moet je dat gewoon doen. het is toch zeker jouw geld. wie zijn ze dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 21 januari 2003 Report Share Posted 21 januari 2003 De goede van man heeft last van een schreeuwerig hoog, voornamelijk op hogere volumes. Lijkt mij gewoon vervorming, alhoewel ik de kamer niet uitsluit. Mit kabels "doen" iets met je geluid. Zijn dat niet die dingen waar zo'n kastje tussenzit ? Filtert een stukje hoog eruit, waardoor die vervorming minder opvallend wordt. Komt er relatief meer laag uit natuurlijk he. Is dat laag niet in orde, dan gaat dat juist weer extra opvallen. Nee, geen kabels voor mij die iets "doen" met het geluid ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 21 januari 2003 Report Share Posted 21 januari 2003 Hallo Paul, Ik begrijp je wantrouwen. Ik had het zelf ook nooit op kastjes, maar heb gewoon mijn waarnemingen de doorslag laten geven. Ik geloof niet dat je gelijk hebt dat het laag prominenter werd omdat het hoog minder werd. Volgens mij kwam er met de MIT's juist meer hoog, maar tegelijk was het rustiger. In die kastjes zit vast iets dat filtert, maar het effect is toch anders dan jij beschrijft. Dat de scherpte eruit ging door het hoog af te knijpen heb ik wel meegemaakt met Monster, in vergelijking met de VdHul CS122 (biwired). Monster was minder scherp als de CS122 maar liet ook duidelijk minder hoog 'door'. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 21 januari 2003 Report Share Posted 21 januari 2003 Hoe hoog is hoog ? Moeilijk te zeggen vanaf hier, nietwaar. De ene kabel filter wat hoger dan de ander, die misschien meer van het hoge middengebied weghaalt. Schreeuwerige stemmen zit meer in het hoge middengebied denk ik. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts