Hans Posted 21 januari 2003 Report Share Posted 21 januari 2003 Hallo Paul, Ik bedoelde het hoog van de MIT vergeleken met CS122 en Monster op mijn eigen (vorige) set. Van een afstand inderdaad moeilijk wat van te zeggen. Eigenlijk was dit allemaal een reactie op Zee zijn mening dat kabels alleen micro-verschillen geven. Of Kuiperik wat aan mijn verhaal heeft ivm zijn stemmen weet ik niet. Al kan het best nut hebben MIT (liefst tweedehands gezien de exorbitante prijzen) ook in zijn onderzoekingen te betrekken: niet geschoten altijd mis. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 21 januari 2003 Report Share Posted 21 januari 2003 Als een kabel grote verschillen laat horen t.o.v. een andere kabel, dan dienen beide met groot wantrouwen bekeken te worden. Een van de twee (of beiden) voegt dan iets toe of laat iets weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 21 januari 2003 Report Share Posted 21 januari 2003 Hans/Kuiperik, Inderdaad zul je in staat zijn (een deel) van de 'schreeuwerigheid' die Kuiperik beschrijft op te lossen met een andere kabel. Wat ik alleen wil zeggen is dat je hier (bij wijze van spreke) praat over het oplossen van die laatste 1% van het probleem. M.a.w. de overige componenten hebben een veel grotere invloed en daarom zou ik daar beginnen. Met een andere kabel kun je dan net dat laatste restje oplossen het zodat het geluid helemaal 100% naar je zin is. Fabrikanten doen je graag geloven dat je met hun kabel ineens een 'totaal ander geluid' krijgt. Overigens sluit ik me mij geheel bij Kermit aan wat betreft de stelling dat je kabels met groot wantrouwen moet bekijken als er echt grote verschillen zijn in je audio set. Als je (veel) geld in kabels wilt investeren vind ik dat prima, ook als er misschien bijna geen verschil is te horen. Dat moet iedereen zelf bepalen en als het je gelukkig maakt moet je het gewoon doen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 25 januari 2003 Report Share Posted 25 januari 2003 Geplaatst door telefunken: zo is het hans als jij vind dat een duure mit of andere duure kabels een verbetering voor jouw is moet je dat gewoon doen. het is toch zeker jouw geld. wie zijn ze dan. Gelijk heb je Telefunken groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luidspreker Posted 27 januari 2003 Report Share Posted 27 januari 2003 Ik heb ook een Event. Ik kan (eigenlijk kon) me iets voorstellen bij je problemen. Ik heb het zo opgelost: De cs122 vervangen door de VLS kabel, die dikke groene, ik heb die in Rotterdam bij Speaker & co gekocht. Deze kabel klinkt veel milder en voller dan de vdhul cs122 (had ik ook). In de Event heb ik de spoel voor het laag vervangen door een met een wat lagere waarde (het hoge midden leeft wat op) en de tweeter heb ik wat afgezwakt: 18 ipv van 22 ohm parallel en 0,39 ohm ervoor. Bij mij klinkt dat voor stemmen en violen en nog zo wat v Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 januari 2003 Report Share Posted 27 januari 2003 alle interlinks klinken eender. oftwel :alle interlinks dienen het signaal van de ene naar de andere component voor de volle 100 % over te brengen zonder daar iets aan toe te voegen of af te doen. en ik denk dat alle interlinks daar toe in staat zijn . of ze nou van koper of zilver zijn . ps: bekijk eens een versterker van binnen ,en je ziet het nut van die dikke interlinks niet meer. al die kleine ,onafgeschermde printbaantjes ,waarover je signaal loopt maar het geeft niet . als het maar duur is ,en er goed uitziet ,dan klinkt het vanzelf beter toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 januari 2003 Report Share Posted 27 januari 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:alle interlinks klinken eender. oftwel :alle interlinks dienen het signaal van de ene naar de andere component voor de volle 100 % over te brengen zonder daar iets aan toe te voegen of af te doen. en ik denk dat alle interlinks daar toe in staat zijn . of ze nou van koper of zilver zijn . ps: bekijk eens een versterker van binnen ,en je ziet het nut van die dikke interlinks niet meer. al die kleine ,onafgeschermde printbaantjes ,waarover je signaal loopt maar het geeft niet . als het maar duur is ,en er goed uitziet ,dan klinkt het vanzelf beter toch? Tjeesus Erik, meen je dit nou werkelijk ? Als je geen verschil hoort tussen een dropveter en een andere kabel is of je set geen reet waard of je bent toch een beetje doof aan het worden. Ik zeg niet dat bepaalde kabels beter zijn, maar niet alle kabels zijn even goed en sommigen laten wel eens wat weg (toevoegen wordt lastig met een kabel ). En als je een kabel ziet als een doorverbinding, kan ik je gelijk uit de dromen helpen. een kabel is een filter. Hij heeft een weerstand, een capaciteit en een inductie. Het ideaalbeeld is idd een 0ohm doorverbinding, maar dit is op deze manier fysisch niet mogelijk (helaas) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 januari 2003 Report Share Posted 27 januari 2003 Geplaatst door Sodejuu: Tjeesus Erik, meen je dit nou werkelijk ? Als je geen verschil hoort tussen een dropveter en een andere kabel is of je set geen reet waard of je bent toch een beetje doof aan het worden. Ik zeg niet dat bepaalde kabels beter zijn, maar niet alle kabels zijn even goed en sommigen laten wel eens wat weg (toevoegen wordt lastig met een kabel ). En als je een kabel ziet als een doorverbinding, kan ik je gelijk uit de dromen helpen. een kabel is een filter. Hij heeft een weerstand, een capaciteit en een inductie. Het ideaalbeeld is idd een 0ohm doorverbinding, maar dit is op deze manier fysisch niet mogelijk (helaas) En al was het fysisch mogelijk een 0Ohm vebinding te maken (er bestaan overigens supergeleiders) dan nog heb je een inductie, want wanneer er zich deeltjes verplaatsen dan ontstaat er vanzelf inductie... En capaciteit is er ook altijd bij een kabel. Zeker als de aders dicht bij elkaar en evenwijdig aan elkaar liggen (en dat is meestal zo)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 28 januari 2003 Author Report Share Posted 28 januari 2003 Kun je me misschien wat merken / typenummers doorgeven. Ik heb er nu zelf Audin Cap condensatoren erin zitten. De binnenbekabeling is van zilver (via Speakerland Oss) Geplaatst door Luidspreker:Ik heb ook een Event. Ik kan (eigenlijk kon) me iets voorstellen bij je problemen. Ik heb het zo opgelost: De cs122 vervangen door de VLS kabel, die dikke groene, ik heb die in Rotterdam bij Speaker & co gekocht. Deze kabel klinkt veel milder en voller dan de vdhul cs122 (had ik ook). In de Event heb ik de spoel voor het laag vervangen door een met een wat lagere waarde (het hoge midden leeft wat op) en de tweeter heb ik wat afgezwakt: 18 ipv van 22 ohm parallel en 0,39 ohm ervoor. Bij mij klinkt dat voor stemmen en violen en nog zo wat v Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 28 januari 2003 Report Share Posted 28 januari 2003 Ohmse weerstand is bij interlinks helemaal niet zo belangrijk. Al eens gekeken naar de ingangsweerstand van line in/uitgangen?? Wel belangrijk is de capaciteit en induktie van de beestjes. Die maken de filterwerking en bepalen de "klank" van een interlink. Overigens zou een goeie geen "sound" mogen hebben.maar hoe weetje dat??? Ik ben evenwel niet onder de indruk van zilver en andere dure verkoopspraatjes. Ik maakte ze destijds zelf van een netcoax met vaste koperader, voldoende dikke tussenisolatie (capaciteit terugdringen), cu folie daarboven dubbelCu vlechtscherm en isolatie. Wat dik, wat stijf, maar goedkoop en een serieuze verbetering tov vorige standaard touwtjes. Ik heb wel een paar weken alle catalogen op het werk uitgepluisd tot ik de volgens mij meest geschikte gevonden had. Niet dat dat nu DE interlinks zijn, alleen zal een veeeel duurdere niet veel meer veranderen en geef ik mijn geld liever aan andere dingen uit. PS Ohmse weerstand is uiteraard WEL van groot belang bij luidsprekerkabels, zeker als je zoals ik met ESL's speelt die in hoge frequenties onder de 1 Ohm impedantie duiken Als je dan te dunne touwen hebt dan heb je een laagdoorlaatfilter en dat is niet de bedoeling. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luidspreker Posted 28 januari 2003 Report Share Posted 28 januari 2003 Hallo Kuiperik, Mijn Event: Interne bekabeling is vdhul cs 12 De condensator van hoog is Audyn Cap KPSN (tinfolie) De HQ56 spoel (2,7 mH) van het laag is vervangen door eenzelfde van 2,2 mH Verder dus i.p.v. 22 ohm parallel 18 ohm en in serie 0.39 meer De luidsprekerkabel is van VLS (Ultra High Performance) De luidsprekerkabel en de vdhul interne bedrading komen uit Rotterdam, maar er zijn vast wel andere leveranciers Als ik je bericht lees lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat de ruimte hiervoor verantwoordelijk is; je kunt dat natuurlijk uitsluiten door vlak voor de tweeter of midwoofer te gaan luisteren. Het zal vast aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 28 januari 2003 Report Share Posted 28 januari 2003 Kuiperik, Ik had zelf ook wat last van hardheid in de stemmen. Ik heb dit weekend mn speakerkabels ge-upgrade en dat heeft het helemaal goed gemaakt. In mijn geval gebruik ik nu de Transparent Musicwave Plus. Daarvoor had ik de Transparent The Wave 100. Expirimenteer maar eens wat met die speakerkabels, baadt het niet dan schaadt het niet, toch? Bij goeie zaken kun je altijd wel een kabel een week op zicht krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 9 februari 2003 Author Report Share Posted 9 februari 2003 Hoi Luidspreker, Ik heb vanavond samen met de persoon die mijn filter heeft gebouwd jou voorstel bekeken. We hebben voor het laag de condensator die parallel liep met de woofer verwijderd. Hiermee klinkt het middenhoog veel voller!!! Het schelle en schreeuwerige is nu ook verdwenen. Ik kan het nu nog verbeteren met speakerkabel, maar dit is dan nog puur om spreekwoordelijk ,de puntjes op de I te zetten. Bij deze dus bedankt namens een weer zeer tevreden luisteraar. Mvg, Erik. Geplaatst door Luidspreker:Hallo Kuiperik, Mijn Event: Interne bekabeling is vdhul cs 12 De condensator van hoog is Audyn Cap KPSN (tinfolie) De HQ56 spoel (2,7 mH) van het laag is vervangen door eenzelfde van 2,2 mH Verder dus i.p.v. 22 ohm parallel 18 ohm en in serie 0.39 meer De luidsprekerkabel is van VLS (Ultra High Performance) De luidsprekerkabel en de vdhul interne bedrading komen uit Rotterdam, maar er zijn vast wel andere leveranciers Als ik je bericht lees lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat de ruimte hiervoor verantwoordelijk is; je kunt dat natuurlijk uitsluiten door vlak voor de tweeter of midwoofer te gaan luisteren. Het zal vast aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luidspreker Posted 10 februari 2003 Report Share Posted 10 februari 2003 Kuiperik, fijn om te horen. Betekent wat je zegt dat je alleen de condensator hebt verwijderd, of heb je ook wat van mijn aanpassingen uitgevoerd. Dat wil ik wel weten, want dat ga ik dan ook uitproberen. Misschien kan het nog beter; ik wil nog best wat midhoog erbij. Overigens; betekent die condensator minder niet dat het een 1ste orde filter wordt en kan de woofer daar wel tegen? mvg, Hans / Luidspreker Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 10 februari 2003 Author Report Share Posted 10 februari 2003 Ik heb inderdaad alleen de condensator verwijderd. Dit zou ongeveer hetzelfde resultaat moeten hebben dan wat jij had voorgesteld. Het verwijderen van de condensator kon volgens mijn filterontwerper geen kwaad. Het filter van het hoog heb ik niet aangepast, dit is was niet noodzakelijk. Het hoog was in mijn geval niet te veel aanwezig. Ik heb voor mijn speakers trouwens wel een speakerdoek zitten, misschien dat dit ook al wat dempt. Over het algemeen klinkt mijn speaker nu een stuk voller. De stemmen, gitaren, komen er veel natuurlijker, voller uit. Net alsog dit eerst veel te dun klonk. Heb inmiddels de CAT5 kabel weer vervangen door de CS-122. Hierdoor wordt vooral de laagweergave veel strakker. Na de aanpassing van het filter klonk het laag met de CAT5 kabel wat rommelig. Het middengebied komt door de CS122 ook wat meer tot leven, zonder dat het weer schreewerig wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts