Jump to content

rek en kabel

azh
 Share

Recommended Posts

Hoi iedereen,

ik heb 2 vragen;

ik ben van plan deze week een nieuw audio rack te gaan kopen voor onder mijn Bluenote piccolo platenspeler. Zoals julie weten is deze ongeveerd en van plastiek (als de clearaudio emotion etc.).

Mijn vloer is niet echt stabiel, maar de muur is denk ik te brak om er wat aan te hangen.

Deze is bij mij in de buurt te koop voor iets meer dan E500:

http://www.solidsteel.it/pag/e/54.html

ss54b.jpg

Wat betreft uiterlijk is het wel wat ik zoek. Wat betreft klank lijkt het me een goed concept:

Ben al jaren de eigenaar van een Solidsteel audiorek. En dat bevalt uitstekend. Heb ooit een H1 gehad. En sinds 1,5 jaar hetzelfde model als van de foto alleen dan met 1 extra plank. Het is een zeer stabiel rek. Waarbij elke plank ontkoppeld is met kegels.

Onderaan het rek spikes, die instelbaar zijn in hoogte. De afwerking van het rek en planken is ook dik in orde. Wat mij betreft een aanrader.

Ha die azh,

Ik heb zelf een doormidden gezaagde :ph34r: versie van dit rack tweedehands op de kop kunnen tikken voor een leuk prijsje.

Klankmatig zeker een hoorbare verbetering t.o.v. de glasplaat van m'n Lourens Fisher rack. Onder de Piccolo heb ik ook nog een Callas Soundboard. Dit was voor mij wel even wennen omdat de klank hier wat rustiger van werd, maar toch absoluut niet doods. Uiteindelijk vond ik dit toch ook wel een hele verbetering.

9Ce15665.jpg

Succes met je zoektocht

Bedankt voor jullie informatie! Het gaat toch altijd over veel geld (voor mij dan). Dan is het fijn om te weten dat anderen er positieve ervaringen mee hebben.

Wil iemand nog iets over de kabels zeggen?

Ik heb hetzelfde rack en het bevalt mij prima, mischien als je hooge onderdelen heb >15cm dat het wat krap word (de onderste >21cm).

stereo_klein.JPG

Ziet er goed uit.

Als ik je lijstje en stad zie ook in dezelfde winkel gekocht als waar ik dus waarschijnlijk naartoe ga :)

Mijn vloer is niet echt stabiel, maar de muur is denk ik te brak om er wat aan te hangen.

Als ik de kabels mooi leg worden ze 8m lang. Als ik ze voor een deel door mijn kamer laat lopen 6.5m. Maakt dit uit voor het geluid, hoeveel maakt dit uit, en kan dat ondervangen worden door betere (duurdere...) kabels?

Het lijkt me zinnig toch een steviger ondergrond te vinden voor de platenspeler, zou toch eerst onderzoeken of een rack aan de muur bevestigd kan worden.

Vwb de LS kabel :

Op deze lengte en met dit soort verschillen lijkt het me niet dat je problemen zou kunnen krijgen, beter en duurder hoeven overigens beslist niet synoniem te zijn...............

:huh:

Lange kabels zijn bij mij geen probleem (Monster van 6,5 m). De breedte van het rek staat er niet bij. Je kunt het om te beginnen op een stevige ondergrond zetten. Bij een tuincentrum heb je voor een paar tientjes een plaat natuursteen van 80 x 80, soms 80 x 60. Als de maat niet overeen komt kun je twee lagen MDF 22mm op elkaar lijmen en daarna (laten) zagen en de bovenhoek freezen. Kun je een kleurtje geven. Dan heb je een flinke massa onder het rek om de flexibiliteit van de vloer op te vangen.

Als je een verende/bewegende houten vloer hebt zou ik zeker je draaitafel ophangen. Al het andere blijft een compromis...

Als je plaat al niet skipt bij lopen, dan krijg je zeker last van feedback die je misschien niet direkt merkt maar wel je geluid beinvloedt.

Ook ik zit in een oud houtskeletbouw huis en merk dat het behoorlijk opknapt als je hem ophangt. Ik heb er voor gekozen zelf iets te maken waarmee ik mijn hele set heb opgehangen.

Maar alleen je draaitafel ophangen kan natuurlijk ook, daar zijn ook goede commerciele oplossingen voor.

Groet,

Matthias.

Wat betreft de invloed van luidsprekerkabellengte op het geluid.

Dat hangt, denk ik, van je installatie af (wat die wel of niet hoorbaar kan maken).

Mijn ervaring is dat kabellengte beslist invloed kan hebben op het geluid.

Heel concreet is mijn ervaring vanaf monoblokken met een Groneberg Quattro luidsprekerkabel op een paar B&W 801's:

- met een kabellengte van 2 meter waren de 801's niet perfect onder controle;

- ingekort naar 1 meter werd dat hoorbaar een stuk beter;

- en ingekort naar 45 cm hoorde ik ze voor het eerst van hun leven perfect onder controle.

Nooit geweten dat die twee bakbeesten zo snel en zo strak konden klinken :) .

ER EE

Bij Naim is de door de fabrikant geadviseerde lengte minimaal 3,5 meter en maximaal tegen de twintig meter. Ongetwijfeld hebben andere fabrikanten andere adviezen. En winkels zullen weer wat anders adviseren. Die laatste zullen waarschijnlijk zeggen dat de kabel niet te lang mag zijn en hoe duurder hoe beter. ;)

Beste AZH,

Lijkt mij geen probleem vwb lengte.

Wel allebei even lang houden

Je draaitafel zou ik of aan de muur bevestigen (beste oplossing) of op je nieuw aanteschaffen Solid steel rack.

Ik zou dan een marmerenplaat kopen en de marmerenplaat op je rack leggen en tussen de plaat en rack kegels doen en daarop je draaitafel.

Het gaat erom dat je je draaitafel ontkoppelt van je rack.

Ik heb mijn racks van onderen ook voorzien van kegels en deze staan direct door het tapijt op de bertonnen vloer.

Boven op mijn rack ligt een marmerenplaat met daartussen weer kegels en op de marmerenplaat weer de Draaitafel.

Uiteindelijk wil ik er Auriossen eronder hebben onder de Draaitafel.

Groet,

:cool2:

Bedankt voor jullie reacties!

Over de kabels ben ik wel redelijk gerustgesteld, als kan ik me Er EE zijn verhaal ook best voorstellen. Ik denk dat ik dezelfde kabels als nu ga nemen, maar dan langer.

Een stevige ondergrond onder het rek dmv steen / extra MDF is waarschijnlijk een goed idee..

Ik ben wel weer aan het twijfelen geslagen over aan de muur ophangen of niet... De winkel had het er over dat het solidsteel rack de door de lucht opgevangen en door de speler gemaakte resonanties door die kegeltjes onder de MDF plaat, via het frame, door de spikes naar beneden afvoert. En dat die kegeltjes en spikes andersom (van andere plateaus en vloer) de resonanties slecht doorlaten... Ik heb hier wel kleine vraagtekens bij, maar het klinkt ook wel logisch.

Hij zei verder dat zo'n muurrek de energie nergens kwijt zou kunnen. Dit lijkt me onzin (de spikes van het rek staan het best op een betonnen ondergrond, lijkt me, een muurrek is aan een stenen muur gekoppeld... wat is het verschil?) of heb ik het verkeerd?

Audiofreak, werkt dit rek niet ongeveer zoals jij het beschrijft, met MDF ipv marmer?

De speler geeft een dynamisch geluid. Dit zou ik graag willen bewaren, maar voor marmer of glas ben ik wat huiverig; de motor zit is niet los van de platenspeler, ik kan me voorstellen dat een (MDF / houten) plateau de resonanties wat makkelijker laat afvloeien en de rust ten goede komt.

Bedankt voor jullie hulp. Als jullie over het bovenstaande een mening hebben hoor ik het graag.

Heel fijn, zo'n forum :)

Groet,

azh

Ik ben wel weer aan het twijfelen geslagen over aan de muur ophangen of niet... De winkel had het er over dat het solidsteel rack de door de lucht opgevangen en door de speler gemaakte resonanties door die kegeltjes onder de MDF plaat, via het frame, door de spikes naar beneden afvoert. En dat die kegeltjes en spikes andersom (van andere plateaus en vloer) de resonanties slecht doorlaten... Ik heb hier wel kleine vraagtekens bij, maar het klinkt ook wel logisch.

Hij zei verder dat zo'n muurrek de energie nergens kwijt zou kunnen. Dit lijkt me onzin (de spikes van het rek staan het best op een betonnen ondergrond, lijkt me, een muurrek is aan een stenen muur gekoppeld... wat is het verschil?) of heb ik het verkeerd?

Trillingen van de vloer zullen altijd ook door het rek worden doorgegeven, net zo goed dat een trilling in de muur ook een muurrek niet onberoerd zal laten.

verschil ?

een muurrek is veel goedkoper.............

:huh:

Beste azh,

Ik zal je mijn oude luistersituatie uitleggen.

Misschien maakt dat het e.e.a. wat duidelijker voor je.

Ik woonde in een huis wat op ongeveer 15 meter van een spoorbaan stond met op 25 meter een overweg en dat aan een drukke straat met veel vrachtverkeer.

De treinen kwamen gemiddeld 4x voorbij (intercity en stoptrein) en dan had je nog het zware goederenvervoer.

Als de trein voorbij kwam dan trilde het hele huis.Als je in bed lag voelde je het bed heen en weer gaan.

In de woonkamer lag er een houten vloer.In het begin heb ik mijn installatie in een kastje gezet.Als de trein voorbij kwam of ik liep door de kamer en ik had een lp op staan,dan trilde deze uit de groef.(sloeg over)

Toen heb ik kegels onder het kastje gezet,dat werd beter,maar met heen en weer lopen had ik er nog steeds last van.Dit kwam doordat er vloerplanken bewogen.(het gehele verband was uit zijn verband).

Goed zelf betere kasten gemaakt en toen opgehangen aan de muur met muurbeugels met keilbouten.

Nu was het hifikastje ontkoppelt van de vloer.

Er werden nu geen trillingen meer doorgegeven en dat was duidelijk hoorbaar in het geluid.DE draaitafel deed nu ook gewoon zijn werk.

De marmeren plaat (3 cm dik) stond op het hifirack met kegels ertussen en daarop de draaitafel. Van trillingen uit de muur of via de muur heb ik geen last van gehad, althans ik heb het niet gemerkt of bemerkt.

BTW niet de marmeren plaat op de grond en daar je rack bovenop,maar op de bovenste plank kegels dan de marmeren plaat en daarop je draaitafel.

Ik meen gelezen te hebben dat je het zo begreep.Dat bedoelde ik dus niet.

Kijk,Ik gas nu iets zeggen zoals ik het je zou zeggen als je voor mij stond of zit enz.Dus gewoon in begrijpelijke lekentaal en door een mede hobbyist uitgelegd

ALLE trillingen eruit krijgen zou nooit gaan m.i. omdat alles een eigen trilling heeft.Wat je doet met ontkoppelen (het woord zegt het al) is dat er minimale trillingen worden doorgegeven.In feite is dat je het verlegt naar een gebied wat wij niet horen,daardoor nemen we het niet waar.

Het gehoormatige resultaat is dat je met ontkoppelen vaak een betere plaatsing hebt en een strakkere bass ervoor hebt teruggekregen.

Het kan zijn dat je in het begin iets hebt van : hee voor het ontkoppelen had ik een vettere bass.Dat kan kloppen,maar dan is de bass wel wolliger en dus minder mooi,want je raakt met een wolliger bass eerder luistermoe dan een iets slankere bass,maar wel strakker.

MDF kan je gebruiken,dan zou ik een dubbele maken met loodkorrels er tussen of vogelzand.Lekker zwaar dus.

Hopelijk heb er wat aan mijn betoog.

Nou ja betoog...

Dank je, Audiofreak en ook Jitze.

Audiofreak, dank voor je verhaal: Nu heb ik eindelijk een idee van hoeveel effect de verschillende zaken kunnen hebben.

Ik moet er nog even over nadenken.

Groet,

azh

Ik heb nagedacht :)

Naar aanleiding van jullie adviezen ga ik sparen voor het solidsteel rek, maar dan ga ik er stenen platen in plaats van MDF op leggen. Dat moet er strak uitzien en strak klinken, lijkt mij zo.

Een muurgeval zie ik niet zitten met mijn muur, en vind ik minder mooi / praktisch als ik ga verhuizen.

Groet,

azh

Hallo ik heb ook ee solidsteel rek (de H6)

Daarin zitten MDF planken.

Gebruik ze.

MDF is zeer goed.

Ik heb in het verleden expirimenten gedaan met marmer, MDF met loodbitumen, en glas.

Ook nog twee MDF platen op elkaar gelijmd, en los opelkaar.

Het mooiste geluid kreek je altijd met enkel MDF.

Marmer gaf bij mij een schijnbare openheid in het hoog.

Maar het laag werdt te slank, (als je veel kleuring in het laag hebt kan dit wel goed uitpakken)

Echter de klankkleur van de instrumenten verdween ook hierbij.

Maarja als je het rek in huis heb, kan je natuurlijk met het originele rek beginnen,

Of begin met 1 plaat te vervangen.

Frits

Ik heb ook een Solid-Steel rek. Dit rek heeft een afwijking. Je kunt maar 1 plank horizontaal stellen. De anderen staan dan "uit het lood". Deze afwijking kwam alleen voor bij de zwarte uitvoering. Even opletten dus!

Rob

Hallo ik heb ook ee solidsteel rek (de H6)

Daarin zitten MDF planken.

Gebruik ze.

MDF is zeer goed.

Ik heb in het verleden expirimenten gedaan met marmer, MDF met loodbitumen, en glas.

Frits

Ik kan me goed voorstellen dat het MDF goed klinkt; zeker bij jouw H6: Die planken zijn een stuk dikker dan bij de 5 serie. Als ik het rek niet kan krijgen zonder de MDF planken, voor een lagere prijs (zal wel niet lukken, denk ik) dan zal ik zeker eerst luisteren met MDF, voor ik iets ga vervangen. Je ervaring bevestigt mijn idee: Als ik MDF niet voldoende vind, zou ik ze niet vervangen door een harde steen (als marmer of graniet), of glas, maar door een zachtere steensoort.

Ik heb ook een Solid-Steel rek. Dit rek heeft een afwijking. Je kunt maar 1 plank horizontaal stellen. De anderen staan dan "uit het lood". Deze afwijking kwam alleen voor bij de zwarte uitvoering. Even opletten dus!

Rob

Dank je voor de tip! ik zal er op letten.

@ Carl: Ik kan me voorstellen dat dat de beste oplossing is, maar er zijn bij mij ook wat tegen argumenten die afgewogen moeten worden: Ik heb een niet rechte, niet stevige muur: veel plekken zijn al dichtgepleisterd in het verleden, kan ik zien en horen als ik er op klop (klinkt hol)... En ik vind