Jump to content

Dichte Kast

frenzy
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een paar speakers gekocht, de Acoustic Energy Aegis 3. Als je CD's luistert met veel detail en veel vocalen, zoals opera of jazz is het geluid heel goed, veel dynamiek, heel veel detail. Nou houd ik zelf ook wel van het betere stampwerk. Aggressief geluid is er niet uit te krijgen. Voor geen meter dus... Ik had eerder oude Jensen speakers en een Harman Kardon 665 VXI. Dat was en vol en botte bassen, veel attak. Die kast was dicht. kan iemand mij vertellen of er boxen gemaakt worden tegenwoordig die een dichte kast hebben een een vergelijkbaar geluidsbeeld hebben als mijn helaas overleden oude Jensens. dat was een hele grote speaker, 3 weg systeem.

Groetjes

Frens

Beste Frens,

Ik las je draadje met enige verbazing; waarom heb je die speaker gekocht als je hem niet mooi genoeg vindt klinken??? Heb je niets beluisterd van te voren?

Gesloten kasten zijn vaak ietsje meer beperkt in basweergave is mijn ervaring. Heb je al gespeeld met plaatsing? Nou moeten speakers toch wel even inspelen, maar die Aegis evo3 loopt in het laag vanaf 36Hz, met een aanstuurbaarheid die ronduit gemakkelijk te noemen is, e weten 90.5dB.

Als het goed is heb jij deze:

evo3.jpg

Dus even afwachten, en anders omruilen die handel.

Succes!

Lestat

Hey lestat,

bedankt voor je reactie. Klopt hoor, ik heb ze inderdaad niet goed beluisterd van tevoren. Ik heb ze eerlijk gezegd gekocht omdat ik er voor een prikkie aan kon komen. Het zijn inderdaad die van het plaatje. De bassen zijn en blijven gewoon wat wollig. das jammer vind ik. Wel heel mooi in mid en hoog, heel gedetailleerd. Ik overweeg om een sub te kopen en die passief te filteren. is dat een goed idee ?

Frens

Hey lestat,

bedankt voor je reactie. Klopt hoor, ik heb ze inderdaad niet goed beluisterd van tevoren. Ik heb ze eerlijk gezegd gekocht omdat ik er voor een prikkie aan kon komen. Het zijn inderdaad die van het plaatje. De bassen zijn en blijven gewoon wat wollig. das jammer vind ik. Wel heel mooi in mid en hoog, heel gedetailleerd. Ik overweeg om een sub te kopen en die passief te filteren. is dat een goed idee ?

Frens

Dan zou ik er voor kiezen om een sub met een High-in en out te nemen, dwz dat de sub een eigen versterker heeft, en je je luidsprekerkabels eerst naar de sub laat lopen, en dan vanuit de sub naar de speakers. De LFE-kabel wordt dan niet gebruikt, je sluit er dan geen cinch-kabels op aan. Ik heb even een voorbeeldje gegoogeld, die zo'n aansluiting -en dus filter- heeft.

ls_vergleich_cinemapro_subwoofer_back.jpg

Blijft wel zonde, kan je de speakers niet retourneren en iets anders uitzoeken?

Greetz,

Lestat

je kunt (gratis) experimenteren met de lengte van de basreflexpijp; verleng hem eens met een karton tot de dubbele waarde. Dat gaat dan richting gesloten kast. Diepste bassen krijgen een kleine boost, iets daarboven juist minder.

Ik weet het, het is niet 'as designed' en je moet het op gehoor doen. Niet audiofiel verantwoord dus. Maar veel kan er niet misgaan en wellicht klinkt het beter en spaart het een dure subwoofer uit.

Ik heb nl. hetzelfde gedaan met mijn zelfbouwspeakers, hetgeen veel beter klonk, en achteraf bleek na nameting, dat het "recht" was van 30-100 Hz. Met de kortere pijpjes (oorspronkelijk ontwerp) was er een dal 20-40 Hz. en een piek erboven, in mijn kamer althans.

Kortom uitproberen, dat maakt onze hobby zo leuk.

De Aegis speakers zijn wel mooie modellen!

Misschien doordat dit een basrefex speaker is, dat je hem niet goed vindt klinken?

Basreflex loopt vaak wel iets dieper door dan gesloten (je oude speakers) maar is iets "langzamer" qua geluid.

Het zou ook kunnen dat je oudere speakers lekker dreunden, dat wil niet zeggen dat het een beter ontwerp is dan de AE speakers. Misschien zetten ze het laag (te) vet aan?

Had je je oude speakers ook op spikes staan? Zo nee, zet de AE speakers ook eens plat op de vloer. Misschien heb je nu je boem weer terug....

te wollig....hmm hoe is je plaatsing? schuif ze wat naar voren en achter en stop een paar sokken in de baspoorten. Kijk dan eens of het wat helpt. Basreflex heeft wat nauwkeurigere plaatsing nodig als ene gesloten kast. Dat merk ik ook met mijn technics speakers :lol:

Als je front end goed genoeg is (en je niet om looks geeft) zou je een paar Klipsch heresy kunnen overwegen. Die gaan niet superdiep (tot 55 hz of zo), maar hebben wel die attack (grote, lichte konus, gesloten systeem).

Als je front end goed genoeg is (en je niet om looks geeft) zou je een paar Klipsch heresy kunnen overwegen. Die gaan niet superdiep (tot 55 hz of zo), maar hebben wel die attack (grote, lichte konus, gesloten systeem).

NB als je de elco op het laag vervangt door een goede polypropyleen condensator ontstaat een nog veel strakker beeld in het laag.

Ook valt, dankzij de gesloten kast, het laag veel langzamer af dan je van een TL of bass reflex gewend bent, cijfertjes vertellen dus niet alles.

<_<