Jump to content

toonarm zonder fouthoek

The_Ark
 Share

Recommended Posts

Wiskundig zal het allemaal wel kloppen.

Het bevat wel een extra aantal draaipunten/lagers die wrijving opleveren.

Dat moet allemaal worden opgebracht door die arme cantilever.

Het zal duur zijn qua precisieconstructie.

Het hoorbare effect zal minimaal zijn.

Sporingsfouten t.g.v. de lagerwrijving, resulterend in een scheve cantilever, zullen wel hoorbaar zijn.

Iets voor audiofiele kapitalisten lijkt me...

Gerrard heeft in de jaren '70 ook een arm gehad met een draaiende headshell en stangetjes constuctie om de fouthoek weg te werken.

Voor die tijd heel innovatief maar het zette toch niet veel zoden aan de dijk. Mi zijn dit soort oplossingen erger dan de kwaal.

;)

Hoi Jacco,

Een arm lang maken heeft ook geen zin. Dan gaat de eff massa te hoog worden en krijg je weer andere problemen zoals met resonanties in de arm zelf. 9'' tot 10'' is een mooi compromis en je ziet in de praktijk zelden langer.

;)

Ook weer niet te lang maken natuurlijk. Ik heb wel eens Philips armpjes gezien die een fouthoek hadden van < dan 0.7 graden. Dat is al voldoende. Ik weet niet hoe lang die armen waren.

Armresonantie kun je toch dempen?

Groet,

Jacco

Armresonantie kun je toch dempen?

Jawel, maar dat kost te veel gewicht bij lange armen.

Een goede arm is uiteindelijk echt een kunststukje waar ook erg veel ervaring in zit.

;)

Dat zal zeker zo zijn, maar daar heb je toch weer contragewicht voor?

Groet,

Jacco

thales5lg.gif

Analoogliefhebbers!

Dit lijkt me revolutionair, heeft iemand deze fouthoekvrije toonarm al gezien/ beluisterd?

Waarom heeft niemand dit al eerder bedacht?

http://www.octaveaudio-usa.com/thales.php

nog een foto

Bovendien is deze niet echt fouthoek vrij...!!

:(

Klop Hans,

Maar wel nagenoeg fouthoekvrij. Die Garrard was trouwens geen geweldig ding. Ondanks die fouthoekcorrectie vond ik het toch een beetje in de middenmoot ztten van destijds, beetje in de klasse van de Lenco L75.

Als ik bij mijn ouders ben zal ik toch eens zoeken maar ik heb toch ernstige vermoedens dat ie allang bij de kringloopwinkel is beland.

;)

Ha ja! Toen ik genoeg centjes gespaard had voor mijn eerste serieuze "pick up" bleven er drie modellen over: Thorens TD 150 (? die met die bol-arm, instapmodel), Philips 212 electronic (die is't geworden), en die Garrard met draaiende headshell. De Garrard heeft een klein draaiplateau, nog kleiner dan de Philips, als ik het me goed kan herinneren, en de Philips kwam het best uit de test (Hifi test zo rond 1972 - 1974)

mvg RastaPhil

en nu in jip en janneke taal want ik snap niet waar je het over hebt. Snap wel dat die arm door het naaldje verplaats word. (lijkt mij niet echt gezond) maar die andere dingen leg uit.. :(

Guest Kraus vonBentinck

als het element helemaal wrijvingsvrij is opgehangen dan is aandrijving door de groef geen enkel bezwaar; er is toch altijd aandrijving door de groef bij 1, 2 of 3 punters?

Beste James,

Denk je eens in , je hebt een tangentiale arm waarvan de platenspeler niet helemaal horizontaal staat , links staat de draaitafel flink wat hoger dan rechts, dit zou dus betekenen dat de naald/arm de berg op moet, hierbij moet de totale armmassa dus naar boven verplaatst worden, het totale gewicht van de arm dus.

Want er is niet enige vorm van horizontale rotatie aanwezig, dit betekent dat de naald dit gewicht omhoog moet slepen, dit is een slechte situatie want dit kan de ophanging van het element niet aan, zeer zeker niet op termijn.

Nu gaan we de platen speler met tangentiale waterpas zetten, dit is echt veel beter , zeer zeker voor het element, want hij hoeft de arnm niet meer de heuvel op slepen, maar de naald moet nog steeds het totale gewicht van de arm verplaatsen, omdat er geen horizontale rotatie is.

MvG,

HAudio

:rolleyes:

Ok bedankt voor de uitleg, ik begrijp het. Misschien dat er ooit nog iemand een arm kan maken zonder enige wrijving die fouthoekvrij is. Waardoor wij nog meer kunnen genieten van het prachtige fenomeen draaitafel. Die nu dankzij okki nokki, mij opnieuw versteld doen staan. Ik vrees dat ik als mijn financien het toestaan maar es aan een ander elementje motten gaan denken. Of een phono pre . Zucht........

Maar is ie dan ook fouthoek vrij, want die naald zal toch door de groef moeten, en een de rest moet ie toch meenemen. Dus komt er toch kracht op die naald te staan hoe je het ook went of keert.

eem luchtgelagerde arm is wrijvingsvrij.

Klopt Kraus, maar er is nog steeds een zijwaardse kracht nodig om de arnmassa te verplaatsen of sowieso in beweging te krijgen. Die kracht is bij tangentiaalarmen veel groter dan bij pivotarmen. Denk eens in wat dat arme naaldje te verstouwen krijgt als de plaat niet helemaal centrisch is ...

;)