james bond Posted 1 oktober 2006 Report Share Posted 1 oktober 2006 Dat bedoelde ik dus: mooi omschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 3 oktober 2006 Report Share Posted 3 oktober 2006 als het element helemaal wrijvingsvrij is opgehangen dan is aandrijving door de groef geen enkel bezwaar; er is toch altijd aandrijving door de groef bij 1, 2 of 3 punters? Helemaal wrijvingsvrij is onmogelijk. Dat ten eerste. Maar ik ben expres niet over wrijving begonnen. Ik heb er speciaal opgewezen, dat bij passieve armen het horizontale lager ontbreekt. Ik vergelijk het even met een roterende arm: Die heeft een horizontaal lager. De massa die door de tip wordt aangedreven is een roterende massa. Maar in dit geval is dat niet zo. Het is een translerende massa. Bij een roterende massa voelt de tip een massa die we effectieve massa noemen. Het is een veel lagere massa dan de hele armmassa. Komt door dat roteren. Als je een translerende massa moet gaan aandrijven (ik gebruik het als een makelijkere benaming voor versnellen) moet hje rekenen met de totale armmassa. Er is wel sprake van een rf. maar duidelijk een veel lagere rf doordat de aangedreven massa zo groot is. Die lage horizontale rf is erg nadelig voor de muzikale prestaties. Komt oa doordat de stylusophanging al gauw gaat swingen op het ritme van horizontale warps. Die zijn er wel degelijk. En doordat de groefpitch niet constant is, zal je arm altijd wat versnellen en vertragen in horizontale zin. Een lage horizontale rf is wat dit betreft niet gunstig. Heb je met zo'n arm de compliantie zo laag gekozen dat de horizontale rf niet te laag is, dan wordt de vertikale rf weer te hoog. Want daarbij heb je wel te maken met de effectieve massa van de arm. Er is mi geen enkel passieve tangenrtiaalarm lager te vinden waarbij de lagerspeling gelijk aan nul is. Of waarbij de lagertjes van de wieltjes allemaal vrij zijn van rattle. In combinatie met de aandrijving zal er mi altijd wel wat gezwalk of geklapper tegen de geleidingen zijn. En bij een luchtlager zal er wel een bepaalde compliantie zitten in de samendrukbaarheid van het dunne luchtkussen. Een horizontale rf van 10 Hz lijkt me dan beter, waardoor je dan meer kunt vertrouwen op de werking van het seismisch filter, zoals bij een roterende arm. Bovendien zal de naald dan vermoedelijk minder uitslaan in horizontale richting. Waardoor het generatorsysteem beter in het lineaire gebied blijft. Maar bij die horizontale rf van 10 wordt zoals gezegd de verticale veels te hoog. In dit hele verhaal heb ik doelbewust niet gesproken over wrijving. Een tangentiaalarm is ook niet uitgevonden voor de lagere wrijving. Het enige voordeel dat uit het genoemde artikel kwam was de lagere effectieve armmassa, ieen voordeel dat bij een passieve arm al direct wegvalt in horizontale richting. Op A. Freaks kan je mijn beschrijving vinden van dat interessante artikel over tangentiaalarmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 3 oktober 2006 Report Share Posted 3 oktober 2006 Maar is ie dan ook fouthoek vrij, want die naald zal toch door de groef moeten, en een de rest moet ie toch meenemen. Dus komt er toch kracht op die naald te staan hoe je het ook went of keert. Klopt hoor. Bij gewone rechtlijnige versnelling is de kracht nodig voor het versnellen zeker graoter dan bij een arm mert horizontaal lager. Die krachten vallen onder het hoofdstuk versnellingskrachten. Maar een groef loopt ook niet altijd maar naar binnen toe. Er bestaan echt horizontale warps. Als de rf een oktaaf hoger is dan de frequentie van de horizontale groefmodulatie bij warps, wordt de elementbehuizing effectief genoeg ontkoppeld van de naaldtip.Dan heb ik het over oscillerende bewegingen. Maar om een horizontale rf te krijgen die hoog genoeg is, moet de horizontale dynamische compliantie laag genoeg zijn. Dat vereist mi tevens een hogere VTF dan bij een roterende arm, want de groefwand loopt nog steeds schuin omhoog. Het horizontale gebeuren kan je namelijk niet losmaken van het vertikale. Meer naaldkracht betekent ook meer doorzakken van de cantilever, tenminste bij een gelijkblijvende vertikale statische compliantie. Die hogere VTF wordt alleen maar veroorzaakt door de afwezigheid van het horizontaal lager. Er komt dus mi. in twee versies kracht op de naald te staan: horizontaal door een hogere traagheidskrachten bij versnelling 1 kant op en bovendien een hogere vtf om de aandrukkracht tegen de groefwand constant te houden ivm horizntale warps. eem luchtgelagerde arm is wrijvingsvrij. Klopt Kraus, maar er is nog steeds een zijwaardse kracht nodig om de arnmassa te verplaatsen of sowieso in beweging te krijgen. Die kracht is bij tangentiaalarmen veel groter dan bij pivotarmen. Denk eens in wat dat arme naaldje te verstouwen krijgt als de plaat niet helemaal centrisch is ... Dit geldt alleen voor tangentiaalarmen zonder horizontaal lager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 Is nog te betalen ook de arm. Ik zag een test in de Hi Fi world van deze maand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 Haudio schreef: Want er is niet enige vorm van horizontale rotatie aanwezig, dit betekent dat de naald dit gewicht omhoog moet slepen, dit is een slechte situatie want dit kan de ophanging van het element niet aan, zeer zeker niet op termijn. De tangentiale biotracer arm van de Sony PS-X800 heeft naar mijn mening wel enige horizontale rotatie. Dit is nl de manier waarop gedetecteerd wordt dat de motor de arm weer een stukje de "helling" moet opslepen . Daarmee ontstaat wel weer een continue (kleine) fouthoek. Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 RS Labs maakt ook een interessante arm in deze context: Een arm met onder andere een draaibare headshell... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 RS Labs maakt ook een interessante arm in deze context: Een arm met onder andere een draaibare headshell... Dat is toch verder gewoon een unipivot arm? Volgens mij blijven er aan tangentiale armen meer nadelen dan voordelen zitten, wat ze er ook op verzinnen. Passieve armen doen een te groot beroep op de naald en zijn ophanging. Actieve (servogestuurde) armen geven veel te veel mechanische herrie en trillingen tov een pivotarm. Om over de mechanische complexiteit nog maar te zwijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 Ik houd het maar bij mijn Graham 2.1 en geef het geld aan andere dingen uit. Dat neemt niet weg dat het leuk is om over te filosoferen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 @ Pjotr: De RS-A1 is inderdaad een unipivot. Wat mij verder nog niet kan bekoren is de kleine arm op een tangentiale arm, veel te kort, weinig leven in de brouwerij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 RS Labs maakt ook een interessante arm in deze context: Een arm met onder andere een draaibare headshell... Dat is toch verder gewoon een unipivot arm? Volgens mij blijven er aan tangentiale armen meer nadelen dan voordelen zitten, wat ze er ook op verzinnen. Passieve armen doen een te groot beroep op de naald en zijn ophanging. Actieve (servogestuurde) armen geven veel te veel mechanische herrie en trillingen tov een pivotarm. Om over de mechanische complexiteit nog maar te zwijgen. Prima omschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Wat misschien wel een idee is om de perfecte arm te maken, iets scant de plaat, zodat alle groeven bekend zijn een computer berekend vervolgens hoe de arm moet lopen, en die stuurt vervolgens de arm aan. Alleen hoe dat dan verder werkt dat heb ik nog niet bedacht. want met een motor krijg je weer ruis, maar misschien d.m.v luchtdruk of zoiets, als je een soort pomp maakt die de tangentiale arm kan sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 10 oktober 2006 Author Report Share Posted 10 oktober 2006 je bedoelt zoals B&O het deed met een extra armpje met een infrarood lampje, en een motortje dat de arm bewoog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 10 oktober 2006 Report Share Posted 10 oktober 2006 o het bestond al Was het dus ook niet, anders hadden wel meer fabrikanten het toegepast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 oktober 2006 Report Share Posted 10 oktober 2006 Alles op platenspelergebied is natuurlijk al geprobeerd. Maar het is techniek uit een vroeger tijdperk die behept is met fundamentele Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 10 oktober 2006 Report Share Posted 10 oktober 2006 Inderdaad. Fundamentele en tevens onoplosbare problemen. Maar ik las pas ik een bibliotheekboek over uitvindingen dat zo'n mechanisch weergavesysteem je nooit goeie weergave kan bieden. Maar daar ga ik dus helemaal niet in mee. De betere DT's van het begin van de jaren 80 boden je wel degelijk al goeie weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 oktober 2006 Report Share Posted 10 oktober 2006 Inderdaad. Fundamentele en tevens onoplosbare problemen. Maar ik las pas ik een bibliotheekboek over uitvindingen dat zo'n mechanisch weergavesysteem je nooit goeie weergave kan bieden. Maar daar ga ik dus helemaal niet in mee. De betere DT's van het begin van de jaren 80 boden je wel degelijk al goeie weergave. Je gaat me toch niet vertellen dat de draaitafels van nu een mindere kwaliteit bieden dan de draaitafels uit de 80er jaren? Dat lijkt me een zeer romantische opvatting. Alsof de makers van toen een sindsdien niet meer haalbare kwaliteit hebben weten te behalen die dan door de komst van de CD-speler onder de hooimijt is blijven steken? Een andere stelling: stel je voor dat het vastleggen van geluid nog niet zou zijn uitgevonden. Iemand die nu, net als Edison helemaal van voren af aan zou kunnen beginnen, zou die ooit uitkomen op de fonograaf, de band met ijzeroxyde, de draaitafel of de CD-speler? Ik denk het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 oktober 2006 Report Share Posted 10 oktober 2006 Een andere stelling:stel je voor dat het vastleggen van geluid nog niet zou zijn uitgevonden. Iemand die nu, net als Edison helemaal van voren af aan zou kunnen beginnen, zou die ooit uitkomen op de fonograaf, de band met ijzeroxyde, de draaitafel of de CD-speler? Ik denk het niet. Je vergeet nog de optische manier op film. Iets dat dateert vanuit de jaren '30 en een medium is dat zeer houdbaar is gebleken. Deze manier van registreren had in de jaren '60 een vrij hoge geluidskwaliteit bereikt. Ps dat extra armpje met lampje van B&O had tot doel om de maat van de plaat op te meten zodat de naald nauwkeurig in de inloopgroef belandde en niet bij bv singletjes op de draaitafelmat. Het had geen verder doel om de arm te besturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 oktober 2006 Report Share Posted 10 oktober 2006 Wat vertellen jullie me nu? Is de fonograaf al uitgevonden? Heb ik al die jaren voor niets gewerkt... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 11 oktober 2006 Author Report Share Posted 11 oktober 2006 Ps dat extra armpje met lampje van B&O had tot doel om de maat van de plaat op te meten zodat de naald nauwkeurig in de inloopgroef belandde en niet bij bv singletjes op de draaitafelmat. Het had geen verder doel om de arm te besturen. Ik las dat in een HVT (van dit jaar): dat de extra arm de groef volgde en dus arm-aandrijvend motortje aanstuurde. Leek me wel een mooie oplossing voor excentrische(?) platen. Maar misschien had de auteur (die er een in bezit had) ongelijk. Overigens is deze B&O vanwege de prachtige vormgeving opgenomen in het British Museum of Modern Art. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 11 oktober 2006 Report Share Posted 11 oktober 2006 Inderdaad. Fundamentele en tevens onoplosbare problemen. Maar ik las pas ik een bibliotheekboek over uitvindingen dat zo'n mechanisch weergavesysteem je nooit goeie weergave kan bieden. Maar daar ga ik dus helemaal niet in mee. De betere DT's van het begin van de jaren 80 boden je wel degelijk al goeie weergave. Je gaat me toch niet vertellen dat de draaitafels van nu een mindere kwaliteit bieden dan de draaitafels uit de 80er jaren? Dat lijkt me een zeer romantische opvatting. Alsof de makers van toen een sindsdien niet meer haalbare kwaliteit hebben weten te behalen die dan door de komst van de CD-speler onder de hooimijt is blijven steken? Een andere stelling: stel je voor dat het vastleggen van geluid nog niet zou zijn uitgevonden. Iemand die nu, net als Edison helemaal van voren af aan zou kunnen beginnen, zou die ooit uitkomen op de fonograaf, de band met ijzeroxyde, de draaitafel of de CD-speler? Ik denk het niet. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Je gaat me toch niet vertellen dat de draaitafels van nu een mindere kwaliteit bieden dan de draaitafels uit de 80er jaren? >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Nou nee. Maar als zo'n bibliotheekboek de cd met vinyl vergelijkt dan vermoed ik, dat ze aan de kwaliteit van platenspelers uit de jaren tachtig denken, toen cd de grote boel zo'n beetje overnam. Nee, het is alleen maar een kompliment van mij dat ik de dt van de jaren tachtig al goed genoeg vind. Het is gemiddeld natuurlijk beter geworden. Maar met de dt waren er toen al genoeg kwaliteitssprongen gemaakt naar mijn smaak om het al goed te noemen toen de cd het overnam. Dat bedoel ik. Nee, de dt zou nu niet meer worden uitgevonden. Maar wel worden er zat nieuwe modellen uitgedacht. Eigenlijk wel gek. Heeft met de bestaande software te maken. En met een paar nostalgisch onderlegde freaks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 15 oktober 2006 Report Share Posted 15 oktober 2006 O, dan moet dit zeker de absoluut volmaakte arm zijn? http://v3.espacenet.com/textdoc?DB=EPODOC&...6080801&F=0 # Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 15 oktober 2006 Report Share Posted 15 oktober 2006 En gaat dat water dan niet vibreren als de PU in dezelfde ruimte staat als de speakers? (Het geluidssignaal ziet dus) mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 15 oktober 2006 Report Share Posted 15 oktober 2006 Dit vind ik gewoon een leuk tekeningetje. Inderdaad nogal theatraal gebracht van mij: nu eindelijk de ideale arm.... Ik heb zelf al wel vaker aan iets drijvends gedacht. Een Ladegaard- arm of een andere arm met een luchtlager drijft in fiete ook in zekere zin. Helaas kan ik uit dat vage tekeningetje niet helamaal opmaken hoe de arm enige verankering ervaart. Terecht stel je dat door akoestische terugkoppeling dat badje gaat klotsen of zoiets. Terecht. Dus dit is zeker een tever gezochte oplossing? Ik vrees daar inderdaad voor. Maar misschien leuk om zo'n tekeningetje te bekjken als zijnde weer zo'n illuster gifbloempje. De platenspeler laat dergelijke uitspattingen iig wel wat beter toe dan het red book van de cd- uitvinding. En dus is het een boeiende uitvinding. Hier nog een andere variant: http://v3.espacenet.com/textdoc?DB=EPODOC&...1025844&F=0 Uit de beschrijving maak ik op dat de verankering gebeurt door een lange staafmagneet boven het badje. Maar deze vind ik ook wel leuk: http://www.razy-works.com/shop/shop_e/shop_e.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 21 oktober 2006 Report Share Posted 21 oktober 2006 Ik doe ook nog een poging, een soort scannert scant de hele plaat en en leest als het ware de groef. Zodat je op een gegeven moment de hele plaat zeg maar op een scherm zou kunnen zien. Het element word nu in een groef gezet die net zo in trilling word gebracht als normaal de groef zou doen. Het zal wel voor geen meter klinken haahahaahaha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 22 oktober 2006 Report Share Posted 22 oktober 2006 Ik wilde het nog een paar keer lezen. Maar dit is gewoon geniaal! Het komt neer op een element, dat op een vaste steun wordt gemonteerd. Bovenop de naaldtip of zelfs mogelijk eronder, heb je een rechte groef van een cm lang in een stuk vinyl van 2 centimeter lang maar ook 2 cm dik. Dat is vastgemaakt aan een erg verfijnde triltafel die wordt gevoed door een signaal dat van een soort dvd-recorder of een computergeheugen af komt. Het ingangsignaal daarvan komt van die scanner vandaan. Niet slecht hoor! Als ik het verkeerd oppik: je zegt het maar. Scheelt me niks.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts