windmill tilter Posted 28 september 2006 Report Share Posted 28 september 2006 Ik vraag me al een tijd af welk natuurkundig verschijnsel er nu precies schuil gaat achter het zogenaamde 'inbranden' van kabels. Onlangs heb ik twee sets Van den Hul D102 MKIII vervangen door The Jubilee, ook van VdH. Ik heb vastgesteld dat: a. het een week of twee, drie heeft geduurd voordat de kabels de sprong van 'zeer goed' naar 'uitstekend' maakten (is dat een kwestie van vertrouwd raken met de nieuwe kabels, of gebeurt er ook daadwerkelijk iets?; b. The Jubilee beter presteert binnen mijn configuratie dan de D102 MKIII. Ik heb na een week of drie nogmaals de D102 MKIII tussen dezelfde componenten ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 september 2006 Report Share Posted 28 september 2006 Er zullen misschien kabels zijn kunnen inbranden, maar ik heb me laten vertellen dat dit niet kan. Er is op een ander forum pas geleden een blinde test geweest met een Nordost interlink waarbij het inbranden niet kon worden aangetoond. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 28 september 2006 Report Share Posted 28 september 2006 Mij hebben ze wijsgemaakt dat door het inbranden of inspelen van kabels alle kristallen de goede kant op gericht worden.En de electronen die hiervoor zorgen gaan niet zo hard,vandaar dat het een tijd duurt. Dat van die blinde test van 2 Nordost-kabels ga ik eens aandachtig doorlezen.Ik speel zelf ook met Nordost-interlinks en deze hebben heel veel tijd nodig gehad om in te spelen.De winkelier zei 60 uur,op de doos stond 80 uur,maar bij mij was er na 100 uur nog geen verandering merkbaar.Pas weken later had ik het idee(ben er dus niet helemaal zeker van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 september 2006 Report Share Posted 28 september 2006 In principe is inbranden/inspelen eerder een mentale kwestie dan een fysiek proces. Er zijn kabels die moeten inspelen. Ik wijt dat aan een (te) hoge capaciteit van de kabel. Die "condensator" moet toch eerst geladen worden om optimaal te functioneren Een deel van het inspelen kan een fysiek proces zijn. Een deel is ook een gewennig aan het geluid (ja, er is verschil). De scheidslijn tussen inspelen en gewenning is erg klein. Daarom is het lastig te zeggen of het aan het inspelen ligt of aan de gewenning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 september 2006 Report Share Posted 28 september 2006 Zolang niemand kan beschrijven welk fysiek proces inspelen is, blijft het sowieso een mentale kwestie (gedachtenspinsels dus). Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 28 september 2006 Report Share Posted 28 september 2006 Mij hebben ze wijsgemaakt dat door het inbranden of inspelen van kabels alle kristallen de goede kant op gericht worden.En de electronen die hiervoor zorgen gaan niet zo hard,vandaar dat het een tijd duurt. Dat van die blinde test van 2 Nordost-kabels ga ik eens aandachtig doorlezen.Ik speel zelf ook met Nordost-interlinks en deze hebben heel veel tijd nodig gehad om in te spelen.De winkelier zei 60 uur,op de doos stond 80 uur,maar bij mij was er na 100 uur nog geen verandering merkbaar.Pas weken later had ik het idee(ben er dus niet helemaal zeker van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 28 september 2006 Report Share Posted 28 september 2006 Ik heb de Red Dawn interlinks,RCA voor de dvd,XLR voor de cd. Mij bevallen ze goed,je moet echter goed rekening houden met het hele open karakter van deze kabels.Ze willen al snel scherp gaan klinken,met een behoorlijke benadrukking van s- en f- klanken.Dat blijkt ook uit de test waar Dekkersj op wijst;daar gebruikten ze de Blue Heaven,de kleine broertjes.Deze maakten een scherp klinkende set haast onaangenaam om te luisteren,ook weer die scherpe s-en.Maar afgezien van de scherpte-als je set niet scherp is,kan het een hele goede keus zijn.Kabels met een nog opener karakter en een nog grotere snelheid zal je bij andere merken niet snel vinden voor dit geld.Siltech schijnt de enige te zijn die Nordost kan overtreffen,maar met welke serie werd er maar niet bij gezegd.Best mogelijk dat het nog niet eens de classicreeks,maar de Signature-reeks is.Je weet waarschijnlijk wel wat deze moeten kosten. Maar in eigen huis heeft Nordost ook een nieuwe serie die beter schijnt te zijn dan de Red Dawn,de Heimdal of Frey-kabels.Hoor ik ook hele goede verhalen over en als ik de kans heb,ga ik die zeker uitproberen. Wat het inspelen betreft:uit de test bleek dat niemand het verschil hoorde tussen een ingespeelde en een niet- ingespeelde Nordostkabel.Ik deel deze ervaring ook met de Red Dawn interlinks.Er lijkt verschil in te zitten,maar ik kan absoluut niet zeggen of het nou echt een verschil in klank is of dat ik op andere details ben gaan letten,waardoor deze ineens duidelijker lijken te klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 (...) Daarom is het lastig te zeggen of het aan het inspelen ligt of aan de gewenning. Beste Sodejuu, Nee hoor, voor iemand met een redelijk werkend verstand is het helem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 (...) Daarom is het lastig te zeggen of het aan het inspelen ligt of aan de gewenning. Beste Sodejuu, Nee hoor, voor iemand met een redelijk werkend verstand is het helem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 A BRIEF TECHNICAL DISCUSSION ABOUT THE CABLE COOKER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 De gelukkige gebruikers : My colleagues and I have used the Cable Cooker on hundreds of cables. Having done so, we can Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 ...en als een kabel eenmaal "ingebrand" is dan blijft deze dat ook permanent? Of moet na een uur/dag/week/maand/jaar niet gebruiken er weer opnieuw ingebrand worden? Raakt de kabel na enige tijd normaal gebruik na het succesvol "inbranden" doorgebrand waardoor het allemaal weer slechter gaat klinken? En als je dat laatste niet hoort heet dat dan misschien gewenning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 With perfect timing, two more ludicrous audio "enhancing" devices have appeared on the market to be peddled to the unwary. First is the "Audiodharma Cable CookerTM" manufactured by "audio excellence az," who proudly tell us about their system of baking conductors in an oven of sorts by running various signals and current through new cables that have not been "broken in" properly! Audio Excellence az say that they "represent ONLY those designers whose innovations push the musical envelope." Well, there's the proof! As if any more were needed, they feature the fact that this oven is a "STEREOPHILE RECOMMENDED COMPONENT FOR 3 YEARS RUNNING," and assure readers that it "should be readily apparent why results with the CABLE COOKER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 (...) Daarom is het lastig te zeggen of het aan het inspelen ligt of aan de gewenning. Beste Sodejuu, Nee hoor, voor iemand met een redelijk werkend verstand is het helem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 (...) Daarom is het lastig te zeggen of het aan het inspelen ligt of aan de gewenning. Beste Sodejuu, Nee hoor, voor iemand met een redelijk werkend verstand is het helem Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Het is wel gevaarlijk hoor.. "alleen hoorbaar op de beste audio systemen" (vrij vertaald).. Ja dan promoot je ook dat mensen met vooral dure systemen dit "horen", misschien of vrij zeker vooral TUSSEN de oren, omdat het hun set dan tot Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 "....alleen hoorbaar op de beste audio systemen...." En als je het niet hoort is je systeem gewoon niet goed genoeg. Geweldig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 3 Steps to pure listening enjoyment Step 1 - Silver conductors, more conductive than dull old boring copper Step 2 - Unique Air Insulation reduces the dielectric effects caused by normal insulators Step 3 - Low mass Plastic cable and connectors does away with cumbersome metal components On Sale in our shop now....... Op deze wijze worden kabels verkocht, en inderdaad de weerstand van koper is een fractie hoger dan die van zilver, terwijl goud door anderen weer aangeprezen duidelijk slechter presteert, cijfertjes zijn - ter vergelijking - Ag 1.59 Cu 1.673 Au 2.35. Deze verschillen tussen koper en zilver zijn echter voor een kabel van vrijwel geen enkel belang, veel belangrijker is de toevoeging " dull old boring " welke men voor copper plaatst. Hiermee wordt getracht een zorgvuldig opgebouwd vooroordeel in stand te houden. Wel is het zo dat bij oxidatie een belangrijk verschil optreedt, koper blijkt hiervoor gevoeliger en gaat dan minder goed geleiden, zilver en goud gedragen zich op dit vlak een stuk aangenamer. echter in onze thuis situatie - erg vochtige huizen mogelijk uitgesloten - zal dit geen enkel probleem oproepen. Kijk maar eens onder de motorkap van je auto, zelfs onder deze zware omstandigheden blijkt koper heel erg goed te functioneren. Dat het materiaal waarvan een kabel is gemaakt invloed zou hebben op het geluid is een veronderstelling die door kabelfabrikanten wel actief wordt gepropageerd, echter niemand is in staat hiervoor een redelijk bewijs of zelfs maar een vermoeden van bewijs te leveren. Wel blijkt dat kabels samengesteld uit verschillende materialen dit soort effecten kunnen oproepen, legeringen en draad met een laagje ander metaal - tin/zilver - doen vreemde dingen. Ook het " inbranden " van kabels berust op een dergelijk zorgvuldig opgebouwd marketingverhaal waarvoor enig bewijs door niemand wordt geleverd. Het levert wel behoorlijk geld op, datwel.................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Het is wel gevaarlijk hoor.. "alleen hoorbaar op de beste audio systemen" (vrij vertaald).. Ja dan promoot je ook dat mensen met vooral dure systemen dit "horen", misschien of vrij zeker vooral TUSSEN de oren, omdat het hun set dan tot Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Het levert wel behoorlijk geld op, datwel.................. Erg goed concept dus. Het zinloos rondpompen van geld wordt nu eenmaal hoger gewaardeerd dan het ontwikkelen van verstandelijke vermogens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 (...) Daarom is het lastig te zeggen of het aan het inspelen ligt of aan de gewenning. Beste Sodejuu, Nee hoor, voor iemand met een redelijk werkend verstand is het helem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Het levert wel behoorlijk geld op, datwel.................. Erg goed concept dus. Het zinloos rondpompen van geld wordt nu eenmaal hoger gewaardeerd dan het ontwikkelen van verstandelijke vermogens. Jij leeft van de wind? Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Het levert wel behoorlijk geld op, datwel.................. Erg goed concept dus. Het zinloos rondpompen van geld wordt nu eenmaal hoger gewaardeerd dan het ontwikkelen van verstandelijke vermogens. Jij leeft van de wind? De wind die door lege schedels waait bedoel je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Het levert wel behoorlijk geld op, datwel.................. Erg goed concept dus. Het zinloos rondpompen van geld wordt nu eenmaal hoger gewaardeerd dan het ontwikkelen van verstandelijke vermogens. Jij leeft van de wind? De wind die door lege schedels waait bedoel je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 29 september 2006 Report Share Posted 29 september 2006 Zijn zilveren interlinks dus in principe beter dan koperen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts