Jump to content

Vermogen versterkers en luidsprekers

kahuna
 Share

Recommended Posts

Hier een vraag van een nieuweling, wees dus mild met kritiek en al te technische terminologie ;)

Hoe zit het nu precies met het vermogen van luidsprekers?

Stel ik heb een versterker van 2 X 100 Watt en luidsprekers van maximaal 50 Watt. Dit uiteraard bij dezelfde impendantie. Gaan alleen de speakers dan kapot of heeft dit ook gevolgen voor de versterker?

En maakt het nog uit of je speakers aansluit van bv. 50 tot 250 Watt of van 25 tot 120 Watt? Is het bv. dan zo dat de speakers met een hogere capaciteit het "makkelijker" hebben en er niet het maximale uit gehaald wordt? (of is dit regelrechte onzin...)

Het vermogen dat een speaker aan kan, zegt enkel iets over de (thermische) belastbaarheid. Het zegt weinig over hoe hard een speaker kan (daar moet je ook minstens het rendement voor weten) en het zegt helemaal niks over de klank...

Vermogen is eigenlijk helemaal niet interessant bij speakers, omdat er bij muziek op fatsoenlijk volume helemaal niet zoveel vermogen in een speaker gestopt wordt...

Als je normaal met de volumeregelaar omgaat is er niets aan de hand.

Als het zaakje gaat vervormen ga je te ver.

Dat vermogen van luidsprekers is een heel rekbaar begrip. Het zegt eigenlijk niets over de klankeigenschappen van een luidspreker, alleen iets over de belastbaarheid.

Zoals gezegd, als je er normaal mee omgaat gaan de speakers heel erg lang mee. ;)

Als je normaal met de volumeregelaar omgaat is er niets aan de hand.

Als het zaakje gaat vervormen ga je te ver.

Dat vermogen van luidsprekers is een heel rekbaar begrip. Het zegt eigenlijk niets over de klankeigenschappen van een luidspreker, alleen iets over de belastbaarheid.

Zoals gezegd, als je er normaal mee omgaat gaan de speakers heel erg lang mee. ;)

Gewoon BREEM even raadplegen. ;)

Informatie over de zin en onzin in high-end hifi techniek

Inderdaad een heerlijke beginnersvraag, Kahuna ;) (geen probleem, geneer je hear niet)

Bij normaal gebruik geeft je versterker maar een paar Watt af, zoals Henrie al zei. Daar verkijken veel mensen zich op. Even ter illustratie: ik heb een buizenversterker die maar 3,5 Watt heeft. En ik heb vrij normale speakers. Dat speelt prima!! B) Okee, ik zal mijn dak er niet afblazen, maar ik kan een aardig volume produceren..

Inderdaad een heerlijke beginnersvraag, Kahuna ;) (geen probleem, geneer je hear niet)

Bij normaal gebruik geeft je versterker maar een paar Watt af, zoals Henrie al zei. Daar verkijken veel mensen zich op. Even ter illustratie: ik heb een buizenversterker die maar 3,5 Watt heeft. En ik heb vrij normale speakers. Dat speelt prima!! B) Okee, ik zal mijn dak er niet afblazen, maar ik kan een aardig volume produceren..

Ik heb een ouwe buizenversterker voor mn electrische gitaar. Die is 50 watt maar gaat echt verschrikkelijk hard. Maar de speaker daar wordt kant en klaar in een en dezelfde behuizing geleverd dus daar hoef je niets aan uit te zoeken voor wat betreft impendantie of vermogen.

Hier een vraag van een nieuweling, wees dus mild met kritiek en al te technische terminologie ;)

Stel ik heb een versterker van 2 X 100 Watt en luidsprekers van maximaal 50 Watt. Dit uiteraard bij dezelfde impendantie. Gaan alleen de speakers dan kapot of heeft dit ook gevolgen voor de versterker?

En maakt het nog uit of je speakers aansluit van bv. 50 tot 250 Watt of van 25 tot 120 Watt? Is het bv. dan zo dat de speakers met een hogere capaciteit het "makkelijker" hebben en er niet het maximale uit gehaald wordt? (of is dit regelrechte onzin...)

De meeste speakers worden kapotgespeeld door de versterker. Er is nl. 100 watt en 100 watt. Goedkope versterkers (of setjes) etaleren vaak honderden watts! Maar dat is een piekmeting, en eigenlijk moet je meestal dat getal door vier delen om ongeveer de wattages van de (goedkope) amp te weten. Dus in het geval van 100 watt heeft het ding 25 watt effectief ;) . De meeste nromale versterkers van bekende merken (ook de instap modellen) geven meestal w

In gitaarversterkers worden meestal grote full range speakers gebruikt met een hoge gevoeligheid van 98db en meer. Daardoor gaat een gitaaramp van 60 watt met bvb 2x12" (Fender Twin bvb) loeihard! 3.5 watt is al voldoende om op huiskamerniveau te spelen!

mvg RastaPhil

PS: voor merken van kwaliteitsvolle apparatuur zit je hear aan het juiste adres!

Ik denk dat NAD misschien iets voor jou is ;)

Je hebt het ook nog even over capaciteit; je bedoelt dat je hoorde dat een bvb 500 waat belastbare speaker zeker nog veel reserve zou hebben op je 100watt amp, maar dat je bang bent dat die speaker zijn goede rendement niet zou kunnen geven? Ik wil daar even over kwijt dat een goede weergever in een goede installatie ook zeeer stille paasages moet kunnen weergeven, dat is nl 1 van de kenmerkende eigenschappen van kwaliteit!

Wat wel meespeelt is de gevoeligheid van de speaker, en ook de impedantie, maar even terug, simpel uitgelegd, de gevoeligheid: een speaker met een gevoeligheid van pakweg 85decibels per watt per meter (gemeten op een meter afstand met

Hier een vraag van een nieuweling, wees dus mild met kritiek en al te technische terminologie  ;)

Het omgekeerde is gevaarlijker: een versterker die minder vermogen levert dan de belastbaarheid van je speakers. Daardoor heb je de neiging je versterker te ver uit te sturen waardoor hij gaat klippen (sterke vervorming door afvlakken als de amp tegen zijn max vermogen aanloopt) hierdoor worden vaak tweeters gemold, die kunnen niet goed tegen deze vervorming. Deze vervorming klinkt als dynamiekcompressie (is het ook) en daar is best naar te luisteren.

Beter is een amp die meer vermogen levert dan de belastbaarheid van je speaker, als je dan je speaker gaat oversturen dan geeft dit een dusdanig vervelende mechanische vervorming uit de speaker dat je je map meteen zachter zet.

Overigens gaat bovenstaand verhaal niet op voor buizenamps, die hebben een soort van soft klipping doordat de voeding niet meer vermogen kan leveren, deze vervorming heeft bij mijn weten nog nooit speakers gemold.

Groeten,

Overigens gaat bovenstaand verhaal niet op voor buizenamps, die hebben een soort van soft klipping doordat de voeding niet meer vermogen kan leveren, deze vervorming heeft bij mijn weten nog nooit speakers gemold.

Groeten,

:blink: Huhh??!

P.S. Ik ga mijn transsisstor gitaarversterkertje ombouwen tot een EL84 pentode / triode versterker. Ik ben erg benieuwd wat dat voor herrie gaat geven :P

Groeten,

:blink: Huhh??!

P.S. Ik ga mijn transsisstor gitaarversterkertje ombouwen tot een EL84 pentode / triode versterker. Ik ben erg benieuwd wat dat voor herrie gaat geven :P

Gaaf project om dat voor elkaar te krijgen! Maar moet er dan niet gigantisch veel aan veranderd worden?

Ik heb ook een tijdje een gitaarversterker gehad met EL84 buizen. Vooral het cleane geluid klonk erg goed. Ik heb nu EL34's, die vind ik wat mooiere overdrive geven.

Ik heb eergisteren een Rotel geintegreerde versterker aangeschaft en zoek er nu een paar luidsprekers bij. vandaar ook het belang van deze vraag ;) (ben op zoek naar 2e hands vloerstaanders van maximaal 500 euro)

Maar die gevoeligheid kan ik nog niet helemaal plaatsen. 85 dB is volgens mij een redelijk volume. Als je een dergelijk aantal dB al met 1 Watt weet te bereiken, betekent dit dan dat je bij normaal gebruik vrijwel nooit aan het maximale vermogen komt wat een versterker kan leveren en slechts een klein deel hiervan gebruikt?

Ik weet nog wel van de natuurkunde lessen van een jaar of 10 geleden dat de intensiteit van het geluidsniveau kwadratisch afneemt t.o.v. de afstand van de bron indien het geluid zich in een tweedimensionaal vlak verspreidt. Nu werkt een luidspreker denk ik driedimensionaal met het verspreiden van geluid dus dan zou het tot de derde macht afnemen. (als het geluid zich als het ware als een bol uit de luidspreker begeeft) Dat zou dan weer enigszins kunnen verklaren waarom je meer vermogen nodig hebt als je ongeveer een meter of 3 van je luidspreker af zit. (Of zit ik er nu compleet naast)

Tjah, als je het zo stelt lijkt het wel loeihard :huh: , ik heb er verder niet bij stilgestaan maar weet uit ervaring dat je je versterker toch een pak verder moet opendraaien wanneer je bvb een paar speakers met 85db aan 8ohm moet aansturen! Ik heb een tweede setje staan waar ik regelmatig zelfgebouwde speakerontwerpen op aansluit; het verschil is groot tussen een laag gevoelige speaker en

Volgens mij is het hele watt idee volkomen flauwekul. Het gaat er alleen maar om wat de versterker tegen kan houden. Pak es een oude woofer zet er een multimeter op, beweeg dan de conus voorzichtig op en neer en je ziet dat de multimeter een stroompje aangeeft. Het is eigenlijk een soort dynamo

Nu op het moment dat jij je versterker aan zet en er muziek door pomt dan komt die konus als het goed is in beweging, en geeft ie als het ware een stroompje terug. Op het moment dat de versterker niet meer genoeg stroom kan leveren om dat stroompje tegen te houden, en dat gebeurd vaak als je het ding keihard hebt staan dan kan de konus tegen de magneet slaan waardoor hij op een gegeven moment vervormt en vast loopt. Wat ook kan gebeuren dat die stroom naar de tweeter gaat en je de tweeter opblaasd.

De versterker kan die stroompjes ook niet meer tegenhouden, en gaat gelijkstroom geven aan je speakers. met alle gevolgen van dien!

Dit gebeurd allemaal in luttele seconden, en het is of over met je amp of met je speakers.