Jump to content

WAF dus kleine speakers?

hansh
 Share

Recommended Posts

confused.gif Wat te doen als je over moet schakelen naar kleinere speakers,

ter info de luisterruimte /woonkamer is 144 m3 dus flink wat kuubs. kan ik de ruimte vullen met monitors eventuel aangevuld met een subwoower t.ov vloerstaande speakers?

ik denk zelf aan dynaudio cont 1.3 t.o.v. 1.8

os B&W Nautilus 805 t.o.v CDM 7NT

Wat ga ik missen?

overigens Voorverst. ROTEL RSP 966 en eind verst. ROTEL RB 976 mk2 DVD RDV 1080

indien kleine speakers welke subwoofer.

P.S muziek qualiteit gaat boven film

Graag serieus advies

Ik blijf van mening dat monitors evenveel ruimte in beslag nemen als de gemiddelde vloerstaander. Door er nog een sub bij te zetten wordt de WAF alleen maar minder, want als er iets een onding is voor een interieur dan is het wel een sub.

Met een zelfde speaker bezetting zal een vloerstaander wat losser in het laag klinken. Dit, omdat de kast wat groter is.

Een monitor presteert vrijwel altijd beter in het midden en hoog omdat de kast minder aan de vloer is gekoppeld.

Misschien moet je denken aan een vrouw met een hoger SAF. (Speaker accept factor)

Mijn vrouw wil de 1,5 m hoge Kappa 9 niet meer uit de woonkamer, omdat het zo mooi klinkt. En daar gaat het om, natuurlijk. Anders kun je net zo goed een setje van de ALDI kopen (80 euro, en doet het ook)

Ik heb wel hele mooie monitors van het merk Master (3) en Diapason (Andantes)gehoord. Kost wat, maar dan heb je ook wat. En vooral die italiaan heeft een hele hoge WAF.

Succes. :)

Ik heb wel hele mooie monitors van het merk Master (3) en Diapason (Andantes)gehoord. Kost wat, maar dan heb je ook wat. En vooral die italiaan heeft een hele hoge WAF

Klopt als een bus Hans!

Ik heb sinds kort een setje Diapason Micra's, en persoonlijk vind ik 't de mooiste speakers die ik tot nu toe in huis heb gehad, zowel qua uiterlijk als klankmatig.

(en ik heb veeel in huis gehad! ...'t is dat er nog geen guinness-record voor bestaat, want anders.. :D;) )

Groeten,

Alco

Ook een kleine luidspreker neemt dezelfde plaats in als een vloerstaander i.v.m. de standaard die nodig is om ze goed te laten klinken. Wel kan het geheel wat luchtiger overkomen omdat de onderkant dan niet massief is natuurlijk.

Ik heb prima ervaringen met de Contour 1.1 en een Rel subwoofer, de laatste is mooi weggewerkt en er komt mooi strak laag uit.

Te kleine speakers in een grote kamer klinkt niet en te grote speakers in een kleine kamer klinkt ook niet. Een oud vuistregeltje: Als het verhoudingsgewijs goed oogt klinkt het meestal ook goed.

Maar het komt eigenlijk altijd weer op het zelfde neer: Zelf luisteren in de ruimte waar de speakers hun werkzaam leven moeten slijten.

Laat je vrouw ook mee beoordelen. Ze is vaak onverwacht kritischer dan jij als het er op aankomt. Kan een hoop gezeur schelen als WAF in het spel is.

bedankt voor jullie reactie,

Onze kamer is 6x5 en 3.8meter hoog vandaar die 144 kuub Kom ik dan met monitor formaat geluidsdruk te kort of vullen zij de kamer niet? Het gaat niet zozeer om heel hoog volume.

Kan een subwoofer dan eventueel iets toevoegen?

Dynaudio 1.3 met sub is net zo duur als alleen dynaudio 1,8

Geplaatst door hh:

Onze kamer is 6x5 en 3.8meter hoog vandaar die 144 kuub Kom ik dan met monitor formaat geluidsdruk te kort of vullen zij de kamer niet? Het gaat niet zozeer om heel hoog volume.

Kan een subwoofer dan eventueel iets toevoegen?

Dynaudio 1.3 met sub is net zo duur als alleen dynaudio 1,8

Ga maar eens luisteren naar een Diapason Adamantes.

Holografisch geluidsbeeld ,hoog rendement,vult de ruimte gegarandeerd met muziek.

Wel een goede versterker en bron gebruiken.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Ik weet niet wat het mag kosten, maar Master (2 bv) kunnen ook een behoorlijke keel opzetten (in positieve zin). Ze zijn niet goedkoop.

NB je mag van hifi.nl geen plaatjes van hun site gebruiken, maar wellicht wel een linkje :(http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1535

Misschien begrijp ik vrouwen gewoon niet, maar waarom vinden de meeste vrouwen (blijkbaar) een zuilluidspreker niet mooi en zo'n kleintje op een stand wel? Ik snap dat niet, want de meeste stands vind ik echt spuuglelijk. Zoals bijvoorbeeld die dingen waar de hierboven genoemde Masters op staan. Dat wil je toch niet in je huiskamer hebben (t.o.v. een zuiltje)? Dat het geluid ze niet kan boeien, snap ik niet, maar das niet vrouwen eigen. Komt bij mannen ook voor.

Beste HH,

Het blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak, speakers uitkiezen.

Wat echter een feit is, is dat de total performance van de N805 rustiger, gedetailleerder en vooral meer in balans is dan die van de CDM 7 NT!

Doe met deze info wat je wilt en succes met luisteren!

By the way, de N805 valt niet echt onder de categorie WAF-speakers, daar ze nogal wat ruimte innemen meer dan menig vloerstaander zelfs.

Groet,

Tim

Geplaatst door hh:

Dag Hans,

Als ik het zo inschat heb je een schitterende luisterruimte voor wat betreft afmetingen. Ik weet natuurlijk niet hoe de akoestiek ervan is. Dat zal toch in belangrijke mate het eindresultaat bepalen van wat je van welke speaker dan ook verwachten mag.

Ik mis ook een prijsindicatie.

Vanzelfsprekend spreken velen hier hun persoonlijke voorkeur uit voor het merk waar ze zelf ook mee 'draaien'. Dat wil ik dan ook wel doen: JK acoustics maakt monitoren in verschillende prijsklassen en mooi vind ik ze eigenlijk allemaal.

JK luidsprekers

Luisterindrukken zijn wel te vinden in recensies (onderaan op de web pagina's).

Ik draai zelf met het 'topmodel', de Reference; alleen als monitor ook zeer fraai (en bepaald geen gebrek aan laag; wel een beperking natuurlijk).

Bij grote ruimten heb je minder natuurlijke basversterking van de ruimte dan bij kleine ruimten. Een kamer laat de bassen van nature met 6dB/okt oplopen. Bij kleine kamers begint dat oplopen bij een hogere frequentie dan bij een grote kamer. Als je het goed doet kies je een speaker zodanig dat het afvallen van de bassen precies gecompenseerd wordt door de kamer. Dan klinken de bassen het meest natuurlijk. Kleine speakers kunnen daar in grote kamers niet aan voldoen. Grote speakers in kleine kamers ook niet. Gevolg te "dunne" of te "dikke" bassen. De bas is tenslotte het fundament waar het midden en hoog op staat. Is dat fundament te zwak of te sterk dan heeft dat midden/hoog moeite om zich op zijn gemak te voelen.

Dit is wat iedere verkoper van kwaliteits-speakers zou moeten weten. Je kunt daarom nooit de speakers optimaal beoordelen in de luisterruimte van je dealer waar bovendien nog vele andere exemplaren staan mee te "resoneren". Wil je het goed doen dan altijd de speakers thuis een weekje uit proberen. En oh ja, hou er ook rekening mee dat veel speakers een weekje of wat moeten inspelen om optimaal tot hun recht te komen.

Hou je deze factoren in je achterhoofd dan wordt de kans op teleurstelling later al weer wat kleiner. Je geeft tenslotte een hoop geld uit voor echt goede speakers.

Veel succes Hans ;)

• 3 weeks later...

Het gaat lekker, Inmiddels moet er een keuze gemaakt worden tussen deze twee, (heel verschillende) speakers. DYNAUDIO 1,3MKII en de Diapasons.

Inmiddels afgevallen B&W naut 805 hoog te aanwezig en scanspeak monitor zeer vlak,

Begrijp mij niet verkeeerd allemaal topspeakers maar kan maar een set kiezen.

De bedoeling is om de keuze nu thuis te bepalen, kijken of ik beide sets tegelijk in huis kan halen.

jullie horen weer, Hans en W.

Als kleine speakers zijn de Von Schweikert VR1 (1500 euro/paar) zeker erg mooi, maar in zo'n grote kamer (60 M2) weet ik het niet...

Edit, hm 6*5 valt wel mee, weet niet of die hoogte zo'n nadeel is? Denk het eigenlijk van niet.

Overigens 6*5*4=120, dus niet 144 eerder 114

Hallo allemaal,

WAF, die term kende ik nog niet. Waar staat die afkorting precies voor?

Manus