MichelNL Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Mijn inmiddels flink gemodde Thorens (160MKII) is voorzien van een massieve plint/bodem, verzwaard motor plateau en sub-chassis. Voorzien van LP12 vering/rubbers en Linn Axis motor en voeding. De huidige arm is een Linn Basik Plus en ik vraag me af tot hoever een Akito of Ittok voordeel zou bieden. Momenteel is een K9 gemonteerd. Een Linn arm? Of wat anders, hoever zou ik wat betreft montage mogelijkheden kunnen gaan? Let wel. Een LP12 aanschaffen vind ik te simpel. Zelf bouwen is leuker. Ben nog aan het monitoren naar een LP12 lager en plateau. Doel: Thorens PM12 (poor man LP12) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Om eerlijk te zijn zou ik niet weten waarom je de Basik Plus voor een Akito wil inruilen. Dat zijn nl in feite dezelfde armen. Ik heb ooit op mijn Syncro en Basik LVX gehad en daar was ik al zeer over te spreken. Ik vond dat een veel mooiere arm dan de TR2.6 (RB250 mod by Transrotor) die ik op de Fatbob meegeleverd kreeg. Op de Fatbob zit nu een SME 3500. Ik heb daarom voor mijn TD160B ook weer een Linn Basik gezocht en gevonden. Op mijn Thorens prijkt nu dus een Basik Plus, terwijl ik die draaitafel met een SME Series III kon krijgen. Als je het geschikte armbord voor de Thorens/Linn combi hebt, zou ik daar gewoon mee verder gaan. De Ittock is zeker beter. Een Ekos ook. Ik vind het alleen zo jammer dat de Linn armen zo overtrokken duur zijn. Ze zijn idd erg goed, maar dat schijnen ze dus ook te weten. Er is echter van alles mogelijk op zo'n Thorens. Een SME kan ook, maar dan moet je ff goed zoeken naar een geschikt armbord. Een SME bord met een rechte sleuf kan nl niet. Die moet een bepaald hoek maken om alles goed in te kunnen stellen. Met zo'n rechte sleuf lukt dat niet. Nadeel is dat je vanwege de constructie van de Thorens niet de juiste hoek kunt maken en hier al concessies moet doen. Andere optie ie een Rega bord aan te schaffen en met een goeie Rega te gaan werken. RB600 en RB1000 zijn echt goeie armen. Met de juiste armbedrading heb je dan ook nog wat. Op zo'n Rega-bord passen ook alle Bluenote armen. Op die manier kun je zonder veel moeite te doen ook overstappen naar een 1-punts gelagerde arm, want die heeft Bluenote ook in de collectie. Bovendien kun je bij de Bluenote wel de VTA instellen. Met een Rega kan dat niet, of je moet er een VTA ring bij kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 30 september 2006 Author Report Share Posted 30 september 2006 Ik heb eens gelezen dat Rega en Thorens niet lekker samen gingen. Deze verhalen refereerden overigens naar de 250 en 300. Wellicht dat jou suggestie 600/1000 beter zou kunnen zijn. De Bluenote armen had ik echter nog niet aan gedacht. Hiervoor zou ik dus een rega board moeten hebben. Zijn overigens de Linn armen montage technisch gelijk (basik/ittok). En ja de Ittok is wat prijzig maar kijk eens wat er voor SME wordt betaald...onvoorstelbaar voor oeroude armen. Basik naar Akito was een gedachte hoewel de meerwaarde naar mijn vermoeden niet groot zou zijn zoals je aangeeft. Een Ittkok is mooi maar de prijzen zijn ernaar. Maar dan kan ik er wel een beter element in zetten dan nu met de basik. Zal de Bluenotes is opzoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Volgens mij is de montage van de Linn armen gelijk. Het kan zijn dat de schroefgaten voor de voet gespiegeld zijn. Ik heb nl 6 montagegaten in mijn Linn bord zitten, terwijl ik er maar 3 nodig heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Maar dan kan ik er wel een beter element in zetten dan nu met de basik. Zal de Bluenotes is opzoeken. Je wilt een andere arm om een beter element te kunnen plaatsen ? Zou het dan niet slim zijn om te beginnen met dat element, te kijken of het met de huidige arm muziek wil maken en als dit niet lukt pas naar een andere arm te gaan kijken. Deze weg geeft je dan ook de richting waarin je moet zoeken. Naast de Bluenote's zou je ook eens naar M Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 30 september 2006 Author Report Share Posted 30 september 2006 Zou het dan niet slim zijn om te beginnen met dat element, te kijken of het met de huidige arm muziek wil maken en als dit niet lukt pas naar een andere arm te gaan kijken. Als de combinatie wel kan betekend dit dan niet dat een "betere" arm nog beter zou kunnen klinken. Ik weet dat ik een keer tevreden moet kunnen zijn maar kan het niet laten me te orienteren op het best mogelijke met de huidige basis. Wat zou de best mogelijk element zijn op de basik (1042). Of een MC element zinvol is weet ik niet. Testen is een beetje duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Jitze heeft gelijk wat dat element betreft. De Linn Basik Plus is een arm die heel veel goede elementen zonder problemen aankan. De invloed van het element op deze combi zal groter zijn dan die van een andere arm. De Goldring 1042 is een goede MM. Er zijn wel meer goede MM. Ik speel met een Technics MM element in de Thorens. Dat is echt een zeldzame beauty maar helaas niet meer verkrijgbaar. Wil je richting MC is de keuze legio. Er zijn meer goede MC's dan goede MM. Nadeel is dat bij een MC de kwaliteit van de phonotrap een iets grotere rol speelt ivm het doorgaans kleinere signaal dat door het element afgegeven wordt. Wat de Moerch armen betreft, daar zul je ook goed mee zitten. Ik ben alleen nog gen leverancier tegengekomen die hiervoor een passend Thorens armbord levert. Een blanco mountingplate is te vinden en dan zou je zelf de passing moeten maken. Dat is niet zo moeilijk, maar wel een zeer precies werkje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 De vroegere Mayware formula 4 schijnt nagenoeg gelijk te zijn aan een Roksan arm. ook dat is een (dure) overweging. Ik zou trouwens altijd zo'n Thorens (ik heb er zelf ook een) combineren met een klassiek arm, maar dat is nostalgie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 1 oktober 2006 Author Report Share Posted 1 oktober 2006 Is 490 euro voor een BLACK LINN ITTOK LVII acceptabel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 Ik heb eens gelezen dat Rega en Thorens niet lekker samen gingen. Deze verhalen refereerden overigens naar de 250 en 300. Wellicht dat jou suggestie 600/1000 beter zou kunnen zijn.De Bluenote armen had ik echter nog niet aan gedacht. Hiervoor zou ik dus een rega board moeten hebben. Zijn overigens de Linn armen montage technisch gelijk (basik/ittok). En ja de Ittok is wat prijzig maar kijk eens wat er voor SME wordt betaald...onvoorstelbaar voor oeroude armen. Basik naar Akito was een gedachte hoewel de meerwaarde naar mijn vermoeden niet groot zou zijn zoals je aangeeft. Een Ittkok is mooi maar de prijzen zijn ernaar. Maar dan kan ik er wel een beter element in zetten dan nu met de basik. Zal de Bluenotes is opzoeken. beste michel het is waar dat rega arm met thorens geen goede keus is de reden is, rega arm klinkt half dynamisch half analtisch thorens klinkt dynamisch mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 10 oktober 2006 Report Share Posted 10 oktober 2006 Maar dan kan ik er wel een beter element in zetten dan nu met de basik. Zal de Bluenotes is opzoeken. Je wilt een andere arm om een beter element te kunnen plaatsen ? Zou het dan niet slim zijn om te beginnen met dat element, te kijken of het met de huidige arm muziek wil maken en als dit niet lukt pas naar een andere arm te gaan kijken. Deze weg geeft je dan ook de richting waarin je moet zoeken. Naast de Bluenote's zou je ook eens naar M Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 10 oktober 2006 Report Share Posted 10 oktober 2006 Quote van ergens op 't net: "Decca The International was one of those early unipivots, had optional damping and no lifting mechanism so perhaps best used on a Thorens and with a low compliance cart, but nevertheless much beloved by the Germans for use with some MM pickups (I am beginning to understand why so many suppliers over there offer mid priced models with multiarm capability). The International was originally introduced in the late 60's and a updated version was released in the late 70's but I have not been able to get any info on the differences, but the arm can sound lovely esp. with an old Decca cart but shows its age when it comes to tracking and has a tendency to jump. Need more info on the Deram. The Mark 1, Mark 1 Super, the FFSS and FFSS Professional can only be used with vintage Decca carts are best left to the vintage buffs, there were adapters made to enable the use of those arms with standard pickups but those are rare." Ik ben er eigenlijk ook naar eentje op zoek om mijn London Decca in te steken, maar de onderlijnde zin in bovenstaand verhaal, hield me tegen. Ik heb nog hier en daar gelezen dat een Decca arm niet op kan tegen een SME. Maar het zou voor mij praktisch zijn omdat die arm geen armlift heeft en ik die armlift van de TD125 dan niet hoef te slopen. er staat nu een TP 25 op, (een vrij zeldzaam geval waar ik geen info over kan vinden) met een ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 11 oktober 2006 Author Report Share Posted 11 oktober 2006 Denk wat je wilt maar ik heb een Ittok . Moet nog een aanpassing maken voor montage van de armsteun en kwam daarbij de volgende uitdaging tegen: Bovenplaat opnieuw afwerken. Mmaarr ja, hiermee kun je alle kanten op. Afplakplastic lijkt mij gezien statische lading niet goed. Fineren.... of . . . Iemand een hint? En intussen blijft ie op de werkbank staan...hobby zeg ik dan maar . Dank Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 oktober 2006 Report Share Posted 11 oktober 2006 Ik ben nu bezig een Rega RB300 op een TD147 te bouwen. Die is van een kennis. Ik loop ook tegen een paar probleempjes op. Zo moest ik een spacer hebben voor onder de arm, omdat de VTA ring net iets te hoog was en je daarom de arm niet vast kon zetten met de moer. Die spacer (een ring van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 12 oktober 2006 Report Share Posted 12 oktober 2006 Is 490 euro voor een BLACK LINN ITTOK LVII acceptabel? Een zwarte Ittok is heel zeldzaam. Als hij in goede staat is (en hoe weet je dat???) is 500 euro een weggever. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 oktober 2006 Report Share Posted 12 oktober 2006 Plakfolie gaat ook, maar laat na verloop van tijd waarschijnlijk los of raakt beschadigd. Bovendien is de kans groot dat je het niet helemaal zonder bubbels afgewerkt krijgt. Wat kleeffolie betreft, er zijn twee methoden om dit zonder luchtbellen te plakken: 1. Ondergrond zodanig voorbehandelen dat ze vlak is en geen water opneemt. De lijmlaag van de folie helemaal nat maken. Dan gaan plakken en al het water onder de folie vandaan persen met een rakel. Als het vocht achter de folie verdampt gaat het weer goed plakken. Nadeel van de methode is dat je slecht om rondingen en hoeken heen kunt werken. Daatvoor hebben we methode twee: 2. Wederom moet de ondergrond glad en stofvrij zin. Haal een klein stukje van het backing-papier los, plak een smal randje vast op het object. Neem een goede industriele foehn, stel die niet te heet in. Blaas daarmee onder de folie, hier wordt ze mooi soepel van. Werk nu met een plamuurrubber de folie langzaam op het object, terwijl je het rug-papier verwijdert. Er zijn kleeffolien die een polyester toplaag hebben (Alkor Brillantfolie of Venilia Pieces d'Eau). Deze zijn krasvaster dan de standaard PVC uitvoering . Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 12 oktober 2006 Author Report Share Posted 12 oktober 2006 Er is sheetaluminium te koop van een paar tiende milimeter dik Juist, hier kon ik niet opkomen, al die verschillende namen... Heb wel wat gevonden, bijvoorbeeld geanodiseerd alu. Er zijn bedrijfen die dit maken met text zoals ook voor frontjes van apparatuur. Ben bang dat dit kostbaar wordt. Eens informeren Een zwarte Ittok is heel zeldzaam. Als hij in goede staat is (en hoeweet je dat???) is 500 euro een weggever. Zit netjes weer in de (originele) doos. Ziet er mooi uit zonder beschadigingen op de headshell. Eens op zoek naar een Adikt Er zijn kleeffolien die een polyester toplaag hebben (Alkor Brillantfolie of Venilia Pieces d'Eau). Deze zijn krasvaster dan de standaard PVC uitvoering . Heeft mijn Ariston ook. Ziet er strak uit. Zal eens op zoek gaan. Zo te zien heb ik komend weekend wat te doen. En hoewel ik weet dat het uiterlijk van een apparaat niet het belangrijkste is...als de vrouw het mooi vind is de investering al voor de helft goedgekeurd. Dan denk ik aan mijn Tannoys waarbij de vrouw bij de aanschaf is mee geweest. Had zelf meer moeite met de prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 23 oktober 2006 Author Report Share Posted 23 oktober 2006 UPDATE : Dit lijkt wel aardig (de toplaat dan ): E.e.a. is verkrijgbaar bij http://www.carbon-team.de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now