Sodejuu Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Hallo, Jullie weten dat ik een Thorens TD160B heb voorzien van een mooie massieve kersenhouten plint. Die heb ik eerst in een dikke olie gezet (leek op gel en trok niet echt in het hout), maar dat is het niet naar mijn mening. Ik heb de plint vervolgens weer geschuurd en ben opnieuw begonnen. Deze keer met Glitza eiglans. Helaas dat is het ook niet. Ik wordt gek van dat spul. Zodra het iets begint op te drogen (en dat gebeurd erg snel) trekt het vezels, waardoor het werkstuk niet meer strak afgewerkt is. Wie heeft een tip waarmee ik de plint het mooist af kan werken? Ik wil de natuurlijke kersen houtstructuur blijven behouden en het moet geen blinkding worden. Dus geen hoogglanslak aub en het mag ook niet te donker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 september 2006 Author Report Share Posted 30 september 2006 Dat heb ik gedaan, maar dat Glitza spul is niet echt geweldig. Het is nl op alcoholbasis. Alleen verwijderbaar met spiritus. Het oplosmiddel vervliegt nou te snel, waardoor zich als je net iets te traag (lees precies) werkt er "spinnenwebben" ontstaan die over de lak valt. Dan liever een lak die op terpentinebasis is. Dat is dan wel chemische troep, maar meestal kun je daar tenminste fatsoenlijk mee werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Hoi Sodejuu, Eenmaal geolied is het eigenlijk niet meer te lakken. Het hout is dan veel te vet geworden en vandaar waarschijnlijk die "spinnewebben". Als je wilt olien gaat dat erg goed met parketolie van Trip Trap. Ongeveer 3 keer met de wat dikkere masterolieolie en tussentijds goed laten drogen. Daarna kun je het eventueel opschuren met fijne staalwol en nog een keer olien. Zou eigenlijk die Glitsa er goed afschuren en kijken of je het met parketolie voor elkaar kunt krijgen. Met Glitsa heb ik ook goede resultaten maar daarvan moet je wel een laag of 3 aanbrengen en tussentijds fijn opschuren met waterproof schuurpapier. De laatste laag kun je eventueel ook nog opschuren/afwerken met fijne staalwol. Dat geeft een mooi zijdeglans effect wat de houtnerf mooi laat uitkomen. Overigens is Glitsa nog grotere chemische troep dan een vernis op terpetinebasis. Het is een zgn celluloselak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Dat heb ik gedaan, maar dat Glitza spul is niet echt geweldig. Het is nl op alcoholbasis. Alleen verwijderbaar met spiritus. Het oplosmiddel vervliegt nou te snel, waardoor zich als je net iets te traag (lees precies) werkt er "spinnenwebben" ontstaan die over de lak valt. Dan liever een lak die op terpentinebasis is. Dat is dan wel chemische troep, maar meestal kun je daar tenminste fatsoenlijk mee werken. Beste Sodejuu, Ik had hetzelfe probleem alleen met een blanke eikenhouten eettafel, ik zal je mijn verhaal vertellen en de oplossing. wij hadden/hebben een prachtige onbehandelde licht eikenhouten tafel bij "Het Kabinet" aangeschaft. Deze tafel ziet er ongeveer uit als onbehandelt teak. Maar door het dagelijks gebruik trekt er in een onbehandelde houten oppervlak toch vuil en ook de vet spettertjes en kaarsen vet druppels bleven waarneembaar op de tafel. Probleem dus, want wij wilden niet het "natuurlijke" onbehandelde karakter van de tafel verpesten door hem te olieen of te lakken. Ik wilde een matte natuurlijke tafel die er onbehandelt uit zou blijven zien. Oplossing bij de verfspecialist gezocht. Deze adviseerde mij om de tafel natuurlijk eerst goed te schuren, daarna met een hoogglans polyurethane lak (in dit geval van AVIS-professional) de tafel een eerste laklaag te geven en hem daarna (met tussendoor schuren) twee keer met een matte polyurethane lak van hetzelfde merk af te lakken. En het resultaat? Geweldig, iets of wat donkerder maar verwaarloosbaar, maar het doel is bereikt en nu kan er vet en kaarsevet of wat dan ook geknoeit worden zonder dat het vlekt. En de tafel is rpima mat gebleven. Nog even, waarom eerst hoogglans? Die vraag stelde ik bij de verfspecialist ook, maar het schijnt dat de hoogglans lak een"vullender" eigenschap heeft en geen vreemde waas of vlekken/oneffenheden achterlaat. Dit is echt een succes geworden. Doe er jouw voordeel mee. Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Dat heb ik gedaan, maar dat Glitza spul is niet echt geweldig. Het is nl op alcoholbasis. Alleen verwijderbaar met spiritus. Het oplosmiddel vervliegt nou te snel, waardoor zich als je net iets te traag (lees precies) werkt er "spinnenwebben" ontstaan die over de lak valt. Dan liever een lak die op terpentinebasis is. Dat is dan wel chemische troep, maar meestal kun je daar tenminste fatsoenlijk mee werken. Tip om Glitza met minder problemen te verwerken is in een koudere ruimte te gaan staan lakken. Door de warmte trek je met een roller meteen draden mee. Heb hier ook ervaring mee. heb mijn Flexytable namelijk met Glitza gedaan op MDF en daar gebeurde hetzelfde. Vaak is het wel zo dat de draden die op het lakgedeelte terechtkomen, ook weer worden opgenomen in het geheel en bijna niet zichtbaar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 By the way, De prijs voor de AVIS Polyurethane hooglans of mat 250ml. is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Hoi Blade, Ja polyurethanelak is ook een oplosiing. Was die lak die jij gebruikte een zgn 2K lak? Overigens is polyuretanelak wel irriterend voor de huid. Draag dus handschoenen. Btw voor kleine oneffenheden in de lak en stofjes is heel licht naschuren met 800 en daarna met staalwol opschuren wel een goede oplossing als eindafwerking. Laat daarvoor de laatste laag wel een paar dagen doorharden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Nog even, waarom eerst hoogglans? Die vraag stelde ik bij de verfspecialist ook, maar het schijnt dat de hoogglans lak een"vullender" eigenschap heeft en geen vreemde waas of vlekken/oneffenheden achterlaat. Als je iets wilt lakken zonder een hogglans finish en je moet in meerdere lagen lakken, dan altijd de eerste lagen in hoogglans lak en pas de laatste laag in de finish die je wilt. Als je b.v. meerdere lagen "zijde glans" overelkaar heen legt wordt het eindresultaat glanzender dan bij een laag. Met de tweede laag smeer je namelijk een deel van de struktuur van de eerste laag zijdeglans dicht. Aangaande parket was en olie, er bestaan ook matte "anti slip" uitvoeringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Ha die Limbo, Je bent weer lekker aan het knutselen! Ik heb mijn amps gewoon met boenwas gedaan, hiermee blijft het natuurlijk uiterlijk van het hout zichtbaar en het zit er zo op. Dan eens per jaar boenen als onderhoud. Verder alles kits? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Prima tips hierboven,maar wat Pjotr eerder opmerkte is absoluut waar.Door het hout in de olie te zetten maak je het totaal ongeschikt om te lakken.De olie trekt namelijk heel diep in het hout,dat krijg je er nooit uitgeschuurd.Het gevolg is dat de verf of lak niet hecht.Na het lakken kan het er goed uitzien,maar na verloop van tijd gaat het eraf bladderen.Misschien als je veel geduld heb kan je wachten tot de olie uit het hout verdwenen is,maar dat duurt vaak meerdere jaren.En dan alleen nog als je het niet gaat behandelen,het moet dus kaal blijven zodat de olie langzaam kan verdampen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 september 2006 Author Report Share Posted 30 september 2006 Zoals ik al zei is de gebruikte olie eerder een gel die nagenoeg niet in het hout trekt. Na een keer schuren was de "olielaag" er dan ook vanaf. Die Glitza vergt iig meer schuurwerk dan de olie. Ik wil 'm dus niet hoogglans. Ik dacht aan 2 lagen Glitza eiglans. Dat zou voldoende moeten zijn. Ik ga iig niet meer met dat goedje beginnen. Ik heb dezelfde Glitza ooit eens gebruikt om een tafeltennisbat te lakken, zodat ik kon lijmen zonder dat ik het frame kapot trok als ik de rubbers verwisselde. Daar is het prima spul voor. Vaak is het wel zo dat de draden die op het lakgedeelte terechtkomen, ook weer worden opgenomen in het geheel en bijna niet zichtbaar zijn Da's nou net weer teveel Ik ben een zeikerd wat dat betreft. Goed of helemaal niet, maar geen half werk. Daar heb ik een broertje aan dood. Die boenwas is idd ook een optie . Bedankt voor de tip Stefan. Hoe het verder is? Nou, prima. Ik heb nergens over te klagen Polyurethaanlak is idd een vervelend maar goed werkend goedje. Het is nu dus de keuze tussen de lak en de boenwas. Thanks voor de tips zover en keep on posting Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Beste Sodejuu, Die Glitsa kun je een mooie ei-glans geven door na te schuren met fijne staalwol. Gewoon van die rolletjes staalwol van de supermarkt. Aan was zou ik niet beginnen, daarmee blijf je aan de gang. Heb vroeger heel wat versterkerkasten afgewerkt (notenhoutfineer) met Glitsa en staalwol op die manier en die zien er na 25 jaar nog perfect uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Hoi Sodejuu, Voor mijn rack ga ik Danish oil gebruiken. Ik heb dat gelezen in het Topic van Erik van Voorst over zijn rack op het HT-forum Te verkrijgen bij Baptist Zoals hij het beschrijft zal dat wellicht ook voor jou een oplossing zijn? Groeten, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 september 2006 Author Report Share Posted 30 september 2006 Beste Sodejuu, Aan was zou ik niet beginnen, daarmee blijf je aan de gang. Dat was met de door mij gebruikte olie ook het geval, alleen dat je dat goedje nog vaker dan eens per jaar erop moest wrijven Op een platenspeler is dat niet echt handig heb ik gemerkt Dan toch maar weer aan de Glitza Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 september 2006 Report Share Posted 30 september 2006 Hoi Sodejuu, Het is een keuze en beide kunnen er erg strak uitzien. Iig is mijn ervaring dat Glitsa het beste op te brengen is met een zachte platte kwast en niet met een rollertje. Of je nu Danish oil of TripTrap gebruikt is een beetje om het even. Zijn eigenlijk vergelijkbaar en beide zijn drogende olie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 september 2006 Author Report Share Posted 30 september 2006 Ik heb het opgebracht met een platte kwast (mt 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 oktober 2006 Report Share Posted 1 oktober 2006 Ik heb het opgebracht met een platte kwast (mt 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 oktober 2006 Author Report Share Posted 1 oktober 2006 Ik heb het opgebracht met een platte kwast (mt 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 oktober 2006 Report Share Posted 1 oktober 2006 Ik heb het opgebracht met een platte kwast (mt 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 1 oktober 2006 Report Share Posted 1 oktober 2006 Ja het klopt met dat instrijken vraag maar eens aan een schilder. hij moet zich zetten Ook een metselaar werkt niet graag met een nieuwe troffel en je moet een nieuwe kwast altijd eerst over een velletje schuurpapier halen. Alle olie eerst uit bv met thinner het kan dat je hem daarna moet behandelen met ontweringswater maar dat zou je eens moeten vragen in die verf winkel. Als er ook maar een klein beetje olie achterblijft mislukt het lakken en je krijgt die olie met schuren niet weg . Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 oktober 2006 Report Share Posted 1 oktober 2006 Hai Sodeju, We hebben als kind een houten boot gehad en ik ben een specialist op dit gebied. De beste en mooiste lak is absoluut de klassieke blanke "bootlak" gewoon op terpetinebasis. Als je het echt goed wilt doen moet je de eerste lagen van de lak erin schuren. Heel erg verdund met terpetine opbrengen en daarna onmiddellijk schuren. Zo deden de bouwers van onze boot het en mijn broer nog steeds. Je moet eens kijken naar die Sonus Faber LS, die zijn net gebouwd als een Italiaanse Riva van pakweg 40 jaar geleden, meerdere laklagen over elkaar. Ik gebruik nog steeds heel vaak blanke bootlak (buitendeur, stoelen) en het resultaat is nog steeds goed. Dat verhaal van het instrijken van kwasten is inderdaad waar. Echte binnenschilders zijn dan ook zeer zuinig op hun kwasten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 12 oktober 2006 Report Share Posted 12 oktober 2006 Gelukt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 13 oktober 2006 Report Share Posted 13 oktober 2006 Blanke, niet-dekkende beits in 2 of 3 lagen - mooie afwerking en de oorspronkelijke houtstructuur blijft zichtbaar behouden. Kan wel zijn dat de kleur 1 of 2 tinten donkerder wordt, maar dat is wellicht geen bezwaar. Opbrengen in de richting van de nerf, heel licht schuren en de volgende laag (wederom in de richting van de nerf). Andere optie is teak-olie. Licht opbrengen met een niet-pluizende doek (theedoek, laken, etc). Belangrijkste is dat je zo gelijkmatig mogelijk opbrengt. Beste is dan om een beetje olie op de doek te doen en dan in het hout te wrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 13 oktober 2006 Report Share Posted 13 oktober 2006 Als het goed moet klinken natuurlijk in de C37 zetten................... Mooie hoogglans is te verkrijgen met politoeren, dit is veel werk maar dan heb je wel echte schellak op je plint!!!! eigenlijk is er geen andere optie voor de rasechte platendraaier.......... Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 oktober 2006 Author Report Share Posted 14 oktober 2006 Hoi Stefan, C37 is me iets te duur voor een draaitafel die ik er maar bij heb. Bovendien wil ik het absoluut niet in hoogglans hebben. Daar walg ik van. Onlangs naar de hifishow in Brussel geweest. Daar stond BNS ook met alle speakers in hooglans. Tjesus, wat is dat lelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now