Jump to content

Platenwasmiddel

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Tot nu toe gebruik ik de blauwe Glassex als platenwasmiddel.

Met m'n waterstofzuiger gaf dat geen problemen, met de Okki Nokki is dat wel anders. De constructie van dat ding is n.l. ongeschikt voor schuimende vloeistoffen.

Wanneer het ingebouwde tankje n.l. vol schuim zit, wordt dit door de ventilator in de kast gezogen. De laatste is van spaanplaat... verder hoef ik niks uit te leggen... :(

Nu was ik ook wel eens met de rode (ontvetter) Glassex. Deze schuimt niet, maar is misschien te aggresief voor platen. 'T maakt wel grandioos schoon, zelfs platen die ik afgeschreven had zijn hiermee weer draaibaar geworden.

Wat ik nu eigenlijk wil weten is wat jullie zoal gebruiken in de platenwasser.

Ik heb al wel wat rond gezocht en vindt verschillende samenstellingen, helaas staat er nimmer bij of het wel of niet goed werkt en wat de kans op schade aan je platen is.

Alvast bedankt.

:)

Hallo hans,

ik gebruik 0.9 liter gedemineraliseerd water, 0,1 liter 80% alcohol(betrek ik via een leverancier, omdat de alcohol bij de drogist 70% is en te vet zou zijn?) en een druppeltje of twee calgonit. (dat spul voor de vaatwasser)

Nu gebruik ik de disco antistat en geen machine.

Bovenstaand sapje schuimt niet en wast mijn lp's in ieder geval mooi schoon. Wellicht moet je de calgonit weg laten, dat geeft nog een klein beetje schuimvorming.

Groeten

hansko

Hai Hans,

L' Art dus Son is naar mijn ervaring absoluut het beste en goedkoopste wasmiddel. Een flesje kost 35 euro en je kan het mengen met 5/6 liter demi water. Het best is mijn ervaring met het maatbekertje steeds een liter mengen want er zitten geen conserveringsmiddelen in. Overigens kan een druppeltje anti schuim in het reservoir van de Okki doen zeggen ze op het Duitse forum. Kennelijk kan je dat bij Karch (?) apparatuur krijgen.

nou bleu wonder bestaat al vele jaren,begrip in de schoonmaaksector,en bij al zeg ik het zelf bij de glazenwasser ;) populair.

[Zo,n beetje de wd 40 onder de voor de auto,motor,enz]

Is tegen woordig ook bij blokker te koop,maar zou het lekker,kopen bij een vak groothandel, scheelt heel wat euro,s oke vaak wel per 5 liter, maar je kan er ook lekker mee van alles en nog war reinigen.

gr toontje

Is ook erg goed, dat weet ik uit eigen ervaring, maar ik heb het gewoon bij wat oude platen geprobeerd en het werkte prima, dus waarom zo'n "duur" product kopen als je het voor nog geen euro kan kopen. Zelf maken is ook een optie, en je kan natuurlijk ook gewoon wassen met gedemineraliseerd water.

Voor de voorwas werkt dat prima!

Ik gebruik gewoon Vinyl Cleaner van Quality Service. Werkt prima en ik doe er heel lang mee.

Ik ga dan ook niet proberen te bezuinigen door producten te gebruiken zoals Glassex waarmee ik het risico loop om de zaak aan gort te helpen.

Mee eens, prachtig resultaat, geen residu. Voor diegenen die zelf mengen zou ik aanraden om gedemineraliseerd water te gebruiken anders zal je ook nog antikal aan het mengsel toe moeten voegen. En je weet wat er met wasmachines gebeurt volgens de tv! :o

Is ook erg goed, dat weet ik uit eigen ervaring, maar ik heb het gewoon bij wat oude platen geprobeerd en het werkte prima, dus waarom zo'n "duur" product kopen als je het voor nog geen euro kan kopen. Zelf maken is ook een optie, en je kan natuurlijk ook gewoon wassen met gedemineraliseerd water.

Voor de voorwas werkt dat prima!

Ik zelf gebruik bij oude platen ook een voorwasmiddel namelijk Last, James. Iets met een bepaald soort alcohol erin en daarna zonder alcohol op basis van puur zeep en zonder toevoeging namelijk L

Ik gebruik ook glassex met mijn okki nokki werkt prima! Platen worden lekker schoon, en daar gaat het tenslotte om nietwaar.

Schroef hem maar eens open.... Ik hoop voor je dat het geen grote schimmelbende is geworden.

Ik trok nadat ik zo'n 15 LP's had gewassen het slangetje uit de kast. Dit was aan de buitenkant nat.. :blink: Dat was voor mij de reden om het ding eens open te schroeven. Het spaanplaat bleek aan de binnenkant dus kleddernat....

:(

Hai Hans,

L' Art dus Son is naar mijn ervaring absoluut het beste en goedkoopste wasmiddel. Een flesje kost 35 euro en je kan het mengen met 5/6 liter demi water. Het best is mijn ervaring met het maatbekertje steeds een liter mengen want er zitten geen conserveringsmiddelen in. Overigens kan een druppeltje anti schuim in het reservoir van de Okki doen zeggen ze op het Duitse forum. Kennelijk kan je dat bij Karch (?) apparatuur krijgen.

Tja... waar kun je dat antischuim kopen...??

En Last... is dat ook geen zeep...???

Van L' Art dus Son lees ik meerdere goede berichten.

Mijn ervaring met verschillende wasmiddelen (al dan niet zelf gebrouwen) is dat het vaak toch niet echt lekker schoonmaakt.

Bovendien moet ik ervoor naar de andere kant van Nederland. Hier in de buurt ( omg. Den Bosch) heb ik in de audiowinkels ook nog niks kunnen vinden. En om nou meer voor verzendkosten te moeten betalen dan wat het spul kost. :(

Ik was zo blij met m'n Glassex... jammer dat die Okki dat nou net niet lekker vindt...

:)

WAt ik nu eigenlijk doe is voordat ik een plaat draai die eerst even wassen, dus dan doe ik er hooguit drie a vier per dag, de volgende dag is dat schuim al lang verdwenen. Momenteel gebruik ik nu een glasmiddel van de aldi en dat schuimt dus niet zo erg als glassex, en het reinigt net zo goed.

Mijn ervaring met verschillende wasmiddelen (al dan niet zelf gebrouwen) is dat het vaak toch niet echt lekker schoonmaakt.

Wat is jou criterium voor schoon?

'k heb in het verleden hier wel eens het receptuur gepost dat de Library of Congress gebruikt om platen te wassen. 'k kan het even niet terug vinden. Allemaal heel simpel.

Zelf gebruik ik eigenlijk voornamelijk demi water voor platen die ik al eens gereinigd heb. Het gaat er dan alleen maar om om fijn stof dat de platenborstel laat liggen op te poetsen.

Voor "nieuwe tweede handsen" gebruik ik een mengsel isoprop, demiwater en een z.g.n. wetting agent. Van het laatste is erg weinig nodig, het mengsel mag niet gaan schuimen, het is alleen maar de bedoeling dat de opppervlaktespanning verlaagd wordt zodat het alcohol water mengsel diep in de groef komt.

Als een plaat echt heel erg vuil en vet is en uit een rokersomgeving komt (de snuffeltest), dan is er natuurlijk altijd nog sinaasappel olie. Het allerbeste schoonmaakmiddel dat er bestaat. Op de Okki met een bolletje watten aanbrengen en schoon poetsen. Daarna met een versterkte versie van het isoprop mengsel schoonmaken.

Ik gebruik Quality Service als voorwasmiddel en reinig daarna met Audiotop. Dat laatste is erg duur maar je doet er zo lang mee dat de prijs per elpee enorm meevalt. Het resultaat is wel dat het geluidsmatig er stappen mee vooruit gaat. Ik zou het niet willen missen.

Ik ben zwaar onder de indruk van de okki nokki, dan ding maakt echt goed schoon, je kan het gewoon zien aan de platen. Maar het belangrijkste is dat je het ook hoort. Een plaat die om de onverklaarbare reden altijd oversloeg, slaat niet meer over. Rare tikjes zijn verleden tijd.

Ik heb nog niet echt getest met schoonmaakmiddelen, ik denk dat gedimineraliseerd water al heel veel helpt, glassex net weer iets beter is , en dan de middelen die er na komen quality service is ook prima. Verder middelen ken ik nog niet.

De knosti maakte ook schoon maar niet zo goed als een okki nokki.

Wat is jou criterium voor schoon?

Vette vingers weg (vooral in de groeven). Oude reinigingsmiddelresten (Lencoclean) moeten er helemaal vanaf, evenals het in die reinigingsmiddelen vastgeplakte stof.

Ik las dat Keith Monks niet meer dan water met alcohol gebruikt... :(

Die "Wetting agent"..., waar kan ik dat kopen..??

Ik heb in het verleden ook wel eens eprobeert om Isoprop-alcohol te kopen... Helaas was meestal 70% medicinale alcohol het best wat ik kon krijgen.

Ik heb dus niet zo'n beste ervaringen in het vergaren van componenten voor wasmiddelen. Of kan ik dat ergens bestellen... :confused:

:unsure:

Hai hans,

Er zijn twee soorten platenwasmiddel. De een is op alcoholbasis en de andere is op zeepbasis. Last is op basis van isopropylacohol en L'art du Son op basis van zeer zuivere zeep zonder toevoeging. Ik was oude platen twee keer, de eerste keer met Last (duur spul) en de tweede keer met l'art dus Son (te betalen). Nieuwe platen of reeds gewassen platen was ik alleen met L'Art dus Son. Dat laatste middel kan je bij winkels kopen of bij Hifi. NL bestellen (highfidelity disc).

Last is denk ik wel na te maken. Hieronder wat recepten. Toch zou ik je aanraden de tweede wasbeurt met iets te doen van onbesproken gedrag.

The following recipes are for a 4 liter (1 gallon) solution unless otherwise stated.

http://www.tnt-audio.com/clinica/fluids.html

Die laatste had ik ook gevonden....

Er staat alleen niet bij of 'werkelijk werkt. Ik bedoel... welke is voor de voorwas welke voor de hoofdwas en welke voor 't spoelen...

Voor extra vuile platen en welke voor minder vuile dus.

Met zeep heb ik een beetje moeite gezien de ervaringen met Glassex, dat schuim h