Jump to content

Platenwasmiddel

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik gebruik ook glassex met mijn okki nokki werkt prima! Platen worden lekker schoon, en daar gaat het tenslotte om nietwaar.

Schroef hem maar eens open.... Ik hoop voor je dat het geen grote schimmelbende is geworden.

Ik trok nadat ik zo'n 15 LP's had gewassen het slangetje uit de kast. Dit was aan de buitenkant nat.. :blink: Dat was voor mij de reden om het ding eens open te schroeven. Het spaanplaat bleek aan de binnenkant dus kleddernat....

:(

Hoi Hans,

In de gebruiksaanwijzing van mijn O.N. wordt benadrukt dat je na iedere 7 LP's het reservoir moet legen, wellicht dat daar ook een deel van het probleem zit.

Voor diegenen die een verhoogde interesse hebben in schoonmaakmiddeltjes, is het volgende artikel ook reuze interessant! Het is jaren geleden geschreven door Michael Wayne en gaat over HOE je een plaat schoon kunt maken:

Zen and the Art of Record Cleaning Made Difficult

Voor diegenen die een verhoogde interesse hebben in schoonmaakmiddeltjes, is het volgende artikel ook reuze interessant! Het is jaren geleden geschreven door Michael Wayne en gaat over HOE je een plaat schoon kunt maken:

Zen and the Art of Record Cleaning Made Difficult

'N lang verhaal wat eigenlijk alleen zegt...: zorg dat alles schoon is en dat de schrijver een voorkeur heeft voor VPI vloeistof met 10 % pure isoprpoyl alcohol. Bovendien spreekt hij zich tegen met de mededeling dat isopproyl vinyl aantast.... :huh:

Hai Hans,

De idee van twee keer wassen met verschillende middelen heb ik uit dit artikel. Ik kies voor eerst met alcohol wassen en daarna met zeep.

Welk wasmiddel je ook hebt er zit altijd schuim in. De tip van anti schuimmiddel in je afvalreservoir lijkt me een goede.

Hai Hans,

De idee van twee keer wassen met verschillende middelen heb ik uit dit artikel. Ik kies voor eerst met alcohol wassen en daarna met zeep.

Welk wasmiddel je ook hebt er zit altijd schuim in. De tip van anti schuimmiddel in je afvalreservoir lijkt me een goede.

Water met alcohol schuimt niet (tenzij 't bier is... ;) ). Zeep zorgt voor 't schuimen. Ook zijn er wasmiddelen met sterk verminderde schuimvorming. Ik heb zelfs aan textielwasmiddel (voor wasmachines) gedacht.

Dat dubbel wassen is wel een goede tip. Ik denk dan vooral aan naspoelen. Toch merk ik dat, wanneer een plaat schoon is het niet uitmaakt welk middel je het laatst hebt gebruikt. Een SCHONE plaat klinkt niet anders nadat hij schoongemaakt is met demiwater of Glassex.

Wanneer alle wasmiddelen schuimen, dan kun je de Okki gewoon niet gebruiken om een groot aantal platen achter elkaar te wassen. Ik begin sterk te denken aan een externe waterafscheider. Misschien zelfs m'n waterstofzuiger.

Hai Hans,

Waarom doe je nu zo moeilijk. Die duitse tip van een druppel anti schuimmiddel in het afvalwaterreservoir lost waarschijnlijk het probleem op. Kan je voor de rest gebruiken aan wasmiddel wat je wilt. Je kan natuurlijk ook een Loricraft kopen want die heeft het reservoir buitenboord hangen. Anti schuimmiddel lijkt me goedkoper.

'N lang verhaal wat eigenlijk alleen zegt...: zorg dat alles schoon is en dat de schrijver een voorkeur heeft voor VPI vloeistof met 10 % pure isoprpoyl alcohol. Bovendien spreekt hij zich tegen met de mededeling dat isopproyl vinyl aantast.... :huh:

Daar komt het inderdaad op neer. Toch is zijn uitleg uitgebreider dan "houdt alles schoon". Want dat "alles" specificeert hij heel duidelijk. Niet onbelangrijk!

...Bovendien spreekt hij zich tegen met de mededeling dat isopproyl vinyl aantast.... :huh:

Volgens mij zegt Michael Fremer dat en niet Michael Wayne, de originele auteur van dit artikel.

Hai Hans,

Waarom doe je nu zo moeilijk. Die duitse tip van een druppel anti schuimmiddel in het afvalwaterreservoir lost waarschijnlijk het probleem op. Kan je voor de rest gebruiken aan wasmiddel wat je wilt. Je kan natuurlijk ook een Loricraft kopen want die heeft het reservoir buitenboord hangen. Anti schuimmiddel lijkt me goedkoper.

Ik doe niet moeilijk...

Ik zou alleen graag van jullie willen weten wat jullie gebruiken en waarom.

Bovendien heb ik 'n vraag gesteld waar ik de genoemde spullen kan kopen...

:)

...Bovendien spreekt hij zich tegen met de mededeling dat isopproyl vinyl aantast.... :huh:

Volgens mij zegt Michael Fremer dat en niet Michael Wayne, de originele auteur van dit artikel.

Maar klopt het nou wel of niet....?? Of is de blootstelling zo kort dat er geen waarneembare schade ontstaat...??

Bovendien heb ik 'n vraag gesteld waar ik de genoemde spullen kan kopen...

Die vraag had ik beantwoord, maar dat is verdwenen met de wisseling van het forum :( Dit is een mogelijkheid: Boom Meppel

Wetting agents kun je ook bij de beter fotohandel kopen, AGFA, KODAK etc. bieden ze aan. Ze verlagen de oppervlake spanning zodat de vloeistof ook onderin de groef komt en niet als een druppel boven op de groef blijft liggen. Je ziet dit laatste als een soort "zilvering" op een natte plaat, er zit nog lucht onder de vloeistof.

Je kunt ook een heel klein beetje Teepol gebruiken, dit is een zeer zuivere zeep. Het is nergens voor nodig dat een schoonmaakmiddel schuimt, ook niet als er zeep in zit, je moet er gewoon niet te veel in gooien.

Maar klopt het nou wel of niet....?? Of is de blootstelling zo kort dat er geen waarneembare schade ontstaat...??

Isoprop lost de weekmakers (en andere vetten)een beetje op. Weekmakers uit PVC migreren altijd een beetje en komen dan aan de buitenkant van het materiaal te zitten. Dat wordt door de Isoprop opgelost. Dat is geen probleem. Het soort weekmaker (DIDP, DOP en soortgelijk) dat in platen gebruikt wordt is van dien aard dat het heel langzaam migreert. De weekmaker in regenpijp is van een veel mindere kwaliteit, migreert sneller en de pijpen worden dan bros. Bovendien heeft UV-straling ook nog zo z'n invloed.

Kortom het is niet schadelijk voor je LP's. Wel schadelijk zijn oplosmiddelen als aceton, MEK (methyl ethyl keton), MIBK (methyl isobutyl keton), ethylacetaat.

Bij echt heel erg vuile platen kun je het oplosmiddel gehalte wat verhogen, of voorbehandelen met een echt schoonmaakmiddel zoals sinaasappel-olie.

Voor platen die al eens goed gewassen zijn en geen vette vingers hebben is alleen demi-water plus wat wetting agent voldoende.

Op een amerikaans forum ben ik een waarschuwing voor/tegen de wettingagent van Kodak tegen gekomen, je kunt ook Amaloco via de fotohandel bestellen - nederlands product -.

Na vele jaren waarin ik hoopte ooit nog eens De Wonderformule voor PlatenreinigingsVloeistof te vinden, en waarin ik kliederde met allerlei soepjes waarin naast gedemineraliseerd water en spiritus ook druppeltjes detergent (afwasmiddel) en/of speciale oppervlaktespanningsreductanten (glansmiddel, vloeimiddel, anti-vlek middel, pril, vlekkogeen, lenzenreiniger) waren opgenomen, ben ik tot de overtuiging geraakt dat puur gedemin. water (ca. 70%) met spiritus of andere alcohol (ca. 30%) de beste resultaten oplevert.

Al die andere stofjes laten toch plakkerige residuen achter: net als de originele Lencoclean-vloeistof of de antistatische vloeistof van Cecil Watts, destijds.

Ik speel er nat mee af (m.b.v. een Lencoclean-apparaatje), en desnoods sproei ik het spul op de plaat, die ik vervolgens in de groefrichting borstel met een zachtharige platenborstel.

Na het spelen droog ik de plaat m.b.v. een luchtige prop keukenpapier. Ook weer in de groefrichting, vanzelfsprekend.

Als je je platen met Lenco Clean al "verpest" hebt Spido kan ik me er iets bij voorstellen. Maar zou je daar nu nog mee beginnen? Overigens denk ik dat de vloeistof van jou veilig is als je een platenwasser hebt.

Hans kan ik met zijn Glassex e.d. niet volgen. Als je een LP 12 hebt en veel mooie platen zou ik niet wakker liggen van 35 euro voor een flesje waar je 5 liter van kan maken.

Hans kan ik met zijn Glassex e.d. niet volgen. Als je een LP 12 hebt en veel mooie platen zou ik niet wakker liggen van 35 euro voor een flesje waar je 5 liter van kan maken.

Dat heeft weinig met kosten te maken. Meer dat de platen er w

• 3 weeks later...

Ik gebruik eigenlijk al weer een paar jaar het VPI concentraat.

Wel voeg ik een kwart liter Isopropyl Alcohol toe.

(maakt de oplossing o.a. lang houdbaar en zorgt voor een beter uitvloeien)

Afgelopen week in de VS de "Disc Doctor" ontmoet en hij bevestigde dat Isopropyl Alcohol in deze

meng verhouding niet schadelijk is voor het vinyl.

Maar, ook maar een setje van zijn reinigingsmiddel plus toebehoren gekocht.

Je bent toch nieuwsgierig nietwaar.

2 borstels plus een bus concentraat.

Inmiddels een paar lp's volgens zijn methode schoongemaakt en het resultaat is verbluffend.

Het enigste nadeel, vind ik, de methode is handmatig.

Maar voor iemand zonder schoonmaak machine en een beetje geduld, Is dit DE methode.

De Nitty Gritty gebruik ik nu om het drogen te versnellen.

Dit kon wel eens een blijvertje worden.

Verzending vanuit de VS viel Volgens Duane (de Doctor) wel mee wanneer je zorgt voor een pakket van ongeveer 11(Amerikaanse) pounds.

Wie iets meer wil weten over dit goedje plus methode

HIER

Het spul wat ik genomen heb is de normale, niet de quickwash.

Ik heb eerst eens wat met de 'l art du son geexperimeteerd.

Eerst heb ik enkele druppels bij wat gedestileerdwater met alcohol gegooid. Dit ging behoorlijk goed en droogde op de Nokki snel op. ook de platen werden mooi schoon.

Daarna deeen halve liter aangemaakt met alleen gedestileerd water. Dit is toch wat moelijker te beoordelen. De platen worden eigenlijk maar moeilijk droog op de Nokki. Ik heb het gevoel dat er vloeistof in de groeven blijft zitten. Hierdoor speel je eigenlijk "nat" af. Dat geeft natuurlijk altijd minder spetters dan droog (is mijn ervaring). na het drogen hoorde ik weer enkele spetters meer. maar ik moet er nog mee gaan experimeteren. met schuim heb ik nu nauwelijks last. Na ca 5 platen was de binnenkant van de Nokki nog redelijk droog.

Ik ga nog eens wat aanmaken met isopropyl alcohol (wanneer ik dat tenminste ergens kan kopen).

De eerste dagen heb ik erg weinig tijd, het zal dus wel even duren voordat er weer een vervolg komt.

@ Siep,

Bedankt voor je verhaal. Het spul zal wel net zoals 'l art du son een soort van zeep zijn. Nadelig met alleen gedestileerd water is de lange droogtijd.

Hoi Hans,

Het goedje van de Disc Doc. is wel iets meer dan zeep.

En met behulp van zijn Borstels gaat het echt de groef in en doet z'n werk.

Met zijn methode gebruik je overigens 2 borstels.

1 Voor het werkelijke schoonmaken mbv zijn vloeistof.

2 Voor het borstelen/spoelen met gedest. water.

Daarna mik ik de lp op de NG en 1x ronddraaien is voldoende om alle water weg te krijgen.

Isopropyl alcohol haalde ik altijd bij de apotheek, trek je niks aan van de argwanende blikken.

Die Hans, heeft die net LADS gekocht en gaat het spul meteen mengen met alcohol. De filosofie van dat middel is juist dat je het zonder alcohol gebruikt. Beste Hans was nu gewoon twee keer: de eerste keer met een alcohol mixture en de twee keer met LADS. Dan zijn je platen echt schoon en klinken ze nog beter ook.

Die Hans, heeft die net LADS gekocht en gaat het spul meteen mengen met alcohol. De filosofie van dat middel is juist dat je het zonder alcohol gebruikt. Beste Hans was nu gewoon twee keer: de eerste keer met een alcohol mixture en de twee keer met LADS. Dan zijn je platen echt schoon en klinken ze nog beter ook.

Nee hoor, eerst GEPROBEERD met gedestileerd water met alcohol (amper genoeg voor ca 6 plaatkanten) daarna volgens het "wasvoorschrift". Ik vond het m

. Ik vond het m

Hai Hans,

Twee keer wassen van oude platen is mijn devies: eerst met LAST en de tweede keer met LADS. Ze worden er in ieder geval maximaal schoon van en ik heb zelfs de indruk dat met LADS gewassen platen een fractie mooier klinken. Dat zou te maken kunnen hebben met het feit dat de plaat door het gebruik van alcohol iets afkoelt en dat er dus sprake is van een tijdelijk effect.

Ik ben het verder met Siep eens, een plaat moet na een/twee keer perfect droog zijn. Probeer eens de afzuig"lippen"van te voren sterk te bevochtigen (onder te dompelen).