Jump to content

Platenwasmiddel

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Die Hans, heeft die net LADS gekocht en gaat het spul meteen mengen met alcohol. De filosofie van dat middel is juist dat je het zonder alcohol gebruikt. Beste Hans was nu gewoon twee keer: de eerste keer met een alcohol mixture en de twee keer met LADS. Dan zijn je platen echt schoon en klinken ze nog beter ook.

. Ik vond het m

Ik ben het verder met Siep eens, een plaat moet na een/twee keer perfect droog zijn. Probeer eens de afzuig"lippen"van te voren sterk te bevochtigen (onder te dompelen).

Een natte spons neemt meer water op dan een droge. :rolleyes:

Hai Hans,

Is die zuigmond wel voldoende vlak? Los daarvan als er nog een beetje vocht zit op een rare plaats, dep ik met een tissue. Onnodig afzuigen daar laadt je de plaat mee op.

Juist door die natte velourstroken blijft de plaat natter.

:(

Die velourstroken horen als eerste droog te zijn.

Ik weet niet de exacte constructie van de ON ,maar ik neem aan

dat er in de afzuig arm een gleuf zit.

Is deze gleuf soms afgedekt met zo'n velour strip.

Hai Hans,

Is die zuigmond wel voldoende vlak? Los daarvan als er nog een beetje vocht zit op een rare plaats, dep ik met een tissue. Onnodig afzuigen daar laadt je de plaat mee op.

De plaat wordt pas statisch geladen wanneer deze droog is... en dat laatste duurt gewoon langer... Geen probleem dus. De zuigmond is echt wel voldoende recht.

Juist door die natte velourstroken blijft de plaat natter.

Die velourstroken horen als eerste droog te zijn.

Ik weet niet de exacte constructie van de ON ,maar ik neem aan

dat er in de afzuig arm een gleuf zit.

Is deze gleuf soms afgedekt met zo'n velour strip.

Het is een rvs buisje met een diameter van zo'n 20 mm met 'n sleufje van ca 3 mm breed. links en rechts naast dit sleufje zit een strookje zelfklevend velour geplakt. De ventilator zuigt behoorlijk enthousiast, zodat de plaat strak tegen het velour wordt aangetrokken.

:)

Hoe je wendt of keert Hans als jij 6 omwentelingen nodig hebt en Siep en ik er twee (op verschillende machines) klopt er iets niet.

Dat klopt.... ;)

Wanneer je in de buurt ben wil ik het graag demontreren...

Ik denk dat het velours onder de afzuigbuis te nat wordt (en blijft) en gaat "dweilen".

De binnenkant van de ON kun je toch beplakken met plakplastic om nattigheid tegen te gaan :huh:

Ik heb wel gedacht aan schilderen.

Maar laat ik eerst eens proberen een goed schoonmaak goedje te vinden wat niet schuimt.

Op een Duitse site werd "'l art du son" juist voor de Okki Nokki geadviseerd. Bij andere apparaten ook, maar dan in combinatie met Last.

Hoe je wendt of keert Hans als jij 6 omwentelingen nodig hebt en Siep en ik er twee (op verschillende machines) klopt er iets niet.

'k heb gemerkt dat het op mijn Okkie na het wisselen van het velours het meer omwentelingen kost om een plaat droog te krijgen. 3 tot 5 tegenover 2 vroeger. Heb nog geen tijd gehad om'm eens open te schroeven en te kijken wat er mis gaat.

Leobus had me ook al verteld dat siliconenolie heel goed is in schuimoplossen.

Probleem is echter dat het dan eigenlijk ook op de plaat moet. Het schuim ontstaat n.l. tijdens het afzuigen. Het komt dan onder uit de afzuigbuis en wordt gelijk naar de afvoeropening gezogen. Siliconenolie in het afvalwatereservoir helpt dus niks.

Maar kennelijk hebben dus meer platenpoetsers het schuimprobleem...

Die Marina Schoener (Loricraft Duitsland) die het produkt op de markt heeft gezet zegt dat het allemaal onzin is. Ik heb zelf ook wel eens last gehad van vocht in de machine en volgens mij kwam dat via de motor in de machine. Ik had de indruk dat ik de bak te weinig leegde.

Als je er echt aan stoort koop een Loricraft daar jan dat niet bij.

Die Marina Schoener (Loricraft Duitsland) die het produkt op de markt heeft gezet zegt dat het allemaal onzin is. Ik heb zelf ook wel eens last gehad van vocht in de machine en volgens mij kwam dat via de motor in de machine. Ik had de indruk dat ik de bak te weinig leegde.

Als je er echt aan stoort koop een Loricraft daar jan dat niet bij.

In die fritesausemmer die als waterreservoir gebruikt wordt, kan minstens 'n halve liter. Daar zal het probleem dus niet gauw zitten. Na 7 platen legen vindt ik dus grote onzin. Ik denk dat dit verhaal dus als smoesje wordt gebruikt. Ik heb trouwens ook geprobeerd om via dat slangetje het reservoir te legen. Helaas kwam er na 15 platen nog steeds niks uit. W

Sinds kort heb ik ook een Okki Nokki en mijn ervaring tot nu toe is dat ik de eerste 3 a 4 lp's in 2 rondjes schoon en droog krijg. De 5e lp heeft dan een rondje meer nodig om te drogen.Als ik ga voelen op de viltjes van de afzuigbuis dan is deze nat na zo'n maximaal 4 lp's. Dan stop ik een poosje tot de viltjes weer droog zijn en ga ik weer 4 lp's tegelijkertijd wassen. Ik hab geen last van nattigheid in de Okki Nokki en het slangetje is droog. Ik gebruik dat Quality wasmiddel en voor hele vuile lp's was ik ze 2 a 3 keer.

Ik ben alleen niet zo te spreken over het schoonmaakkborsteltje met dat dunne laagje vilt,want ik heb de indruk dat het niet diep genoeg de groef mee in gaat.

Wat is jullie ervaring daarmee ?

Verder worden mijn lp's mooi schoon en een gewassen lp klinkt mooier en stiller.

Helemaal toppie die Okki Nokki. :lol:;)

Met groet,

:cool2:

Hai Hans,

Volgens mij is die Okki een VPI cloon. Volgens mij zitten er in die bak twee reservoirs. In de de eerste komt de afgevoerde vloeistof en de tweede is een soort buffer om te voorkomen dat de motor de vloeistof opzuigt en uitwerpt via de rotor. Als het eerste reservoir overloopt in het tweede krijg je het probleem. Daarom moet je tijdig de vloeistof afgieten.

Ik ben lui en ik heb het afvoerslangetje wel eens op een kom laten uitkomen terwijl ik aan het wassen was. dat werkt dus niet want dan gaat dat slangetje niet afvoeren maar opzuigen met als gevolg een grote knoeiboel (in de kom zat vloeistof) en alles kletsnat.

Volgens mij kan je dat anti-schuim wel in het reservoir doen omdat het daar schuim afbreekt. Althans zo begrijp ik het uit de Duitse site.

Succes.

Niet commercieel, en dus minder onbetrouwbaar:

http://www.artsandmedia.com/lpclean.html

Het wasmiddel wat Leobus gebruikt voor z'n CD's komt dus ook hier vandaan.

80 % echt gedestileerd water

20 % isopropyl alcohol

4 druppels wetting agent (voor 'n halve liter).

Wanneer je hier je platen mee schoonmaakt worden ze in elk geval zwarter dan met welk eerder geprobeerd schoonmaakmiddel dan ook. Helaas verdwijnen hiermee ook niet de laatste spetters. Wel valt er heel goed mee te leven. Schuimen doet het in elk geval veel minder dan Glassex en 'l art du Son.

Vandaag 'n plaat met zo'n hard bolletje schoongemaakt. Je kent dat wel zo'n harde tik die maar enkele omwentelingen aanwezig is (snotje...?? :confused: ).

Eerst het zelfbrouwmengsel: geen effect

Toen 'l art du son: weer geen effect

Toen rode glassex: weg... gewoon weg. helaas wel iets meer ruis erbij gekregen.

Het zelfbrouwmengsel loste dit weer op.

Goh... ik lijk wel 'n gifmenger... :D

Vanavond eens de schuimremmer getest. Het spul werk precies zoals ik had gevreesd. In het reservoir totaal geen schuim. Toch was de binnenkant van de kast weer behoorlijk nat.

Ik ben bang dat de enige oplossing een extern reservoir is.

Ik had nu de platen eerst met Glassex en daarna met Alcohol zelfbrouwsel gepoetst. Na 5 platen was het al weer te nat.

Hoe weet je dan dat het nat is, heb je die machine van onderen open staan ofzo?

Ik heb de schroeven eruitgedraaid. Nu staat hij op z'n gewicht op de bodem. Zonder bodem doet hij 't namelijk niet.

Het is zo erg makkelijk om te kijken of er wat mis gaat...

:huh:

Hans,

Ik begin toch steeds meer te denken dat jouw Okki Nokki niet goed is.

Kan je niet zien wat er gebeurt als je een lp wast, als je kijkt via je open onderkant ?

En anders zou ik toch eens contact gaan zoeken met de importeur/fabrikant.

Want normaal is het niet ,zo lijkt mij.

groet,

Hans,

Ik begin toch steeds meer te denken dat jouw Okki Nokki niet goed is.

Kan je niet zien wat er gebeurt als je een lp wast, als je kijkt via je open onderkant ?

En anders zou ik toch eens contact gaan zoeken met de importeur/fabrikant.

Want normaal is het niet ,zo lijkt mij.

groet,

Wanneer je geen schuimende vloeistoffen gebruikt, werkt het w