Guest Kraus vonBentinck Posted 1 oktober 2006 Report Share Posted 1 oktober 2006 Gisterenavond heb ik in een woongemeenschap voor zelfstandig/begeleid wonende geestelijk minder bedeelde (jonge) mensen een toneel- en muziekvoorstelling bijgewoond. 's Middags was er voor een aantal bewoners een "workshop' (wat een woord) waar een regisseur en een balletdanseres aan het werk waren geweest met een groep van 5 bewoners. Er wordt dan aandacht geschonken aan beweging, jezelf een houding geven en een houding aannemen maar er is ook sprake van eigen inbreng en de bedoeling is om te komen tot een vorm van zelfexpressie met het aan de dag leggen van een zekere zelfdiscipline. Aan het eind van de workshop volgt 's avonds een voorstelling van de deelnemers aan de workshop om het geleerde op toneel in de praktijk te brengen, daarna worden de deelnemers publiek en wordt door beroeps de voorstelling op de planken gezet waaruit de deelnemers 's middags een stuk zelf hebben gedaan. De workshop is natuurlijk zonder, de avond is met publiek, bewoners, familie en overige belangstellenden. Ik was buitengewoon onder de indruk en niet in het minst van het gebouw dat de woongemeenschap onderdak bood. Met overheidsgeld en met steun van een antroposofische gemeenschap was onder de rook van Rotterdam, tussen spoorlijnen en woonwijken in een oase van groen en stilte een gebouw neergezet om absoluut U tegen te zeggen. De wooneenheden heb ik niet bekeken maar het uiterlijk van het gebouw als zodanig, de theaterruimte en alle andere gemeenschappelijke ruimten waren indrukwekkend. Smaakvol, zeer fraaie bouwmaterialen waren toegepast, handgemetselde muren, alle deuren op maat gemaakt, bronzen scharnieren, raamsponningen prachtig uitgevoerd. Het enige waarbij sprake was van een stijlbreuk waren PVC regenafvoerpijpen aan de buitenzijde van het gebouw waar koperen pijpen n Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 1 oktober 2006 Report Share Posted 1 oktober 2006 Ik wou dat ik er bij was. Heerlijk geschreven. Enno Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts