Jump to content

Dac 18 bit

alvinio
 Share

18bit musical fidelity of 24bit 96khz Nos Dac  

12 members have voted

1. 1. 18bit musical fidelity of 24bit 96khz Nos Dac?

• ms x-act
      3
    • Nos 24 bit dac
      5

Recommended Posts

ik wil graag een dac aan mijn pc hangen er komt 16 - 20 en 24bit 48 of 96 khz uit de s/pdif uitgang

ik kan een musical fidelity x-act kopen maar die staat in de boeken als 18 bit dac pakt deze ook bv de 16 bit van de pc? mij oog is ook op een Non Oversampling 24 bit 96 khz dac gevallen die ik als diy kit kan bouwen dit heb ik eerder gedaan en beviel best goed heb alleen nooit de musical fidelity gehoort zou het verschil van 16 bit 48 khz en 24 bit 96 khz te horen zijn? wat zou jij liever aan je pc hangen als je tussen deze 2 moest kiezen?

zou ms dac uberhoubt het signaal van de pc pakken?

groet.

Ik zou voor de pc sowieso een 24/96 dac willen hebben NOS of geen nos.

Je soundcard moet 't wel kunnen ophoesten anders heeft 't geen zin.

De 18bitters klinken vaak wel erg goed hoor!

De techniek sluit alleen niet meer aan bij de pc van nu.

Guest Kraus vonBentinck

er is ook een musical fidelity x-24K die is 24 bit/96K.

Het is helemaal geen slecht apparaatje maar ook niet bijzonder; doet gewoon zijn werk.

zelf bouwen is, als je het kunt, toch veel leuker?

er is ook een musical fidelity x-24K die is 24 bit/96K.

Het is helemaal geen slecht apparaatje maar ook niet bijzonder; doet gewoon zijn werk.

zelf bouwen is, als je het kunt, toch veel leuker?

zelf bouwen is idd leuker en idd kan ik beter de 24 bit nos dac nemen omdat ie beter aansluit op de pc

de 24k dac van musical fidelity is 2e hands vaak 2x zo duur als de x-act en dat gaat mij voor een pc dac iets te ver het geluid van een mp3 is toch al niet jofel.

maargoed bedankt voor het helpen bij de beslissing.

Even een vraagje, zijn wij technisch al in staat om NOS DAC's te maken met 24 bits aan resolutie? Klinkt mij nogal fantastisch in de oren.

Groet,

Jacco

de dac kit is te bestellen bij divgene op ebay heeft ook tube buffers en buizenversterkers als kit.

groeten.

Even een vraagje, zijn wij technisch al in staat om NOS DAC's te maken met 24 bits aan resolutie? Klinkt mij nogal fantastisch in de oren.

Blijkbaar wel. Tentlabs gebruik een PCM1704 in non oversampling mode in hun DIY CD-speler bijvoorbeeld. Hoe ze dat doen weet ik niet, want ik zie in de datasheet nergens dat je dat zou kunnen uitschakelen...

Ik geloof er geen barst van, sorry. 24 bits is 144 dB dynamisch bereik en volgens mij kun je dat van zijn lang zal zijn leven nooit non-oversampling maken. Die amplitude gelijkheid krijg je nooit goed. 14 bits of misschien 16 bits kan wel.

Groet,

Jacco

Ik geloof er geen barst van, sorry. 24 bits is 144 dB dynamisch bereik en volgens mij kun je dat van zijn lang zal zijn leven nooit non-oversampling maken. Die amplitude gelijkheid krijg je nooit goed. 14 bits of misschien 16 bits kan wel.

Tja, ik heb het ook alleen maar gelezen ;) Hier zie ik wat meer info om de PCM1704 non-oversampling te maken: http://www.geocities.com/nonospcm1704/ . blijkbaar heeft het iets te doen met serial naar parallel data conversie door middel van wat delays... Ik geloof er niks van eerlijk gezegd... Hoe wil dat nu opeens non-oversampling zijn?

Tja, ik heb het ook alleen maar gelezen ;)

Tis ook niet tegen jou persoonlijk ;)

Misschien wordt er bedoeld een DAC zonder gangbaar interpolatiefilter oid. Kweethetooknie.

Groet,

Jacco

Ik heb op de nos-dac gestemd.

Herr Altmann van Mother Of Tone heeft volgens mij ook een NOS 24/192 DAC ontwikkeld..

Zijn Attraction DAC (zie foto) werkt op verschillende sample-frequenties (44.1 - 192kHz) zonder te oversamplen. Hier kun je er meer over lezen.

Attr_1_500.jpg

Zijn Superlative 24bit/96kHz DAC is misschien ook wel interessant. Wel 8x oversampling.

hier de specs:

-24 Bit/96KHz digital/analog convertion

-Non Over Sampling design

-using CS8414 as digital input reciver

-8 pcs of Philips TDA1543 Silver Crown (matched) in Parallel ,output diff. <0.01V

-Output low pass filter using BurrBrown OPA602

-EL2044 OpAmp

-With three seperate rectifier and regulators on board for providing power to digital and analog circuit

-Coxial/Optical Input, Analog Output

dac-ah_1.jpg

Ik heb op de nos-dac gestemd.

Herr Altmann van Mother Of Tone heeft volgens mij ook een NOS 24/192 DAC ontwikkeld..

Die Attraction DAC is toch ook gebaseerd op de PCM1704 van Burr-Brown? Dat is een 8x oversampling DAC als ik de datasheet goed begrijp.

Groet,

Jacco

[Hear.nl : quoten beperken aub]

Edited by HEAR

Die Attraction DAC is toch ook gebaseerd op de PCM1704 van Burr-Brown? Dat is een 8x oversampling DAC als ik de datasheet goed begrijp.

Groet,

Jacco

Zou kunnen, ik lees alleen zijn woorden op zijn eigen site.

Nee. Het is een gewone R2R-DAC, bedoeld om te combineren met het DF1704 digitale filter (x8).

Laat het filter weg, en je kunt er zo een NONOS mee maken, na wat interface-pret.

hier de specs:

-24 Bit/96KHz digital/analog convertion

[Hear.nl : quoten beperken aub]

Ik dacht dat die 1543 een 16 bitter was. Hoe ga je die naar de 24 bits helpen?

Groet,

Jacco

Ah, inderdaad, nu zie ik het pas.

Ja en je zult je data dan zelf moeten "upgraden" naar een 8x oversampled 20 of 24 bits datastoom.

Gewoon een 8x oversampled DAC dus. Wat wel aardig is van die PCM1704 is dat bij de nuldoorgang een optimalisatie is gedaan om de gelijkloop van positief en negatief gelijk te krijgen. Maar wat het verder doet, is niet helmaal duidelijk. Het ziet er naar uit dat ze het beestje hebben geoptimaliseerd voor zeer kleine signalen en niet zozeer voor signalen tussen de trapjes. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Wat voor interpolatiefilter zouden ze gebruiken of laten ze het aan de staircase interpolatie verder over? Wellicht een combi van technieken.

Groet,

Jacco

Edited by HEAR

Ik dacht dat die 1543 een 16 bitter was. Hoe ga je die naar de 24 bits helpen?

Niet.

Gewoon alles afkappen voorbij de zestiende bit.

Nog niet eens zo erg, vermits de meeste opnames, terwijl er muziek is, hun ruisvloer

boven -96dB hebben. Dither is dus impliciet aanwezig.

ik begin zin te krijgen in het zelf maken van die DAC... :D

Wacht tot je de prijzen ziet van PCM1704 en DF1704, 46 en 24 euro per chipje, per kanaal ;) Wordt dus zelfs voor DIY geen goedkope grap ;)

Och, dat is altijd bij die DIY stuff. Het is altijd te duur, vindt men. Nou, ik vind dat kwaliteit best wat mag kosten. Arbeid maakt het altijd dubbel zo duur.

Hoe zit het trouwens met die prijzen waar de poll over gaat? De 18 bitter versus de 24 bitter. Is dat vergelijkbaar, anders lijkt me de keuze makkelijker.

Groet,

Jacco