mordante Posted 3 oktober 2006 Report Share Posted 3 oktober 2006 Al surfend over het net opzoek naar info over voorversterker met een AD797 kwam ik DEZE tegen is iemand bekend met dit apparaat? Of is er iemand die van dit apparaat was schemas heeft? Deze voor-versterker leek mij leuk om te clonen (mischien is deze thread beter voor het DIY deel van het forum) aangzien ik al 2 AD797 heb liggen. Aan nog 2 AD797 kan ik ook wel komen. Maar ik vroeg mij eigenlijk af of iemand ooit van deze voorversterker heeft gehoord of heeft gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 Beste Mordante, De AD797 is de mooiste single audio opamp vandaag de dag vind ik echter ook een hele moeilijke opamp en soms niet helemaal begrepen door de ontwerper. De AD797 is geen click & play opamp. Hij is wat moelijker stabiel te krijgen en ook wat moelijker te laten klinken. Hij heeft sneller dan andere opamps neiging tot driften en oscileren. Werken met deze opamps vereist een scope om het e.a. na te checken. Er gebeuren soms dingen die niet niet hoort maar wel meet. En daarmee ook je tweeters kan verwoesten. Hij moet absoluut 100nF hf ontkoppeld zijn aan de voedingspinnen. Geen hogere source impedance dan 1Kohm En zijn bandbreedte moet gelimiteerd worden in de feedbackloop Hij is unity gain stabiel (te krijgen). Maar hij is stabieler met wat meer gain. De AD797 ziet het liefst veel capaciteit aan elco's aan zijn voedingspinnen. Allen dan gaat die echt goed klinken (zie daarom de vele kleine elco's op mijn eigen printje) Heb je bepaalde dingen voor elkaar, dan heb je ook een wereld opamp qua klank. De mark Levinson 320 en 326 preamps zijn gebasseerd op de AD797. niets discreet daar.. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 5 oktober 2006 Author Report Share Posted 5 oktober 2006 Bas, Bedankt voor je info, ik ga dit zeker onthouden. Alle andere tips en als iemand al met deze opamp heeft gewerkt en goede en simple schema's heeft liggen hoe ik een voorversterker kan bouwen met de opamps zijn natuurlijk welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Beste Mordante, Bekijk dit schema eens. http://www.bryston.ca/BrystonSite05/pdfs/P..._2005-01-17.pdf Vervang de DOA33's voor de AD797's en vervang de input weerstanden aan de ingang van elke DOA33 4k99 ohm voor 1Kohm weerstanden als je de AD797 gebruikt. Maak de voedinsspanning niet hoger dan +/- 18 volt gereguleerd. Voila je hebt een goed werkende preamp met AD797's Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Bas, Waar staat dat de bronweerstand niet hoger mag zijn dan 1 kOhm? Ik kan alleen dit vinden: the AD797 should never be operated with unbalanced source resistance >200 kΩ/G Maar ik kan er overheen lezen natuurlijk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Beste Jacco, Je hetb volkomen gelijk zie ik nu. Toch meen ik me te herinneren (misschien in een oudere datasheet) gelezen te hebben dat de source weerstand niet hoger dan 1Kohm. mocht zijn. Onder voorbehoud dan Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Misschien is het aardig om 1 draad te openen met de do's en don't van die AD797? Daar hoeven geen hele verhalen in, maar meer steekpuntsgewijs en wat tekeningetjes en tabellen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 24 januari 2007 Author Report Share Posted 24 januari 2007 een beetje late reactie maar mischien is dat geen slecht idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts