Jump to content

Rolling Hills in Deafening Silence

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Als het voorversterkers gaan worden (ben ik ook wel voor) wat valt er dan te beluisteren en welke kabels gebuiken we want die zouden dan wel hetzelfde moeten zijn.

Ik kan een buizenpre inbrengen, gebalanceerd en ongebalanceerd(in en uit)

Maar interessant is dan natuurlijk ook buis/transistor en passief/aktief.

Er zijn tenslotte hele fraaie passieve voorversterkers.

en een dB meter/testsignaalCD is ook nodig

Een technische testsignaalcd is zo goed als in the pocket.

Voor wat muziek betreft, is er ook goed nieuws. Ik heb gisteren begrepen dat het kopieren van audio-cd's en dvd-video's geen enkel probleem is. Het is niet strafbaar en voor eigen gebruik mag je zoveel kopieren als je wilt. Ook de dvd's die je huurt in de videotheek mag je gewoon kopieren voor thuisgebruik. Je mag alleen niet kopieren voor een ander of een handeltje beginnen.

Groet,

Jacco

Guest Kraus vonBentinck

Ik zie niet in waarom er naar ruisjes en piepjes geluisterd moet worden anders dan om even de niveauverschillen weg te werken met de dB-meter.

Een herhaling van een echte meetsessie zoals de 2e bijeenkomst bij Picoso zal zeker niet gebeuren.

Ik denk wel dat een vergelijking live- versus reproductie voor een middag wat te veel is. Een bijeenkomst waarop een muzikant verschillende instrumenten/mondstukken e.d ten gehore brengt past ook niet helemaal in het rijtje bijeenkomsten die we tot nu toe hebben gehad. Daarbij staat de apparatuur toch meestal centraal. Dat hoort nu eenmaal bij het forum.

Iets dergelijks gebeurt wel in de Doelen op de Hifishow maar ik denk dat die sloot voor ons toch iets te breed zal blijken.

Guest Kraus vonBentinck

Dat van die opname klinkt toch wel weer goed; het is best te realiseren als we dan wat strenger een programma en een beetje indeling van de tijd maken.

Vanaf 11 uur is de zaal beschikbaar; als we voor half drie de voorversterkervergelijking zouden doen (kan makkelijk; er is een vorm van catering beschikbaar dus de lunch kan tussen de bedrijven door) dan is er ook nog wel tijd voor een live-vergelijking. 18u00 moet er opgeruimd zijn en staan we op straat.

De muzikant moet zich dan wel enigszins kunnen vinden in het doel van de middag; hij wordt niet geacht een middagvullend programma af te werken.

Hoe eenvoudiger de vergelijking, hoe minder tijdrovend en ook hoe duidelijker.

Het is ook zo dat voor de meeste toehoorders toch wel geldt dat men niet voor het eerst een instrument live hoort bespelen.

Een wedstrijd, ja dat maakt men er zelf van; is er een buis- transistor en passieve preamp (ook dat is nog lang niet geregeld) dan kan er toch wel een indruk komen van de invloed van een voorversterker; die is volgens sommigen immers zeer groot.

Hoewel ik nog niet zeker weet of ik er bij zal zijn, Zo'n vergelijking van een live sax met een opname lijkt me best interessant (waarom die opname niet gewoon daar gemaakt van de "live "sessie? Heb je helemaal een vergelijkbare situatie)

Weet alleen niet zeker of de B&Ws zo'n grote ruimte voldoende aankunnen (volgens is het weer een erg grote zaal). Zou jammer zijn als Roger achteraf met een paar rokende tweeters zit. Zo'n sax kan best wel hard.

Een wedstrijd, ja dat maakt men er zelf van; is er een buis- transistor en passieve preamp (ook dat is nog lang niet geregeld) dan kan er toch wel een indruk komen van de invloed van een voorversterker; die is volgens sommigen immers zeer groot.

Ik kan waarschijnlijk wel zorgen voor een passieve

Guest Kraus vonBentinck

Het is de vraag of Erik komt; die wil weer een CD-spelervergelijking (hoewel hij ook nog zou kunnen oefenen op de saxofonist :D )

Hoewel ik nog niet zeker weet of ik er bij zal zijn, Zo'n vergelijking van een live sax met een opname lijkt me best interessant (waarom die opname niet gewoon daar gemaakt van de "live "sessie? Heb je helemaal een vergelijkbare situatie)

Weet alleen niet zeker of de B&Ws zo'n grote ruimte voldoende aankunnen (volgens is het weer een erg grote zaal). Zou jammer zijn als Roger achteraf met een paar rokende tweeters zit. Zo'n sax kan best wel hard.

:D

Ik weet nog wel iemand met een stel Translators. De Reference geloof ik...

Alleen w

Dat van die opname klinkt toch wel weer goed; het is best te realiseren als we dan wat strenger een programma en een beetje indeling van de tijd maken.

Vanaf 11 uur is de zaal beschikbaar; als we voor half drie de voorversterkervergelijking zouden doen (kan makkelijk; er is een vorm van catering beschikbaar dus de lunch kan tussen de bedrijven door) dan is er ook nog wel tijd voor een live-vergelijking. 18u00 moet er opgeruimd zijn en staan we op straat.

De muzikant moet zich dan wel enigszins kunnen vinden in het doel van de middag; hij wordt niet geacht een middagvullend programma af te werken.

Hoe eenvoudiger de vergelijking, hoe minder tijdrovend en ook hoe duidelijker.

Het is ook zo dat voor de meeste toehoorders toch wel geldt dat men niet voor het eerst een instrument live hoort bespelen.

Dit lijkt me een prima voorstel.

Ik kan eventueel mijn buizenregelversterker de P12 van hawk Audo inbrengen. In de vergelijking met de array van Hans van Liempd die we recent hebben gedaan hoorden we opvallende verschillen. Er moet wel een mogelijkheid zijn de vv's op te warmen, want een "koud" vv klinkt voor geen meter.

Beste,

Ik wil niet dat er geluisterd gaat worden naar piepjes en ruis. Ja, misschien 1 keer om niveau's in te regelen. Mijn meetsignalen wil ik gebruiken om een vv te vergelijken met een interlink. Wat voegt die vv toe of laat hij juist weg. En dat kan op een apart tafeltje waar niemand last van mij heeft.

Groet,

Jacco

• 2 weeks later...
Guest Kraus vonBentinck

de voorversterkers en de sax? Ik heb tot nu toe weinig commentaar gehoord dat die combinatie wordt afgewezen.

Eventueel een 2e CD-speler?

Welke voorversterkers er komen weet ik nog zo gauw niet;

De voorversterker van Sodejuu? de Array van Hans? de CR developments buizenpre?, De Hawk-audio van Hansko, de Marantz receiver van dJohn?

Passief had Hans toch ook iets?

Maar er is nog wel tijd.

Edit; ik lees het topic nog even door en zie dat er in principe aanbod zat is.

Wel nog even kijken naar de bekabeling, dat zou liefst allemaal hetzelfde moeten zijn, zowel cinch als gebalanceerd (John van Gents?)

Er zouden 2XLR (CD naar pre en pre naar eind) en 2x cinch(idem moeten zijn.

Vergelijken van CD's via XLR wordt lastig op de Ayre, omdat ingang 2 wel XLR is, maaar dedicated is. Dat is nl de phonoingang.

Ik vind het voorversterkervergelijk nog altijd een goed punt (ook al komt het voor mij een jaar te laat ;) ). Die sax vind ik niet per se nodig, maar als het gros dat wil, mij maakt het niet uit.

Ik heb met de uitbater nog overlegt over het eten tussendoor. Eigenlijk is alles mogelijk, maar ik hou het gewoon op belegde broodjes en eventueel vlaai als jullie dat willen. Ik ga ervan uit dat we 's avonds nog ergens in Roermond gaan eten.

ik kan helaas de spullen niet op vrijdagavond daar neerzetten. Dat moet dus 's morgens gebeuren. ik kan om 10 uur terecht. ik zou het wel op prijs stellen als ik enige hulpo heb met "verhuizen" :rolleyes: Van mij naar daar is ca 150m :)

Guest Kraus vonBentinck

Ik zal mij ruim op tijd melden voor wat hand- en spandiensten en ik vermoed dat ik niet alleen zal rijden dus het sjouwwerk gaat wel lukken.

Dat met die bekabeling komt wel goed; het gaat er maar om dat als we van apparatuur wisselen, we ook niet tegelijk een kabelwissel doorvoeren.

Een hapje eten doe ik waarschijnlijk ook wel aan mee, dat laat ik een beetje afhangen van degenen met wie ik reis.

Wat het programma betreft, daar heb ik mijn zegje al over gedaan; de apparatuur staat naar mijn idee op de 1e plaats, als de sax er nog bij kan vind ik het best. Dat is mijn mening omdat ik er zeker van ben dat de vergelijking dramatisch uitvalt ten nadele van de apparatuur (welke dan ook) en dat is al vele malen aangetoond en gedemonstreerd

Maar als iedereen even zijn standpunt ventileert is dat wel makkelijk en prettig voor "de organisatie".

We zijn hear toch niet van geen ja en geen nee en geen mening?

Beste,

Ik wil best meehelpen voor de hand en span diensten.

Avonds uit eten lijkt mij ook prima en leuk.

Meerijden kan ook met mij.Omdat ik een bestelautootje heb kan ik slecht 1 persoon meenemen,maar daarintegen wel weer veel laadruimte voor evt apparatuur.

Laat het mij maar weten via PB.

Ik kom uit het nieuwe land (Flevoland) vandaan en zou ook onderweg iemand dus kunnen oppikken,mits het niet al te gek veel omrijden is.

Wat we gaan doen,maakt mij niet uit.Ik ga voor de gezelligheid en het ontmoeten van...,dat is voor mezelf het belangrijkste.

Guest Hubertinus

Ik hou het op voorversterkers. Ik zou dan ook 1 geintegreerde met pre out willen horen om te kijken hoe de voorversterker van een geintegreerde zich verhoudt tot een losse voorversterker.

Hubertinus