Jump to content

Rolling Hills in Deafening Silence

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Ben je al bekomen van de schrik :) , Andre?

Nee :(:rolleyes:

Ik ben nog ff bezig om e.e.a. te combineren, iemand in Kerkrade heeft speakers staan die ik van hem over neem :)

Als hij naar Roermond wil komen dat gaat niet lukken lees ik net in een pb :( :(

Andr

Liggen de herfstbladeren nu ook al in je huis :blink::lol:

Jammer maar gezien de reistijd wordt het wel een erg lange dag voor jou :huh:

Ik heb trouwens ook de nodige problemen op een zaterdag, een zondag had beter geweest.

Andr

Eigenlijk veel te druk op het werk (draai op dit moment een groot ICT-project wat veel uren in beslag neemt). Eigenlijk te weinig tijd voor thuis; er is nog heel veel te doen, de helft van de dozen staat nog ingepakt, de set moet nog wat aandacht krijgen qua opstelling en akoestiek enz. enz.

Hopelijk ben ik vanavond niet al te laat thuis, dan gooi ik al vast het laadkarretje in de auto voor de spullen van Sodeju en ook nog een berg XTC-stuff. ;-) Morgenochtend om ca. 8:00 weer op pad.

Dit soort meetings zijn eigenlijk de krenten in de pap, het huis kan nog wel een dagje wachten. Leuk om weer eens naar Roermond af te zakken. Tot morgen! ;)

Ik ben bijna klaar met de laatste soldeerwerkzaamheden. Nog 3 RCA interlinks gemaakt. Ik ga er stiekem van uit dat er geen XLR gemeten moet worden...

Groet,

Jacco

Heu, dat "stiekem denken gaat je misschien dan niet zo goed af. Hoewel mijn cd-speler gewoon met RCA's opgekoppeld wordt, wordt de Bryston toch echt via XLR van signaal voorzien door de Ayre. Gelukkig is Audipaul zo vriendelijk om een setje RCA van dezelfde kabels mee te brengen. De Bryston is bovendien ook a-symetrisch aan te sturen.

Ik heb ook nog en kleine verrassing. Misschien dat het leuk is als we gaan bi-ampen. Ik zal nl ook de zelfbouw 12Watter meenemen. Nu Ad's demo niet doorgaat, kunnen we daar eventueel de tijd mee invullen :rolleyes:

Daar heb je gelijk in. Ik weet niet hoeveel er ook een geballanceerde uitgang hebben. Mij maakt het ook niet echt uit of het nu wel of niet geballanceerd is. De Ayre heeft ook een a-symetrische uitgang.

Ik weet alleen niet of die gelijktijdig met de geballanceerde uitgang gebruikt kan worden. Die vraag heb ik een maand geleden bij de importeur neergelegd en tot op heden geen antwoord ontvangen. Ik neem aan dat dat normaal gesproken toch moet kunnen.

Ik ben bijna klaar met de laatste soldeerwerkzaamheden. Nog 3 RCA interlinks gemaakt. Ik ga er stiekem van uit dat er geen XLR gemeten moet worden...

Groet,

Jacco

Heu, dat "stiekem denken gaat je misschien dan niet zo goed af. Hoewel mijn cd-speler gewoon met RCA's opgekoppeld wordt, wordt de Bryston toch echt via XLR van signaal voorzien door de Ayre. Gelukkig is Audipaul zo vriendelijk om een setje RCA van dezelfde kabels mee te brengen. De Bryston is bovendien ook a-symetrisch aan te sturen.

Ik heb ook nog en kleine verrassing. Misschien dat het leuk is als we gaan bi-ampen. Ik zal nl ook de zelfbouw 12Watter meenemen. Nu Ad's demo niet doorgaat, kunnen we daar eventueel de tijd mee invullen :rolleyes:

Eventueel behoefte aan n

Ik wacht ook nog even met wat te schrijven, eerst even wat achterstallige slaap inhalen. :D

Wat ik wel alvast kwijt wil is dat het een gezellige dag was, waarbij ik de organisator (Sodejuu) alvast wil complimenteren met het prima zaaltje en de uitstekende catering. Koffie, broodjes, vlaai, drankjes; alles was prima verzorgd en het handjevol nablijvers kregen bovendien nog een uitstekende maaltijd voorgeschoteld.

Thema van de dag was een voorversterkervergelijking en ik denk dat de uitkomsten interessant zullen worden, vooral ook omdat er aan iedere voorversterker metingen zijn gedaan door Jacco.

Ben benieuwd of de individuele luisterindrukken overeenkomsten vertonen met de meetresultaten.

Wordt vervolgd .... ;)

Guest Kraus vonBentinck

Pffft, lange dag en dus tamelijk moe, viel al voor Eindhiven op de terugreis bijna in slaap.

Het zaaltje was voor de gelegenheid prima, ruimte zat en de catering verliep lekker informeel en gemakkelijk tussendoor. Voor ons op maat gesneden. Het eten smaakte prima en ik was blij dat we ter plekke rond de laptop onze hap kregen geserveerd. Het ging er goed in en was gezellig. De kosten voor dat alles stelden niets voor. Value for money, zogezegd en dat is niet altijd een wet van Meden en Perzen in de high-end audio.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre de luisterindrukken overeenstemmen tussen de panelleden onderling en met de meetresultaten. Het meten ging trouwens ook zeer soepel. Niks geen geluister naar piepen en kraken. Jacco had een soort laboratium-opstelling gemaakt op wielen en heeft "terzijde" de versterkers geruisloos gemeten.

Er is blind geluisterd (Sodejuu verrichtte het wisselwerk vanachter fantasievolle, toevallig ter plaatse aanwezige kamerschermen/ daarmee een beetje kinky tintje aan de bijeenkomst verlenend :) ) maar helaas in twee gedeelten; eerst drie voorversterkers, daarna de overblkijvende 2;

Versterker 1 (bleek achteraf de Woodham buizenpre) opende; de ruimtelijke afbeelding was niet altijd even sterk, soms wat te veel luisteren naar links en rechts, misschien een beetje afhankelijk van de luisterplek?

Ik vond de klank vrij glad, niet scherp koperklanken misschien iets te soft en een wat warm geluid, niet echt wollig maar toch.

versterker 2 (de Ayre) vond ik een wat betere ruimtelijke afbeelding geven, een scherper gedefinieerde percussie was hoorbaar, de houtklank van de drumsticks wat "echter" en het koper wat agressiever.

Prettig pittig met een goed totaalplaatje. Ook muzikaal wat overtuigender in die zin dat het tweede fragment (vrouwenstem) wat een beetje saai op mij overkwam, toch iets beter uit de verf kwam.

versterker 3 (de "standaard"Array (A2); gaf een vooral breed, niet zo diep beeld; scherp afgetekende instrumenten, dynamisch en helder

ik had het idee dat het geluidsbeeld met elke versterker ietsje beter werd en de Array op mij de indruk maakte toch het beste te bieden van wat we tot dan hadden gehoord.

Toch heb ik hierbij als aantekening op mijn blaadje staan dat ik het laag (de begeleiding van de contrabas in fragnment 2) niet mooi vond. Dat deed de versterker 1 naar mijn idee beter.

Helaas werd de sessie toen onderbroken vanwege noodzakelijke verplaatsing van de apparatuur. Ik vond het moeilijk om de draad weer op te vatten en versterker vier(Yamaha integrated als pre) stond aanvankelijk veel te hard. Wel levendig en het meest "in your face" maar ook het geluidsbeeld wat het meest aan de weergevers bleef kleven.

Moeilijk om hier een oordeel over te geven.

Versterker 5 (Hawk Audio/buizen) maakte een beetje de indruk van "wie hoort er in dit rijtje niet thuis". Hier ontbrak het laag en dat leverde een wat schraal geluidsbeeld op met een te prominent mid-hoog. Toch wil ik niet beweren een slechte versterker, zeker niet. Met de juiste luidsprekers en vooral in de juiste ruimte zou het wel eens een heel ander verhaal kunnen worden.

Een korte beluistering van een passieve pre (array) lverde al heel snel de conclusie "that this is not the way to go" ; hier ontbreken de de drive en de precisie te veel.

Gelukkig aan het eind van de sessie weer terug naar de eerste versterker. Dat is naar mijn idee absoluut noodzakelijk omdat je bij de 1e ronde ook de muziek voor het eerst hoort en die vervolgens gaandeweg beter leert kennen. Je let bij latere ronden vooral op dingen die je in de vorige sessie zijn opgevallen en een mening over 1 vorm je heel anders dan over nrs 2, 3 etc.

bij de 2 beluistering klonk de Woodham helemaal niet onverdienstelijk maar miste ik toch de precisie van de Array en de Ayre.

In voorkeursvolgorde zijn het voor mij de Array (totaalplaatje) en de Ayre (muzikaliteit), daarna de Woodham (soms heel mooie klank/ wat gebrek aan definitie en puntjes op de i); de Yamaha kan ik niet goed plaatsen ( wat te hard/hoekig) en de Hawk vond ik te afwijkend. Langer luisteren in een andere set-up is mijn voorlopige idee hierover.

Beste Sodejuu,

Hartelijk dank voor deze goed georganiseerde luisterdag! :)

Catering en locatie waren uitstekend! De appel greumel was inderdaad heerlijk!

Er hing een lekker informele en gemoedelijke sfeer in de groep.

(Voor de algehele sfeer op dit forum zou een nationale bijeenkomst,

door HEAR georganiseerd, zonder twijfel heel positief uitwerken, denk ik.)

De luistertests werden vrij snel en overzichtelijk uitgevoerd.

Het duurde even eer alle apparaten aan de stroom hingen.

De verzameling power pythons die achter de versterkers en CD-spelers lag was erg indrukwekkend!

Menig startkabel valt in het niet naast die verzameling.

Bij sessie I kwam voor mij de Hawk buizenbak er als favoriet uit.

De Woodham kan ik niet zo goed beoordelen, omdat ik na zijn presentatie van achteren in de zaal naar voren ging luisteren.

Ik vroeg Sodejuu hoe hij zijn set vond klinken; hoe herkenbaar de akoestische invloed van de zaal was. Zelf vond ik de algemene presentatie nogal nasaal klinken, namelijk.

De dekentjes die we voor de speakers neer legden zorgen voor iets minder hoogreflecties.

Maar ook voor halsbrekende toeren wegens verraderlijke gladheid. :ph34r:

Nummer 2, de Array, verklapte zijn aanwezigheid door het karakteristieke ratelen van de relais. Zijn presentatie vond ik heel herkenbaar. De meegenomen prototype en passieve variant lieten namelijk een zelfde razendsnelle, analytische, beetje te kille klank horen.

Bij sessie II viel me de oude Yamaha wat tegen t.g.v. een moeilijk te omschrijven plastiekerig klankbalans. De passieve Array viel me ook tegen; de actieve variant was duidelijk beter in staat om een boeiend plaatje neer te zetten.

De zelfbouw eindtrap van Sodejuu (12 Watt klasse A) wist me enorm te verrassen:

De 4B ST mistte ik eigenlijk niet, nadat deze vervangen werd door Sodejuu

Guest Kraus vonBentinck

Hoi Erjee

naar mijn idee is de volgorde van de beluisterde apparaten:

sessie 1

a. woodham

b. Ayre

c. Array

sessie 2

d. Yamaha

e. Hawk

met steeds dezelfde 2 fragmenten

en daarna

de passieve pre's (array en zelfbouw Jerry) meestal met fragment 2

en daarna van alles door elkaar.

:blink::D

Je zou er zomaar uit kunnen concluderen dat ik stiekem de Array als prettigst klinkende pre amp zou moeten noemen.

Hierboven heb ik me dus vergist in volgorde.

Zoals ik gisteren ook al meldde is mijn favoriet de Hawk.

Maar toch bedankt voor je correctie!

:)

:) Roger,ook namens mij bedankt voor deze hele fijne dag !

Locatie en catering prima donna !(vhv).

Ook leuk om weer eens andere forumleden te kunnen begroeten en koffiekletsen.Al met al een geslaagde luisterdag samen.

En zoals Erjee al zei,de gemoedelijke en informele sfeer die er was,bewijst dat zulke luistermeetings met Hear forumleden,bijna overal, wel degelijk de moeite waard zijn.

Wat de luisterindrukken (1ste sessie)van mij waren,vanuit mijn luisterpositie,( zat beetje teveel naar links,hoorde meer mono dan "stereo"), kan ik kort zijn : 1 Woodham

2 Array(standaard type)

3 Ayre

2de sessie : 1 de Nieuwe Array (verbeterde voeding)

en totale winnaar beide sessies.

2 Hawk

3 de rest, in deze set up is passief definitly not the way to go,in tegenstelling zoals bij mij thuis.

Ook Jacco wil ik hartelijk bedanken en complimenteren voor de bestede inzet en moeite deze dag met zijn

"meetkar" en bijbehorende prof.meetapparatuur ,uitslag van de metingen en commentaar ben ik ook zeer benieuwd naar !

Groeten,

Jerry. :);)