james bond Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 Aangezien ik door de okki nokki mijn platencollectie weer opnieuw aan het ontdekken ben, (dat had ik veel eerder moeten doen) Vraag ik me nu af of ik niet meer uit de platen kan halen door b.v een nieuwe arm voor mijn thorens td160 mkII, met een denon dl 110 element. of een ander element, of een phono pre. Mijn interne phono pre is door sebastiaan de vries gemodificeerd met black gates en een andere opamp, Waardoor de klant enorm vooruit gegaan is. Maar het platenvirus heeft mij getroffen en ik wil beter. Wat raden jullie mij aan eerst een ander element, of een andere phono pre, of een andere arm. Ik weet het dus niet meer. wie heeft een idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 Hangt sterk af van het budget natuurlijk. De Thorens 160MKII is uitgebreid te upgraden. Zelf momenteel draai ik met een Linn Basik Plus met Goldring 1042 ipv TP16/62(63). Wat denk je van een THORENS TRANSFORMATION KIT WITH STAGE 2 MODS ? THORENS TRANSFORMATION KIT Zorg voor een element met een Compliance >= 20 als je deze lichte arm blijft gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Bij upgraden is het heel erg fijn als je tevoren bepaalt waar de tekortkomingen liggen. Ook is het zinnig te bepalen waar de mogelijkheden liggen, bijvoorbeeld wat kan de phonopr Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 5 oktober 2006 Author Report Share Posted 5 oktober 2006 Ik heb ongeveer een budget van 400 euro. Mijn Platendraaier is afgesteld door haudio, dus ik denk dat het maximale er wel uitgehaald word, echter denk ik dat de arm, omdat die zo'n mechanisme heeft waardoor je hem kan verwijderen sterk verbeterd kan worden. ik denk dat de bedrading nodig aan vervanging toe is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 binnen dit budget wordt het heel erg lastig om een betere arm of element aan te schaffen, kleine stapjes maken mogelijk wel dat er veranderingen optreden, maar echt beter ? Als de Thorens is voorzien van de oorspronkelijke draadjes lijkt het me best zinnig hier enige verbetering in aan te brengen. Ook is de voeding te verbeteren, je zou kunnen denken aan een Armageddon clone, te bouwen voor een paar tientjes. Ook demping van chassis, plint en armboard, het vervangen van de poelie kan nuttig zijn. Kijk eens rond op : http://www.theanalogdept.com/thorens_td_160_dept_.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 5 oktober 2006 Author Report Share Posted 5 oktober 2006 Er zijn ondertussen al een aantal dingen gewijzigd, er zit nieuwe bedrading van de versterker naar de arm. Een nieuwe bodemplaat, van 3cm dik mdf, met gaten voor de veren. De veren zijn gedemt door middel van schuimblokjes. Hier en daar een loodbitumpje. Je sprak over de poelie, waar kan ik een (metalen?) poelie kopen en hoe pas ik de voeding aan is daar een bouwpakket voor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Drive Pulleys Steve writes: I also have read a recent article at TNT, by Hartmut Q., about upgrading a TD125. The thing about that article that caught my interest was his pulley replacement. He chose to toss out the plastic clutch pulley and replace it with a solid steel pulley. This assumes that the standard pulley might be prone to flexing, resonance and shape distortion during it's normal operation. Just looking at the pulley used on the TD160, this seems possible. It is a light piece. It appears to be damped for resonance by way of a soft pad mounted under the pulley. With a motor that locks on to the frequency of the power supply, pulley diameter becomes an important factor. With a motor that is controlled, by electronics that senses platter speed and then regulates it, pulley diameter becomes not a size issue, but one of choosing optimum rpm with regard to the torque curve and quiet running of the motor. Rolf writes: A metal motor pulley will perform with more mechanical precision, but more resonance too. It's the difference between a "pinnnnng" and a "tock". So I prefer plastic pulleys in the past, they do a wonderful "tock" At last, I like to watching ideas crossing the big pond (we say in german "gro Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 5 oktober 2006 Author Report Share Posted 5 oktober 2006 Er zijn dus een hele hoop mogelijkheden om mijn platendraaier te verbeteren. Maar ik dacht het volgende, met een betere arm. b.v een bluenote? ik weet niet of ie past en een ander element, ben ik al een heel eind. deze kan ik altijd meenemen naar een volgende draaitafel. Aan de andere kant kan ik ook een goede pre-amp kopen. Waar haal ik nu de meeste winst? Een preamp van 400 euro (b.v) BLack cube een nieuwe arm van 400 met behoud van oude element, maar wel nieuwe bedrading een element van 400 euro, maar met oude arm en oude bedrading Zeg het maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 ....nog ff doorsparen en het zaakje inruilen voor -bijvoorbeeld- een Bluenote Piccolo. Misschien inclusief de eindejaars bonus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 5 oktober 2006 Author Report Share Posted 5 oktober 2006 ja dat word dan wel even lang doorsparen, misschien is er ergens nog een leuke tweede hans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 5 oktober 2006 Author Report Share Posted 5 oktober 2006 Ik denk dat ik eerst een andere arm ga kopen deze kan ik dan altijd nog overplaatsen naar b.v een bluenote loopwerk, en daarna kan ik altijd overstappen op ander element c.q phono pre. Het irritante is dat er af en toe als ik de arm even losmoethalen om de naald schoon te maken, dat ik dan mijn rechter kanaal mis. Vraag me alleen af of dat wel kan, het liefst een blue note. b.v deze B-5 MKII Gimbal toonarm € 499 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 De bottle- neck is momenteel het element. Ik zou gaan voor modden van je bestaande DT en aanschaf van een beter element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 5 oktober 2006 Author Report Share Posted 5 oktober 2006 Aan wat voor element moet ik dan denken? Weer een denon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Overigens is het ook nog maar de vraag of een nieuwe draaitafel meer brengt dan de glans van gepolijst perspex...................................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 5 oktober 2006 Author Report Share Posted 5 oktober 2006 Hoe vervang ik dan de bedrading, volgens mij geeft die extra verbinding ook een hoop extra weerstand, of kan ik dat beter aan haudio overlaten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Aan wat voor element moet ik dan denken?Weer een denon? Wat zou je willen verbeteren, maw waar liggen de tekortkomingen van de huidige combinatie ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 5 oktober 2006 Author Report Share Posted 5 oktober 2006 Ik mis diepte, en het hoog mag wel wat beter, en ik heb af en toe een kanaal dat uitvalt. Maar met nieuwe bedrading is dat opgelost. Hoe moet ik dat aanpakken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 7 oktober 2006 Author Report Share Posted 7 oktober 2006 Na vele tips van mede-forum leden ben ik vandaag naar Audio-Selectief gegaan. Ik werd hartelijk ontvangen door Marten Jan, die mij al snel duidelijk maakte dat het een moelijke zaak zou worden, een nieuwe arm e.d. Ook vertelde hij mij dat de thorens redelijk aan zijn max zat, en dat klopt ook het enige wat ik zou kunnen doen is een beter element en eventueel de voeding en poelie aanpassen. Maar met een rechter kanaal dat af en toe de geest geeft, is zo'n nieuw element ook zonde. EN mijn technische kennis is nu ook weer niet zo groot dat ik even een voeding bouw, waarschijnlijk zit ik dan een paar uur zonder licht Toen dus rond gekeken voor een andere platenspeler, want ik was er aardig spuugzat van, dan was je halverwege de plaat, arm omhoog, arm er uit arm er weer in nummer opzoeken en weer verder spelen De meeste spelers waren helaas te duur, ik had die ene wel willen hebben met die speciale jan allearts, Maar ik mocht hem wel meenemen maar zonder de JA. Dus laat maar. Die nieuwe klipsch hoornspeakers vond ik ook erg leuk, maar ik kon MArten-Jan helaas niet zo gek krijgen dat ie ze voor mij naar boven zou sjouwen. Jammer. Maar ook niet echt betaalbaar voor mij. Ik heb dus lekker rondgekeken, en mij werd een michell of een project geadviseerd, ik koos voor de Michell, en nu ben ik dus weer een nieuwe platenspeler rijker Nu ben ik aan het luisteren, en waaaaaaaaauuuuuuw, dat is toch wel een verschil, my o my, kan ik weer opnieuw beginnen met mijn platencollectie. en ik was al zover Nou ja jullie zullen wel een tijd niets meer van me horen dus LATERSSSSSSSSSS Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 7 oktober 2006 Report Share Posted 7 oktober 2006 Gefeliciteerd! Welke arm / element zit er op? Veel plezier ermee, james! Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 7 oktober 2006 Author Report Share Posted 7 oktober 2006 volgens mij een rega arm, en het oude denon element. Ik ben iedere keer weer verast bij iedere nieuwe plaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 7 oktober 2006 Report Share Posted 7 oktober 2006 Hey, Veel plezier met je Michell met Rega 250 en DL110 Doet hij het al beter dan je Thorens? Groetjes, Marten Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 7 oktober 2006 Author Report Share Posted 7 oktober 2006 Nee, maakt niets uit Het is een enorme verbetering, maar misschien speelt het element beter, als jij hem instelt na het stappen . Ik denk dat het een audiofiele plof in de prullenbak word Even zonder gekheid, ik ben er heel erg blij mee, en die blue note pre versterker die kom ik ook wel halen, maar dan moet eerst het schip met geld weer binnenkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 7 oktober 2006 Author Report Share Posted 7 oktober 2006 http://www.dropshots.com/day.php?userid=19...mp;ctime=120246 dit is hem dus niet ! zie verder voor het goede plaatje deze arm http://www.dropshots.com/day.php?userid=19...mp;ctime=222639 nou ja het element is wel bekend Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 7 november 2006 Author Report Share Posted 7 november 2006 Ik speel nog steeds met volle tevredenheid met mijn michell, maar is het wel een michell, als je de website mag geloven is het een transrotor murano. (Colleague turntable manufacturer J.Raeke distributes some of our models in Germany under his own brand name Transrotor. Seen here are the Rotary (GyroDec), and the Murano and Black Murano, which are versions of the Syncro and Mycro respectively, modified with the GyroDec motor) zie http://www.michell-engineering.co.uk/turnt...re_gallery.html De syncro heeft een ronde basis die van mij is vierkant, en ik heb zo'n ding om een platenborstel op te zetten. Volgens mij is ie verder identiek, misschien een andere motor? Ik ben van plan om in de verre toekomst (lees binnenkort) toch eens te kijken naar een ander element, deze is wel goed maar mij lijkt een stap naar b.v een denon 103 of die "gouden" 304 ook een leuke investering, maar misschien moet ik ook eens kijken naar een ander element. Dit lijkt mij een zinnigere uitgave dan een andere arm, of een nieuwe phonotrap. Maar eerst speel ik dit element helemaal af. Klinkt nu ook goed. Heb nu eindelijk de speler waterpas gekregen, was wel een werkje. maar het is gelukt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 november 2006 Report Share Posted 7 november 2006 De Transrotor Murano is een Michell Mycro. Het verschil tussen de Syncro en de Mycro is eigenlijk alleen de motor. De eerste Mycro's hadden nog de Creuzet motor van de Syncro erin zitten als ik me niet vergis. Later is er een andere motor (Papst???) in gekomen. Uiterlijk is de Mycro hoekig, daar waar de Syncro rond is. Het ontwerp van de Syncro is wel van Jochen Raeke. Meneer Raeke heeft het van geleerd bij John Michell en is later voor zichzelf begonnen. Vandaar ook dat de eerste Transrotors verdacht veel weg hadden van de toenmalige Michells. Jochen Raeke heeft trouwens nog altijd het importeur-/distributeurschap voor Michell in Duitsland. Geen wonder dat de Murano zo op een Michel Mycro lijkt Ik denk dat Werner hier wel het fijne van weet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts