Jump to content

Dynaudio en buizen

carl
 Share

Recommended Posts

Ik zat vanmiddag even bij Haudio te luisteren en de Dynaudio 3.4 (?) viel wel erg op. Hij zat volgens mij op buizen (T&A) en ik dacht altijd dat hij zo'n 4 ohm LS solid state nodig had. Hoe zit dat nu?

De impedantiekarakterestiek van Dynaudio is meestal wel aardig vlak en als je hem aan de 4 Ohm tab van de versterker hangt lijken ze me totaal geen probleem voor een buizenversterker.

Wel zijn ze doorgaans wat minder gevoelig, wat meer Watt is dan wel prettig.

Hallo,

Buizenversterkers kunnen niet zo goed tegen wisselde impedanties.

Laag rendement zorgt er alleen voor dat je minder luid kunt spelen.

Impedantiestabiele 4 ohms speakers zoals Dynaudio of Thiel is geen probleem voor een aantal buizenversterkers.

Mvg,

Marten Jan

Nu klinkt ALLES adembenemend mooi met de top van Jadis, zelfs een Dynaudio :D

Inderdaad, Dynaudio kan zelfs Jadis goed laten klinken, zo heb ik zelf thuis eens mogen meemaken. Uiteindelijk hoort zo'n speaker echter met echte versterking te worden aangestuurd. :cool2:

Grapjas. ;)

Heb eens een paar Final electrostaten door een torentje van Jadis apparaten moeten beluisteren op de VAD. Mijn vrouw en ik waren toen nog in de race voor een paar Final 0.3s (die met die pedaalemmer achterop).

Met koppijn en teleurgesteld zijn we weg gelopen uit die kamer (op de VAD).

Een paar jaar laten hoorden we die grote kermis-Magnats op de VAD, aangestuurd door een set van Jadis.

Erg komisch om te zien dat de demo-gever als enig stond te swingen. De rest in de zaal had zo iets van;

Wat doe ik hier en hoe kom ik hier weg?

Dus; nee! Kan ik 't niet mee eens zijn.

:D

Grapjas. ;)

Heb eens een paar Final electrostaten door een torentje van Jadis apparaten moeten beluisteren op de VAD. Mijn vrouw en ik waren toen nog in de race voor een paar Final 0.3s (die met die pedaalemmer achterop).

Met koppijn en teleurgesteld zijn we weg gelopen uit die kamer (op de VAD).

Oh ja, okay.... Finals *zucht*.... zo zijn er ook enkele speakers die NERGENS goed mee klinken

Ik zat vanmiddag even bij Haudio te luisteren en de Dynaudio 3.4 (?) viel wel erg op. Hij zat volgens mij op buizen (T&A) en ik dacht altijd dat hij zo'n 4 ohm LS solid state nodig had. Hoe zit dat nu?

Een versterker moet gewoon de belasting (een speaker dus) kunnen aansturen. Of die versterker nou buizen heeft of transistors, dat maakt in feite geen bal uit. Er zijn immers ook buizen die bakken vermogen kunnen leveren. Enige nadeel is dat die nogal groot zijn. Vandaar dat transistors meestal handiger zijn. Maar je kunt niet zomaar zeggen: 'buizen = weinig vermogen en daarom niet geschikt voor lage impedanties'. Voor transistors kan je ook niet zegge: 'transistors = veel vermogen en daarom wel geschikt voor lage impedanties'...