Hans van Liempd Posted 6 oktober 2006 Report Share Posted 6 oktober 2006 Dit gaat 'n recentie in meerdere delen worden.... Deel 1: De eerste ervaring.... Gisteravond had ik bezoek van een audiokennis die mijn phonopre type I kwam ophalen... Althans... dat was de bedoeling. Hij had echter ook zijn complete set (behalve zijn speakers en CD-speler) meegebracht. Hij dacht n.l. dat er iets mis was. Of ik dit eens op mijn Omega's aan wilde sluiten want hij kreeg 't thuis echt niet meer aan het klinken. Nu stond ik van dat laatste niet echt te kijken, omdat zijn Heresy's in zijn karig gestoffeerde ruime kamer niet echt geweldig presteren. Waar 't echter om gaat is het volgende: Nadat we enkele uren hadden genoten van mijn set, werd het tijd om toch eens zijn set aan te sluiten. Dit was in het begin niet om aan te horen (koude versterker). Na enkele minuten wat dat "niet om aan te horen" al veranderd in een heel prettig, maar ook aanzienlijk dynamischer geluid dan dat waar we de hele avond naar geluisterd hadden.... Zeer merkwaardig.... ???? Na verloop van tijd bleef dat enorme dynamische mij bezig houden. Het geluid werd n.l. steeds schoner, maar bleef enorm dynamisch. Met de set was dus duidelijk niks mis. Maar... wat is nu het beste...??? Zijn dynamische geluid...??? of het mijne met veel meer "authoriteit".??? Ik begrijp (nog) niet waar deze toch behoorlijk grote verschillen vandaan komen. Dat wil ik dus eens nader gaan uitzoeken en beluisteren. Mijn set: Consonance CD120, Array pre met gewijzigde voeding, 2x Array monoblok MKII en biwire. Dit alles aangesloten op netfilterblokken. Zijn set: Een Array pre, een Array Stereo eindblok en singlewire. Dit alles aangesloten op een ongefilterd stekkerblok met alleen een parallelfilter. De bron was weer mijn Consonance. Een belangrijk verschil zijn ook de interlinks tussen de CD-speler en pre die in mijn set aanzienlijk langer zijn dan in zijn set. Bovendien stond zijn set eenvoudig op de grond terwijl de mijne in het zware rack staat. Om singlewire mgelijk te maken zijn de Infinity beugels gebruikt. Hier houd dit eerste deel van deze referentie dus zo'n beetje op.... Jullie begrijpen natuurlijk, dat ik uit wil zoeken waarom dit komt. Eigenlijk zouden de n.l. mono's dynamischer moeten presteren dan het stereoblok. Hij heeft z'n set dus hier laten staan zodat ik daar eens wat mee kan experimenteren. Het eerste zijn de interlinks aan de beurt. Toch eens kijken wat kortere interlinks brengen. Hierna eens goed naar de stroomvoorziening luisteren. Wordt dus vervolgd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 6 oktober 2006 Report Share Posted 6 oktober 2006 Dit gaat 'n recentie in meerdere delen worden.... Deel 1: De eerste ervaring.... Gisteravond had ik bezoek van een audiokennis die mijn phonopre type I kwam ophalen... Althans... dat was de bedoeling. Hij had echter ook zijn complete set (behalve zijn speakers en CD-speler) meegebracht. Hij dacht n.l. dat er iets mis was. Of ik dit eens op mijn Omega's aan wilde sluiten want hij kreeg 't thuis echt niet meer aan het klinken. Nu stond ik van dat laatste niet echt te kijken, omdat zijn Heresy's in zijn karig gestoffeerde ruime kamer niet echt geweldig presteren. Waar 't echter om gaat is het volgende: Nadat we enkele uren hadden genoten van mijn set, werd het tijd om toch eens zijn set aan te sluiten. Dit was in het begin niet om aan te horen (koude versterker). Na enkele minuten wat dat "niet om aan te horen" al veranderd in een heel prettig, maar ook aanzienlijk dynamischer geluid dan dat waar we de hele avond naar geluisterd hadden.... Zeer merkwaardig.... ???? Na verloop van tijd bleef dat enorme dynamische mij bezig houden. Het geluid werd n.l. steeds schoner, maar bleef enorm dynamisch. Met de set was dus duidelijk niks mis. Maar... wat is nu het beste...??? Zijn dynamische geluid...??? of het mijne met veel meer "authoriteit".??? Ik begrijp (nog) niet waar deze toch behoorlijk grote verschillen vandaan komen. Dat wil ik dus eens nader gaan uitzoeken en beluisteren. Mijn set: Consonance CD120, Array pre met gewijzigde voeding, 2x Array monoblok MKII en biwire. Dit alles aangesloten op netfilterblokken. Zijn set: Een Array pre, een Array Stereo eindblok en singlewire. Dit alles aangesloten op een ongefilterd stekkerblok met alleen een parallelfilter. De bron was weer mijn Consonance. Een belangrijk verschil zijn ook de interlinks tussen de CD-speler en pre die in mijn set aanzienlijk langer zijn dan in zijn set. Bovendien stond zijn set eenvoudig op de grond terwijl de mijne in het zware rack staat. Om singlewire mgelijk te maken zijn de Infinity beugels gebruikt. Hier houd dit eerste deel van deze referentie dus zo'n beetje op.... Jullie begrijpen natuurlijk, dat ik uit wil zoeken waarom dit komt. Eigenlijk zouden de n.l. mono's dynamischer moeten presteren dan het stereoblok. Hij heeft z'n set dus hier laten staan zodat ik daar eens wat mee kan experimenteren. Het eerste zijn de interlinks aan de beurt. Toch eens kijken wat kortere interlinks brengen. Hierna eens goed naar de stroomvoorziening luisteren. Wordt dus vervolgd. Je geeft zelf het andwoord al. En ik heb wat filters gehoort.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 oktober 2006 Report Share Posted 7 oktober 2006 Hans, Ik geloof dat we het daar afgelopen woensdag ook over hebben gehad. Als ik filters kan vermijden, dan doe ik dat. Ik heb het idee dat je mono's het beter doen ZONDER het scheidingsfilter en eventueel netfilter. Dat beetje troep doet vaak minder dan de bottleneck dat een filter eigenlijk is. Een leeuw leeft in het wild toch ook prettiger en realistischer dan in een dierentuin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 oktober 2006 Report Share Posted 7 oktober 2006 Array en ook de Heresy's kennende, verbaast me dit enigszins, tenzij het de Heresy I is die gelijkaardige problemen vertoont als de grotere familieleden. Alhoewel plaatsing enorme verschillen kan veroorzaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 oktober 2006 Author Report Share Posted 7 oktober 2006 Hans, Ik geloof dat we het daar afgelopen woensdag ook over hebben gehad. Als ik filters kan vermijden, dan doe ik dat. Ik heb het idee dat je mono's het beter doen ZONDER het scheidingsfilter en eventueel netfilter. Dat beetje troep doet vaak minder dan de bottleneck dat een filter eigenlijk is. Een leeuw leeft in het wild toch ook prettiger en realistischer dan in een dierentuin Ik mag aannemen dat Hans, gezien zijn experimenten in het verleden, zijn installatie ook al eens zonder netfilters heeft beluisterd. Ik meen dat hij er zelfs iets over geschreven heeft Het was nu trouwens simpel te controleren...is dat niet gedaan? Uiteraard heb ik in het verleden zonder filters gedraaid en bovendien vanalles op dat vlak geprobeerd. Mijn eindversterkers zitten nu op het parallel filterblok. De CD-cpeler en pre's op een scheidingstrafo m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 oktober 2006 Author Report Share Posted 7 oktober 2006 Deel 2 De eerste veranderingen: 'T hout zit in het hok... (dan heb ik er deze winter ook nog wat aan...) en ik heb tussendoor nog even wat geprobeerd. Ik heb eerst de Array stereo MKI met de MKI pre nog eens beluisterd. Dit in de opstelling zoals hierboven is beschreven. Het valt inderdaad op dat het behoorlijk dynamischer is, maar ook wat dunner. Meer snaar dan kast zoals Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 7 oktober 2006 Report Share Posted 7 oktober 2006 Hans, Als ik het goed begrijp was het dus je scheidingstrafo die het probleem gaf. en hoe zit het dan als je je netfilters er ook tussen uit haalt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 oktober 2006 Author Report Share Posted 8 oktober 2006 Hans,Als ik het goed begrijp was het dus je scheidingstrafo die het probleem gaf. en hoe zit het dan als je je netfilters er ook tussen uit haalt? Dan is m'n CD-speler aan de scherpe kant. ondertussen heb ik dat n.l. nog geprobeerd, maar daarover meer in deel 3. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 8 oktober 2006 Report Share Posted 8 oktober 2006 zonder netfilter..... Dan is m'n CD-speler aan de scherpe kant. Dan zit daar een primair aandachtspunt lijkt me. Zo'n ding zou toch gewoon moeten klinken van zichzelf? Al die netfilterdingen zijn bedoeld om dit soort 'afwijkingen' zogenaamd te neutraliseren, maar aan het eind hou je een weergave over die nergens meer in excelleert. Je kunt het probleem beter aan de bron zelf aanpakken. Terug naar af dus. Weg met de stroommanipulatie! 't Is een dood spoor. Loes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 8 oktober 2006 Report Share Posted 8 oktober 2006 Dan wachten we dat af in deel 3.Maar waar is deel 2 dan? Of ben ik nu te ongeduldig en moet je deel 2 nog schrijven missschien. We wachten af. Scroll eens naar boven. Hans, Als ik het goed begrijp was het dus je scheidingstrafo die het probleem gaf. en hoe zit het dan als je je netfilters er ook tussen uit haalt? Dan is m'n CD-speler aan de scherpe kant. ondertussen heb ik dat n.l. nog geprobeerd, maar daarover meer in deel 3. Heb jij toevallig geen aparte afgeschermde stroomgroep voor je mooie spullen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 8 oktober 2006 Report Share Posted 8 oktober 2006 Scheidingstrafo's heb je in diverse uitvoeringen, Frank Derks had ze zelf berekend en laten wikkelen, de dynamiek was indrukwekkend goed Frank werkt wel met 2 trafo's, 1 in de meterkast en 1 bij de installatie zodat hij de spanning gebalanceerd kon overbrengen. Overigens had hij last van een iets scherper geluid als hij geen ferrietkralen om de kabel tussen de 2 trafo's deed Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 8 oktober 2006 Report Share Posted 8 oktober 2006 Ja, mooi gezicht was dat, die scheidingstrafo in de woonkamer onder een grote glazen stolp. Hoor jij nog wel eens iets van Frank? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 oktober 2006 Author Report Share Posted 8 oktober 2006 zonder netfilter.....Dan is m'n CD-speler aan de scherpe kant. Dan zit daar een primair aandachtspunt lijkt me. Zo'n ding zou toch gewoon moeten klinken van zichzelf? Al die netfilterdingen zijn bedoeld om dit soort 'afwijkingen' zogenaamd te neutraliseren, maar aan het eind hou je een weergave over die nergens meer in excelleert. Je kunt het probleem beter aan de bron zelf aanpakken. Terug naar af dus. Weg met de stroommanipulatie! 't Is een dood spoor. Loes. Handig is dat.. Je hebt al een conclusie klaar, terwijl je helemaal niet weet wat er eerder al is geprobeerd. Bovendien weten we ondertussen dat de scherpte meestal op de CD is opgenomen. Wanneer je een speler hebt die dit niet laat horen is hij eigenlijk niet goed. Dat ik die scherpe randje naar de achtergrond wil drukken komt omdat ik daar kennelijk alergies voor ben. Hans, Als ik het goed begrijp was het dus je scheidingstrafo die het probleem gaf. en hoe zit het dan als je je netfilters er ook tussen uit haalt? Dan is m'n CD-speler aan de scherpe kant. ondertussen heb ik dat n.l. nog geprobeerd, maar daarover meer in deel 3. Heb jij toevallig geen aparte afgeschermde stroomgroep voor je mooie spullen? Nee, waarschijnlijk komt het wat slomere geluid juist door de afgeschermde kabel aan het netfilterblok. Dan heeft Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 8 oktober 2006 Report Share Posted 8 oktober 2006 Ja, mooi gezicht was dat, die scheidingstrafo in de woonkamer onder een grote glazen stolp. Hoor jij nog wel eens iets van Frank? Zo zeg, kom jij ook weer eens kijken Nee ik heb Frank niet meer gesproken sinds hij dit forum de rug toe keerde Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Handig is dat.. Je hebt al een conclusie klaar, terwijl je helemaal niet weet wat er eerder al is geprobeerd. Bovendien weten we ondertussen dat de scherpte meestal op de CD is opgenomen. Wanneer je een speler hebt die dit niet laat horen is hij eigenlijk niet goed. Dat ik die scherpe randje naar de achtergrond wil drukken komt omdat ik daar kennelijk alergies voor ben. Ik begrijp het al Hans; het zit 'm in de opnames, natuurlijk..... Toch behoor ik zelf niet bij die "we" mensen die weten dat de scherpte op de cd is opgenomen. Zonder netfilter en andere stroommanipulaties slaag ik er dan blijkbaar als een van de weinigen in om zijdezachtheid uit het digitale domein te halen waar iedereen scherpte roept. Daarom zei ik al dat je niet meteen je cd-speler boven twijfel moet gaan verheffen, anders kom je misschien niet bij de bron. Dat je dat niet wil horen kan ik snappen. Verder geloof ik dat iedere muziekliefhebber allergisch voor scherpe randjes zal zijn. Dat is immers niks bijzonders, want het doet afbreuk aan de muziek zelf. Maar mijn ervaringen met dat netfiltergebeuren zijn, ondanks de mooiste verhaaltjes over wat die producten allemaal doen, ronduit negatief. Samen met het scherpe randje verdwijnt er nog veel meer en het meest opvallende dat verdwijnt is, inderdaad, de dynamiek. Loes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Verder geloof ik dat iedere muziekliefhebber allergisch voor scherpe randjes zal zijn. De woordkeuze is hier goed. Dat is immers niks bijzonders, Hier is de woordkeuze fout. Meningen en feiten zijn 2 verschillende zaken. want het doet afbreuk aan de muziek zelf. En dit is een beetje grote onzin helaas. De kwaliteit van muziek is niet gebonden aan jouw mening. Als muziek scherp / lelijk klinken moet (en daar zijn talloze voorbeelden van te geven) dan is er eerder sprake van afbreuk als dit niet het geval is. Afgezien van het feit dat vele instrumenten in het echt scherper klinken dan zoals vaak door luidsprekers wordt weergegeven (iets dat vele audiofielen trouwens niet weten, aangezien ze relatief vaak de instrumenten live / in het echt niet / nooit gehoord hebben). Als dit zo is opgenomen kun je een CD speler daar niet op aankijken h Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 En dit is een beetje grote onzin helaas. De kwaliteit van muziek is niet gebonden aan jouw mening.Maar verder is men goed bezig in deze thread. Hee Dokus, ik lulde gewoon een beetje mee met Hans om te laten zien dat ik begrijp waarop hij doelt. Als hij bijvoorbeeld stelt dat hij allergisch is voor scherpe randjes vul ik hem aan door te zeggen dat dit bij de meeste muziekliefhebbers het geval zal zijn. En geloof me, God no.2 op hear.nl, dat IS het geval..... Bij jou is dat wellicht anders, maar degeen die hier de zaak komt verzieken ben jij met dit soort gezuig, dank je. Loes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 [...] En geloof me, God no.2 op hear.nl [...] En wie is nummer 1? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 [...] En geloof me, God no.2 op hear.nl [...] En wie is nummer 1? God natuurlijk, "the Perfect Performer" himself! En dat is eigenlijk Spiedie, dat weten de meesten wel denk ik. Loes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Maar verder is men goed bezig in deze thread. Zei de schoolmeester met de wijsheid in pacht.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 En wie is nummer 1?Groet, Jacco Jan Breem uiteraard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Afgezien van het feit dat vele instrumenten in het echt scherper klinken dan zoals vaak door luidsprekers wordt weergegeven (iets dat vele audiofielen trouwens niet weten, aangezien ze relatief vaak de instrumenten live / in het echt niet / nooit gehoord hebben). Nu vrees ik dat je tegen de verkeerde boom blaft, Hans is mi heel behoorlijk in staat dit soort verschillen te onderkennen en heeft het zeer waarschijnlijk over een anderssoortige scherpte, waar apparatuur inderdaad wel op aangekeken kan/moet worden. Maar inderdaad het scheuren van koper, het krijsen van snaren zou ook op hoog niveau moeten worden gereproduceerd, veel apparatuur haalt dit echter bij lange na niet, domweg omdat de eigen vervorming - die mede de eerder genoemde scherpte veroorzaakt - de overhand heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 oktober 2006 Author Report Share Posted 9 oktober 2006 Even alle "goedbedoelde" inzendingen maar even laten voor wat het is en verder gaan met deel 3, of eigenlijk deel 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Even alle "goedbedoelde" inzendingen maar even laten voor wat het is en verder gaan met deel 3, of eigenlijk deel 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 oktober 2006 Author Report Share Posted 9 oktober 2006 Dag Hans, Helder beschreven zonder enige scherpte. Maar ik vroeg me af of je de duffussers nog in je luisterruimte hebt/had staan tijdens je vergelijkingen ? Kennelijk moet je soms alle tweaks er af gooien en weer eens opnieuw beginnen.... Tja ,daar ben ik laatst ook tegen aangelopen in mijn nieuwe luisterruimte. De diffusers staan er nog steeds en blijven ook. Ik zal binnenkort eens 'n foto plaatsen, dat verder afwerken zal nog wel even op zich laten wachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts