Jump to content

Je oren


james bond
 Share

Recommended Posts

Aangezien mijn installatie steeds beter word en dus minder vervormd, ga ik dus steeds harder spelen, heeft dat wel gevolgen voor mijn oren. Ik probeer er nu dus om te denken om het niet te hard te zetten. Vooral 's avonds dan is het zooo lekker.

 

Mijn grootste angst is dan ook om doof te worden, nooit meer muziek te kunnen luisteren, nooit meer.....

Ik denk dat ik gek zou kunnen worden.

 

Hoe doen jullie dat, hebben jullie hier wel eens aan gedacht?

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

De mens is een beest dat leeft in angst voor de dingen die hij vreest. :(

 

Gek worden is nog erger dan doof, hoor.

Af en toe genieten van de stilte is de verstandigste benadering.

Link to comment
Share on other sites

Aangezien mijn installatie steeds beter word en dus minder vervormd, ga ik dus steeds harder spelen

Dat klinkt vrij onzinnig. Als de weergave zo goed is waarom dan hard?

 

Mijn grootste angst is dan ook om doof te worden, nooit meer muziek te kunnen luisteren, nooit meer.....

Je wordt van hard muziek luisteren niet doof. Althans niet op die wijze dat je nooit meer muziek zult kunnen beluisteren. Je gehoor zal wel eerder steeds slechter worden. En het genieten zou kunnen afnemen, indien je het constant beseft.

Maar aangezien mensen, als ze eenmaal het geld bij elkaar hebben gewerkt waarmee ze topspullen hebben kunnen kopen, op een zodanige leeftijd zijn gekomen dat hun gehoor toch al flink is afgenomen ten opzichte van hun jeugd, desondanks nog met veel plezier van die spullen weten te genieten loopt het wel los. Lees het forum er maar op na.

 

Ik denk dat ik gek zou kunnen worden.

 

Hoe doen jullie dat, hebben jullie hier wel eens aan gedacht?

Hoe ik het precies doe weet ik niet, maar ik heb er zojuist nog aan gedacht dat jij gek zou kunnen worden, ja.

Link to comment
Share on other sites

Gek ik :confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

 

Dat bedoel ik, dus ook dat je oren daardoor sneller achteruitgaan.

 

Ik zag ooit een stukje op t.v die gast die zat altijd in zijn auto met de volumeknop op 10, en die mocht van dat programma een gehoortest doen. Hij zag de uitkomst, en de curve was niet bepaald best te noemen, oh zei hij, dan moet ik daar de equaliser dus wat hoger zetten! :blink::confused:

 

SIndsdien denk ik er echt om, ik wil nog heel lang van al die mooie muziek kunnen genieten.

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring is dat als de kwaliteit van de weergave toeneemt, er op een lager niveau gespeeld wordt, door het toenemen van de resolutie is dan domweg allles beter van elkander te onderscheiden en door toename van de dynamiek lijkt het al heel erg snel erg hard te gaan.

Luider spelen ontstaat heel erg veel juist door een gebrek aan detail en - misschien - vooral dynamiek, er wordt dan geprobeerd een tekort aan te vullen.

Dit verschijnsel in eerste instantie in de eigen situatie ontdekt, bleek ook op te gaan voor anderen en wordt ook bevestigd op diverse sites.

Zodra de stap gemaakt is naar een weergave die in staat is zeer kleine verschillen - tonaal en dynamisch - hoorbaar te maken, verandert de manier van luisteren, wordt er minder gezocht naar "evenementen" en zaken als preciese plaatsing, het geheel van de opname wordt dan belangrijk, de beleving komt dan op een ander niveau.

Zoals je in het concertgebouw ook niet op de millimeter elke bron kunt aanwijzen, maar wel kunt horen dat het er is en hoe het zich mengt met andere instrumenten, zaalgeluiden en de akoestiek.

Denk hierbij aan de zwevende tonen van een triangel, zo iel en toch zo verschrikkelijk aanwezig, overal en niet op

Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk hoor je meer detail als je set beter is, echter kan je ook makelijker "knallen" Mijn volumeknop komt bijna nooit verder dan kwart voor negen. Het hoeft ook niet zo hard, echter en dat is mijn ervaring gebeurd dat wel.

Link to comment
Share on other sites

Ik kan me goed in beide standpunten (James Bond versus Jitze) verplaatsen:

 

- Mijn set is de afgelopen maanden op een aantal fronten verbeterd. Het klinkt allemaal wat verfijnder en hierdoor hoef ik inderdaad de volumeknop minder luid af te stellen om het allemaal goed te kunnen volgen wat er gebeurt.

 

- Aan de andere kant is er meer rust gekomen en dit leidt bij mij onbewust tot de "drang" om het volume op te schroeven.

 

Het luisteren op lagere volume is veel prettiger en ontspannender (zeker als je een harde luisterruimte hebt).

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Het is het prettigst en meest aangenaam luisteren als je van de volumeknop afblijft.

Bij een beetje set is dat, met de meeste muziek tenminste, niet zo erg hard.

Is de dynamiek in orde dan schrik je af en toe aardig op. Dat is ook de bedoeling want zacht en luid spelen, dat is onderdeel van de muzikale spraak.

Bij een radiouitending is het juist niet de bedoeling dat je opschrikt want "dan staat dat kreng te hard" of wordt er omgeschakeld naar een andere zender en dat mag natuurlijk nooit gebeuren. Dat is 1 van de redenen voor compressie, je kunt het zo regelen dat het behang wordt en "de radio niet stoort" :(

De bedoeling van je hifisetje is juist dat dit aspect van de muziek ook natuurgetrouw wordt overgebracht.

5 minuten naar een saaie spreker luisteren lijkt een eeuwigheid te duren, een paar uur muziek luisteren is zo voorbij, als de "spreker" tenminste zijn vak verstaat.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Het verhaal van Jitze over al die stappen klinkt wel erg mooi maar het lijkt me meer het verslag van iemand die heeft leren luisteren naar muziek dan van iemand die een steeds betere set heeft gekregen.

De luisteraar is geen constante maar verandert net zo hard als de set in veel gevallen.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
Het luisteren op lagere volume is veel prettiger en ontspannender (zeker als je een harde luisterruimte hebt).

 

Maar hoe ''audiofiel verantwoord'' is dat nu nog? Ik dacht altijd dat het erom ging de realiteit zo veel mogenlijk te benaderen, valt dat nu dan ook te rijmen met beluisteren op een laag volume? De eerste gitaar, drumkit, piano of weet ik wat voor instrument die te bespelen valt op een beperkt volume, die moet volgens mij nog ontwikkeld worden...

 

Nu weet ik dat mijn bovenstaande stelling wel een beetje zeikerig is, maar ik mag toch graag even ''knallen'', het uit je dak gaan hoort er toch ook echt bij. Of dit nu echt zo vreselijk schadelijk is, het zou best kunnen hoor, maar ik heb onlangs mijn periodieke keuring weer gehad (inherent aan mijn werk), en er is nog steeds niets van een achteruitgang te bespeuren. Ben ik nu gewoon een mazzelaar, of is het misschien allemaal een beetje overtrokken? Ik ga regelmatig naar rock-concerten, en thuis wordt er toch flink vaak vol gas gegeven, zoals het in mijn beleving ook hoort, en zoals reeds aangegeven, geen spoortje van een gehoorbeschadiging, of de kleinste achteruitgang...

Link to comment
Share on other sites

Met sommige muziek is het erg prettig om het volume open te zetten om er vol van te genieten, om bijvoorbeeld 'Country Fair' van Joe Walsh te ervaren is minimaal 95 a 100 db op een meter nodig om volledig in de 'muzikale ruimte' opgenomen te worden. Deep Purple idem dito, zeker als je uit je dak wilt gaan.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
Met sommige muziek is het erg prettig om het volume open te zetten om er vol van te genieten, om bijvoorbeeld 'Country Fair' van Joe Walsh te ervaren is minimaal 95 a 100 db op een meter nodig om volledig in de 'muzikale ruimte' opgenomen te worden. Deep Purple idem dito, zeker als je uit je dak wilt gaan.

 

Amen...

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Maar James Bond heeft natuurlijk wel gelijk. Gehoorbeschadiging is iets waar zwaar wordt odnerschat. Zeker door de discogangers.

 

En uiteraard thuis kan het al snel te hard gaan. James heeft een punt. Een slechte set met niet genoeg vermogen klinkt al veel sneller hard en vermoeid en zul je nooit to over de 90dB. jagen. Ik heb het ook meegemaakt dat er sets zijn met eend ermate grote controle dat je makkelijk over de 90dB. komt en nog rustig een krantje kunt lezen. AL klinkt het niet hard. het is wel hard en je kunt berekenen hoeveel decibel in een bepaald tijdsbestek nodig is om je gehoorcellen te doen afsterven.

 

Zelf draai ik ook regelmatig op live concert level en het is verslavend.. Echter ik weet dat je er een verhoogd risico mee loopt. Daarom probeer ik dit zo kort mogelijk te doen. Even uit je dak en dan klaar. ;)

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Oh dat is zo herkenbaar, en daarom gebruik ik ze dus niet meer, die dopjes, vernielen je oren, geloof me ze halen makkelijk 100db en dat heb je dus op een gegeven moment niet meer in de gaten.

 

Ik ga soms naar een discotheek, en dan heb ik gelijk problemen als er iemand achter de knoppen zit die de microfoon echt tegen zijn mond houd en dus niet een beetje aftstand zoals dat hoort, dan krijg ik ogenblikkelijk pijn in mijn oren en dan is mijn avond naar de maan, dus als die dj er is kan ik eigenlijk wel meteen naar huis.

 

Dit betekend dus dat ik sterk aan gehoorbescherming zit te denken. zodat ik van die :angry: geen last meer heb.

Link to comment
Share on other sites

De meeste mensen die profesioneel met muziek bezig zijn, b.v sommige mensen die remasters uitbrengen, b.v de meeste ac/dc remasters klinken nergens naar. Ik ben even zijn naam kwijt, maar als ik zijn naam als engineer zie staan dan laat ik de cd gewoon staan maar dat terzijde.

 

Maar iemand als b.v Phill Collins treed niet meer op omdat hij door al die herrie aan 1 oor doof is geworden.

en doodsbang is dat hij het andere oor ook kwijtraakt.

 

Er wordt in professionele richting erg lacherig gedaan over gehoorbescherming, totdat het te laat is, en die piep nooit meer uit je oren gaat. Ik ken meerdere muziekkanten die gewoon in een bandje spelen en hebben nu allemaal van die doppen in.

Link to comment
Share on other sites

Er wordt in professionele richting erg lacherig gedaan over gehoorbescherming, totdat het te laat is, en die piep nooit meer uit je oren gaat. Ik ken meerdere muziekkanten die gewoon in een bandje spelen en hebben nu allemaal van die doppen in.

 

Er lopen heel wat idioten bij PA bedrijven rond maar toch ken ik een hele groep professionele vakmensen die gehoorsbescherming dragen. Ik zelf draag tijdens het uitgaan en het live mixen van een band altijd gehoorsbescherming en dat doe ik puur omdat ik nog langer van mijn gehoor wil genieten en ook mijn geld ermee hoop te verdienen later. Ook in die band is er niemand die zonder gehoorsbescherming optreed..

Link to comment
Share on other sites

Met sommige muziek is het erg prettig om het volume open te zetten om er vol van te genieten, om bijvoorbeeld 'Country Fair' van Joe Walsh te ervaren is minimaal 95 a 100 db op een meter nodig om volledig in de 'muzikale ruimte' opgenomen te worden. Deep Purple idem dito, zeker als je uit je dak wilt gaan.

Dat is een voorbeeld van in stap 2 van Jitze's gequote lijst blijven hangen.

 

"So What" bevat trouwens opvallend betere opnames dan het meeste van Deep Purple. In ieder geval tot aan "Come Taste The Band" toe (op enkele cd heruitgaves na).

Link to comment
Share on other sites

Wees er zuinig mee, want je hebt er maar twee, die niet te herstellen zijn.Op mijn werk gebruik ik altijd van die gele oordopjes maakt heel wat uit, ongelooflijk hoe weing mensen hun gehoor beschermen, velen zullen dat bij enkele jaren ferm beklagen, mijn moeder is oud en laat ik zeggen bijna stokdoof, is voor haar zeer ongemakkelijk maar ook voor degenen die met haar willen praten. In enkele jaren kan je gehoor ongelooflijk snel achteruit gaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...