Jump to content

ic vraagjes

alvinio
 Share

Recommended Posts

Ik heb nog een newyork audio laboratories moscode 300 hybride eindversterker staan die ik aan het modificeren ben kleine modificaties zoals betere condensatoren , zilverdraad , in en uitgangen, zekeringen, stroomvoorziening, buizen, nu zie ik ook 2 ic chips op de pcb zitten waar met grote letters korea opstaat ik dacht dat moet vast beter kunnen nu wil ik die dus vervangen met beter spul en weet niet welke ik moet hebben m'n bedoeling is ze te verwisselen zonder verdere aanpassingen als dat kan

dit zit er op:

ic 1 : NE555N ,FD32170 , 8729VH er staat een grote S op dat zal wel met het merk te maken hebben er zitten 8 pinnen aan ik ben er achter gekomen dat het een RC timer is van 1x16v 500 khz

ic 2 : TIL 113 , TI 601 er zitten 6 pinnen aan en ben er achter gekomen dat het een opto koppelaar is

wat is hiervan te krijgen dat beter is? en waar?

Hoi alvinio,

Je hebt je huiswerk goed gedaan! ;) een NE555 is inderdaad een timer ic, en een TIL113 is een optocoupler.

Zonder te weten wat de exacte functie van de ic's is het denk ik moeilijk om er zo een plug-en-play vervanger voor te bedenken. Je zal moeten uitzoeken wat ze doen, en dan proberen een geschikt alternatief te vinden.

Maar, deze ic's zo kennende denk ik niet dat je zowieso veel winst kan halen door deze jongens te vervangen. Meestal worden ze ingezet bij secundaire taken, zoals inschakelvertraging en commando's over een isolatiebarriere dragen.

Maar, als je nieuwsgierig bent ben je atuurlijk vrij om de chips verder uit te pluizen. Via Google kan je eenvoudig aan een datasheet komen waarin precies staat wat deze chips doen.

Succes!

Bakmeel

hee bedankt voor de info,

er zitten ook 4 mosfets per kanaal op 2x J49 en 2xK134

ze zijn allebij 140v 1.71 ohm 7a 100w wat zou het verschil tussen de 2 zijn ik neem aan dat de combinatie niet zomaar word gebruikt zijn hier nog goede vervangers voor te krijgen?

Nee.

Sterker nog, ik denk dat het gewoon niet kan of niet aan te raden is. Je moet, als je het echt wil, zeker weten dat de topologie van de versterker het toelaat. Pas dan heeft het zin om te zoeken naar een vervangend setje. Ik zelf denk dat je er meer kwaad mee kan doen dan mee kan verbeteren.

Groet,

Bakmeel