Bakmeel Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Hoi allemaal, Ik heb al een tijdje een printenfreestafel van het merk LPKF type HI-P Automill op mijn kamer staan. Een mooi krijgertje van mn baas Het is echt een machtig mooi apparaat en de hardware lijkt goed te werken, maar op deze manier heb ik er nog niet veel aan. Het probleem is dat hij niet wil communiceren met de PC. De software zegt dat er op respons van de machine wordt gewacht, maar deze komt dus niet. Ik heb inmiddels al van alles geprobeerd en ik wordt eerlijk gezegd een beetje moedeloos. Wie heeft er ervaring met (oude) X-Y freesapparatuur en wil me helpen? De gouden tip wordt beloond Groetjes, Bouke Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Ik maak dagelijks software om met systemen en apparaten te communiceren en problemen kunnen op zoveel denkbare plekken zitten. Gebruik je de originele software voor dit apparaat? Zelfde kabels? Is dit een apparaat met seriele aansluiting? Zorg voor juiste type kabel en stel je communicatie poort juist in zodat communicatie beide kanten op kan lopen. Als e.e.a. niet doorkomt wacht machine en PC op elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 10 oktober 2006 Author Report Share Posted 10 oktober 2006 Ha fijn! Een kenner! Ik gebruik de originele software van LPKF; Boardmaster. Ik heb verschillende versies geprobeerd op verschillende besturingssystemen; De oerversie 2.0 onder DOS/Win3.11 en een nieuwere versie 3.0 onder Win98. Er is ook een versie 4.0 voor hogere besturingssystemen maar die ondersteunt dit type tafel niet meer. Anyway, in beide omgevingen is de fout hetzelfde. De kabel is niet origineel en is ook niet standaard. De machine "praat" HPGL over een RS232 verbinding, maar naast Tx en Rx wordt voor de handshake ook DTR en RTS gebruikt. Het zou eventueel toch de kabel kunnen zijn; Ik heb verschillende bedradingen uit de handleiding, LPKF zelf en nog iemand anders. Al die bedradingen gaan uit van een 25-polige connector, en mijn pc heeft uiteraard alleen 9-polige connectoren. Kortom, ik moet altijd een vertaalslag maken van 25 polig naar 9polig en misschien gaat het daar juist fout. Ik heb met mijn oscilloscoop getracht te meten aan de RS-opto kaart en het handshake signaal lijkt aan te komen, maar er komt niks terug uit de hardware zo lijkt het. Mischien dan toch een pinning fout. Is er misschien RS232 fop-software voor windows98 waar ik handmatig pinnen hoog en laag kan maken? Bedankt, Bakmeel Ik zie trouwens dat je in Eibergen zit... Werk je toevallig ook bij Nedap in Groenlo? Dat zou wel handig zijn dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 11 oktober 2006 Report Share Posted 11 oktober 2006 Aan HPGL had ik nog niet gedacht. Typisch plottertaaltje dus eigenlijk wel logisch voor een freestafel. Bij gebruik van originele software ga ik er van uit dat de sturing correct is. In andere gevallen kan de juiste afsluiting van commando's wel eens onjuist zijn (of niet voldoende bij bepaalde seriele poort instellingen). Overigens dacht ik dat HPGL uitsluitend een sturend protocol zou zijn, blijkbaar niet. De kabel is het enige wat logisch gezien onjuist zou kunnen zijn, of seriele poort instellingen indien de software dit niet regeld. Onoverkomelijke 25>9>25 problemen heb ik gelukkig nog niet gehad. Nee, ik werk niet bij Nedap. Maar ik ken wel een collega die een hypermoderne freestafel op zijn werkkamer heeft staan. Wellicht heeft hij een ingeving in deze. Hoe langer je zoekt hoe kleiner (en lulliger) de fout uiteindelijk . Michel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 We hebben hier blijkbaar van hetzelfde merk een freesmachine. Hier moet de FIFO worden uitgezet zodat geen buffering van de seri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 16 oktober 2006 Author Report Share Posted 16 oktober 2006 Is dat een recenter type en met welke versie software besturen jullie die? De HI-P Automill is erg oud en er wordt geen service meer voor verleend. :'( Ik heb momenteel windows 3.11 geinstalleerd, juist omdat daar de poortaansturing nog direct aan hardware gebeurt. In win98 en hoger gebeurt dat via een softwarelaag en dat was een van de problemen had ik begrepen. Ik ga eerst eens de kabel onder de loep nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 16 oktober 2006 Author Report Share Posted 16 oktober 2006 Ik ben net even bezig geweest met de kabel... als ik uit ga van wat er in de handleiding staat, is er echt iets vreemds aan de hand... uit de handleiding, die uit gaat van 25 polige connectoren: pin 1 --> pin 1 pin 2 --> pin 3 pin 3 --> pin 2 pin 5+6+8 --> pin 5 + 20 pin 7 --> pin 7 Vrij vertaald wordt dat dus: GND ---> GND TxD ---> RxD RxD ---> TxD CTS+DSR+DCD ---> CTS+DTR GND ---> GND "Important: Harware handshaking is done over line 20 of the LPKF101" Heel raar: de handshake loopt over 1 kabel en is dan bidirectioneel? hoe kan dat werken? Het lijkt op een Nulmodemkabel met gedeeltelijke handshake maar dan is dan niet de connector aan de LPKF verkeerd (rechterhelft van de tabel hierboven)? Volgens de handleiding moet de RS232 poort wel per se op hardware flow control staan, dus het gebruik van deze kabel is dan wel logisch... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moos Posted 14 januari 2009 Report Share Posted 14 januari 2009 Beste Bakmeel, Ook wij hebben een LPKF freestafel welke we na heel veel omwegen eindelijk aan de gang hebben gekregen. Vorige week hebben we besloten dat de pc waar deze op draaide te traag was om gerberfiles uit het netwerk op te halen. Nadat we een nieuwe pc hebben voorzien van de oude software begint de hele ellende weer van voor af aan. Gelukkig hebben we de oude nog, en onderzoeken we op dit moment wat nou precies het probleem is. Op het moment dat we er uit zijn weet ik het antwoord voor jou ook. m.v.g. Moos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 januari 2009 Report Share Posted 14 januari 2009 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts