wollie Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Ik ben opzoek naar een niet al te dure speakerkabel om mijn dropveters te vervangen Het moet iets beter zijn dan mijn standaard 2,5MM koper. Weet het gewoon luisteren, maar een paar tips zouden welkom zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Wat is de te overbruggen lengte? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 9 oktober 2006 Author Report Share Posted 9 oktober 2006 Wat is de te overbruggen lengte? Groet, Jacco 2X2meter Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 ga eens bij de audioboer langs ze hebben vaak speakerdraad om te testen. DAt kan meestal gratis. misschien een borg, maar dan kan je met je eigen oren horen of het iets uitmaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 9 oktober 2006 Author Report Share Posted 9 oktober 2006 Ik weet dat ik er eerst naar moet luisteren, maar tips zijn altijd welkom er is zoveel dat ik echt niet weet waar ik moet beginnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 de van der hull clearwater, goedkope neutrale kabel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Twisted Pair Designs Foundation. Heel erg goed! en toevallig heb ik die goede kabel goedkoop te koop. 2x2,75 meter. Stuur maar een PB. Zie ook recensie van audiofreak. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Ik ben opzoek naar een niet al te dure speakerkabel om mijn dropveters te vervangenHet moet iets beter zijn dan mijn standaard 2,5MM koper. 4mm^2 koper... Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 zit wat in, maar past dat wel? Ik heb me trouwens wel eens afgevraagd of die dikte nou zoveel uitmaakt, als je het vergelijkt met een tuinslang, bij dunnere tuinslang stroomt het water er met meer "kracht" uit dan met een dikkere (diameter) Als dit ook voor speakerkabel geld dan zouden dikkere kabels dus een vertragende werking hebben t.o.v dunnere. dit lijkt mij heel sterk. Iemand een idee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 9 oktober 2006 Author Report Share Posted 9 oktober 2006 Twisted Pair Designs Foundation. Heel erg goed! en toevallig heb ik die goede kabel goedkoop te koop. 2x2,75 meter. Stuur maar een PB. Zie ook recensie van audiofreak. Hubertinus zal er eens ff overnadenken Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 verslag TPD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 zit wat in, maar past dat wel? Ik heb me trouwens wel eens afgevraagd of die dikte nou zoveel uitmaakt, als je het vergelijkt met een tuinslang, bij dunnere tuinslang stroomt het water er met meer "kracht" uit dan met een dikkere (diameter) Als dit ook voor speakerkabel geld dan zouden dikkere kabels dus een vertragende werking hebben t.o.v dunnere. dit lijkt mij heel sterk. Iemand een idee? Dat verhaal van die tuinslang kun je wel vergelijken met een speakerkabel, maar niet zoals jij doet. Dat water met grotere 'kracht' door een dunnere tuinslang wordt geperst, dat klopt. Maar die druk kun je vergelijken met spanning. Gebruik je een dun slangetje, dan staat er veel waterdruk op. Op een dikke slang staat nauwelijks druk. Het water kan daar vrijwel ongehinderd doorstromen. Met elektriciteit is het net zo: gebruik je een dun kabeltje, dan staat er een (behoorlijke) spanning over de kabel. Gebruik je een dikkere kabel, dan staat er nauwelijks spanning over de kabel. De stroom kan ongehinderd door de kabel lopen... Hoe dikker de kabel, hoe beter. Maar er is natuurlijk wel een moment dat het niet meer uitmaakt of je 'm dikker maakt. Voor 2 x 2m is 2,5mm^2 wel voldoende. Maar als je wilt mag je dikkere kabel nemen natuurlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Dat is een hele goede, wat ik dan wel weer grappig vind is dat als je een versterker of cd speler openschroeft dan zie je dat b.v een weerstand maar hele dune pootjes heeft, daar gaat dus het hele signaal door, om over de print maar te zwijgen. En ook ik hoor ook het verschil tussen een hele dunne kabel en een dikke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Dat is een hele goede, wat ik dan wel weer grappig vind is dat als je een versterker of cd speler openschroeft dan zie je dat b.v een weerstand maar hele dune pootjes heeft, daar gaat dus het hele signaal door, om over de print maar te zwijgen. En ook ik hoor ook het verschil tussen een hele dunne kabel en een dikke. Zo'n weerstand heeft inderdaad vrij dunne pootjes, maar dat maakt natuurlijk niks uit. Zo'n weerstand heeft immers de bedoeling om een elektrische weerstand te zijn, dus wat maakt het dan uit of die pootjes een klein beetje weerstand hebben of niet? De afwijking van de weerstand zelf is toch veel groter. Meestal iets van 5% t.o.v. de 'waarde' die ze hebben. Dus een weerstand van 1kOhm heeft een afwijking van + of - 50Ohm. Een pootje van een weerstand heeft bij lange na geen weerstand van 50Ohm. Eerder iets van 50uOhm (micro-Ohm) of zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 toch zullen de ontwerpers daar rekening mee moeten houden, maar electronica is niet een van mijn sterkste kanten, ik weet dat een weerstand iets tegenhoud, een elco stroompjes vast kan houden, en dan houd het hard op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Eenvoudig zelf te maken... vier 1,5mm2 installatiedraden (zwarte schakeldraad) strak in elkaar draaien (accuboormachientje) , even de juiste draden meten en twee aan twee aansluiten. Klaar. Veel "high-end" kabels doen het minder.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 toch zullen de ontwerpers daar rekening mee moeten houden, maar electronica is niet een van mijn sterkste kanten, ik weet dat een weerstand iets tegenhoud, een elco stroompjes vast kan houden, en dan houd het hard op. Ik denk niet dat er ontwerpers bezig zijn met de weerstand van de aansluitpootjes van componenten. Want die is zoals gezegd verwaarloosbaar. Misschien dat de weerstand van een lange printbaan interessant wordt, maar zelfs dat betwijfel ik... Elco's (en condensatoren in het algemeen) houden overigens geen stroom vast, maar spanning. En een weerstand houdt niet zo zeer iets tegen, maar beperkt de stroom. Maar goed, dat zou je 'tegenhouden' kunnen noemen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Hoi Wollie, Uit je vraagstelling maak ik voorzichtig op dat je nog niet echt ervaring met het 'luisteren' naar kabels hebt maar dat je wel verwacht dat er behoorlijke winst te halen is? Dat is niet onlogisch maar veel mensen overschatten de invloed van een kabel op het geluid. Vergeleken met een ander stel speakers of een andere luisterruimte maken kabels vrijwel geen verschil. Natuurlijk moet er stroom door een kabel maar de frequenties zijn laag (kabels en megahertzen is heel anders dan kabels en 20khz). De gemeten verschillen zijn vaak minder dan 0.1 decibel tussen kabels, en dat is echt HEEL weinig. Maar er zijn mensen die bij exotische kabels zweren.. Dus ik trek 'm nog een keer uit de kast: De blinde test! Haal bij een audioboer een paar kabels te leen, regel een vriend die ook een beetje van muziek houdt, en laat hem kabels wisselen en steeds een bekend nummer draaien. Jij hebt een theedoek om en kan dus niet zien welke kabel eraan zit. Voor mij is het dan onmogelijk om dan consequent verschillen te horen. En als je verschil hoort, en dat zou inderdaad kunnen, dan is het heel interessant welke kabel je het mooist vindt klinken. Er is bij dit soort tests in ieder geval nog nooit een verhouding geconstateerd tussen prijs en prestatie. Ik zou zeggen die 2.5mm^2 kabel doet niets fout en je zal veel meer bereiken door b.v. de luidspreker opstelling te verbeteren. Maar doe vooral een blinde test, dan weet je het voor jezelf ook; en het is leuk om te doen! Suc6 Niels Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Hoi Wollie, Uit je vraagstelling maak ik voorzichtig op dat je nog niet echt ervaring met het 'luisteren' naar kabels hebt maar dat je wel verwacht dat er behoorlijke winst te halen is? Dat is niet onlogisch maar veel mensen overschatten de invloed van een kabel op het geluid. Vergeleken met een ander stel speakers of een andere luisterruimte maken kabels vrijwel geen verschil. Natuurlijk moet er stroom door een kabel maar de frequenties zijn laag (kabels en megahertzen is heel anders dan kabels en 20khz). De gemeten verschillen zijn vaak minder dan 0.1 decibel tussen kabels, en dat is echt HEEL weinig. Maar er zijn mensen die bij exotische kabels zweren.. Dus ik trek 'm nog een keer uit de kast: De blinde test! Haal bij een audioboer een paar kabels te leen, regel een vriend die ook een beetje van muziek houdt, en laat hem kabels wisselen en steeds een bekend nummer draaien. Jij hebt een theedoek om en kan dus niet zien welke kabel eraan zit. Voor mij is het dan onmogelijk om dan consequent verschillen te horen. En als je verschil hoort, en dat zou inderdaad kunnen, dan is het heel interessant welke kabel je het mooist vindt klinken. Er is bij dit soort tests in ieder geval nog nooit een verhouding geconstateerd tussen prijs en prestatie. Ik zou zeggen die 2.5mm^2 kabel doet niets fout en je zal veel meer bereiken door b.v. de luidspreker opstelling te verbeteren. Maar doe vooral een blinde test, dan weet je het voor jezelf ook; en het is leuk om te doen! Suc6 Niels de blinde test is idd het beste ik heb laatst een aantal kabels op die manier getest , kabels: -Nordost superflatline gold mk2 -Siltech MXT new york -Xindak FS-02 -van den hul cs-122 ik vond wel dat er duidelijke verschillen te horen waren bij sommige meer dan anderre maar ik kwam toch uit op de siltech kabel die in mijn set het beste uitkwam met interlinks dezelfde test gedaan daar kwam de siltech weer slecht uit de bus en de nordost heel goed. het gaat er dus om dat je niet zozeer kijkt naar de merken types prijzen maar wat voor jou oren in jou set het beste klinkt. bevindingen: speakerkabels: cijfers 1 tot 10 (voor mij dan) nordost superflatline gold mk2: snelheid: 10 laag: 8 hoog: 9 ruimte: 7 stereobeeld: 8 instru plaatsing : 7 warmte : 7 siltech mxt newyork : snelheid: 8 hoog: 8 laag : 8 ruimte: 10 stereobeeld: 8 instru plaatsing: 8 warmte: 8 Xindak fs-02 snelheid: 7 hoog: 7 laag: 8 ruimte: 9 stereobeeld : 8 instr plaats : 6 warmte: 7 van den hul cs-122 snelheid: 7 hoog : 8 laag : 8 ruimte: 7 stereobeeld : 8 instr plaats : 7 warmte: 9 het is natuurlijk het totaal plaatje en de bepaalde klank en het karakter van de kabel die voor jou oren en set het beste is maar ik vond verschillen duidelijk aanwezig. bv de nordost en de siltech kan ik 10 op 10 uit elkaar houden. als tip zou ik als je voor speaker kabels niet al te veel wilt uitgeven de van der hul kabels nemen die maar +/- 12 euri per meter kosten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phelsuma Posted 10 oktober 2006 Report Share Posted 10 oktober 2006 Heb te koop: 2 x 2,5 meter Van den Hul Inspiration Hybrid. Beide kanten voorzien van spades. Nieuwprijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 oktober 2006 Report Share Posted 10 oktober 2006 Wat is de te overbruggen lengte? Groet, Jacco 2X2meter Oke, dan hebben we het dus over 4 meter geleider per speaker. 2.5 kwadraat draad doet 7 a 8 milliOhm per meter en dan zit je dus op (even rekenen...)28 a 32 milliOhm. Een aardige afschatting van de capaciteit is 300 pF en van de inductie 2.5 microHenry. Dat resoneert op 6 MHz. Als ik er van uitga dat jouw versterker geen problemen heeft met die 300 pF, blijft dus de Ohmse weerstand over van de korte kabel. Als ik een referentie kies van 1 V (= 0 dBV), dan zal bij een 2 Ohm luidsprekerimpedantie de spanning op de klemmen -0.138 dBV zijn. Bij 10 Ohm is dat -0.028 dBV. Een verschil van 0.11 dB. Dat had je niet gedacht he? Enfin, bij dubbel blinde testen schrijft het protocol voor dat bronnen op 0.1 dB nauwkeurig moeten zijn, anders is de test waardeloos. Redenerend vanuit deze invalshoek is een 2.5 kwadraat draad bij voornoemde luidsprekerimpedantieverloop onacceptabel. Ik zou een dikkere kabel nemen. Hoeveel dikker, dat kun je uitrekenen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 11 oktober 2006 Author Report Share Posted 11 oktober 2006 Bedankt voor de reacties allemaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
radjiman Posted 12 oktober 2006 Report Share Posted 12 oktober 2006 Ik ben opzoek naar een niet al te dure speakerkabel om mijn dropveters te vervangenHet moet iets beter zijn dan mijn standaard 2,5MM koper. Weet het gewoon luisteren, maar een paar tips zouden welkom zijn Probeer JvG kabels eens. Heb zelf een interlink type 3, doet echt heel veel in mijn set. Speakers kabels heb ik zelf nog niet van JvG. Even een mail sturen naar johnvangent@tiscali.nl MvG, Hein Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 13 oktober 2006 Report Share Posted 13 oktober 2006 Bedankt voor de reacties allemaal 2*4^2 mm standaarddraad kost bij ons 90 eurocent per meter ==> 3.6 euro is een goede richtlijn. Geen in ieder geval niet meer dan 10 euro uit anders wordt je afgelegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 13 oktober 2006 Report Share Posted 13 oktober 2006 Bedankt voor de reacties allemaal 2*4^2 mm standaarddraad kost bij ons 90 eurocent per meter ==> 3.6 euro is een goede richtlijn. Geen in ieder geval niet meer dan 10 euro uit anders wordt je afgelegd. Dus het kopen van een kabel boven 10 euro is dodelijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts