Jump to content

aan en uit

james bond
 Share

Recommended Posts

Ik heb een vraagje, aangezien ik het zonde vind van mijn geld om alle apparaten aan te laten staan, zet ik nu alles letterlijk uit. Oftewel spanning er helemaal af. Is dit schadelijk voor mijn apparatuur. Ik doe het namelijk met zo'n stekkerblok met schakelaar.

Kan het kwaad of raden jullie het af

Niks op tegen als je alles uitzet. Liet vroeger ook alles aan staan, deels omdat ik dacht dat het beter was en deels ook uit gemak. Ben er echter achter dat het toch eigenlijk redelijk zinloos is, dus de boel gaat gewoon uit als ik echt klaar ben met luisteren.

Ben alleen niet zo'n voorstander van zo'n geschakeld stekerblok. Kan nameljik bij het inschakelen soms gekke stroompieken opleveren, dat heeft mij in het verleden al eens een laptopadapter en PC-voeding gekost.

Daarnaast: als je een aparte voor- en eindversterker hebt, wordt door heel veel fabrikanten aangeraden eerst de voorversterker aan te zetten en dan de eindversterker. Uitzetten in omgekeerde volgorde. Andersom (eerst eind, dan voortrap) of tegeljik inschakelen zou schade in de circuits kunnen veroorzaken door een "power surge" van de eindversterker. Ik weet niet of dit waar is, eerlijk gezegd vind ik dat ook niet zo spannend om te weten. Ik houd mij echter wel aan het voorschrift.

Ja dat probeer ik ook maar mijn (helaas overleden dvd spelert kan alleen maar aan in de standbymode) dus dan kan het niet, ga trouwens voor de vervanger een extra schakelaar plaatsen, zodat ie alleen aangaat als ik dat wil. Maar b.v een tv krijgt altijd een dreun ook al staat ie uit ( volgens mij neemt ie stroom om de zenders te kunnen blijven onthouden maar dat weet ik niet zeker)