Jump to content

aan en uit

james bond
 Share

Recommended Posts

Ik heb een vraagje, aangezien ik het zonde vind van mijn geld om alle apparaten aan te laten staan, zet ik nu alles letterlijk uit. Oftewel spanning er helemaal af. Is dit schadelijk voor mijn apparatuur. Ik doe het namelijk met zo'n stekkerblok met schakelaar.

Kan het kwaad of raden jullie het af

Goeie zaak!

Doen en blijven doen.

Er komt zo een hoop gelul en andere smoezen.

Maar een apparaat mag gewoon uit hoor!

Gaat ie niet stuk van en is perfect voor het milieu.

Dat sommige denken hun muziek beleving daar boven te mogen stellen is hun ding maar de smoezen zijn slecht!

Ik doe dat eigenlijk pas sinds ik flink moest bijbetalen, voor de stroom, ik heb zo'n dtv decoder, en die neemt veel stroom 30 wat maximaal en in standby zuipt ie ook behoorlijk. Ook al zeggen ze dat ie aan moet blijven staan bij mij gaat ie gewoon uit!, en al die rotapparaten die standby staan ook. DAt noemen ze geld weggooien!

Door de wonderlijke electra in mijn huis heb ik een schakelaar voor de kontaktdoos waar mijn set op zit. Omdat er eens een trafo van een versterker doorgefikt is schakel ik 's avonds zo het hele zaakje uit. Het enige vervelende is dat ik een scheidingstrafo gebruik, en als ik de set weer inschakel knalt 7 van de 10 keer de aardlekschakelaar eruit. (heet dat zo? :huh: ) dus nu toch maar weer gewoon ieder apparaat apart uitschakelen..

Trouwens, een stukje over het stand-by gebeuren:

Stand by me

Het enige vervelende is dat ik een scheidingstrafo gebruik, en als ik de set weer inschakel knalt 7 van de 10 keer de aardlekschakelaar eruit. (heet dat zo? :huh: )

Ja, dat heet zo, alleen vliegt die schakelaar er waarschijnlijk niet op z'n aardlekbeveiliging uit, maar op de kortsluitbeveiliging. Dat komt door de hoge inschakelpiek je van de trafo. De kortsluitbeveiliging reageert op hoge pieken, helaas ook als dat onschadelijke inschakelpieken zijn...

Door de wonderlijke electra in mijn huis heb ik een schakelaar voor de kontaktdoos waar mijn set op zit. Omdat er eens een trafo van een versterker doorgefikt is schakel ik 's avonds zo het hele zaakje uit. Het enige vervelende is dat ik een scheidingstrafo gebruik, en als ik de set weer inschakel knalt 7 van de 10 keer de aardlekschakelaar eruit. (heet dat zo? :huh: ) dus nu toch maar weer gewoon ieder apparaat apart uitschakelen..

Trouwens, een stukje over het stand-by gebeuren:

Stand by me

Ik gebruik daarvoor een softstarter.

Daar hangen de versterkers achter.

Zonder die softstarter klapt idd de automaat er uit..

Ik heb trouwens zowel de PC als de instalatie geschakeld via slave schakelaars.

Als mijn voorverster of pc uitgeschakeld wordt dan gaan allle bij behorende apparaten mee uit.

Er staan dus hooguit 2 apparaten standby de pc en de voorversterker.

Het tv gebeuren is wat latsiger om dat standby vrij te krijgen.

• 2 weeks later...

Is op zich best wel een idee, met master slave enzo, ik zet alles nog steeds uit, en dat bevalt mij prima, het is een korte handeling en het bespaard denk ik dan tenminste wat aan je stroomrekening, echter zal het ook wel weer zijn nadelen hebben, en dat geloof ik ook wel. Misschien dat het nu iets minder klinkt, en dat het geluid nu wat minder is, maar voor al dat geld wat ik bespaar kan ik weer leuke cdtjes en andere dingen kopen, het leven is al duur genoeg. Ga b.v maar eens naar een concert uit het noorden des lands, dan ben je minstens 100 euri kwijt p.p en dat is geen kattepis, niet dat ik dat bespaar, maar ik liet vroeger echt alles aanstaan, behalve de t.v dan maar de rest bleef echt aanstaan. cd spelert, minidisk, platenpre, versterker, dvd spelert, upc modems ed routers printer noem het maar op, en nu zet ik alles dus uit en ik bespaar hoeveel weet ik niet maar toch. ALs iedereen dat zou doen, mann dat zou denk ik heel wat milieu ellende schelen.

Eigenlijk is het wel gek we zeiken allemaal over het milieu maar we betalen zelf mee aan de vernietiging daarvan, het is best wel dubbel, maar als je overal over na gaat denken wat kan je dan nogwel, niets meer toch?

Ik geniet dus gewoon lekker van de muziek, het liefst live, die sfeer die er dan is dat moet toch kicken zijn voor die artiesten, dat gevoel, dat lijkt mij fantastisch, helaas als ik ga zingen, of een instrument bespeel dan wil iedereen meestal de kamer uit :D

Dus als Marco Borsato nog iemand zoekt om het gelredome leeg te krijgen :D:D

I ik heb zo'n dtv decoder, en die neemt veel stroom 30 wat maximaal en in standby zuipt ie ook behoorlijk. Ook al zeggen ze dat ie aan moet blijven staan bij mij gaat ie gewoon uit!, en al die rotapparaten die standby staan ook. DAt noemen ze geld weggooien!

En daarbij komt ook dat zo'n dtv-decoder een enorme lichtnet vervuiler is.

Misschien een afwijking, maar bij mij gaan alle stekkers eruit van apparaten die ik niet gebruik, behalve mijn koelkast dan.

Marc !

Audio & Techniek betoogde jarenlang dat het aanhouden van elektronica goed voor de geluidskwaliteit is (en levensduur). Ik had dus mijn versterker en cd-speler in hun leven praktisch nog nooit uitgezet.

Sinds een halfjaar echter zet ik alles wel 's avonds uit. En wat blijkt? Na een halfuurtje inspelen klinkt het weer hartstikke goed. Eigenlijk meteen al.

...En wat blijkt? Na een halfuurtje inspelen klinkt het weer hartstikke goed. Eigenlijk meteen al.
Meestal hoeft het niet zo lang te duren voordat de boel goed klinkt, maar er zijn uitzonderingen.

Mijn Bryston heeft wel meer dan een uur nodig voordat hij op bedrijfstemperatuur is en dan klinkt hij pas echt lekker. Koud is het geluid toch wat scherper en minder betrokken.

Maar dat is voor mij nog geen reden om dat ding constant aan te laten staan. De laatste keer dat ik dat deed kreeg ik een naheffing van € 1400,--. Dat was wel over twee jaar, maar toch reden genoeg de boel na gebruik maar uit te zetten.

Het stroomverbruik en de klank bij 'koud' gebruik zou eigenlijk best wel in de keuze voor een bepaald apparaat meegenomen kunnen worden, zeker als het een lange opwarmtijd nodig heeft.

Audio & Techniek betoogde jarenlang dat het aanhouden van elektronica goed voor de geluidskwaliteit is (en levensduur). Ik had dus mijn versterker en cd-speler in hun leven praktisch nog nooit uitgezet.

Sinds een halfjaar echter zet ik alles wel 's avonds uit. En wat blijkt? Na een halfuurtje inspelen klinkt het weer hartstikke goed. Eigenlijk meteen al.

Ik zou de cd-speler niet uitzetten; dat levert hooguit een kleine besparing op, maar het is volgens mij echt beter als ie gewoon altijd aanstaat. Hetzelfde geldt trouwens voor een transistor voorversterker (niet voor buizen, anders wordt het ieder jaar wel extra kostbaar).

Ik zou de cd-speler niet uitzetten; dat levert hooguit een kleine besparing op, maar het is volgens mij echt beter als ie gewoon altijd aanstaat. Hetzelfde geldt trouwens voor een transistor voorversterker (niet voor buizen, anders wordt het ieder jaar wel extra kostbaar).

een cd speler die 20W verbruikt kost nog steeds 175KW per jaar dat is nog steeds 12€ (zonder belasting)

Dat is 5% van het gemiddelde stroomverbruik!

Een versterker trekt heel wat meer uit het net en is dus een stuk duurder.

Een hele set aan laten staan is dus al helemaal van de zotte!!!!

En waarom in godsnaam !!!!!! Omdat het beter klinkt?

Omdat het apparaat het dan langer doet?

Ach ja wat kan ons het schelen. We hebben toch geld zat.

Je moet iets doen om je geld weg te gooien!

En de recources die het kost is een probleem waar wij toch geen last van krijgen.

Dat is voor een generatie na ons

die 175KW is zonder consequenties terug te brengen!.

Zet de set aan als je thuis komt. Je gaat toch niet meteen (serieus) luisteren.

Daar staat je hoofd helemaal niet naar en je moet zelf ook eerst warm draaien om echt te kunnen genieten van de muziek.

Dus stel je komt om 5uur thuis en gaat om 0:00 naar bed dan staat de set 7uur aan en kun je 6uur genieten van de perfecte sound.

Dat scheelt op jaar basis ongeveer 124KW

Die moeite mag je in mijn ogen best nemen en het niet doen vind ik een teken van onverschilligheid tav onze aardkloot!

Dat het geld je niet boeit verbaast me niets.

Het is idd je hobby maar we hebben 't ook over je planeet.

Die ten koste van een broodje aap, want zo zie ik het als mensen geloven dat een apparataat beter klinkt als je 'm altijd aanlaat, verspild word.

Dus stel je komt om 5uur thuis en gaat om 0:00 naar bed dan staat de set 7uur aan en kun je 6uur genieten van de perfecte sound.

Dat is zoals ik het zelf ook doe met de voor- en eindversterker, waarvoor het (in mijn geval) inderdaad helemaal niks uitmaakt. Na een half uur is het goed. De cd-speler staat altijd aan, ook met reden.

:confused: Wat bedoel je hier precies mee?

Het is idd je hobby maar we hebben 't ook over je planeet.

Die ten koste van een broodje aap, want zo zie ik het als mensen geloven dat een apparataat beter klinkt als je 'm altijd aanlaat, verspild word.

Er was inderdaad een tijd dat ik me zelfs schuldig voelde omdat ik leefde, maar dat kwam omdat een gevoel voor verhoudingen grotendeels ontbrak. Het is riskant om iemands mentaliteit af te meten aan slechts

Dat is zoals ik het zelf ook doe met de voor- en eindversterker, waarvoor het (in mijn geval) inderdaad helemaal niks uitmaakt. Na een half uur is het goed. De cd-speler staat altijd aan, ook met reden.

:confused: Wat bedoel je hier precies mee?

Het is idd je hobby

Er was inderdaad een tijd dat ik me zelfs schuldig voelde omdat ik leefde, maar dat kwam omdat een gevoel voor verhoudingen grotendeels ontbrak. Het is riskant om iemands mentaliteit af te meten aan slechts

Ik stel; verspilling vanwege een broodje aap.

Dat mag je op je hele persoon projecteren maar dat heeft weinig met mijn boodschap te maken.

Om het nog duidelijker te stellen 175kw om 1 cdspeler een jaar aan te laten.

Staat gelijk aan om de dag 1 wasje draaien!

Werkt soepel man dat quoten! :(

Ja, je hebt eigenlijk wel gelijk......

Ik zal er nog eens goed naar luisteren.

Seoman,

Je verwart kilowatts met kilowatt-uren. Is het verschil tussen vermogen en energie... Ja, ik weet het, het is lettertje-neuken, maar ik krijg altijd jeuk als ik kW zie staan als er kWh bedoeld wordt... ;):D

Verder ben ik het helemaal met je eens. Ik doe het ook precies zo: ik kom tegen half 6 thuis, zet m'n versterker aan (tuner gaat automatisch mee aan) en soms m'n dvd-speler ook (alleen als ik een cd'tje wil draaien). Computer gaat ook aan (ff internetten, mp3's draaien)... En om 12 uur ga ik zo ongeveer naar bed, en gaat alles uit... Ik geniet er niet minder om...

Ik zit zelf nog met een hoop apparaten in mijn maag waar ik nog geen oplossing voor heb.

Wireles modem, mijn vorige verloor iederekeer z'n wireless configuratie. (ik heb inmiddels een nieuwe)

Maar die hangt nog niet achter mijn slave schakelaar van de pc. Want dan moet de pc aan als ik alleen met de laptop wil werken. Maar nu straat dat ding toch wel altijd aan terwijl ik hem niet gebruik.

Verder zijn al die TV dingen ook stroom slurpers. HD-recorder kun je niet zomaar van de stroom halen.

de mediabox van upc is ook een klote ding.

Daar moet ik ook maar eens een slave constructie voor verzinnen.

Glasvezel is ook een stroomvretende bezigheid.

De glasvezel receiver en bij behorend modem hebben ieder een 15watt voeding.

Die hangen ook permanent aan de stroom. (die zijn echter nog niet actief.)

Eerst maar eens van upc en adsl af zien te komen.

Ik geil enorme op die technische ontwikkelingen maar de stroom verspilling word er niet minder om.

't staat allemaal te wachten tot je er iets mee doet en ondertussen maar stroom weg gooien.

Seoman,

Je verwart kilowatts met kilowatt-uren. Is het verschil tussen vermogen en energie... Ja, ik weet het, het is lettertje-neuken, maar ik krijg altijd jeuk als ik kW zie staan als er kWh bedoeld wordt... ;):D

Hahaha dat ik dat zelf niet gezien heb! :unsure::o:huh:

Voor die upc bak heb ik ook nog een andere oplossing gewoon terugsturen :P

Nee maar daar kan je de stekker ook gewoon van uittrekken, op het moment datie weer opstart haalt ie gelijk weer een nieuwe update, dat scheelt je een leuk bedrag per jaar., want dat ding schijnt nogal stroom te vreten.

Voor die upc bak heb ik ook nog een andere oplossing gewoon terugsturen :P

Nee maar daar kan je de stekker ook gewoon van uittrekken, op het moment datie weer opstart haalt ie gelijk weer een nieuwe update, dat scheelt je een leuk bedrag per jaar., want dat ding schijnt nogal stroom te vreten.

Ik zoek een master slave constructie voor dat kreng.

(ben al wat aan het prutsen voor een simpele stroom detectie maar dat vlot nog niet helemaal)

Hij mag aan als of de tv of de hd recorder actief is.

Maar idd wat mij betreft mag hij weg.

Er zitten wel wat zinnige zenders op dat kreng waar normaal niet aan te komen is.

Maar zonder kan ik best leven.

helaas zit je met zo'n minimale contractduur.

seoman,

Als je nou een draadje uit je tv laat komen en ook een draadje uit je hd recorder waar spanning op staat als ie aangaat (dat kun je aftappen van de voedingstrafo of gewoon van de 230 V en daarachter een kleine trafo). En dan een schakeling waarbij de spanning ingeschakeld wordt met die twee draadjes als input. Een relais of zo.

Groet,

Jacco