Guest UKSub Posted 10 oktober 2006 Report Share Posted 10 oktober 2006 Hey, Ondanks ik haast nr geen pianomuziek of klassiek luister, had ik graag vernomen welke vinyluitgaven er bestaan die deze piano zeer goed weergeven als soloinstrument? Ik wil er echt eens voor gaan zitten om te kunnen horen hoe zoiets hoort te klinken. I know dat live gaan luisteren nu eenmaal de beste optie is maar dit ligt niet voor de hand h Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 oktober 2006 Report Share Posted 10 oktober 2006 Hey, Ondanks ik haast nr geen pianomuziek of klassiek luister, had ik graag vernomen welke vinyluitgaven er bestaan die deze piano zeer goed weergeven als soloinstrument? Ik wil er echt eens voor gaan zitten om te kunnen horen hoe zoiets hoort te klinken. I know dat live gaan luisteren nu eenmaal de beste optie is maar dit ligt niet voor de hand h Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 10 oktober 2006 Report Share Posted 10 oktober 2006 Piano solo != pianist als solist (= onder andere pianoconcert), maar dat terzijde. Mag ik vragen waarom je specifiek naar een steinway wilt luisteren? Moet het er eentje uit Hamburg of eentje uit New York zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 10 oktober 2006 Report Share Posted 10 oktober 2006 Pianoconcert, i got the picture Waarom Steinway? goede vraag Op de VRT loopt een pub waarin een Steinway wordt gebruikt en ergens blijft dat door mijn hoofd spoken. Merkbekendheid door te jaren heen speelt mss ook mee. kortom, ik heb totaal geen objectief antwoord op deze vraag Klassiek is echt niet mijn ding maar ik kan wel enorm gebeten worden door een rockmuzikant die ineens een nummer vertolkt op de piano. Ergens kunnen pianoklanken mee enorm boeien + mijn interesse aanwakkeren hetgeen ik bvb niet heb met viool en trompet . mss moet ik mn vraag ruimer inkleden en gewoon zoeken naar degelijke pianoconcerten en vertolkingen, zowel klassiek als pop. Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 oktober 2006 Report Share Posted 10 oktober 2006 Hey,Ondanks ik haast nr geen pianomuziek of klassiek luister, had ik graag vernomen welke vinyluitgaven er bestaan die deze piano zeer goed weergeven als soloinstrument? Bruno Leonardo Gelber, Beethoven Piano sonates. Zelfs op CD tegenwoordig erg moeilijk te verkrijgen en weet niet eens of ze ooit op vinyl zijn verschenen. Uitgegeven op Denon, en die zijn er mee gestopt. Ik meen dat drie van de vijf uitgegeven cd's in delft zijn opgenomen, met single point microfoon. Een van die cd's is destijds de beste piano opname ooit genoemd, voor wat het waard is. 'k kan de cd's helaas niet voor je rippen, staan op het moment in opslag ivm verbouwing van de luisterruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 11 oktober 2006 Report Share Posted 11 oktober 2006 Iedereen bedankt!!! hier kan ik al aardig mee verder, CD is natuurlijk ook een goede keuze. Waarom vinyl, mn PU speelt op een hoger niveau. Meer moet er niet achter gezocht worden Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 oktober 2006 Report Share Posted 15 oktober 2006 mss moet ik mn vraag ruimer inkleden en gewoon zoeken naar degelijke pianoconcerten en vertolkingen, zowel klassiek als pop. Gr Stef Is idd een goed plan. Een Steinway klinkt ook maar hoe die gestemd is en dat stemmen kan op velerlei manieren. Belangrijk is dat dat goed gebeurd is en dat degene die er op speelt dat ook goed doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Luister eens naar de Ballade nr 1 van Chopin, uitgevoerd door Helene Grimaud op Denon. Deze ballade (van ruim 8 minuten) staat ook op een sampler/test-CD van Denon. Die is (of was) goedkoop verkrijgbaar. De opname is prima, de uitvoering meer dan dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Al die verschillende reakties en benaderingen van het onderwerp vind ik echt wel leuk!! Binnenkort (rond 1 nov) ga ik eens op pad ... bedankt Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Hoi Stef, Dit is echt een aanrader, piano op zijn best: http://catalogue.deccaclassics.com/catalog...earchstr=464734 Weliswaar een opname uit 1958 maar toch ... Zelf heb ik de Richter uitvoering (in mono) van Pictures at an Exhibition van deze CD op vinyl (Nu niet meer aan te komen en destijds voor 5 Hollandse gulden gescoort in de uitverkoop bij de Bijenkorf) Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Geen klassiek, maar wel een klassieker: The koln concert van Keith Jarrett op vinyl (ECN) Een van de mooiste jazz piano opnames die ik ken op vinyl Op welke vleugel hij speelt geen idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Op welke vleugel hij speelt geen idee. Misschien maar beter ook. Hij was er zelf niet zo tevreden over. and the piano he had been given was in poor condition; its high notes were rather plunky and strident. To get around this, he stayed near the piano Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Luister eens naar de Ballade nr 1 van Chopin, uitgevoerd door Helene Grimaud op Denon.Deze ballade (van ruim 8 minuten) staat ook op een sampler/test-CD van Denon. Die is (of was) goedkoop verkrijgbaar. De opname is prima, de uitvoering meer dan dat. Joan Records of bij het Kruidvat ,E 9.95 voor 5 cd's. 'k hoop dat deze links werken anders moet je even op Grimaud zoeken op de betreffende sites. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Loop eens bij een goeie pianozaak binnen en vraag of je op enkele instrumenten mag spelen. Dat vinden ze altijd goed. Ik heb dat zelf ook enkele malen gedaan omdat ik op zoek was naar een vleugel (die er nog steeds niet is...). Als je zelf niet speelt neem dan een pianist mee, die enkele dingen kan laten horen. En luister naar de volheid van de toon door langzaam te spelen en de toon uit te laten klinken, enkele hardere en zachtere passages te laten horen. En doe dat op verschillende instrumenten: Steinway, Bl Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 En doe dat op verschillende instrumenten: Steinway, Bl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Beste, Ypma zit in amsterdam. Maargoed ik wil daar nieteens naar binnen met de wetenschap toch nooit geld te hebben voor zo'n aanschaf.. Een steynway moet je ook de ruimte voor hebben. Bij ons op school propte ze die dingen in veel te kleine studeer hokken, en dat werkt gewoon niet. In de grote zaal was het natuurlijk wel heel fraai. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Ha, Stef! Ik ben vorige week bij iemand op bezoek geweest en die heeft me een LP ( Jazz ) laten horen met vrijwel alleen maar piano en wat percussie. Ik had meteen kippenvel, zo'n mooie en directe opname!!! Geweldig! Nu liet hij me de hoes zien, en e.e.a. kwam me al bekend voor; ik heb deze LP al enige tijd in bestelling staan bij Nutters Audio, laat hij nou net zijn afgeleverd bij AS! Hij staat ook te koop op highfidelitydiscs.nl, maar die hebben hem niet voorradig. Label is Three blind mice records. De titel: Tsuyoshi Yamamoto Trio - Misty (180 Gr. LP) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Kijk `ns uit naar wat plaatjes van Vladimir Horowitz. Kom je vaker tegen als Glenn Could. Wat dichter bij huis misschien ook `ns luisteren naar wat werk van Rob Hoeke. Lekkere Boogie Woogie In `t lijstje onderaan staan pianisten zoals Albert Ammons en Champion Jack Dupree. Polo de Haas voorziet z`n hamertjes niet meer van punaises. Heb begrepen dat tie daar nu wel overheen is.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Luister eens naar de Ballade nr 1 van Chopin, uitgevoerd door Helene Grimaud op Denon. Deze ballade (van ruim 8 minuten) staat ook op een sampler/test-CD van Denon. Die is (of was) goedkoop verkrijgbaar. De opname is prima, de uitvoering meer dan dat. Joan Records of bij het Kruidvat ,E 9.95 voor 5 cd's. 'k hoop dat deze links werken anders moet je even op Grimaud zoeken op de betreffende sites. Diverse van deze opnamen zijn gemaakt in Leiden (Stadsgehoorzaal). Met enig geluk zijn ze nog ergens bij 'n Kruidvat te vinden (of op de Kruidvat site te bestellen). De doos met 5 CD's kostte destijds 10 Euro. Voor een recensie zie de site van MusicWeb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rene59 Posted 20 oktober 2006 Report Share Posted 20 oktober 2006 Ga eens op zoek naar werk van Erik Satie. Minimale piano maar wel heel erg mooi. Jean-Yves Thibault speelt op "the magic of Satie" op een Steinway ( Decca) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 20 oktober 2006 Report Share Posted 20 oktober 2006 Ben al jullie tips aan het noteren om dan doelgericht te gaan zoeken In Gent (kort bij mijn woonplaats) is een hifiwinkel die zich ook bezighoudt met Klassieke uitgaven op vinyl Nu effe andere zorgen, kreeg net het bericht dat mn vader is opgenomen in het ziekenhuis na het WE ben ik er weer en nu al enorm bedankt voor jullie muzikale inbreng Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 20 oktober 2006 Report Share Posted 20 oktober 2006 Stef, sterkte toegewenst! Ook aan je vader! Groetjes, Eric Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 20 oktober 2006 Report Share Posted 20 oktober 2006 Sterkte Stef! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 21 oktober 2006 Report Share Posted 21 oktober 2006 Ha, Stef! Ik ben vorige week bij iemand op bezoek geweest en die heeft me een LP ( Jazz ) laten horen met vrijwel alleen maar piano en wat percussie. Ik had meteen kippenvel, zo'n mooie en directe opname!!! Geweldig! Nu liet hij me de hoes zien, en e.e.a. kwam me al bekend voor; ik heb deze LP al enige tijd in bestelling staan bij Nutters Audio, laat hij nou net zijn afgeleverd bij AS! Hij staat ook te koop op highfidelitydiscs.nl, maar die hebben hem niet voorradig. Label is Three blind mice records.De titel: Tsuyoshi Yamamoto Trio - Misty (180 Gr. LP) Geweldig mooi album uit 1974 en ook een van de betere opnames die ik hier thuis heb staan. Vanmiddag ook weer even opgezet: alsof je er echt bij bent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 24 oktober 2006 Report Share Posted 24 oktober 2006 Tanx voor de sterkte Het gaat beter met hem en is terug thuis De titel: Tsuyoshi Yamamoto Trio - Misty (180 Gr. LP) jullie doen mij wel watertanden hoor de anderen ook Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts