Jump to content

Naim cd5x : ervaring gevraagd

a011996
 Share

Recommended Posts

Iemand al een Naim cd5x beluisterd ?

Ik had ooit een CD2, en die was qua ritme en timing onklopbaar. Was iets te "donker", (te weinig detail in het hoog). Bas was zeer goed.

Schijnt dat de cdx2 te "analytisch" en te "energiek" klinkt, daarom zou ik de "midrange" cd5x willen nemen.

Hoe zou de cd5x tegenover de "old league" van Naim presteren ?

Ik zoek iets dat qua PRAT (Pace Rythm and Timing ) erg goed is...

Hallo a011996,

kijk op het naim forum www.naim-audio.com

De oudere CD2 en CDX (CD3, CDI, CDSI en II) hebben ander klankkarakter dan de nieuwere

modellen van Naim.

Denk niet dat je een CD2 met een CD5x kan vergelijken, zijn 2 totaal verschillende spelers evenals

de CDX2.

Je geeft het zelf aan dat de CD2 qua ritme en timing niet te kloppen is. Als dat je uitgangspunt is

dan wordt het een lastig verhaal.

Ik heb een CD5x en een CDX2 wel met een CDX vergeleken. Moeilijk om een winnaar aan te wijzen.

Als je gecharmeerd bent van het "oude" Naim geluid, dan zal de keuze den ik vallen op een CDX.

(dus ook op een CD2).

Groet

Tony

Beste!

Nieuw Naim geluid is absolut niet PRAT als vroeger.

Mischien Roksan caspian cd speler(1600 euro)

snel,ritmish,warm kost minder dan Naim cdx2

maar meer PRAT.Wat ook goed is om uitproberen

nieuw Rega cd spelers.

succes,

Ivan

Beste!

Nieuw Naim geluid is absolut niet PRAT als vroeger.

Mischien Roksan caspian cd speler(1600 euro)

snel,ritmish,warm kost minder dan Naim cdx2

maar meer PRAT.Wat ook goed is om uitproberen

nieuw Rega cd spelers.

succes,

Ivan

KLOPT ! Heb vandaag bij een Linn dealer de CD5X, de CD5i en de nieuwe linn majik cd-speler kunnen beluisteren.

korte impressie :

cd5i : goeie high end entry cd speler : Naim sound voor een goeie prijs

cd5x : beter dan de cd5i qua definitie, maar inderdaad veel te weinig PRAT ... de magie van de vroegere Naim spelers is blijkbaar weg ?

linn majik : zeer neutraal, droog geluid. De beste die ik gehoord heb vandaag !!!

Het zou kunnen dat een CDX2 ga beluisteren en aanschaf. Geen van bovenstaande spelers waren mijns inziens goed genoeg om zoveel geld aan te geven. Dan liever nog iets meer en iets deftigs hebben !

Marc

Leuke suggestie, maar de beste persoon vraagt of iemand ervaringen heeft met

een Naim CD5X.

gr.

Tony

Klopt maar volgens mij wordt ook iets anders gevraagd: "Ik zoek iets dat qua PRAT (Pace Rythm and Timing ) erg goed is... "

Precies en gelukkig is de Naim ook aanzienlijk beter is dan de gesuggereerde AVI.

Zoals reeds door andere hear gemeld hebben de nieuwe naim spelers minder prat, de avi heeft dat wel en ik denk dat jij de avi nog niet gehoord hebt. want behalve prat speelt deze ook nog eens vloeiend....en haalt alles uit de 'groef', kortom mooier als de naim, subjectief natuurlijk.

d5i : goeie high end entry cd speler : Naim sound voor een goeie prijs

cd5x : beter dan de cd5i qua definitie, maar inderdaad veel te weinig PRAT ... de magie van de vroegere Naim spelers is blijkbaar weg ?

linn majik : zeer neutraal, droog geluid. De beste die ik gehoord heb vandaag !!!

Het zou kunnen dat een CDX2 ga beluisteren en aanschaf. Geen van bovenstaande spelers waren mijns inziens goed genoeg om zoveel geld aan te geven. Dan liever nog iets meer en iets deftigs hebben !

Als je verder geinteresseerd bent om een CDX2 te beluisteren, dan is het wellicht aardig om deze speler te vergelijken met een CD5X/ Flatcap combinatie.

Succes met je zoektocht.

Gr.

tony

Beste!

Hoe duurder je gaat boven in het Naim ladder PRAT wordt niet beter.

Het wordt beter bas,groter geluids beeld,detail entz...

Ik heb zelf met Cdx2 voor een jaar gespeld, maar hij komt niet

in het buurt van oude Naim cd spelers rithmish gezin.

Bij de oude series waren allemaal rithmish cd 3,cdi,cdx,cd 3,5,Cds1 zelfs vond ik

dat cds2 minder Prat had dan Cds1.

M.v.gr,

Ivan

Ik heb de CD5x naast mijn eigen CD2 mogen vergelijken. Wat mij betreft een duidelijke winnaar: de CD2.

Veel meer Prat. En dat was de reden waarom ik jaren geleden de overstap maakte naar het mij toen nog volledige onbekende Naim.

Wil je deze Prat? Dan zou ik zeker voor een 2e hands uit de "olive" serie gaan. Goed te krijgen, goedkoper dan een nieuwe CD5x en voor een CDS1 zijn de loopwerken bij Naim nog steeds te vervangen.

Met welke versterker en speakers speel je?

Reinier

• 2 weeks later...

Wat is dat PRAT dan precies. Mijn set ( NAC202/NAPSC/NAP200/CD5x/HC2 ) klinkt heel erg goed in mijn oren.

Wat is PRAT precies dus?

Ik heb hier thuis ook eens een CDX te luisteren gehad maar een groot verschil met mijn huidige CD5x/HC2 herken ik niet. Wat is het dan wel?

Het naim geluid in zijn geheel vind ik mooi klinken ( anders had ik niet een hele set daar van :rolleyes: )

Dus is dat de PRAT :unsure:

Is het ook niet dat de gebruikte speakers de PRAT meer of minder door kunnen geven?

Ik vergeet nu eigenlijk een ervaring te delen waar naar de topic starter vroeg.

Nou hier komt 'ie dan alsnog.

Als eerste, wat ik nou elke keer niet vind kloppen in de meeste luistersessies in winkels is dat men niet een juist en correct beeld krijgt van hoe een speler ( in dit geval de naimspeler ) kan klinken.

Zo wie zo de akoestiek is anders, de versterking is vaak anders dan thuis en de speakers zijn anders. Je krijgt dan een vertekend beeld. Wel kan je enigzinds het verschil herkennen tussen verschillende spelers omdat je voor de rest de zelfde set gebruikt.

Ik vind dat je eigenlijk thuis moet luisteren. En voor naim geld dat die echt een lange inspeeltijd nodig hebben ( uit eigen ervaring spreek ik )

Zo ook met mijn CD5x. Moet bekennen dat ik ook alleen maar in de winkel een vergelijk heb gedaan.

Ik heb 'm nu een tijdje en hij is nu echt los. ( maart 2006 )

Ik had 'm eerst op een 112x/150x daarna een HC2 er op en daarna de 112x vervangen door een 202 en daarna de 150x vervangen door de 200.

Natuurlijk lijkt en is het dan ook zo dat de andere componenten ook een bijdrage leveren in het verbeteren van het CD geluid.

Nu luister ik alweer een tijdje en het gehele beeld is super. Een soundstage, detail, kracht in alle gebieden ( zeker in het laag )

Wat ik dan wil zeggen is dat de rest van de set ook van goede kwaliteit moet zijn om de CD5x goed tot zijn recht te laten komen. ( geld natuurlijk ook voor andere merken )

Maar goed, de CD5x een mooie uitgewogen speler die je het geluidsbeeld live laat "zien" diepte en plaatsing zijn van uitzonderlijke kwaliteit.

S6 met je eventuele aanschaf.