Jump to content

Vibratie in cd spelers.

dekkersj
 Share

Recommended Posts

Kortom, ik ben weer eens aan iets begonnen waar geen eind aan lijkt te komen, maar de conclusie tot nu toe is dat vibraties in cd spelers geen gevolg hebben voor het analoge uitgangssignaal. Pas als de speler extreem op zijn donder krijgt, gaat ie rare dingen vertonen.

Wat eerder stelde in een ander topic; in een CD speler zitten geen onderdelen die een mechanische trilling omzetten in een electrisch signaal (er zitten geen microfoons in CD spelers). Ben je met mij eens dat een iedere mechanische stabilisatie / verzwaring van de CD speler onzinnig is? Even ervan uitgaand dat een goedkope speler zoals door jou getest, met voorzichtig geschhat 100000 keer hevigere trillingen dan in welke re

Het is misschien nog wel interessant om het jitterspectrum te meten?

Ja, maar als ik er helemaal niets van terug zie in mijn analoge audiosignaal vrees ik toch dat dat niet nodig is.

Goed bezig, een hele stap beter dan Guido Tent.

Volgens de Mensen Met Verstand Van Jitter zou dat een amplitudemodulatie moeten veroorzaken.

:lol: Hoe komen ze erop. :lol: Weer zo eentje van "het probleem van uw stofzuiger is..."

Niet neerbuigend bedoeld maar hier moet ik toch wel een beetje om lachen.

:lol: Prachtige test Jacco! Heel subtiel :)

"...als ik echt niets anders te doen heb.
Hoe zat dat ook al weer met hele warme plaatsen en ijs?

Hoe dan ook, ik maakte me over de standplaats van mijn cdspeler al weinig zorgen; nu helemaal niet meer

Groet, azh

Jacco, off-topic maar werkt de cdr 765 probleemloos en heeft hij dat altijd gedaan? Zo ja koop ik 'm wellicht 2-hands om m'n (single disk) marantz cdr 700 te vervangen die al vanaf het begin (en zelfs na vervanging daarvan) loopwerk problemen kent (evenals veel van z'n Marant soortgenoten). Inlezen gaat met moeite, opnemen vervolgens wel, maar finalizen doet ie niet meer. :mad2:

Thanks.

Dat klinkt beter. :)

Er worden er verschillende op bijv. Marktplaats aangeboden. Denk dat zo rond de EUR 100 er wel 1 te scoren is.

Je bedoelt dat vanwege een kopieerbeveiliging er niet doorgekopieerd kan worden? Geen probleem, 't is zuiver voor mezelf. Stop er zelfs dure TDK audio cdr's in.

Ik gebruik zelf al sinds 1998 een Philips CDR 880, sinds kort een Marantz DR17 (zelfde loopwerk ed, maar meer - hi-end - electronica). Ik heb ook zo'n ding als Jacco, enkele jaren geleden gekocht NIEUW bij Carrefour voor 150 eurietjes! Als reserve ding of om vlug een copie voor iemand te trekken. Op mijn msm space kan je zien hoe ik de mechanische delen heb gedempt, want er zit veel lucht in en de kast tordeert.

http://rastaspace7.spaces.live.com/?_c11_P...mp;_c02_owner=1

Een voordeel aan het ding is wel dat ie alles leest wat je hem voor zet. Maar de level-meters zijn waardeloos! Om fijn in te regelen is het niet te gebruiken. Iets waarvan het volume al mooi afgeregeld staat gewoon copi

De 880 is er inderdaad ook 1. Marktplaats zegt bij het enige exemplaar: speler heeft een klein probleempje., hij wil af en toe als je gaat opnemen de cd niet lezen.

En bij een Marantz cdr 630: afspelen, goed, opnemen niet betrouwbaar.

Verrekte dingen zijn te vaak katten in de zak. Let wel, mijn exemplaar heeft na een jaar een compleet nieuw loopwerk gekregen dat er nu dus, zonder bijster veel gebruik, weer de brui aan geeft.

Jullie mogen van geluk spreken. ;)

Mooie piccies overigens Rastaphil. B)

Het digitaal doorkopieren wordt verhinderd door genoemd SCMS, een standaard vereiste toentertijd afgedwongen door de platenmaatschappijen. Niet standaard dus voor het functioneren van een recorder an sich. Bijv genoemde 630 is een pro model en kent geen SCMS. Voor wat geld haalde de winkels de SCMS eraf zodat op alle schijven opgenomen kan worden:

Scroll naar beneden

Helaas worden er geen consumenten versies meer gemaakt, nog wel pro versies (nog steeds zonder SCMS) die ook voor particulieren te koop zijn.

pro recorders

Nee, die staat gewoon aan en een digitaal kopie van die cd-rw gaat dus niet met die cd recorder. Maar op de PC wel, want die kijkt daar niet eens naar. Dus: opnemen op een cd-rw For Audio en die finaliseren. De gefinaliseerde cd-rw For Audio gaat in de PC drive en je maakt een bit identieke kopie en brand die op cd-r. Hierop zit dan geen SCMS meer. Je kunt die dubbelloops cd recorder dan ook perfect gebruiken om copy controlled cd's mee te kopieren.

Duidelijk, ta.

Jacco,

We hebben 't hier al over gehad tijdens de ZBA dag in Breda en inderdaad strookt jouw experiment ook met mijn waarnemingen. Immers, de wow-en-flutter is haast onmeetbaar klein in een CD-speler, deze wordt immers electronisch gecorrigeerd. Juist daar probeer je dmv. externe trillingen iets aan te veranderen, dit wordt allemaal gecorrigeerd tot 't punt dat er geen correctie meer mogelijk is, dan slaat de speler eenvoudigweg over. Kortom, je hebt aangetoond dat de wow-en-flutter correctie van het medium CD prima werkt :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Ik ben voorzien qua 2 kanaals opnemen. Maar ik zoek nog een betaalbare multikanaals recorder. Of een 2de hands.

Laptop, geluidskaart en je bent klaar!

Ik snap al die fuss about die externe apparaten niet eerlijk gezegd. Is imho een enorme omweg en zorgt alleen maar voor problemen. Geen dure CD's nodig, multikanaal opnemen is geen probleem, en je hebt de data direct waar je ze hebben moet. Bovendien meer keuze in producten. Wat wil je nog meer :)

Het is misschien nog wel interessant om het jitterspectrum te meten?

Ja, maar als ik er helemaal niets van terug zie in mijn analoge audiosignaal vrees ik toch dat dat niet nodig is. Volgens de Mensen Met Verstand Van Jitter zou dat een amplitudemodulatie moeten veroorzaken.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Lees de papers van Dunn er maar eens op na:

http://www.nanophon.com/audio/jitter92.pdf

En die dat nou eens! is geen commerciele prietpraat maar gefundeerd onderzoek en uitleg over jitter.

Btw. Misschien heb je er overheen gelezen maar als jij een goede standalone multitrack recorder zoekt, kijk eens uit naar een ADAT of een Tascam DA-88.

Groeten,

Bas

Goh. Ik heb nooit ergens last van met OS-X. Zo stabiel als een huis. Beveiligingen, spyware en virussen totaal geen last van :D Ik doe al 4 jaar lang al mijn administratie, boekhouding, muziek metingen etc. met dit OS-X heb nog nooit gehad dat ik niet compatible was met iemand anders in de wereld :D

http://movies.apple.com/movies/us/apple/ge...ing_480x376.mov

Groeten,

Bas