Jump to content

Dat kan toch eigenlijk niet...

dick jansen
 Share

Recommended Posts

ik bedoelde er alleen maar mee te zeggen dat niet iedereen de verschillen hoort

en de een beter dan de ander ik zeg dit niet om op te scheppen want ik ben ook maar een amateur,

en wat voor een opleiding je dan ook gehaald hebt of doet heeft hier niets mee te maken,

ik zal verder tegen "de muur gaan praten"

ps. ik beticht niemand maar het zijn meestal de mensen die het niet of nouwlijks horen die zeggen dat kabels

geen verschil maken dan vraag ik me toch af hoe het komt dat er mensen zijn die het wel horen verzinnen die het gewoon? zijn het kabouters die in de speakers zitten die zorgen voor de verschillen in ruimtelijk,hoog,laag,dynamiek,wamte ,kille snelle of juist trage geluid????

later.

en de een beter dan de ander ik zeg dit niet om op te scheppen want ik ben ook maar een amateur,

en wat voor een opleiding je dan ook gehaald hebt of doet heeft hier niets mee te maken,

later.

Die 'muur' kan ook nog onderbouwen waarom er geen hoorbaar verschil is. Jij niet, want jij komt alleen met 'als je het niet hoort, dan is je gehoor niet goed genoeg (en die van mij lekker wel)'. Vind ik niet zo'n sterk 'argument'...

Het leukste is en blijft: Waarom zouden we bij het horen nou ineens gelijk zijn.

de 1 mag wel beter voetballen dan de ander of koken of noem het maar,

maar nee als we gaan luisteren heeft iedereen het zelfde gehoor.

Als jij iets niet hoort, wil dat niet zeggen dat een ander dat ook niet hoort!

Dat willen de audiofielen niet horen, minder dan een ander kunnen horen,

nee dan ligt dat toch echt aan het beluisterde product :rolleyes:

Als ik bij bepaalde kabels geen verschil hoor, kan ik gelukkig de goedkoope aanschaffen, dat scheelt weer.

later.

Die 'muur' kan ook nog onderbouwen waarom er geen hoorbaar verschil is. Jij niet, want jij komt alleen met 'als je het niet hoort, dan is je gehoor niet goed genoeg (en die van mij lekker wel)'. Vind ik niet zo'n sterk 'argument'...

het is totaal niet de bedoeling geweest om het zo over te brengen, en ik heb totaal niet opgeschept over m'n eigen gehoor ofzo, het is geen argument maar een mening. dus jij zegt dat er geen hoorbaar verschil is tussen bv een standaard koper draadje en bv een nordost valhala interlink? dan feliciteer ik je ermee want het is voor jou op die manier een stuk goedkoper. telkens als ik een andere kabel probeer en hij is toevalig merkbaar beter dan moet ik hem hebben. ,

zo'n forum als deze is erg handig voor als je een vraag hebt, maar vaak een ego strelende put der verdoemenis van beterweters en ik merk dat ik er zelf ook aan meedoe ,niet goed dus.

het is geen argument maar een mening

Het toverwoord de mening. Feit is dat audiofielen categorisch NIET naar feiten willen luisteren als die feiten niet stroken met hun meningen. Hoe feitelijk deze feiten ook zijn en hoe goed ze ook bewezen zijn. Een feit is, dat een stuk draad, en dat is gewoon met natuurkundesommetjes uit te rekenen en na te meten, onmogelijk 'klankeigenschappen' kan hebben zoals ze door audiofielen als jij worden toegedicht.

Uiteraard hoor jij die verschillen w

MIT maakt zeer goede kabels van zeer goede kwaliteit. Belangrijker is een goede set samen te stellen en de kabel erbij te vinden kabel die er alles uithaalt en in jouw set het juiste doet.

Als je nog nooit van china en het woord EL cheapo hebt gehoord geef ik je gelijk.

mit2ue7.jpg

De kast openen.....is nog leuker een dot hittelijm en een spoel van paar dubbies en paar weerstanden van kwartje oid.

Kwaliteit hangt idd geen prijskaart aan klopt helemaal, hoeft niet duur tezijn enz mee-eens. Maar toen had ik nog niet gehoord van een SCOPE....uhhh ik ben nu MIT-loos.

3jr telaat oid :ph34r:

Het toverwoord de mening. Feit is dat audiofielen categorisch NIET naar feiten willen luisteren als die feiten niet stroken met hun meningen. Hoe feitelijk deze feiten ook zijn en hoe goed ze ook bewezen zijn.
O ja? Heb je dat gemeten, getest? Experiment? Of is jou definitie (niet dat ik die discussie opnieuw wil gaan voeren) van een audiofiel: "die mensen die
categorisch NIET naar feiten willen luisteren
?

Een audiofiel zal altijd blijven geloven dat die verschillen die in zijn hoofd zitten...

Dat zitten ze altijd, bij iedereen: Lees

- Luck, S.J. & Ford, M.A. (1998). On the role of selective attention in visual perception. Proc. Natl. Acad. Sci. USA, 95, 825 – 830.

- Mack, A. & Rock, I. (1999). Inattentional Blindness An Overview By Arien Mack & Irvin Rock. Psyche, 5 (3).

- Folk, C.L., & Johnston, J.C. (1992). Involuntary covert orienting is contingent on attentional control settings. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 18, 1030 – 1044

Feitelijk zit ik dus nu tegen een muur aan te praten.
Nee hoor, waarschijnlijk gewoon iemand die op andere dingen zijn aandacht richt dan jij.

Groet,

azh

ps. artikelen zijn op te zoeken op www.scholar.google.com

Ik ben 't topic meer dan zat maar wil toch een duit in het zakje doen.

Het verschil horen tussen 2 kabels lukt zelfs met mijn houseparty oren.

Er conclussies aan verbinden is echter een heeeel ander verhaal.

"anders" is niet per definitie beter.

Het uitfilteren van zogenaamde "goeie" kabels met de oren, is een zachts gezegt een dubieuze bezigheid.

Ben benieuwd of iemand zonder vergelijk verschillen kan horen!!!!!

Als vrouwlief stiekem de bv siltechs zou verpatsen voor een paar leuke oorbellen, dan vraag ik me sterk af of man lief er achter komt.

Een slimme, oplettende en wantrouwende man zou de oorbellen waarnemen en gaan afvragen waar het geld vandaan komt om vervolgens te gaan kijken......

Het uitfilteren van zogenaamde "goeie" kabels met de oren, is een zachts gezegt een dubieuze bezigheid.

Als vrouwlief stiekem de bv siltechs zou verpatsen voor een paar leuke oorbellen, dan vraag ik me sterk af of man lief er achter komt.

Een slimme, oplettende en wantrouwende man zou de oorbellen waarnemen en gaan afvragen waar het geld vandaan komt om vervolgens te gaan kijken......

Het lijkt mij objectief vergelijk equivalent is aan die 'vrouwlief' test die ik zelf ook al zeker 4 keer heb voorgesteld hear. Verschillen die je 'niet-blind', ofwel starend naar die prachtig vormgegeven dikke kabel, hoort, maar die je met

Seoman en Alvinio,

Ik kan jullie dus uitnodigen voor een dubbelblind test? Wetenschappelijk verantwoord opgezet, uiteraard.

Jeroen

Of er zoiets is als muzikale oren geloof ik niet, wel geloof ik in geoefende oren. De meeste hebben die

h-e-a-r wel voorzover ze ze niet hebben weggerelativeerd.

Of er zoiets is als muzikale oren geloof ik niet, wel geloof ik in geoefende oren. De meeste hebben die

Beetje off - topic: er bestaan wel mensen die een absoluut gehoor in de enge zin hebben: die mensen horen tonen echt als "letters". Of die "muzikaal" zijn is iets heel anders: onderzoek wijst uit dat die mensen beluisterde muziek minder gemakkelijk kunnen reproduceren dan mensen met een vergelijkbare muzikale achtergrond (opleiding oid), verondersteld wordt dat er door dat absolute gehoor te analytisch naar de muziek wordt "gekeken", minder muzikaal, dus minder op samenhang, dus moeilijker reproduceerbaar.

Groet,

azh

Dat zitten ze altijd, bij iedereen

Precies, maar kom er dan ook voor uit dat ze tussen je oren zitten. Zeg dan ook: ik koop een dure kabel zodat in mijn hoofd er een knopje omgaat waardoor ik meer van muziek geniet, wetende dat die kabel is aangesloten. Zeg niet: ik koop een dure kabel, want de materiaaleigenschappen laten het fragiele audiosignaal..... enzovoort (ofwel technische onzin).

Ik ben het eens dat men niet de fabrikanten moet gaan copi

Beetje off - topic: er bestaan wel mensen die een absoluut gehoor in de enge zin hebben: die mensen horen tonen echt als "letters". Of die "muzikaal" zijn is iets heel anders: onderzoek wijst uit dat die mensen beluisterde muziek minder gemakkelijk kunnen reproduceren dan mensen met een vergelijkbare muzikale achtergrond (opleiding oid), verondersteld wordt dat er door dat absolute gehoor te analytisch naar de muziek wordt "gekeken", minder muzikaal, dus minder op samenhang, dus moeilijker reproduceerbaar.

Groet,

azh

Nu moet ik het even over mezelf hebben :( vervelend maar eventjes nodig.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit de grootste onzin is. Ik ben benieuwd over welk onderzoek je het hebt. Juist door een absoluut gehoor kun je met het grootste gemak muziek vastleggen in je hersenen. Reclamedeuntjes speel je in 1 keer na. Luister vaak genoeg naar een stuk op CD, en je studeert het een stuk sneller in. Zonder zo'n gehoor (en dan heb ik het over conservatoriumstudenten die ik hierover vaak gesproken heb) is dit vele malen moeilijker. Ik ken wel mensen die nu ook muziek reproduceren als ik, maar die konden dat pas sinds hun 18e tot 20e jaar. Ik begon daarmee (luisteren, reproduceren) toen ik 6 jaar was (toen ik met pianospelen begon). Het is exact omgekeerd van wat jouw 'onderzoek' beweert.

Ik sluit het niet uit dat er ook voor de technisch denkende analyticus zo'n "knop in het hoofd" zit, waardoor overduidelijk aanwezige informatie genegeerd wordt: dit kunnen zowel eventueel aanwezige overduidelijke klankmatige verschillen zijn tussen kabels (welke reden dan ook), of te analyseren meetgegevens. Een verschil van focus van aandacht en verwachtingen maakt een wereld van verschil. Zowel voor de "audiofiel" als voor de technisch bekwame mens.

Het verschil is dat een bekwaam mens precies weet hoe hij met die handicap moet omgaan, zodanig dat hij bij het beoordelen van audiospullen hier geen last van heeft. Een audiofiel kan dit niet. Dat blijkt uit het feit dat een audiofiel niet inziet of wilt inzien dat de dubbelblinde test de enige manier is, om die handicap te omzeilen.

Seoman en Alvinio,

Ik kan jullie dus uitnodigen voor een dubbelblind test? Wetenschappelijk verantwoord opgezet, uiteraard.

Jeroen

Je mag me best uitnodigen maar ik kom niet hoor :rolleyes:

Ik hou best van een muziekje en zoiets kan best gezellig zijn.

Maar ik vind 't onzinnige bezigheid.

Zeker als je een dubbelblind test ook nog een wetenschappelijk gaat noemen.

Een stukje statistiek mag best maar niet in 1 middag met een paar mensen.

Dat vind ik ronduit flauwe kul. En neem je de verschillen tussen kabels veel te serieus als je 't mij vraagt.

Ze zijn er maar of mijn gehoor dat verschil na 1 dag nog kan horen acht ik zeer onwaarschijnlijk.

Maar toch bedankt voor deze indirecte uitnodiging :)

???

Krabbel je nu terug?

Een zo'n testje toont dan misschien niet 'wetenschappelijk' aan dat er geen enkel verschil tussen kabeltjes zit, maar kan je er misschien wel van overtuigen dat een kabeltje van 5,95 euro van de MediaMarkt net zo goed is als eentje van 100 euro, dat is bij mij wel gelukt in ieder geval, m'n portemonnee was er erg blij mee. :)

Seoman en Alvinio,

Met welke kabels, op wat voor set en op welke wetenschappelijk verantwoorde opzet?

Seoman en Alvinio,

Met welke kabels, op wat voor set en op welke wetenschappelijk verantwoorde opzet?

Mijn ervaring is dat t verschil soms 'schokkend' kan zijn. Maar dat wijt ik aan het feit dat er kabelfabrikanten zijn die kabels maken waarbij het originele signaal ernstig wordt aangetast. De kabel die in mijn ogen ( oren ) het originele signaal zo min mogelijk aantast, is de beste kabel. Maar hoe weet je, dat je naar het originele signaal luistert? Want hier komen persoonijke voorkeur en de combinatie van de set om het hoekje kijken, wat het weer niet mogelijk maakt hier een objectieve beleving van te maken. Wellicht voer voor een nieuw topic? :rolleyes:

Ik heb trek in vis...

Dat had ik dus ook woensdag. Zou er toch een causaal verband zijn :unsure:

Wellicht moet de visboer naast paling ook kabels gaan verkopen :lol:

Met opgewekte groet,

Ik heb trek in vis...

Dat had ik dus ook woensdag. Zou er toch een causaal verband zijn :unsure:

Wellicht moet de visboer naast paling ook kabels gaan verkopen :lol:

Met opgewekte groet,

Paling zo dik als mijn Kimber LS kabel, mmmmmmmmmm.........

Maakt de set nog wat uit dan, maar goed hier komt ie dan:

CD-speler: Sony SCD555ES of Kenwood DP-7090 (of een andere Kenwood, ik heb er nog veel meer)

Voorversterker: Rotel RC1-090

Eindversterker: Rotel RB-1070

Speakers: Driade D85 (licht gemodificeerd)

Speakerkabel: VdH Teatrack

Interlinks naar eigen keuze, maar in ieder geval dropveter

De wetenschappelijk verantwoorde opzet zal een zo objectief mogelijke dubbelblind test zijn, d.w.z. de "pati