Jump to content

Vervorming in OpAmps en wellicht meer.

dekkersj
 Share

Recommended Posts

dekkersj said:
  Sebastiaan de vries said:

[...]

Nogmaals. Waarom meten twee NE5534's parralel altijd beter dan eentje?

[...]

Dus nogmaals. Bouw het maar na en ga zelf meten.

Die uitdaging ga ik graag aan (niet dat ik je niet geloof, maar ik wil er wel eens aan meten). Ik ben dan op zoek naar een goed werkend PCB board met daarop een NE5534 OpAmp daarop. Ik heb tot nader order een analyser waar met 1 handomdraai THD gemeten kan worden en een signaalgenerator is ingebouwd.

Ook de mogelijkheid om een stroombron of stroomgootsteen aan te sluiten lijkt me meer dan welkom.

Groet,

Jacco

En daar was de verschuiving, waarmee het eigenlijke probleem ongezien wordt weggeschoffeld. De stelling van Bas was gerelateerd aan het feit dat een tekort aan stroomcapaciteit van een buffer zorgt voor vervorming, omdat deze dan de (vari

Beste Jacco,

Tof dat je het ook uitprobeert! Ik zet per opamp aan de uitgang een serieweerstand van 20 Ohm per opamp. (lager kun je natuurlijk ook proberen). Warm zijn ze daardoor nooit geworden bij mij. Wel heb ik later (niet schrikken) 4 AD797's parallel gezet. Alleen een 10 Ohm uitgangs serie weerstand. Echter heb ik elke opamp gain gematcht met een 200Ohm stelpot parallel over de feedback weerstand voor finetuning. Ik meet in dat geval met een sinus van 1Khz. gewoon de spanningsval per uitgangsweerstand om binnen de 0,1 Volt te matchen. De THD. daalt drastisch. En geloof me deze setup klink zo wonderbaarlijk beter dan een enkele AD797. Ze worden totaal niet warm in deze setup. Later wel als ik ze ook nog (deels) in klasse A zet met een Cascode FET stroombron. Echter gebruik kleine koel elementjes per opamp. De rustroom stel ik af op een zo'n laag mogelijke THD. Maar dat laatste is misschien weer een later punt. Eerst het parallel schakelen.

Nogmaals tof dat je het zelf ook uitprobeerd. Het zegt soms meer dan een theoretische gedachte. Het siert je Jacco ;)

4 parallel geschakelde AD797 in een slim circuit geven zo'n extreem alge vervorming dat het zo moeilijk si dat te evenaren met welk discreet circuit dan ook. Echter op papier... hoe het klinkt is dan natuurlijk weer wat anders.

Opamps zijn zo leuk mee te spelen als je er "anders" mee omgaat dan menig standaard circuit.

Groeten,

Bas

Beste Jacco,

Daarom geloof ik dus dat schakelingen die meer dan voldoende stroom kunnen leveren veel beter klinken. De THD blijft zelfs bij de meest complexe capacitieve belastingen onder de 0,01%. Vandaar mijn printje, die met zijn 250mA een vervorming heeft ver onder de 0,001% bij elke belasting. Dat red je nooit met een enkele opamp. Voor mij niet meetbaar maar duidelijk hoorbaar. De variant met 250mA aan stroom capaciteit heeeft veel meer ballen en drive.

Kijk een Fiat Panda kan met zijn motortje makkelijk 120 rijden. net als een BMW7. Dus beide voldoen ze aan de specs. Do I need to say more... :D

Groeten,

Bas

• 2 weeks later...

Jacco als je dan toch zo leuk bezig bent kijk dan ook eens naar het verschil tussen sink en source stroombronnen aan de uitgang. Als de inwendige configuratie bekend zou zijn is daar tevoren wel iets over te zeggen, maar helaas dat is altijd "simplified"! Dus waarom werkt bij de ene opamp source beter en bij een andere sink? En kun je dat voor de diverse IC's op een rijtje krijgen?

Overigens leuk dat je voor hetzelfde type maar van verschillende fabrikanten verschillende uitkomsten krijgt. Daar heb ik laatst met een toeleverancier over gebabbeld. Ik vervang dan een 2134 door een 2134 met beter resultaat. Beiden zouden OPA's zijn, maar de eesrte komt uit China ....

Lach eens mee!

:lol: Ja maar, alle CD spelers en versterkers klinken toch hetzelfde? :lol:

;) RastaPhil

PS: ik las in deze topic even iets over CA3140E dat je er een synthesizer mee kan maken. Nu snap ik van dit topic alleen de grote lijnen, de rest is niet echt mijn domein, maar die zin die viel me op omdat ik gisteren een vergelijk deed van de analoge uitgang (luisteren h