shivaji Posted 12 oktober 2006 Report Share Posted 12 oktober 2006 Heb iets te veel bas en kan mijn monitors niet verder naar voren halen. Ik heb nu wat watten in de baspoorten geduwd, dit scheelt iets maar niet voldoende. Waarschijnlijk is er beter materiaal als watten. Graag tips Groet shivaji Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 12 oktober 2006 Report Share Posted 12 oktober 2006 Ik heb mensen gesproken die er een paar sokken in stoppen schijnt te kunnen werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 12 oktober 2006 Report Share Posted 12 oktober 2006 Heb iets te veel bas en kan mijn monitors niet verder naar voren halen. Ik heb nu wat watten in de baspoorten geduwd, dit scheelt iets maar niet voldoende. Waarschijnlijk is er beter materiaal als watten. Graag tipsGroet shivaji Welke monitors? Gebruik je stands onder de speakers of staan ze los opgesteld? Je kunt het laag strakker krijgen door de goed stevig (bet blue-tak of buddies) op een zwaar (met loodkorrels/zand gevuld) statief te zetten. Misschien ook een oplossing? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 12 oktober 2006 Report Share Posted 12 oktober 2006 Heb iets te veel bas en kan mijn monitors niet verder naar voren halen. Ik heb nu wat watten in de baspoorten geduwd, dit scheelt iets maar niet voldoende. Waarschijnlijk is er beter materiaal als watten. Graag tips Groet shivaji Welke monitors? Gebruik je stands onder de speakers of staan ze los opgesteld? Je kunt het laag strakker krijgen door de goed stevig (bet blue-tak of buddies) op een zwaar (met loodkorrels/zand gevuld) statief te zetten. Misschien ook een oplossing? Mijn ervaring is dat als je speakers zelf zodanig dempt door er wat dan ook in te duwen je eigenlijk het hele geluidsbeeld van die speaker om zeep helpt. Heel veel beter is het om het laag anders te dempen, bij voorkeur door basstraps (bijvoorbeeld in de hoeken v/d kamer). Dat voorkomt het fenomeen dat je straks wel het laag kwijt bent maar dat het dan ook gelijk klinkt alsof iedereen een knijper op zijn neus heeft tijdens het zingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 12 oktober 2006 Report Share Posted 12 oktober 2006 Probeer eens een cilinder te maken van rietjes die je aan elkaar plakt en stop deze in de baspoort!! bas zou diffuser moeten worden. Een kous stopt alles af waardoor er geen luchtverplaatsing meer is nr buiten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 oktober 2006 Report Share Posted 12 oktober 2006 Probeer eens een cilinder te maken van rietjes die je aan elkaar plakt en stop deze in de baspoort!!bas zou diffuser moeten worden. Een kous stopt alles af waardoor er geen luchtverplaatsing meer is nr buiten Dat klinkt voor geen meter, omdat je dan een sissende bas krijgt. Wat wel heel erg goed is; neem een stuk 3/4 PVC buis en snijdt die met een pijpensnijder exact op de lengtemaat van de baspoort. Neem een stuk fiberfill, wat ook in afzuigkappen zit, en knip daarvan twee stroken (lengte moet je appart bepalen, afhankelijk van de diameter van de baspijp) die ook exact zo breed zijn als de lengte van de baspijp. Hier wikkel je zo strak en secuur mogelijk de 3/4 PVC pijp in en vervolgens duw je het geheel in de baspijp. De tweede hetzelfde verhaal. Je zult zien, nee, horen dat dit een positieve wereld van verschil uitmaakt, omdat het midden en hoog hierdoor meteen wat meer upfront worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
shivaji Posted 13 oktober 2006 Author Report Share Posted 13 oktober 2006 monitors zijn aurum cantus leisure 11se, heb tussen monitor en stand bluetack & masterbase zitten en stands staan op spikes. Ik ga wat tips uitproberen, Thanks shiv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 14 oktober 2006 Report Share Posted 14 oktober 2006 monitors zijn aurum cantus leisure 11se, heb tussen monitor en stand bluetack & masterbase zitten en stands staan op spikes. Ik ga wat tips uitproberen,Thanks shiv. En, heb je mijn suggestie kunnen uitvoeren? Het werkt echt perfect, dat ademen door een kleine opening. Wat mij betreft, zou ik die Masterbase er tussen uit halen en alleen die bluetack er tussen laten. Hierdoor krijg je een zo stabiel mogelijke opstelling tussen l.s. en stand. Ook die spikes zou ik onder de stands weg halen en er bleutack onder plakken. Daarmee ontkoppel je de zaak, terwijl je met spikes juist koppeld! Ook zou je onder de stands op maat gesneden dempingsmatten kunnen leggen. Deze zijn te koop bij Gamma en bedoeld voor wasmachine demping. Werkt werkelijk perfect! Link to comment Share on other sites More sharing options...
shivaji Posted 14 oktober 2006 Author Report Share Posted 14 oktober 2006 Hej DANK CJ, Ik ga het allemaal proberen. groet Shiv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 oktober 2006 Report Share Posted 15 oktober 2006 Ga naar een meubelstoffeerder en vraag of je een aantal stukken schuim mag hebben. Die is nl in verschillende dichtheden daar te krijgen. Meestal hebben ze wel wat resten liggen die ze anders toch maar weggooien. Door de verschillende dichtheden kun je varieren in de mate van afsluiting van de baspoort. BTW, als de basspoort aan de achterzijde van de speaker zit en de speaker dicht tegen de muur staat, zou een diffuser achter de speaker ook kunnen helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 15 oktober 2006 Report Share Posted 15 oktober 2006 Ga naar een meubelstoffeerder en vraag of je een aantal stukken schuim mag hebben. Die is nl in verschillende dichtheden daar te krijgen. Meestal hebben ze wel wat resten liggen die ze anders toch maar weggooien. Door de verschillende dichtheden kun je varieren in de mate van afsluiting van de baspoort. BTW, als de basspoort aan de achterzijde van de speaker zit en de speaker dicht tegen de muur staat, zou een diffuser achter de speaker ook kunnen helpen. Beste Roger, Ik heb met van alles en nog wat geexpirimenteerd, ook met dat schuim waar jij het over hebt. Niets gaf tot nu toe betere resultaten dan de manier die ik heb beschreven. Dit is echt heel erg goed, omdat de bas toch vrij kan ademen, maar niet meer kan overheersen. Waarbij je als voordeel hebt dat het geheel in zo'n situatie gewoon beter gaat klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 CJ, Bij mij werken wollen sokken prima. Het zijn dan ook dure wandelsokken van Falke, die buiten de wandelvakanties in de baspijpen logeren. Graag zou ik jouw tip echter eens proberen; baat het niet, schaadt het ook niet. Is 3/4 pvc-pijp niet die lichtgele pijp voor elektra (en besjes schieten?). Fibrafill haal je neem ik aan bij een witgoedonderdelenshop? Handyman? Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Heb iets te veel bas en kan mijn monitors niet verder naar voren halen. Ik heb nu wat watten in de baspoorten geduwd, dit scheelt iets maar niet voldoende. Waarschijnlijk is er beter materiaal als watten. Graag tipsGroet shivaji een bundel dikke rietjes (type McDonalds) op lengte afknippen. De totale doorlaat opening neemt nauwelijks af, de doorstroomsnelheid daalt stevig. Overigens: met een poort aan de achterkant helpt het flink om de kast naar voren te brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 CJ, Bij mij werken wollen sokken prima. Het zijn dan ook dure wandelsokken van Falke, die buiten de wandelvakanties in de baspijpen logeren. Graag zou ik jouw tip echter eens proberen; baat het niet, schaadt het ook niet. Is 3/4 pvc-pijp niet die lichtgele pijp voor elektra (en besjes schieten?). Fibrafill haal je neem ik aan bij een witgoedonderdelenshop? Handyman? Jelte De pijp waar je besjes mee schiet, is waarschijnlijk 5/8''. De 3/4'' pijp is dus iets groter in diameter. Heb iets te veel bas en kan mijn monitors niet verder naar voren halen. Ik heb nu wat watten in de baspoorten geduwd, dit scheelt iets maar niet voldoende. Waarschijnlijk is er beter materiaal als watten. Graag tips Groet shivaji een bundel dikke rietjes (type McDonalds) op lengte afknippen. De totale doorlaat opening neemt nauwelijks af, de doorstroomsnelheid daalt stevig. Overigens: met een poort aan de achterkant helpt het flink om de kast naar voren te brengen. Zoals ik al eerder schreef, geven afgeknipte rietjes een bas die hoorbaar sist. En watten en sokken in de baspoort stoppen maakt het geheel dof. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Wat een gedoe met zo'n baspoort zeg... Ben ik ff blij dat ik een passieve unit erin heb zitten in plaats van een poort... Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Hoi CJ, Je heb helemaal gelijk,ik heb sinds kort ook die ervaring. Ik heb laatst in mijn nieuwe luisterruimte er ook mee geexperimenteerd met sokken en rietjes en met een stukje pritexschuim in de baspoort van mijn B&W 640-i speakers.Daar er bij mijn speakers 3 verschillende baspoorten bijzitten ; 1 met lange baspoort,1 kleinere baspoort en 1 dichte baspoort maar met kleine sleufjes erin. De grote baspoort produceert de grootste bass,de kleinere is (denk ik) voor hier nu in de nieuwe ruimte het beste en de zeg maar dichte baspoort daarvan is de bas ook goed. Als ik kijk naar soundstage enz dan is het met de grootste baspoort een veels teveel laag tov hoog en midrange. Bij de kleinere is dat een stuk beter in harmonie en prettiger en bij de dichte is de bass strakker,maar het hoog is ook scherper en gemeener.Niet mooier dus de laatste. In soundstage is het met de grootste teveel laid back en staat alles tussen en achter de speakers.Met de kleinere staat het ook voor en tussen en achter de speakers. Bij de dichte staat alles nog wat verder naar voren,maar vind ik weer niet mooi,want ik mis dan ook wat.Wat weet ik niet.Kan ook te maken hebben met de ruimte zelf,denk ik. Edoch aan alle 3 de baspoorten kleven nadelen hier in deze ruimte.Althans dat vind ik op dit moment.Dat kan volgende week weer anders zijn,daar ik momenteel erg in het schuifstadium ben met de speakers om de beste plaatsing te verkrijgen. Maar goed terug naar de baspoorten. Ik heb het ook met rietjes geprobeerd en dan gaat het idd sissen vind ik.Ook niet beter of mooier dan de kleinere bijgeleverde baspoort. Met de sokken is het dof en duf en futloos zou ik haast zeggen. Met de pritex erin is het iets beter tov de sokken en rietjes,maar is het ook niet eigenlijk. Dus ik ben dan ook gebleven bij de kleinere baspoort. Toch zal ik jou advies van de pijpjes ook eens toepassen maar eerst wil ik het komende weekeinde afwachten met Sodejuu die hier naar toekomt om te luisteren en wat te upgraden in mijn phonopre. Ik denk namelijk ook dat de ruimte zelf veel schuld heeft,als je dat zo mag zeggen.Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat ik in alle luisterruimtes die ik heb gehad in der loop der jaren met deze niet krijg zoals ik wil.Daarom is het fijn dat iemand anders ook eens komt luisteren die mijn luistersmaak niet kent en mijn set ook niet.De vertrouwde luistermaten weten mijn set en mijn luistersmaak en die kunnen niet aangeven wat er verkeerd aan is. Fris bloed zeg maar...kan echt geen kwaad,toch Maar goed ik dwaal echt af. Sorry,maar wat je zei over de sokken enz is helemaal waar. met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Wat een gedoe met zo'n baspoort zeg... Ben ik ff blij dat ik een passieve unit erin heb zitten in plaats van een poort... Niet alle mensen zijn zo gelukkig als jij Henrie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Hoi CJ,Je heb helemaal gelijk,ik heb sinds kort ook die ervaring. Ik heb laatst in mijn nieuwe luisterruimte er ook mee geexperimenteerd met sokken en rietjes en met een stukje pritexschuim in de baspoort van mijn B&W 640-i speakers.Daar er bij mijn speakers 3 verschillende baspoorten bijzitten ; 1 met lange baspoort,1 kleinere baspoort en 1 dichte baspoort maar met kleine sleufjes erin. De grote baspoort produceert de grootste bass,de kleinere is (denk ik) voor hier nu in de nieuwe ruimte het beste en de zeg maar dichte baspoort daarvan is de bas ook goed. Als ik kijk naar soundstage enz dan is het met de grootste baspoort een veels teveel laag tov hoog en midrange. Bij de kleinere is dat een stuk beter in harmonie en prettiger en bij de dichte is de bass strakker,maar het hoog is ook scherper en gemeener.Niet mooier dus de laatste. In soundstage is het met de grootste teveel laid back en staat alles tussen en achter de speakers.Met de kleinere staat het ook voor en tussen en achter de speakers. Bij de dichte staat alles nog wat verder naar voren,maar vind ik weer niet mooi,want ik mis dan ook wat.Wat weet ik niet.Kan ook te maken hebben met de ruimte zelf,denk ik. Edoch aan alle 3 de baspoorten kleven nadelen hier in deze ruimte.Althans dat vind ik op dit moment.Dat kan volgende week weer anders zijn,daar ik momenteel erg in het schuifstadium ben met de speakers om de beste plaatsing te verkrijgen. Maar goed terug naar de baspoorten. Ik heb het ook met rietjes geprobeerd en dan gaat het idd sissen vind ik.Ook niet beter of mooier dan de kleinere bijgeleverde baspoort. Met de sokken is het dof en duf en futloos zou ik haast zeggen. Met de pritex erin is het iets beter tov de sokken en rietjes,maar is het ook niet eigenlijk. Dus ik ben dan ook gebleven bij de kleinere baspoort. Toch zal ik jou advies van de pijpjes ook eens toepassen maar eerst wil ik het komende weekeinde afwachten met Sodejuu die hier naar toekomt om te luisteren en wat te upgraden in mijn phonopre. Ik denk namelijk ook dat de ruimte zelf veel schuld heeft,als je dat zo mag zeggen.Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat ik in alle luisterruimtes die ik heb gehad in der loop der jaren met deze niet krijg zoals ik wil.Daarom is het fijn dat iemand anders ook eens komt luisteren die mijn luistersmaak niet kent en mijn set ook niet.De vertrouwde luistermaten weten mijn set en mijn luistersmaak en die kunnen niet aangeven wat er verkeerd aan is. Fris bloed zeg maar...kan echt geen kwaad,toch Maar goed ik dwaal echt af. Sorry,maar wat je zei over de sokken enz is helemaal waar. met groet, Hoi audiofreak,Zo'n baspoort en de afstemming daarvan op het systeem als geheel, komt tot stand onder ideale omstandigheden. En omdat wij, in 99.99% van alle gevallen in de thuissituatie niet over die omstandigheden beschikken, moeten wij ook in 99.99% van alle gevallen zelf experimenteren. Dit komt er dan op neer, dat er met de plaatsing en als dat niet gaat, met de baspoort gewerkt moet worden. In alle gevallen is verkleining van die poort d Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 CJ, Right !! Je bent welkom hier,hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 CJ, Right !! Je bent welkom hier,hoor. Ok, ook met jou ga ik een keer een afspraak maken, net als met Toine, die me ook heeft uitgenodigd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hadrianus Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Als de doorlaat van de baspoort kleiner wordt neemt de luchtsnelheid door de pijp toe,de waffer zal immers de zelfde hoeveelheid lucht willen blijven verplaatsen. Dit verschijnsel kan veel ongewenste hijg en sis geluiden met zich meebrengen waardoor het toch nog noodzakelijk is om de poort inwendig te dempen. Gewoon blijven proberen, er is geen wet van Meden en Perzen die voor elke situatie een vaste oplossing biedt. Groet Hadrianus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 CJ, Right !! Je bent welkom hier,hoor. Ok, ook met jou ga ik een keer een afspraak maken, net als met Toine, die me ook heeft uitgenodigd. Jaa !!! leuk Gaan we dan ook dat vergelijk doen? Just for the fun. Ergens verleden jaar gaf je me een tip over ls kabels,weet je nog.Had ik net die andere al besteld. Dat vergelijk dus. En bovenal gewoon lekker luisteren en gezelligheid enz. Pb maar wanner. Gtoet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 oktober 2006 Report Share Posted 20 oktober 2006 CJ, Right !! Je bent welkom hier,hoor. Ok, ook met jou ga ik een keer een afspraak maken, net als met Toine, die me ook heeft uitgenodigd. Jaa !!! leuk Gaan we dan ook dat vergelijk doen? Just for the fun. Ergens verleden jaar gaf je me een tip over ls kabels,weet je nog.Had ik net die andere al besteld. Dat vergelijk dus. En bovenal gewoon lekker luisteren en gezelligheid enz. Pb maar wanner. Gtoet, Ok, zal ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klaas van Laatum Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 Ik heb in mijn luidsprekers een baspoort zitten die open- en dicht gedraaid kan worden, zo kun je net zoveel lucht doorlaten als je zelf wilt. Deze poorten zitten in mijn (onbekende) Duitse IQ luidsprekers, maar misschien zijn deze poorten ook los te verkrijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 een bundel dikke rietjes (type McDonalds) Het beste wat je bij mac don't kunt krijgen, dunkt me...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts