froex Posted 13 oktober 2006 Report Share Posted 13 oktober 2006 Ik heb al heel wat kabels in mijn hifileven gehad en beluisterd! Tot echt hele dure toe! Nu ik mijn luidsprekerkabels heb verkocht, en tijdelijk niks in huis heb, luister ik al een paar weken naar muziek via 2,5 mm tweelingdraad van de bouwmarkt. Dit alles op een heel behoorlijke set.En na enige gewenning, moet ik eerlijk bekennen dat het heel behoorlijk tot goed klinkt. Bas vol en rond, hoog mooi, nergens scherp. Ok , in de breedte in diepte iets minder dan 'echte kabels', maar toch verbaas ik me elke dag opnieuw hoe goed zo'n koperkabeltje klinkt, en dat voorzo'n 3 euro voor 2x 5 meter!!! Ik ben helemaal niet tegen 'echte speakerkabel', heb ze altijd gehad (Siltech/Lat/Nordost, noem maar op), maar ik vind het wel opmerkelijk!!!! Toch zou iedereen ook met dure kables dit eens moeten proberen, en dan paar weken spelen en dan oordelen!! Vraag me nu dus af of gewenning temaken heeft met het oordeel, ongeacht prijs!? groeten, Froex (die nog even goedkoop gaat luisteren) Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 oktober 2006 Report Share Posted 13 oktober 2006 of matching speelt een rol. mijn cd speler doet het met een straalkacheldraad (!) beter dan met diverse dure netsnoeren. veel beter. maar mijn versterker reageert andersom. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 14 oktober 2006 Report Share Posted 14 oktober 2006 Ik heb al heel wat kabels in mijn hifileven gehad en beluisterd! Tot echt hele dure toe! Nu ik mijn luidsprekerkabels heb verkocht, en tijdelijk niks in huis heb, luister ik al een paar weken naar muziek via 2,5 mm tweelingdraad van de bouwmarkt. Dit alles op een heel behoorlijke set.En na enige gewenning, moet ik eerlijk bekennen dat het heel behoorlijk tot goed klinkt. Bas vol en rond, hoog mooi, nergens scherp. Ok , in de breedte in diepte iets minder dan 'echte kabels', maar toch verbaas ik me elke dag opnieuw hoe goed zo'n koperkabeltje klinkt, en dat voorzo'n 3 euro voor 2x 5 meter!!!Ik ben helemaal niet tegen 'echte speakerkabel', heb ze altijd gehad (Siltech/Lat/Nordost, noem maar op), maar ik vind het wel opmerkelijk!!!! Toch zou iedereen ook met dure kables dit eens moeten proberen, en dan paar weken spelen en dan oordelen!! Vraag me nu dus af of gewenning temaken heeft met het oordeel, ongeacht prijs!? groeten, Froex (die nog even goedkoop gaat luisteren) Het is juist daarom, die extra breedte en diepte, dat velen gaan voor merkkabels i.p.v. tweelingsnoer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon_W Posted 14 oktober 2006 Report Share Posted 14 oktober 2006 en dat voorzo'n 3 euro voor 2x 5 meter!!! Het verband tussen mooie audio en geld is ook niet zo groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 15 oktober 2006 Report Share Posted 15 oktober 2006 Ik heb al heel wat kabels in mijn hifileven gehad en beluisterd! Tot echt hele dure toe! Nu ik mijn luidsprekerkabels heb verkocht, en tijdelijk niks in huis heb, luister ik al een paar weken naar muziek via 2,5 mm tweelingdraad van de bouwmarkt. Dit alles op een heel behoorlijke set.En na enige gewenning, moet ik eerlijk bekennen dat het heel behoorlijk tot goed klinkt. Bas vol en rond, hoog mooi, nergens scherp. Ok , in de breedte in diepte iets minder dan 'echte kabels', maar toch verbaas ik me elke dag opnieuw hoe goed zo'n koperkabeltje klinkt, en dat voorzo'n 3 euro voor 2x 5 meter!!! groeten, Froex (die nog even goedkoop gaat luisteren) Het is juist daarom, die extra breedte en diepte, dat velen gaan voor merkkabels i.p.v. tweelingsnoer. Inderdaad! Ik heb "echte" merkkabel aan m'n speakers hangen: MUNDORF Gewoon 2 x 0,7 mm massief koperdraad, in mekaar gedraaid. Frustrerend goed!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 oktober 2006 Report Share Posted 15 oktober 2006 [...]Ik heb "echte" merkkabel aan m'n speakers hangen: MUNDORF Gewoon 2 x 0,7 mm massief koperdraad, in mekaar gedraaid. Frustrerend goed!!! Welke lengte heb jij te overbruggen? 30 centimeter oid. 0.7 mm in diameter of is dit de oppervlakte? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Hoi Jacco, Heb ik als interlink (analoog en digitaal, RCA en XLR) gebruikt en als 2 x 2,5 meter luidsprekerkabel. 0,7 mm is de diameter van de draad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Hoi Jacco, Heb ik als interlink (analoog en digitaal, RCA en XLR) gebruikt en als 2 x 2,5 meter luidsprekerkabel. 0,7 mm is de diameter van de draad. Zo'n luidsprekerkabel kan weleens problemen opleveren, Erjee. Als je op zoek bent naar een klasse-kabel met deze opbouw: Anti Cable Toine (speelt m'n Nordost compleet weg, en niet een beetje...... ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Hoi Toine, Interessant! Hoe bij jij aan deze kabels gekomen??? Groeten, Roy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Hoi Jacco, Heb ik als interlink (analoog en digitaal, RCA en XLR) gebruikt en als 2 x 2,5 meter luidsprekerkabel. 0,7 mm is de diameter van de draad. Oei, als techneut word ik daar niet vrolijk van. Je mag natuurlijk doen wat je wilt, maar ik vind dat die draad een behoorlijke weerstand heeft. Dat is dan: R = lengte*soortelijkeWeerstand/oppervlakte = 5 meter * 17.5e-9 / (0.25*Pi*0.7e-3*0.7e-3) = 0.227 Ohm Ik kan je verzekeren dat als je een luidspreker hebt die niet vlak is qua impedantie (en dat zijn ze meestal), dat je dan zeker verschillen gaat horen tov een standaard dikke koperen kabel. Misschien vind je het wel mooi dat kan, maar verschil is hoorbaar. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Hmmm, mijn Magnepans hebben een erg constante weerstand van 4 Ohm, met een piekje bij het overnamepunt. ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Hoi Jacco, Heb ik als interlink (analoog en digitaal, RCA en XLR) gebruikt en als 2 x 2,5 meter luidsprekerkabel. 0,7 mm is de diameter van de draad. Oei, als techneut word ik daar niet vrolijk van. Je mag natuurlijk doen wat je wilt, maar ik vind dat die draad een behoorlijke weerstand heeft. Dat is dan: R = lengte*soortelijkeWeerstand/oppervlakte = 5 meter * 17.5e-9 / (0.25*Pi*0.7e-3*0.7e-3) = 0.227 Ohm Ik kan je verzekeren dat als je een luidspreker hebt die niet vlak is qua impedantie (en dat zijn ze meestal), dat je dan zeker verschillen gaat horen tov een standaard dikke koperen kabel. Misschien vind je het wel mooi dat kan, maar verschil is hoorbaar. Groet, Jacco Hoi Jacco, Tegen die weerstand-formule kan ik niks inbrengen. Maar hoe zit 't met de capaciteit en inductiviteit van deze dunne kabel t.o.v. dikkere kabel? Verder; hoe verhoudt zich PVC of Teflon of ander isolator in deze waagschaal? Met vriendelijke groet, Erjee Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Hoi Toine,Interessant! Hoe bij jij aan deze kabels gekomen??? Groeten, Roy. Helemaal zelf gekocht..... Of bedoel je hoe ik erbij ben gekomen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Hoi Jacco, Heb ik als interlink (analoog en digitaal, RCA en XLR) gebruikt en als 2 x 2,5 meter luidsprekerkabel. 0,7 mm is de diameter van de draad. Oei, als techneut word ik daar niet vrolijk van. Je mag natuurlijk doen wat je wilt, maar ik vind dat die draad een behoorlijke weerstand heeft. Dat is dan: R = lengte*soortelijkeWeerstand/oppervlakte = 5 meter * 17.5e-9 / (0.25*Pi*0.7e-3*0.7e-3) = 0.227 Ohm Ik kan je verzekeren dat als je een luidspreker hebt die niet vlak is qua impedantie (en dat zijn ze meestal), dat je dan zeker verschillen gaat horen tov een standaard dikke koperen kabel. Misschien vind je het wel mooi dat kan, maar verschil is hoorbaar. Groet, Jacco Hoi Jacco, Tegen die weerstand-formule kan ik niks inbrengen. Maar hoe zit 't met de capaciteit en inductiviteit van deze dunne kabel t.o.v. dikkere kabel? Verder; hoe verhoudt zich PVC of Teflon of ander isolator in deze waagschaal? Met vriendelijke groet, Erjee De isolatie van een kabel heeft (enige) invloed op de capaciteit van de kabel. Met de weerstand gebeurt niks en met de inductie ook niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Hoi Toine, Interessant! Hoe bij jij aan deze kabels gekomen??? Groeten,Roy. Helemaal zelf gekocht..... Of bedoel je hoe ik erbij ben gekomen? Hoi Toine, Ik bedoelde inderdaad hoe je met dit merk in aanraking gekomen bent. Van iemand een gouden tip gekregen? Toevallig tegen gekomen en nieuwsgierig geworden?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 hoe verhoudt zich PVC of Teflon of ander isolator in deze waagschaal? De bottleneck voor de fraaiste kabelontwerpen zit 'm blijkbaar niet in de kwaliteit van het geleidend materiaal, maar in de isolatie. Hoe waar dat kan zijn heb ik vorige week zelf meegemaakt; ik moest wel van m'n geloof afvallen dat het met kabels hoogstens maar wat gerommel in de marge was. Met deze verreweg isolatorloze kabel is dat euvel simpelweg afwezig en die afwezigheid komt meteen tot uiting in je klankbeeld en niet zo'n beetje. Ik moet onder druk van recente waarnemingen toch echt terugkomen op eerdere opvattingen in elk geval. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Ik bedoelde inderdaad hoe je met dit merk in aanraking gekomen bent.Van iemand een gouden tip gekregen? Toevallig tegen gekomen en nieuwsgierig geworden?? Ik zou zelf bijna een topic "surprise over 2x2,5 koperdraadje" hebben geopend, maar dan anders.... Ik ken Anti-Cable al een paar jaar, maar enkel van naam. Op de Apogee user's group zitten audiofielen die er al een tijd mee draaien, maar dat waren allemaal oude topics. Enkele weken geleden was ik bij iemand met een paar Scintilla's en, je raad het al, Anti-cable tussen eindtrap en speaker. Ik was aangenaam verrast door bepaalde eigenschappen die volgens de eigenaar sterk verbeterd waren met die kabel. Toen ik hoorde wat de prijs was (ik betaalde 70 euro voor een bi-wire set) en dat de spades "high tension crimped" waren (dus niet met zo'n WBT tangetje want dat is geen crimpen) dacht ik dat ik het weleens kon proberen. Met m'n nieuwe opstelling heb ik nog maar heel korte kabels nodig; mijn Nordost's zijn veel te lang. De kabel is vorige week zondag besteld; ik had 'm afgelopen vrijdag binnen. Is dat snel? Ik heb in elk geval al heel wat kabels gehoord en vaak moeite moeten doen om uberhaupt verschillen te horen, laat staan verbetering, maar met deze kabel is dat toch wel een ander verhaal. Het ontbreken van isolatie zou ook de reden zijn dat allerlei artefacten die bij "high-end" kabels horen niet aanwezig zijn. De kabel geeft meer door dan ik ooit in mijn eigen praktijk heb meegemaakt op deze en vorige sets. Zo schoon, zo open en zonder korrel. Ik vraag me in alle ernst nu af: hoeveel zogenaamde digitale hardheid is het gevolg van hoogwaardige kabels met hoogwaardige, maar funeste isolatie die geen enkel doel dient. Nou ja, een laagje schellak mag wel natuurlijk..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 [...]De bottleneck voor de fraaiste kabelontwerpen zit 'm blijkbaar niet in de kwaliteit van het geleidend materiaal, maar in de isolatie. [...] En hoe werkt dat dan precies? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Het ontbreken van isolatie zou ook de reden zijn dat allerlei artefacten die bij "high-end" kabels horen niet aanwezig zijn. De kabel geeft meer door dan ik ooit in mijn eigen praktijk heb meegemaakt op deze en vorige sets. Zo schoon, zo open en zonder korrel. Ik vraag me in alle ernst nu af: hoeveel zogenaamde digitale hardheid is het gevolg van hoogwaardige kabels met hoogwaardige, maar funeste isolatie die geen enkel doel dient. Nou ja, een laagje schellak mag wel natuurlijk..... Razend interessant! Vooral ook omdat de kabels waarmee ik nu speel min of meer van hetzelfde caliber zijn; simpele koperdraad met een laklaagje. We zouden mijn zelfgesoldeerde Anti Mundorfkabels eens naast de Anti Cables moeten vergelijken. Wat dunkt je daarvan? Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 [...] De bottleneck voor de fraaiste kabelontwerpen zit 'm blijkbaar niet in de kwaliteit van het geleidend materiaal, maar in de isolatie. [...] En hoe werkt dat dan precies? Groet, Jacco Oh, dat zou te maken hebben met de verschillende electrische eigenschappen van de vele verschillende isolatiematerialen waarmee men high-end kabels van de buitenwereld tracht te isoleren. Ze zouden een klein deel van het electrische signaal vasthouden en vertraagd in de tijd weer afstaan. In de loop der jaren zijn diverse exotische en minder exotische isolatiematerialen toegepast en er zijn allerlei mooie verhaaltjes aan verbonden waarom ze zo goed zijn. De besten weten bovengenoemd verschijnsel tot een minimum te beperken en zijn daardoor het meest neutraal -- ze geven de grootst mogelijke indruk er niet te zijn dus. Teflon is van alle onderzochte praktisch bruikbare materialen blijkbaar de beste isolatie voor kabels. Los van de commercie heeft men natuurlijk ook wetenschappelijk onderzocht hoe dat zit met het vasthouden en weer vrijgeven van electrische lading -- die theorie kan en wil ik verder niet uitleggen want er is zoveel over te lezen in zoveel white papers, dat ik het verder wel geloof. En nu komt er een kabel op m'n pad die alles NIET heeft wat alle voorgaande WEL hadden, namelijk een isolatiemantel en aangesoldeerde connectoren. Een micron-dunne coating moet kortsluiting en corrosie voorkomen; 't is niet helemaal hetzelfde als schellak maar het lijkt er wel op. En toevallig is het ook de kabel die met grote voorsprong het meest schoon lijkt door te geven wat er uit de eindversterker komt. Ik hou er niet zo van om recensies van mijn eigen geluid te doen, maar het komt er op neer dat het hoge middengebied en het hoog toch nog een zekere korreligheid of glazigheid bezaten, ondanks dat ik de Nordost's er destijds zo in vond uitblinken tov de MIT die ik daarvoor weer lang gebruikte. En nu speelt ie op alle fronten het snot voor de ogen van die Nordost; die glazigheid was nu ook weer niet zo groot dat het fout klonk, integendeel. Het is eerder zo dat de plotselinge afwezigheid ervan me deed realiseren dat het er altijd dus wel was. In die korrel bleek nog een "performance within" te zijn; een winst in low-level informatie die blijkbaar toch nog bijna onmerkbaar ten onder ging in de invloed van de di Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Ik kan voor mezelf wel erkennen dat het voor mij de grootste 'audiofiele' ontdekking is sinds ik voor een lachwekkende prijs tegen m'n huidige speakers aanliep. Maar je mag ook best zelf komen luisteren als je zou willen. Ik zet alleen de Nordost niet meer terug...... Toine. HEEL COOL!!! Doen we als ik je WaveWeavers kom terug brengen. OK? Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 HEEL COOL!!! Doen we als ik je WaveWeavers kom terug brengen. OK? Met vriendelijke groet, Erjee. Prima! Jij was trouwens al uitgenodigd. 't Was eventueel voor Jacco bedoeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 6 november 2006 Report Share Posted 6 november 2006 Hoi Toine, ik las dat de kabels, door gebrek aan isolatie, niet op de grond zouden moeten liggen . Heb jij hier ervaring mee? Maakt het uit, volgens jou, en hoe heb je het opgelost als je ze niet op de grond hebt? Zijn er ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 november 2006 Report Share Posted 6 november 2006 Ik zou bijvoorbeeld niet snel een systeem aanbevelen waarbij een speaker gebruikt wordt die qua impedantie sterk varieert (van 1 Ohm tot 50 Ohm) icm een speakerkabel die erg dun is (0.1 mm^2) en erg lang is (30 m). Als je dit ook nog eens op een buizenversterker aansluit met een uitgangsweerstand van 3 Ohm, nou dan heb je de poppen aan het dansen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 6 november 2006 Report Share Posted 6 november 2006 Ik zou bijvoorbeeld niet snel een systeem aanbevelen waarbij een speaker gebruikt wordt die qua impedantie sterk varieert (van 1 Ohm tot 50 Ohm) icm een speakerkabel die erg dun is (0.1 mm^2) en erg lang is (30 m). Als je dit ook nog eens op een buizenversterker aansluit met een uitgangsweerstand van 3 Ohm, nou dan heb je de poppen aan het dansen. Groet, Jacco Dank je, Jacco, dat klinkt dus als een theoretisch probleem (Bestaan er zulke luidsprekers?) Groet, azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts