tginneke Posted 14 oktober 2006 Report Share Posted 14 oktober 2006 Hallo, Heb het voornemen nieuwe speakers aan te schaffen. Ik heb verschillende verhalen gehoord van de B&W 804S en 803S, graag wil ik jullie mening hierover horen, het aanschafbedrag is tenslotte niet gering (althans volgens mijn budget). Ook goede alternatieven zijn natuurlijk welkom. Ben ook benieuwd naar de ervaringen in het laag gebied, ik wil namelijk niet meer met subwoofers aan de gang voor stereo, hoe goed ze tegenwoordig ook dan ook mogen zijn. Laat de racties maar komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 14 oktober 2006 Report Share Posted 14 oktober 2006 Het is al zo vaak hier aangegeven........zelf luisteren is het beste advies,liefs naast elkaar en op je eigen set in je eigen ruimte thuis. Over het laag hoef je niet over in te zitten,want dat zit er echt wel in. Maar met welke versterker draai je? Mijn ervaring met mijn (B&W 640-i) speakers is dat ze steeds zijn meegegroeid met de versterker.Was eerst een JVC AX-77,daarna een Marantz PM-80,daarna een Audio Analogue en daarna een Bryston.Naarmate de versterker beter werd werd de speaker ook beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 14 oktober 2006 Author Report Share Posted 14 oktober 2006 Beste audiofreak, Ik bergrijp dat zelf luisteren de beste metrhode is. Echter hebben de meeste audio zaken niet alle speaker merken in huis. Ik had van verschillende mensen op dit forum "betere"alternatieven verwacht of juist niet om tal van redenen. Ik kan me dan ook voortstellen dat er merken naar boven komen die ik niet ken en waar ik dan ook zeker een keer naar moet gaan luisteren, en waar kan ik die vraag tenslotte beter stellen als hear. Aangezien ik nu een home theater systeem heb draai ik op een Onkyo 603E receiver. Ik ben dan ook benieuwd of deze de juiste kwaliteiten in huis heeft om grotere vloerstaanders goed aan te sturen als ik deze puur voor stereo ga gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompj Posted 14 oktober 2006 Report Share Posted 14 oktober 2006 ik heb beide speakers uitgebreid gehoord en ben in bezit geweest van de 804's. Alles is persoonlijk, maar ik vind het beide zeer fraaie speakers. De 803 speelt met nog wat meer autoriteit dan de 804. Beide speakers zijn vrij lastig aan te sturen. Voor echt goede prestaties is een stabiele versterker nodig die (naar mijn mening) een wat warm karakter mag hebben. Jouw versterker zou ik zeker niet gebruiken. Plaatsing is ook van belang. Om het laag onder controle te houden moet je wat ruimte hebben om de speaker heen. Subwoofer(s) is/zijn dan zeker overbodig. Alternatieven: de 803D is een duidelijke klasse mooier (en duurder). Luister anders ook zeker naar een Hyperion 936. Die is de B&W's vind ik de baas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hans10 Posted 15 oktober 2006 Report Share Posted 15 oktober 2006 Ik zou in ieder geval ook eens gaan luisteren naar: - Audio Physic Virgo III, erg mooie soundstage - AVI Trio, superstrakke bas en perfect stereobeeld en tevens naar: - Verity Audio - Totem - Living Voice, mooi maar versterking schijnt erg belangrijk te zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Daarnaast noem ik dan ook nog PMC omdat je geen subwoofer meer wil. PMC maakt gebruik van de Transmissielijn in de speaker en zelfs bij de kleinste kasten (de DB en TB modellen) komt er daardoor een verbazingwekkend lage bas uit die kasten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 16 oktober 2006 Author Report Share Posted 16 oktober 2006 ik heb beide speakers uitgebreid gehoord en ben in bezit geweest van de 804's. Alles is persoonlijk, maar ik vind het beide zeer fraaie speakers. De 803 speelt met nog wat meer autoriteit dan de 804. Beide speakers zijn vrij lastig aan te sturen. Voor echt goede prestaties is een stabiele versterker nodig die (naar mijn mening) een wat warm karakter mag hebben. Jouw versterker zou ik zeker niet gebruiken. Plaatsing is ook van belang. Om het laag onder controle te houden moet je wat ruimte hebben om de speaker heen. Subwoofer(s) is/zijn dan zeker overbodig. Alternatieven: de 803D is een duidelijke klasse mooier (en duurder). Luister anders ook zeker naar een Hyperion 936. Die is de B&W's vind ik de baas. Kun je ook uitleggen waarom de Onkyo niet geschikt is, zijn de B&W's lastig aan te sturen dan? Hoeveel ruimte hebben de speakers dan nodig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jazzman Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Hallo, Ik ben ook geinteresseerd naar de meningen. Hoeveel ruimte heeft een B&W 804s nodig? Mijn luisterkamer is 3,5 bij 5 mtr. Ik wil ze vergelijken met de Avalon Symbol op een Primare voor en eind combi. Wie denkt mee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompj Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 ik heb beide speakers uitgebreid gehoord en ben in bezit geweest van de 804's. Alles is persoonlijk, maar ik vind het beide zeer fraaie speakers. De 803 speelt met nog wat meer autoriteit dan de 804. Beide speakers zijn vrij lastig aan te sturen. Voor echt goede prestaties is een stabiele versterker nodig die (naar mijn mening) een wat warm karakter mag hebben. Jouw versterker zou ik zeker niet gebruiken. Plaatsing is ook van belang. Om het laag onder controle te houden moet je wat ruimte hebben om de speaker heen. Subwoofer(s) is/zijn dan zeker overbodig. Alternatieven: de 803D is een duidelijke klasse mooier (en duurder). Luister anders ook zeker naar een Hyperion 936. Die is de B&W's vind ik de baas. Kun je ook uitleggen waarom de Onkyo niet geschikt is, zijn de B&W's lastig aan te sturen dan? Hoeveel ruimte hebben de speakers dan nodig? De B&W's, met name de 804 is een vrij lastige speaker om aan te sturen. Het impedantieverloop varieert sterk. De speaker heeft (mede) daardoor veel stroom nodig van de versterker. Een versterker met flinke voeding(en) is dan raadzaam. Een beetje vermogen (ik zou zeggen 100 watt en daarboven) is ook prettig bij deze speakers. Met alle respect voor de onkyo; de B&W's zijn betere versterking zeker waard (dus naast stroom en vermogen gewoon kwaliteit). Combinatie is smaakafhankelijk, maar ik zou zelf gaan voor een mooie Accuphase bijvoorbeeld. Te kille versterkers vind ik niet lekker combineren met de B&W's. Hallo, Ik ben ook geinteresseerd naar de meningen. Hoeveel ruimte heeft een B&W 804s nodig? Mijn luisterkamer is 3,5 bij 5 mtr. Ik wil ze vergelijken met de Avalon Symbol op een Primare voor en eind combi. Wie denkt mee... De B&W's zijn gevoelig voor de ruimte waarin ze gebruikt worden. Problemen met teveel laag liggen op de loer. Zorg in normale woonkameromstandigheden voor een goede ontkoppeling en minimaal 60 cm ruimte van de achterwand en 1 meter van zijwanden. Combinatie B&W met Primare heb ik zelf gehad, maar kon mij slechts kort bekoren...de Primare (hoe goed ook) klinkt voor mij te kil voor de B&W's. De Avalon Symbol klinkt preciezer en ruimtelijker dan de B&W's (holografisch bijna), maar heeft minder body. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Ik ben in het bezit van een paar B&W 804S.Ik gebruik ze in een kamer van 2.90x4.20 meter,waarbij de wand achter de luidsprekers onder 45 graden van het plafond naar de vloer loopt.Dit gaat uitstekend,ze zijn echter wel gevoelig voor de juiste plaatsing.Ik heb ze zo'n 45 cm van de zijwanden staan en (gemeten op de bovenkant van de kast) 80 cm van de achterwand.De afstand tot de achterwand heeft meer invloed dan de afstand tot de zijwanden,in mijn situatie althans.Hoe verder ze naar voren staan,hoe meer diepte en ruimtelijkheid erin komt.Indraaien heeft weer invloed op de plaatsing en het los van de luidsprekers staan van het geluid.Eigenlijk,hoe meer ruimte er omheen zit,hoe beter ze klinken(vind ik). Ze zijn inderdaad vrij lastig aan te sturen,de impedantie heeft een dip van 2.9 ohm,laag dus.Een degelijke versterker is dus aan te raden.Die Onkyo zal heus wel voldoende vermogen leveren,maar niet voldoende kwaliteit.Daar zijn deze luidsprekers echt gevoelig voor,ze laten gewoon horen wat ze aangeboden krijgen.Troep in=troep uit en gold in=gold uit.Hoe beter de versterker,hoe beter ze klinken.Ik raad ook een niet al te kille versterker aan.B&W staat bekend als een warme luidspreker,maar dat valt bij de 804 wel mee.Ze mogen best een beetje geholpen worden in het laag.Ik stuur ze aan met een Graaf GM 50,echt een aanrader alleen een beetje prijzig. Problemen met teveel laag heb ik absoluut geen last van,eerder wat weinig laag.Maar dat is bij deze luidsprekers(deze combinatie eigenlijk)gemakkelijk aan te passen met de luidsprekerkabels of de interlinks.Het zijn wel verschillen die in de marge zitten,maar het kan net dat beetje extra geven of wegnemen waardoor het precies goed klinkt.Kwestie van uitproberen.Hoe beter de gehele keten is,hoe beter de luidsprekers zullen klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 17 oktober 2006 Report Share Posted 17 oktober 2006 Wat ik nog even wil toevoegen aan het vermogen van Onkyo is dat mijn ervaring met de opgegeven vermogens van Japanse versterkers niet altijd even "betrouwbaar" zijn. Mijn Denon versterker (2 x 120 watt) is ooit volkomen voor gek gezet door een Naim versterker (Engels) van 2 x 18 watt. Ik ken de reden daarvoor niet (ben geen techneut en eigenlijk kan het me ook niet zoveel schelen) maar het verschil was er wel degelijk. Ik speel nu met Naim en Neat speakers. Van die Neats (de Ultimatum MFS) wordt op het forum van Naim beweert dat mijn Naim eindversterker (de nap140) absoluut te kort komt voor deze speakers. Het enige wat ik kan zeggen na een kleine week luisteren is dat die te kleine versterker wel een prachtig geluid uit de Neats weet te krijgen waar ik vooralsnog best mee vooruit kan. Ik ben het er waarschijnlijk wel mee eens dat een grotere eindversterker van Naim de Neats weer wat beter doet laten klinken maar sluit niet uit dat er een bepaalde kwaliteit die ik nu krijg weer verloren kan gaan. We lezen vaak op fora als deze dat versterker X niet "het maximale" kan halen uit speaker Y. Vraag is dan natuurlijk wel of dat maximale met alle vervolgens voorgestelde versterkers wel haalbaar is en of dat dan ook nog eens wenselijk is. Het kan heel goed zijn dat die Onkyo een heerlijke deun uit de voorgestelde Nautilussen weet te halen in de luisterruimte van tginneke. En laten we wel wezen, met een Nautilus803 haal je wel het maximale uit je Onkyo!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts