Jump to content

Dynaco st-80

muziekfreak
 Share

Recommended Posts

Ik heb al heel lang het gekke idee om een buis teproberen, wat dus destijds ook gebeurde vreesde ik al (jadis op magnepans). Ik vond dat gewoon echt super klinken desondanks dat een buis slechter meet dan een transistoramp (heb ik me laten vertellen anyways)

De nadelen van buis zijn me volstrekt duidelijk

Het slijt, bias weer afregelen,warmteafgifte kan een probleem zijn in sommige ruimtes. En meer van dat soort dingen, Echter mijn keuze is wel overwogen destijds al. Dat ik hoe dan ook een keer moet bezitten een goede buis.

Nu werd me links en rechts al vertelt okee, dit is wel de moeite iig ! Dus ben ik er verder op ingegaan. Echter 700euro voor een buis is relatief goedkoop heb ik me laten vertellen. Maarja voor een 2dehandse lijkt me dat een aardig beginnerstap in die wereld.

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=ht...s/42813447.html

Ik heb me laten vertellen dat het een goed merk is (in de PA wereld, vroeger een goede naam had) Wie kan me meer vertellen over deze versterker het is een Eindversterker. Met een Bias regeling via leds, 2x40watt linear, triode omschakelbaar 2x15w klasse A.

Ik ga hem donderdag beluisteren bij de eigenaar die hem tekoop aanbied. Op voorhand info is nooit niet verkeerd. :)

Wie o wie kent dit merk en deze type...wie kan me meer vertellen.

(PS ik weet niet of dit het goede onderwerp is) :unsure:

Hallo Muziekfreak,

Zelf ben ik in het bezit van een ST-70,en kan wel zeggen dat Dynaco op zich niet verkeerd is voor muziek reproductie.

In de PA-wereld ken ik wel Dynacord,misschien de PA-afdeling van dit merk ?

De ST-80 ken ik niet, maar als de output trafo's van dezelfde kwaliteit zijn als mijn A-470,dan heb je samen met de EL-34's een prachtige eindversterker.

Die 2-ohm optie zit helaas niet op de mijne,ben benieuwd welk type output trafo dit is op de ST-80.

Zelf heb ik KT-88's ipv de Mullard EL-34's op mijn ST-70, met de nodige aanpassingen uiteraard.

Laat maar horen hoe die ST-80 bevalt.

Groeten, Jerry.

Ik meen ook dat hun onder andere namen hun producten aan de man brachten.

Dynavox,Dynaco,en nog een paar namen die me ontgaan zijn :unsure:

Maar jij hebt dus de st70 ! is dit ook een EV enz. ik wil weleens weten wat nu een goed pre keuze is voor een buis ev. Ook een buis of een andere transistor, hybride enz.

Ik hoor het wel

• 2 weeks later...

:) Hallo Muziekfreak,

De ST-70 is ook een buizeneindbak,met 2x35W output.Ik zie op de foto v/d ST-80 geen gelijkrichtbuis,bij mij zit er nog een GZ-34 op.Ook zie ik twee buisjes meer dan op de mijne,waarschijlijk twee (dubbel) triodes als fazedraaier.Bij mij is er een 7199 buis,combi van penthode ingang en triode fazedraaier in enkele behuizing.

Gezien de hoge ingangsimpedantie v/d meeste buizen ingangstrappen (470k of hoger,tenzij geshunt ivm aanpassingen),hoef je bij de meeste vv met lage Zuit geen problemen te verwachten.Dus puur luisteren.

De interlinks tussen voor en eind dienen wel een zo laag mogelijke eigencapaciteit te hebben,(liefst <50 pf) zeker als je een buizen vv hebt met een anode uitgangstrap(ook ivm met Miller effekt bij buizen,penthodes hebben hier minder last van dan triodes op de ingang).Bij een buizenvv met kathodevolger uitgangstrap hoef je je ook niet zo druk te maken over kabellengtes < 3meter,idem met solid-state.

Hoe was de luisterbezoek van de ST-80 ?

Groeten,

Jerry.

Hoi Geerdie,

De GZ-34 is een dubbelfazig buisgelijkrichtertje.De twee anodeplaten zijn wel goed te zien ja.

Het is ongeveer 7cm hoog,en 35mm diam.

Wil je een paar (minimaal 20stuks// op de eind per kanaal :P ) gebruiken ipv de solidstate diodes in de voeding van je toekomstige versterkers ? :D