Jump to content

netspanningskabels e.d.

gerard mooij
 Share

Recommended Posts

Hallo

Ik ben nieuw op dit gebied en vroeg mij af hoe belangrijk netspanningskabels en filters zijn.

Maakt het echt iets uit, hoe werkt het?

Groeten Gerard

Zogenaamde "lichtnetproblemen" zijn een excuus voor mensen die behoefte hebben om een supermooi afgewerkte stekkerdoos of netsnoer in hun kamer goed zichtbaar op te stellen, waarmee placebo effecten worden aangewakkerd zodanig dat de muziekbelevenis beter wordt, hetgeen weer aan de technische kwaliteiten van zo'n netfilter wordt toegeschreven, terwijl dit nergens op slaat. Als ik zeg dat het brood bij de AH niet ideaal is voor roosteren, en dan ook een puur gouden broodrooster voor 5000 euro koop en tevens de illusie heb dat dit voor het 'niet ideale brood' compenseert, doe ik hetzelfde.

1. Een goed gebouwde voeding heeft totaal geen last van rommelstroom. Een op dit punt goede voeding zit al in de goedkoopste audiocomponenten.

2. Inkoppelende ruis vindt niet plaats op frequenties waar audioapparatuur last van heeft, tenzij je netsnoer / luidsprekerkabel een paar kilometer lang is.

3. De aangeboden producten zouden problemen, als deze er

Beste S,

Ik zeg niet dat dure netsnoeren ertegen helpen, maar dat audio apparatuur geen last heeft van de spannings schomelingen en HF vervuiling uit het net is domweg niet waar. HF gaat gewoon dwars door de trafo heen, De afvlakkers halen het meeste weg, maar HF komt gewoon in het audiocircuit. Heb dat recententlijk nog gemeten met mijn Tektronix 2712. Dat de goedkoopste brugcel/elco voeding dat al tegenhoudt is eveneens onzin. Om nog maar te zwijgen over de PWM voeingen die zelf het net en je schakeling meer vervuilen dan dat het tegenhoudt.

Ik ga er hier nu niet over discuseren of je die entvervuiling hoort of niet, maar hij is er zeker in je audioschakeling. Daar zijn dacht ik toch ook wel de nodige serieuze whitepapers over geschreven. Het hele EMI en HF gebeuren in het lichtnet heeft altijd al zijn invloed gehad op audio. In de proaudio op grote mix consolse waar vele kanalen uiteindelijk gesommeer worden wordt wel duidelijk hoe veel invloed een slecht lichtnet heeft ;)

Groeten,

Bas

Netspanning kabels heb ik nooit begrepen. Je hebt de electriciteit centrale, vele kilomters weg.. Dan een groot stuk hoogspanning, dan kom je een keer bij het trafo huisje, waarna het nog 50 meter naar je huis moet, om vervolgens met doodnormaal (en niets mis mee) 2.5mm^2 koper (of daar omtrend) naar de verschillende stopcontacten in je huis te gaan.

en DAN, ja DAN, WAT een verschil door die laatste 2 meter exotisch te overbruggen. :confused::confused:

Normaal goed ontworpen apparaten hebben een behoorlijke tolerantie als het gaat om de ingangsstroom. Goede (audio) apparaten hebben behoorlijk bemeten voedingen en moeten gewoon overweg kunnen met de aangeboden spanning.

Tenzij er echt iets 'mis' is.

Mijn mening is, wanneer je met netkabels en filters gaat werken, dat het einde zoek is. Het heeft veel meer zin om je bijvoorbeeld bezig te houden met:

- akoestiek van de luisterkamer

- opstelling van speakers

- speakers

en natuurlijk..

- je muziek collectie!

Heb je die 4 punten goed voor elkaar dan doe je het waarschijnlijk beter het overgrote deel van de mensen die netkabels en filters hebben aangeschaft..

Overigens gebruiken ze ook gewoon koperdraad in medische apparaten en ook NASA is vast niet vies van stukjes koper. Pas wanneer er een dood eenvoudig audio signaaltje doorheen moet, of nog eenvoudiger, netspanning, dan maakt het ineens uit? U begeeft zich op glad ijs! :)

Maar ik vermoed dat niet iedereen hear het met me eens is.. :D

Guest Kraus vonBentinck

Als je zelf eens wat wilt proberen dan kun je een dealer opzoeken die een demonstratiekoffer heeft van Audioplan. Die kun je dan lenen en thuis eens luisteren wat het uithaalt.

Simpele maatregelen als alle stekkers juist polen hebben vaak veel meer effect.

Hallo

Mijn vraag heeft meer teweeg gebracht dan ik wilde.

Bedankt ik zoek wel verder.

Groeten Gerard

Hoi Gerard,

Dat komt niet door jou, hoor. Het is in dit forum een discussie die altijd onder de oppervlakte meespeelt, en zeker relevant is. Dat zorgt er ook voor dat je op

Beste,

idd is het hear altijd de bekende discussie van wel of niet.

Dat het vaak dezelde personen zijn die hun 'geloof' aanhangen en hear verkondigen is juist en ook juist is dat sommige anderen zich eraan storen.Dat er dus verschil in mening is is ook juist.

Ook juist is dat men vaak aan elkaar stoort en dat het het plezier wegneemt bij sommigen is ook juist.

Maar het is open forum en ieder mag zijn zegje cq mening verkondigen,zolang het niet in gescheld of oeverloos ge-OH verzand.

Enne..........

Ik stoor me ook regelmatig aan sommige forummers,maar ik probeer wel iemand in zijn /haar waarde te laten en doe dat door ze juist te negeren.In discussie gaan ermee heeft in mijn optiek geen enkele zin meer.

Dat hoeft natuurlijk ook niet en andersom zal dat ook zo zijn.Maar er zijn uitzonderingen die uiteindelijk wel luisteren naar een ander van de tegenpartij en het zelfs gaan onderzoeken,zoals recentelijk wat er met forumlid Dekkersj is gebeurd bij het uitzoeken van verschil in kabels.Dan zie je ook gelijk dat de anderen die ook op hem hebben gescholden in het verleden wel HUN waardering uitspreken voor zijn hernieuwde bevinding en dat is dan weer groots van hen.

Maar ik vind het ook jammer als een topic om zeep wordt geholpen door iemand zijn mening verkondigt waarvan je weet dat dat weer allerlei tegenreacties oproept,want dat maakt zo'n topic bijna onleesbaar en daar heeft een beginnend hifihobbyist niets aan.Sterker nog deze loopt weg en komt ook niet snel terug.

Ook vind ik dat sommige van ons niet altijd maar weer met de bekende en zelfde argumenten moeten komen,want de diehards die hear dagelijks te vinden zijn weten dat nu wel.

Wie de schoen past trekt hem aan.

In mijn optiek maakt het wel uit als je laatste meter een dikker netsnoer erop aansluit op bv je versterker.Heb dat recentelijk wederom weer ondervonden bij het betrekken van mijn nieuwe luisterruimte.

Het gaat allemmal een stapje verder kwa geluidsbeleving en m.i. heeft het dus wel degelijk nut om een beter netsnoer eraan te hangen.Ik ervaar meer rust in het geluidsbeeld en het is net of het gemakkelijker eruit komt.

Dus ja volmondig kwa netsnoeren.Maar ook hier een kleine opmerking erbij.Niet elk beter netsnoer zal een verbetering geven....dat is toch ook weer matching.

V.w.b. netfilters is hetzelfde verhaal.De ene werkt wel en de andere niet.Wel is mijn ervaring met netfilters dat sommigen ervan veel dynamiek weghalen in je set.Ik gebruik ze dan ook sinds kort niet meer op het analoge deel.Nog wel op het digitale deel,want daar hoor ik met netfilter op de cd speler wel degelijk een positief verschil.

maar het goed in-fase zetten van je apparatuur zelf en het goed opstellen van je speakers en je luisterruimte akoestisch aanpakken zijn zaken die een groter teweeg brengen in positieve zin.

Kortom proberen dus.

Met groet,

Hallo

Mijn vraag heeft meer teweeg gebracht dan ik wilde.

Bedankt ik zoek wel verder.

Groeten Gerard

En dat was PRECIES wat ik wilde met mijn post. :lol:

Ik wilde overigens niemand boos maken. CJ vergeef me!

@ Sodejuu, waarom noem je me nou geen S-39? :D

Beste S,

Ik zeg niet dat dure netsnoeren ertegen helpen, maar dat audio apparatuur geen last heeft van de spannings schomelingen en HF vervuiling uit het net is domweg niet waar. HF gaat gewoon dwars door de trafo heen, De afvlakkers halen het meeste weg, maar HF komt gewoon in het audiocircuit. Heb dat recententlijk nog gemeten met mijn Tektronix 2712. Dat de goedkoopste brugcel/elco voeding dat al tegenhoudt is eveneens onzin. Om nog maar te zwijgen over de PWM voeingen die zelf het net en je schakeling meer vervuilen dan dat het tegenhoudt.

Ik ga er hier nu niet over discuseren of je die entvervuiling hoort of niet, maar hij is er zeker in je audioschakeling. Daar zijn dacht ik toch ook wel de nodige serieuze whitepapers over geschreven. Het hele EMI en HF gebeuren in het lichtnet heeft altijd al zijn invloed gehad op audio. In de proaudio op grote mix consolse waar vele kanalen uiteindelijk gesommeer worden wordt wel duidelijk hoe veel invloed een slecht lichtnet heeft ;)

Groeten,

Bas

Mooi is om te zien dat er ook mensen zijn die inhoudelijk reageren kunnen, ook al zijn ze het niet met me eens. Jouw argumenten zijn uiteraard niet fout. Echter, hier ontbreekt m.i. het kwantificeren v/d effecten ervan.

Afvlakken haalt heel veel rommel weg zoals je zelf zegt. Nu is het de kunst dat een versterker / voeding zo wordt ontworpen dat de rommel uit de voeding slechts nog een zo kleine bijdrage levert aan inherente versterkerruis. Een S/N verhouding van 80 dB is eigenlijk al meer dan zat, en ik betwijfel of je een ruisvloer op die hoogte kunt onderscheiden van eentje op -100 dB. Klankmatig maakt het in ieder geval niets uit; onze oren maskeren het weg. Vaak wordt in dure apparatuur dit probleem opgeblazen om een idiote voeding te kunnen inbouwen. Ongetwijfeldis er ook echte shit op de markt, die het presteert om lichtnetrommel hoorbaar te maken. Maar bijv. een harmanversterker van een paar honderd euro heeft hier al

Ik zoek iets te doen met gevlochten kabel, liefst goed dik, met lucht tussen, dubbele afscherming, en isolatie dmv van biologisch katoen! Is het interessant om ferrietkralen rond een netkabel aan te brengen?WAF factor speelt geen rol! :P

statement_power.jpg

zoiets misschien ongeveer min of meer :D (met dank aan Pietje Bell - zie 2e hands rubriek ;) )

;) mvg RastaPhil

Mijn ervaringen met netkabels....

In den beginne....

waren er netkabels die bij het apparaat geleverd werden... Op zich weinig mis mee.

Omdat er verdeelblokken nodig waren gebruikte ik eerst de Gamma plastic stekkerdozen. Later afgeschermde en geaarde zelfgemaakte stekkerblokken. Ik meende wat betere stereoplaatsing te horen. helemaal zeker was ik hier niet van.

Toen kreeg ik de kans om eens een netfilter te proberen.

Dit gaf inderdaad meer rust in de installatie waarmee ik toen speelde. Ook waren klanken van snaarinstrumenten ronder en leken meer op het orgineel. Dat dit kwam omdat mijn speakers wat weinig midlaag hadden wist ik toen nog niet. Kortom het mooie glanzende aluminium stekkerblok werd aangeschaft.

Hierna eens wat met netkabels geexperimenteerd. Ik heb toen geleerd dat sommige netkabels veel van het geluid laten liggen (verlies aan dynamiek). Gewone "PC-kabels" waren in mijn oren zelfs (veel) beter.

Dan toch maar zelf weer eens iets te maken. Mijn zelfgevlochten netkabels ontstonden toen. Eerst in massief draad, later in verzilverd koper met teflon isolatie. Dit was in elk geval dynamischer dan de PC-kabels. Toch werd alles aangesloten op het netfilterblok.

Omdat ik via m'n werk een scheidingstrafo kon krijgen (ca 3000VA ringkern). werd deze ook in de netvoorziening opgenomen. Ondertussen zat ik n.l. met m'n set op zolder, waar het vrijwel ondoenlijk is om een apparte groep aan te leggen. De ringkern er dus ook maar tussen.

Dat de eindversterkers het hier niet helemaal goed op deden was me al wel snel duidelijk. Een tweede netfilterstekkerblok met parallelfiltering werd hiervoor gebruikt.

Toen kwam twee weken terug de openbaring.

Dat is hear te lezen (LINK).

In het kort... door op verschillende plaatsen de netfilters

Guest Kraus vonBentinck

Hier heb je gelijk de makke van een kabeltopic; het gaat werkelijk over van alles maar niet over het onderwerp zelf en dat is ook helemaal niet nodig want het staat allemaal al in honderd toonaarden en soms over meer dan 100 pagina's uitgesmeerd al uitentreuren besproken.

Het enige onderwerp is nog wat er aan andere forumleden wel of niet mankeert. Nog saaier dan kabels :(

Hallo

Ik ben nieuw op dit gebied en vroeg mij af hoe belangrijk netspanningskabels en filters zijn.

Maakt het echt iets uit, hoe werkt het?

Groeten Gerard

Hallo Gerard

Naar MIJN ervaring kunnen andere/betere netsnoeren en filters wel degelijk een positief effect hebben op een set.

kijk hier eens: platenspeler.com

Dan kun je voor weinig :D zelf iets maken wat naar MIJN ervaring en in mijn set nog goed werkt ook.

grtjzz Daffy ;)

Wat zou de impedantie zijn van al die filters en aanverwante artikelen? Ik vraag me dat wel eens af, want als die hoogimpedant zijn (relatief dan he), dan zal een versterker moeite hebben om stroompieken uit het net te trekken. Het filter zorgt dan voor een stroombegrenzing.

Scheidingstrafo's verhogen de impedantie ook alleen maar omdat er geen spanningstransformatie is, maar wel verlies. Ik zeg: zo dik mogelijk koperdraad tussen transformatorhuis en eindversterker. Een goede versterker zou de filtering intern moeten oplossen. Met nadruk op zou moeten.

Groet,

Jacco

Wat zou de impedantie zijn van al die filters en aanverwante artikelen? Ik vraag me dat wel eens af, want als die hoogimpedant zijn (relatief dan he), dan zal een versterker moeite hebben om stroompieken uit het net te trekken. Het filter zorgt dan voor een stroombegrenzing.

Scheidingstrafo's verhogen de impedantie ook alleen maar omdat er geen spanningstransformatie is, maar wel verlies. Ik zeg: zo dik mogelijk koperdraad tussen transformatorhuis en eindversterker. Een goede versterker zou de filtering intern moeten oplossen. Met nadruk op zou moeten.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Daarom moeten grote versterkers ook altijd direct op het lichtnet zonder filters etc. Heb het altijd klankmatig een achteruit gevonden een amp op een filter. Weg laag dynamiek.

Groeten,

Bas

Jacco,Bas,

Parrallel filteren, geen beperkingen, geen achteruitgang, nooit.

Theo

Parallel aan een weerstand van 0 Ohm? Dan valt er niets te filteren. Je zult ALTIJD een serie impedantie moeten introduceren, anders is er niets te filteren...

Groet,

Jacco

Jacco,Bas,

Theo

Parallel aan een weerstand van 0 Ohm? Dan valt er niets te filteren. Je zult ALTIJD een serie impedantie moeten introduceren, anders is er niets te filteren...

Groet,

Jacco

Volgens mij is een parallelfilter niet meer dan een condensatortje.

Overigens "doet" een eventuele afscherming ook wat. Ik vind "dat" negatief uitpakken, anderen hetzelfde effect positief... :confused:

:)

Beste S,

In het geval van versterkers ben ik het met eens, dat je het niet terug hoort. Een mooi voorbeeld gaf Erik Kleinsmit eens. Als hij zijn amp uitzet blijft ie nog een minuut ofzo doorspelen door de geladen elco's. Heb dat zelf ook met verschillende versterkers, en inderdaad je hoort geen enkel verschil. Echter alleen wanneer er een stroompiek gevraagd wordt dat ie gewoon leegloopt en het over is :D

In digitale systemen en opamps is voedingsruis en voedings rommel wel waarneembaar, en daar wil je toch wel zo'n stil mgoelijke voeding hebben, met zo breedbandige mogelijke regulatie.

Betreft versterkers en eindversterkers. Klinken naar mijn mening altijd het beste direct in de muur zonder netfilters en andere stroombegrensende middelen. Misschien een parallel c of filtering of C's over de diodes, maar dat is het dan.

Groeten,

Bas

Jacco,Bas,

Theo

Groet,

Jacco

Volgens mij is een parallelfilter niet meer dan een condensatortje.

[...]

:)

Ja, dat begrijp ik. Alleen een condensator doet helemaal niets als ie 0 Ohm ziet richting het net. Nu is dat niet zo en ik vraag mij af hoeveel die impedantie is. Strikt genomen bestaat parallel filtering dus niet.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Tuurlijk is die ingangsimpedantie geen 0 ohm. En voor de mensen die iets minder technisch zijn. Stroom kiest de weg van de minste weerstand. Een condensator van een bepaalde waarde heeft een lage weerstand bij een bepaalde frequentie. In het geval van netfiltering zal de weerstand lager worden naarmate de frequentie hoger wordt. Op een gegeven moment is de weerstand van de condensator naar mass lager dan de weerstand naar binnen de versterker. Deze HF vervuiling kiest dus de weg naar aarde i.p.v. naar je versterker. Zou er geen ingangsweerstand zijn, dan wordt er ook neit geilfterd. Kan het niet simpeler uitleggen :D

Groeten,

Bas

Maar nu weet ik nog steeds niets over die netkabels: welke impedantie ze hebben of hoe dik ze zijn qua diameter, wat de contactweerstand van een stopcontact is en wat de serie inductie is van de gebruikte filters. Wel al een hele hoop gezeur gelezen.

Groet,

Jacco