Jump to content

netspanningskabels e.d.

gerard mooij
 Share

Recommended Posts

Henrie,

Jij lijkt me de uitgelezen persoon om iets over contactweerstanden te vertellen. Zijn die in de orde grootte 0.1 Ohm of nog minder?

Groet,

Jacco

Ik voel mij zeer vereerd ;):D maar ik zou het zo niet weten. Een en ander ligt ook aan het soort overgang lijkt mij (solderen, klemmen, krimpen enz.) en hoe goed dat is gedaan. Ik weet wel dat in grote elektrische installaties flink wat hitte kan ontstaan rondom kabelaansluitingen. Die worden met een kabelschoen aan een railsysteem geklemd met flinke bouten en moeren. Maar goed, de stromen zijn daar ook 'iets' groter dan bij audio natuurlijk. Bij een overgangsweerstand van 0,1Ohm en een stroom van pak 'm beet 300A (zeker geen onrealistische waarde), verstook je toch al gauw 9000W. En dat op een relatief klein gebied rondom de kabelschoen. Ja, dat zal wel heet worden dan... Van daaruit geredeneerd zou ik zeggen dat als je een goede verbinding maakt, dat de overgangsweerstand wel kleiner zal zijn... Maar zeker weet ik dat niet...

Henrie,

Jij lijkt me de uitgelezen persoon om iets over contactweerstanden te vertellen. Zijn die in de orde grootte 0.1 Ohm of nog minder?

Groet,

Jacco

Ik voel mij zeer vereerd ;):D maar ik zou het zo niet weten. Een en ander ligt ook aan het soort overgang lijkt mij (solderen, klemmen, krimpen enz.) en hoe goed dat is gedaan. Ik weet wel dat in grote elektrische installaties flink wat hitte kan ontstaan rondom kabelaansluitingen. Die worden met een kabelschoen aan een railsysteem geklemd met flinke bouten en moeren. Maar goed, de stromen zijn daar ook 'iets' groter dan bij audio natuurlijk. Bij een overgangsweerstand van 0,1Ohm en een stroom van pak 'm beet 300A (zeker geen onrealistische waarde), verstook je toch al gauw 9000W. En dat op een relatief klein gebied rondom de kabelschoen. Ja, dat zal wel heet worden dan... Van daaruit geredeneerd zou ik zeggen dat als je een goede verbinding maakt, dat de overgangsweerstand wel kleiner zal zijn... Maar zeker weet ik dat niet...

Bij een beter contact moet de overgangsweerstand kleiner zijn, aangezien je dat ook ziet bij apparaten die nogal wat stroom vragen, daar maakt het veel verschil in welke contactdoos je de stekker steekt. De

Geef dan ook info, deed ik ook.

Ik zou zeggen: Een beetje realiteitszin is nooit weg. Als je een pareto zou maken van componenten in een set en de mate waarin die componenten invloed hebben op het geluid van die set dan bungelt het netsnoer ergens onderaan met een invloed die nadert tot nul. Als een netsnoer w

Ik voel mij zeer vereerd ;):D maar ik zou het zo niet weten. [...]Van daaruit geredeneerd zou ik zeggen dat als je een goede verbinding maakt, dat de overgangsweerstand wel kleiner zal zijn... Maar zeker weet ik dat niet...

Ja, wellicht moet die weerstand kleiner zijn dan 0.1 Ohm. Ik zit hier even wat te rekenen en een standaard dropveter van 1m80 en 2x0.75mm^2 heeft een totaalweerstand van 84 milliOhm (23,3 milliOhm per meter geleider) en als die contacten het heetst worden, dan verwacht ik dat twee contactovergangen een orde van grootte daarboven ligt. Zomaar voor de blote vuist weg. Stel Rcontact = 0,05 Ohm?

Groet,

Jacco

Beste,

Ik doe een poging. Laat ik wel voorop stellen, dat de bedragen die voor welke netkabel dan ook gevraagd worden zoiezo absurd zijn, en daar kan ik absoluut niet achter staan.

Ik geloof er wel in, dat de capaciteit en inductie tussen de twee geleiders invloed kunnen hebben op HF, ook HF opgepikt van buiten af. Heb op een AES Lezing eens een hele interessante demo gezien van een extreem voorbeeld van een zendmast naast een electriciteits kabel voor (pro) audio. En toen liet die zien dat door simpelweg de draden te twisten en een EMI afscherming aan te brengen bepaalde "neven" effecten onderdrukt werden. Tuurlijk hebben we thuis niet zulke extreme omstandigheden, maar het geeft wel aan dat er natuurlijk wel meer is. Een kabel met zijn capaciteit, weertsand en inductie is toch ook uiteindelijk een filter. Echter zou dit effect veel groter moeten zijn bij gebalanceerde spanning, daar dan alleen het potentiaal verschil tussen twee gelijke fase's wordt gebruikt en je dus een common mode reductie hebt. Hoe beter je netkabel dan in elkaar zit qua twist (twee signaalheflten heffen elkaar op) hoe beter de filter werking. Echter ook weer een situtie die thuis niet echt telt. Dus tja.... Ik hou

het in het midden.

Toch S, en dat meen ik serieus en niet om te stangen ofzo, is natuurlijk niet elke audiofiel bij voorbaad gek, bijgelovig etc. Er zit altijd wel ergens een kern van waarheid. Ik probeer wel altijd wat breder te denken.

In mijn eigen set, hangt alles aan standaard netsnoeren en mijn eindtrappen op een veel te lichte 30 meter lange half opgerolde haspel met 0,75mm aders :D (don't try this at home....:D)

Ps. Er bestaan ook indistriele kabels voor theater gebruik enzo, waarbij de mantels van de kabels bestaan uit een ferriet poeder substantie waarbij meetbaar aangetoont is dat ze HF en ether frequencie's onderdrukken. Daar geloof ik dus wel in, en zou die kabel graag op mijn digitale spullen hebben. Gelukkig kost ie maar minder dan 10 euro per meter :D

Groeten,

Bas

Ergens zal er wel een verklaring voor zijn.

Als het zo is, dan is daar inderdaad een verklaring voor. Deze zou ik graag willen zien.

Ik ben nog steeds van mening dat als er dingen als filtering nodig zijn, deze IN de apparaten moeten zitten, en niet in een of andere vage kabel waar ik nog eens vele extra euro's voor zou moeten neertellen.

Ergens zal er wel een verklaring voor zijn.

Als het zo is, dan is daar inderdaad een verklaring voor. Deze zou ik graag willen zien.

Ik ben nog steeds van mening dat als er dingen als filtering nodig zijn, deze IN de apparaten moeten zitten, en niet in een of andere vage kabel waar ik nog eens vele extra euro's voor zou moeten neertellen.

Natuurlijk is er overal een verklaring voor. Het is alleen de vraag hoe ver men wil gaan om het te verklaren. Iets onverklaard laten heeft ook zijn nut en charme, maar dat is een heel ander verhaal.

Ik begrijp best het nut van een filter als er sprake is van extreme omstandigheden of een DECT telefoon in de zeer nabije omgeving van netkabels (mijn wekkerradio heeft hier last van...). Je moet zorgen dat ze niet in de kast komen (die stoorsignalen) dat heb ik althans onthouden van mijn lessen EMC. En het verplaatsten van mijn DECT station is goedkoper dan een heel duur netfilter en dito kabel aan mijn wekkerradio.

Groet,

Jacco

Tja, als mensen duizenden euros uitgeven aan versterkers en andere apparatuur, dan mag je toch wel verwachten dat deze appparatuur lacht over zo'n simpel DECT telefoontje... Of ben ik nu zo gek om dergelijke eisen aan de apparatuur te stellen?

Dat zal je nog tegenvallen. Ik verwacht dat de richtlijnen van audio apparatuur niet voorzien in het plaatsen van dergelijke sterke stoorbronnen. GSM is ook een sterke zender (het mobieltje) en ook die moet je niet bij je apparatuur in de buurt houden, want de kans is groot dat ie gaat ratelen tgv de storing.

Maar enige eisen mag je zeker stellen. Deze week (en waarschijnlijk volgende week) ben ik aan het klussen en als ik de stofzuiger in de schuur aanzet, dan gaat de radio in de schuur (een heuse Hornyphon) staan knetteren. Die is dus niet ontstoort. Terwijl ik op mijn set in de huiskamer niets hoor.

Groet,

Jacco

Mijn ervaring: verschil tussen standaard netsnoer en tegelijkertijd geprobeerde Lapp en Belden (alle drie dus tegelijk in bezit) was dat de Lapp wat scherper en feller klonk en de Belden wat zachter (tov elkaar en standaard snoer) echter niet duidelijk genoeg om een bewust keuze te maken. Ze waren alle drie overigens even mooi of lelijk om te zien. :blink: Na lang aarzelen, omdat niet voor te stellen was dat een duur snoer tot meer dan het uitgeven van geld zou leiden, een merkkabel op proef geprobeerd (VdH mainsstream) met duidelijk meer rust en openheid tot gevolg. Draai overigens met Musical Fidelity versterkers en Dynaudio speakers producten die vrij neutraal en transparant van karakter, dus gevoelig voor aanpassingen in de ketting zijn. Waar of niet waar? Onlangs nog eens de drie oorspronkelijke netsnoeren ipv de drie VdH's (twee dunnere versies gaan naar voorversterker en cdp) aangesloten met meer hardheid, minder vloeiend resultaat en meer muzikale presentatie tot gevolg. Audiofiel ipv technofiel? Zolang m'n oren niet anders meten mogen ze blijven.

De chokes in de versterkers schijnen als filters te werken. Heb ze niet zonder gehoord, dus kan daar niet over oordelen. Het geluid is wel uiterst schoon, maar dat gold ook voor de chokeloze MF versterkers die in bezit zijn geweest.

Ja, wellicht moet die weerstand kleiner zijn dan 0.1 Ohm. Ik zit hier even wat te rekenen en een standaard dropveter van 1m80 en 2x0.75mm^2 heeft een totaalweerstand van 84 milliOhm (23,3 milliOhm per meter geleider) en als die contacten het heetst worden, dan verwacht ik dat twee contactovergangen een orde van grootte daarboven ligt. Zomaar voor de blote vuist weg. Stel Rcontact = 0,05 Ohm?

Groet,

Jacco

Het hoeft niet zo te zijn dat de overgangsweerstand groter is dan de kabelweerstand. Het probleem met een overgangsweerstand is alleen dat dit een weerstand is die zich op een klein stukje van het hele kabeltraject bevindt. De hele kabel kan best een weerstand hebben van een paar Ohm als ie een paar kilometer lang zou zijn. Het vermogen dat daardoor gedissipeerd wordt, wordt dan immers verdeeld over die paar kilometer. De hitte verdeelt zich dus ook over die hele kabel. Bij een contactovergang concentreert de hitte zich rondom het contact, omdat daar immers vermogen wordt gedissipeerd... Je moet dus eigenlijk uitgaan van 'vermogen per oppervlakte-eenheid'. Als die verhouding te hoog wordt, dan krijg je hitte-problemen...

Het kan niet feitelijker dan gewoon de feiten benoemen. Feiten zijn, dat de 'bas niet strakker' wordt (terwijl het misschien wel als zodanig beleefd wordt) als ik een ander stuk draad als netsnoer gebruik. Ook al zeggen 10000 audiofielen het tegenovergestelde. Met het audiofiele luisteren kun je alleen informatie verkrijgen over hoe je muziek beleeft. Niet over de werking van een netsnoer. Dan kun je aankomen met welke maatstaf je ook wilt, dat maakt niets uit.

Het kan niet feitelijker dan gewoon de feiten benoemen. Feiten zijn, dat de 'bas niet strakker' wordt (terwijl het misschien wel als zodanig beleefd wordt) als ik een ander stuk draad als netsnoer gebruik. Ook al zeggen 10000 audiofielen het tegenovergestelde. Met het audiofiele luisteren kun je alleen informatie verkrijgen over hoe je muziek beleeft. Niet over de werking van een netsnoer. Dan kun je aankomen met welke maatstaf je ook wilt, dat maakt niets uit.

Klopt, dat maakt niets uit.

Verder maar weer.

Jarenlang mogen meetfreaks audiofielen als debielen afschilderen

Mijn beste gok is dat dit nog vandaag wordt weggejorist. Niet dat ik dat wil, ik vind dat iedereen hier gewoon moet kunnen zeggen wat ie op 't hart heeft. Echter ben ik het hier niet mee eens. Als ik zeg dat audiofielen een aantal zaken niet door hebben, dan zeg ik *niet* dat ze een aantal zaken niet op een rijtje hebben. Volgens mij geldt dat voor alle techneuten hear (maar dat zeg ik voorzichtig, ik wil geen uitspraken over anderen doen). Maar juist dit onderscheid niet zien is de makkelijkste manier om je af te doen van inhoudelijke repliek van techneuten. Het is z

Idee? :o

Voor het opvangen van hoogfrequent-signalen ben je beter af met een antenne.

Zodra je een kabel gaat twisten/vlechten ga je de antenne in feite opdelen in kleine stukjes, hij bestaat voor de straling niet meer uit 1 recht stuk en er zal dus ook mider HF opgevangen worden?

't is maar een idee, kan iemand dit nog verder onderbouwen of klets ik uit m'n nek? B)

geachte forummers,

Misschien is het verstandig om het toch zoveel mogelijk on-topic te houden.

Aan scheldpartijen en elkaar uitkafferen of voor 'iets' uitmaken heeft geen zin en daar zit niemand op te wachten ook.

Natuurlijk is het zo dat er best een geintje gemaakt mag worden in een topic,maar je heb geintjes en GEINTJES. Inderdaad worden er berichtjes weggehaald door het HEAR team en zijn moderators als men denkt of vindt dat de desbetreffende opmerking cq posting niet door de beugel kunnen.

Een reden zou kunnen zijn : vanwege dat erin wordt gescholden, of men elkaar uitkaffert, of dat men een ander forumlid voor 'iets' uitmaakt, of als er sprake is of er dreigt een soort van stemmingmakerij en dat soort berichten worden verwijderd.

Waarom vraagt men zich af?

Wel om dat het de leesbaarheid niet bevorderd in zo'n topic en men dient zich te realiseren dat er ook hier dagelijks wel een nieuweling (even) komt kijken en deze nieuwe toekomstige forummers willen we toch ook op het forum blijven zien en hun (toekomstige) bijdrage's.

En dan is er nog de negeerknop.

Ook daar kan een ieder gebruik van maken en ik adviseer om die negeerknop te gaan gebruiken.

Hiermee voorkom je voor jezelf een hoop ergenis.

En ik zeg het nog maar een keer en dat weet ook een ieder.....JE HOEFT NIET REAGEREN OP EEN POSTING,zeker niet als het de bovenstaande redenen zijn.(stemmingmakerij,schelden enz)

Het forum is er voor iedereen,maar laten we nou eens afspreken met zijn allen dat we ons allemaal aan bepaalde etiketten houden met elkaar.Als we dat doen,dan blijft het leuk en gezellig en komen we mijn inziens verder met elkaar (ook inhoudelijk), dan dat niet te doen.

Het HEAR team en zijn moderators zijn niet verplicht om bij elke verwijdering een pb of e-mail te versturen naar de desbetreffende persoon waarvan de posting is weggehaald.

Ik denk wel dat men dat wel doet als er een waarschuwing is gegeven aan de desbetreffende persoon of als je berichtenteller wordt opgeschort of teruggezet of als er een BAN word uitgedeeld.

Met groet,

:cool2:

Idee? :o

Voor het opvangen van hoogfrequent-signalen ben je beter af met een antenne.

Zodra je een kabel gaat twisten/vlechten ga je de antenne in feite opdelen in kleine stukjes, hij bestaat voor de straling niet meer uit 1 recht stuk en er zal dus ook mider HF opgevangen worden?

't is maar een idee, kan iemand dit nog verder onderbouwen of klets ik uit m'n nek? B)

Een gevlochten of getwiste draad gaat op een coax lijken. De signaalafvoerende massa wordt meer om de signaaldraad gewikkeld en zorgt voor een soort afscherming. Ik zeg even niets over de hoogte van de frequentie waarbij dit gebeurt, het gaat even om het principe.

Wat je met de inductie doet, wordt koppelen genoemd. Mijn gevoel zegt me dat je daarmee de inductie per lengte verlaagt. En de capaciteit verhoog je door vlechten/twisten. Ook hier even geen uitspraken over frequenties.

Groet,

Jacco

Een aardige discussie. Er is natuurlijk onderzoek gedaan naar de eigenschappen en effecten van netkabels en in het verlengde daarvan naar netstekers en speciale ("High End" audio) wcd's. Na vele jaren vergelijken moet me van het hart dat veel filters en kabels nauwelijks bijdragen aan de emotionele beleving van muziek. W

Beste John (van der Sluis?),

Hoe zit het met zogenaamde CLC voedingen (pi filters)? Je ziet dit veel toegepast in klasse A ontwerpen (Pass klonen). Ik ben geen techneut, maar ik lees soms dat zoiets minder werkt in een versterker met minder constante stroomafname (klasse B, AB, D etc)?

Tis natuurlijk wel iets duurder dan een paar weerstanden met die laag ohmse luchtspoelen.. Hoewel je ook veel CRC, of CRCRC voedingen tegen komt.