Jump to content

draaitafelplateau vervangen

The_Ark
 Share

Recommended Posts

Wie heeft wel eens zijn pick-up plateau vervangen door iets audiofiels als acryl?

Heb wel eens wat gelezen over acryl-plateaus als vervanging voor de glazen Rega-rondingen.

Het materiaal is stijver en audiofiel verantwoorder dan glas, metaal, hout etc. (hoewel deze ook goed kunnen klinken), althans als ik merken als Clearaudio etc. mag geloven. Ook ooit een verhandeling van Rudolf Bruil gelezen dat acryl HET ideale materiaal hiervoor is.

Voor mijn eigen Dual pickup zou ik graag deze upgrade doen, alleen zou ik niet weten waar. Wel eens in een Duits blad gelezen dat iemand dit speciaal maakte voor Dual pickups. Weet iemand toevallig een leverancier?

p.s ik wil niet van mijn geliefde Dual af (vanwege de automatische start en afslag) en omdat hij goed klinkt:)

Een goede glashandel die ook acryl levert, wil wellicht een plateau voor je draaien. Waar je vooral rekening mee dient te houden is de dikte (ivm armhoogte), gewicht (aandrijving), rondheid en de exacte uitlijning in het midden van het gat voor de as.

Sommige plateaus hebben aan de onderzijde nog een verdikking o.i.d. waar de snaar overheen loopt of andere aangegoten / ingefreesde delen (bijvoorbeeld voor een binnenplateau, zoals o.a. Thorens). Bij direct-drive tafels zitten er doorgaans magneten of een tandwiel aan het plateau vast voor de aandrijving en zitten ook nog soms sensoren o.i.d. onder het plateau, die aan het plateau kunnen "zien" hoe het toerental van het plateau is (zoals bijvoorbeeld bij bepaalde Denon-tafels).

Kortom: alleen als het huidige plateau niet meer dan slechts een ronde schijf MDF / glas / aluminium / etc. is, is het een eenvoudig klusje.

• Members

Mijn plateau is gemaakt van vinyl. Zelfde resonantiefrequentie als je lp's of zo'n soort bla bla verhaal. Wel ben ik onlangs overgestapt op een plateau van 5 cm dikte ipv de standaardmaat van 2,5 cm. Hierdoor kreeg ik wel een kleine toename in het laag (niet dat er nu meer laag was, maar wat meer doortekend, beter te volgen), maar dat heeft misschien ook te maken met het lager, die moest ook vervangen worden omdat het huidige plateau niet pastte. Tevens ook een dikker armboard, dus waar de winst in zit ? Waarschijnlijk in de som der delen. Of alleen een ander materiaal een dergelijke winst zal opleveren, ik durf het te betwijfelen. Waarschijnlijk zal er dan ook een puck gebruikt gaan worden (hebben al die plexi-tafels tegenwoordig), misschien een nieuw armboard, kortom, je maakt er waarschijnlijk een kompleet andere tafel van, dus ook flinke kans op klankverschil. Maar niet per defenitie beter...

• 2 weeks later...
Wie heeft wel eens zijn pick-up plateau vervangen door iets audiofiels als acryl?

Heb wel eens wat gelezen over acryl-plateaus als vervanging voor de glazen Rega-rondingen.

Het materiaal is stijver en audiofiel verantwoorder dan glas, metaal, hout etc. (hoewel deze ook goed kunnen klinken), althans als ik merken als Clearaudio etc. mag geloven. Ook ooit een verhandeling van Rudolf Bruil gelezen dat acryl HET ideale materiaal hiervoor is.

Voor mijn eigen Dual pickup zou ik graag deze upgrade doen, alleen zou ik niet weten waar. Wel eens in een Duits blad gelezen dat iemand dit speciaal maakte voor Dual pickups. Weet iemand toevallig een leverancier?

p.s ik wil niet van mijn geliefde Dual af (vanwege de automatische start en afslag) en omdat hij goed klinkt:)

Hallo,

Is het wel zo verstandig OM acryl te gebruiken?..mij dunkt dat het een te hoge dempingsgehalte heeft waardoor de resonatie's juist BIJ de tip blijft hangen.

Is het niet beter om er juist voor te kiezen dat de resonaties die elementen en de geluidsgolven van de speakes weg te doen laten vloeien door een materiaal wat absorbeerd? B.V.B. ijzer of aluminium

Vriendelijke groet T&a