Jump to content

MP3 van server op stereo

kahuna
 Share

Recommended Posts

Sinds kort ben ik in het bezit van een redelijke stereoset. Weliswaar tweedehands, maar voor mij een verademing t.o.v. m'n minisetje... ;) Nu heb ik hier ongeveer 300 GB aan muziek op een computer staan. Deze muziek wil ik ook graag op m'n stereo beluisteren. De versterker heeft alleen analoge RCA-aansluitingen en de computer staat er ongeveer 5 meter vandaan.

Ik heb de computer al aangesloten via de onboard geluidskaart. met een minijack aan de ene kant en twee tulp aan de andere kant (zo'n simpele dropveter). De geluidskwaliteit kon me niet echt bekoren in vergelijking met een cd-speler. Ik heb het vermoeden dat dit vooral komt door de geluidskaart en niet zozeer door de kwaliteit van de muziek an sich.

Ik heb al diverse posts gevonden waar het e.e.a. over vermeldt wordt, maar geen waar het gaat over een vergelijking tussen de verschillende mogelijkheden.

Ik heb de volgende mogelijkheden bedacht:

• Interne geluidskaart,
  • Externe geluidskaart,
  • Externe afspeelunit,
  • Combinatie met losse DAC.

Interne geluidskaart

Bijvoorbeeld een Terratec of Creative. Aansluiting kan d.m.v. RCA achterop geluidskaart. Er zijn echter niet bijzonder veel modellen die dit hebben. Verder weet ik niet in hoeverre de chipsets van elkaar verschillen in kwaliteit. Nadeel is dat er kabels nodig zijn van een meter of 6,5 naar de analoge ingang op de stereo. Tevens is de stereo dan direct verbonden met de stereo, ik heb wel eens gehoord dat dit i.v.m. aarding niet ideaal is.

Externe gluidskaart

B.v. de geluidskaarten welke vaak op laptops aangesloten worden. d.m.v. USB kunnen deze vlakbij de stereo geplaatst worden. Hier is een woud aan keuze zonder een duidelijk overzicht van kwaliteit.

Externe afspeelunit

Dit kan d.m.v. de
,
of
. Philips heeft geloof ik ook een dergelijk apparaat, maar dat kan ik op hun onduidelijke site niet echt vinden. De meeste spelers kosten rond de 200 euro. Maar het gaat hier om een stand-alone unit. De speler zit dus niet op de computer maar in het apparaat. Het apparaat wordt aangesloten via een netwerkkabel of draadloos. Gedeelde mappen in het netwerk met muziek kunnen zo simpel afgespeeld worden. De gebruikersvriendelijkheid van de interface is mij echter nog niet duidelijk. Is het makkelijk om b.v. door veel lagen mappen te scrollen als je alles op alfabetische volgorde gesorteerd hebt op de computer?

Bij deze spelers gebruik je dus geen winamp of mediaplayer voor het afspelen maar zit de decoder in het apparaat. Op de diverse websites staat echter wel software welke op de computer nodig is. Welke functie heeft deze dan? Wat is de kwaliteit van de interne decoder en is deze firmware ook te updaten via internet? Het voordeel is ook dat je niet naar de computer hoeft te lopen om door je muziek heen te scrollen maar je dit met de afstandbediening kan doen. Hopelijk is het scherm dan duidelijk genoeg om door de mappen heen te navigeren.

Een groot bijkomend voordeel is natuurlijk dat je toegang hebt tot duizenden internetradiostations. Als de kwaliteit een beetje om aan te horen is natuurlijk de ideale manier om nieuwe muziek te ontdekken!

Verder zit er wel een verschil tussen de spelers voor wat betreft de ondersteunde formate. De Squeezebox lijkt wel zo'n beetje alles te ondersteunen en de Soundbridge ondersteunt "All popular formats" en de Noxon voor zover ik kan vinden alleen MP3 en WMA.

Combinatie met losse DAC

Verder is het ook mogelijk om de digitale uitgang van de geluidskaart of unit te gebruiken en d.m.v. een DAC aan te sluiten op de stereo. Binnen mijn budget zou dit denk ik een tweedehands DAC worden. Maar ik heb geen idee van de kwaliteit en de mogelijkheden hiervan...

staat een topic met recensie van de Squeezebox. In de test die daar
staat, is vermeldt dat er geen verschil is te horen tussen de squeezebox en een cd-speler i.c.m. een DA converter.

Wie heeft hier een idee over of ervaring mee?

Ik hoor ook geen verschil tussen Squeezebox en Cd speler als ik ze beide heb aangesloten op mijn losse DAC. Echter, via de SB speel ik dan geen MP3 maar een .WAV file. Neem aan dat als je en lossless compressed format neemt je ook geen verschil zult horen.

Beste Kahuna,

Op het moment heb ik m'n Creative geluidskaart digitaal, via de breakoutbox, gekoppeld aan m'n minidisk. Deze doet nu dus ook dienst als losse DAC. Met aardingsproblemen heb ik gelukkig niet te kampen, alleen als ik m'n tuner aansluit op de kabel, maar da's weer een ander probleem.

Die Creative van mij is een Audigy 2 ZS platinum (als ik me niet vergis). Ik heb niet het idee dat er iets verslechterd aan het geluid als ik het zo doe, maar goed ymmv zeggen ze altijd in goed Nederlands ;)

gr.,

Jeroen

Een 'goede' geluidskaart en dan een 'koptelefoon naar 2x tulp' kabel zoals je gebruikt. Daarmee overbrug ik al jaren 5 meter van pc naar stereo. Onboard audio is opzich vaak niet heel slecht maar er zit nog wel eens veel ruis en onheil doorheen. Gelukkig los je dat makkelijk op met een geluidskaart, liefst in het onderste PCI slot (ver weg van de onheil). 80% van mijn verzameling is ook mp3 en dat komt goed tot z'n recht met een leuke versterker, een goed stel speakers en een nette symmetrische opstelling met het geheel wat los van muren.

Ik heb slechts een Creative SB live, maar dat zijn al prima kaartjes. Met een Maudio / Chaintech / hedendaagse creative zit je al snel goed als je het mij vraagt. Laatst heb ik het volume van de cd speler gelijk gezet met dat van de PC, zodat je goed kan switchen. De echte cd in de speler, de mp3 rip op de pc, tegelijk starten.. Klonk beide goed! Ik dacht dat de cd speler beter was maar die speelde gewoon wat 'harder' wat al snel 'meer indruk' maakt denk ik.

En met foobar2000 (en er lekker mee pielen) heb je een zeer leuke speler waar je goed door de 300gb kan spelen, maar met zo'n hoeveelheid heb je w.s. al een handige player / database.. :)

Zijn RCA kabels van 6 meter van redelijke kwaliteit nog enigszins te betalen voor een arme student ;) ?

Ja hoor. Zeker als je losse kabels en plugjes koopt en die zelf in elkaar flanst. Een gebalanceerde microfoonkabel kopen (iets van